Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bromsreduceringsventil
<<   1, 2
844 besök senaste veckan (1393 totalt)
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5859



Har du gjort rätt kona?

På min reducering följde det med adapter som man skruvade fast först.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9464


Trådstartare
ventilen har:
Hona 3/8x24-gänga som standard
https://apex.se/reduceringsventil-steglos

Så köpte 3/8x24-gänga nipplar och frågade även om dom korta nipplarna dom säljer skulle fungera och fick till svar JA
https://apex.se/nippel-3-8x24-unf-3-16-kort

Adapter behövs bara till denna om du ska byta till annan gänga..


_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023
Inlägg: 503



Det är svårt att se på dina bilder, men går inte gängan hela vägen till konan? Det har den alltid gjort tidigare. Och om så är fallet så passar den där nippeln, då är det något annat som är galet. Klart att vi kan skicka två nya nipplar till dig oavsett, men det blir ju merarbete oavsett hur man vänder och vrider på det.

_________________
Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg.
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9464


Trådstartare
Nånting gör att nippeln går trögt i botten.

Jag har dragit så hårt så jag är rädd att något ska gå sönder men ändå går bromsrören att dra in o ut och typ 2mm !




Så om ni tar en 10cm bromsrörs bit och gör en bulb i ändan och sedan provar med era olika nipplar så bör ni se vilken av dom som gör att röret låses fast i ventilen.

Det ska räcka att dra nippeln med fingrarna för att röret ska kärva fast och när man sedan drar med nyckel så ska bulben formas utav konan i botten av hålet= då är det rätt nipplar.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023
Inlägg: 503



Ja, men att någonting gör att nippeln går trögt i botten innebär inte att det är fel nipplar - kan exempelvis vara att gängskäret de använt varit slitet (så att gängorna i botten av ventilen / toppen på skäret) inte har skurits hela vägen. Om så är fallet så är det en ny reduceringsventil du skall ha, inte nya nipplar. Därav att det är bättre att försöka hitta källan till felet, snarare än något annat.

Så, återigen, går gängorna hela vägen ner till konan?

Kan du testa att köra en ändtapp och se om det gör någon skillnad?

_________________
Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg.
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9464


Trådstartare
Jag har många gängtappar men ingen 3/8x24 UNF
Kan höra under dagen om min kusin har det.

Men man ser på denna bild att gängan inte går ända ner i botten.



_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9464


Trådstartare
Re:

OscWan skrev:
Om så är fallet så är det en ny reduceringsventil du skall ha, inte nya nipplar.


Jag hittade ingen gängtapp.

Men om ni har en ventil SKU 515001 som är helgängad och nippel SKU 522011 går ner i botten utan problem så ser jag fram emot ett byte så slipper jag kapa rör och byta nipplar.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3590



Fila bort ett par gängvarv i änden på nipplarna, så det blir som originalnipplarna i andra änden av rören.
Lite pilligt nu när de är monterade, men spänn upp nippeln i ett skruvstycke och fila lite lite i taget.
Det behöver ju inte bli helt runt, bara så att gängan börjar längre upp på nippeln.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9464


Trådstartare
Jag har tänkt den tanken och kanske gjort det om det var jag som köpt fel..

MEN nu har jag verkligen fullt upp för bilen är i delar och ska till Gotland om några veckor så försöker undvika allt extra arbete.

Så därför jag noggrant frågade innan att delarna passar ihop innan jag köpte dom.

Så hoppas Apex löser en ny ventil där nipplarna passar i som det var tänkt.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13256



Herregud. Det går väl betydligt snabbare att fixa till nipplarna än att sitta och gnälla på nätet? Beundrar verkligen företag som apex och liknande som orkar jobba med konsumenter.

Sätt nippeln i en skruvdragare och slipa med vinkelslipen om du inte har en svarv.
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9464


Trådstartare
Men öppna ögonen.
Nipplarna sitter ju pressade på bromsrören !!!!!!!

Vet ärligt inte heller om dom kommer funka ändå för det är inte mycket gänga kvar innan skallen tar i, så andra nipplar kanske behövs trots allt.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3468



Skulle säga fel nipplar.
Du skall ha en typ som den nedre till vänster, och "bubbel kona"


https://apex.se/nippel-3-8x24-unf-3-16

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9464


Trådstartare
Jag har gjort bubbel kona.
Nippeln påstods passa som jag nämt och kan kanske fungera om det är gängat enda ner i botten, men annars så behövs den nippeln i din bild och länk.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2419



Jag hade filat ner gängorna lite och sluppit kona om rören och vänta på nya delar.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023
Inlägg: 503



Re:

RallyQuattro skrev:
OscWan skrev:
Om så är fallet så är det en ny reduceringsventil du skall ha, inte nya nipplar.


Jag hittade ingen gängtapp.

Men om ni har en ventil SKU 515001 som är helgängad och nippel SKU 522011 går ner i botten utan problem så ser jag fram emot ett byte så slipper jag kapa rör och byta nipplar.

Inga konstigheter. Skickas till dig idag eller imorgon, beroende på när de hämtar.


_________________
Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg.
Citera 11
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9464


Trådstartare
Tack för hjälpen.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Skruva banåkabil
Bromsreduceringsventil
<<   1, 2
844 besök senaste veckan (1393 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande