Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
<< 1, 2 844 besök senaste veckan (1393 totalt) |
ventilen har:
Hona 3/8x24-gänga som standard https://apex.se/reduceringsventil-st Så köpte 3/8x24-gänga nipplar och frågade även om dom korta nipplarna dom säljer skulle fungera och fick till svar JA https://apex.se/nippel-3-8x24-unf-3- Adapter behövs bara till denna om du ska byta till annan gänga.. ![]() ![]() _________________ Martin Ehrsson RS8 ![]() Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Det är svårt att se på dina bilder, men går inte gängan hela vägen till konan? Det har den alltid gjort tidigare. Och om så är fallet så passar den där nippeln, då är det något annat som är galet. Klart att vi kan skicka två nya nipplar till dig oavsett, men det blir ju merarbete oavsett hur man vänder och vrider på det.
_________________ Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg. |
||||
Nånting gör att nippeln går trögt i botten.
Jag har dragit så hårt så jag är rädd att något ska gå sönder men ändå går bromsrören att dra in o ut och typ 2mm ! ![]() Så om ni tar en 10cm bromsrörs bit och gör en bulb i ändan och sedan provar med era olika nipplar så bör ni se vilken av dom som gör att röret låses fast i ventilen. Det ska räcka att dra nippeln med fingrarna för att röret ska kärva fast och när man sedan drar med nyckel så ska bulben formas utav konan i botten av hålet= då är det rätt nipplar. _________________ Martin Ehrsson RS8 ![]() Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Ja, men att någonting gör att nippeln går trögt i botten innebär inte att det är fel nipplar - kan exempelvis vara att gängskäret de använt varit slitet (så att gängorna i botten av ventilen / toppen på skäret) inte har skurits hela vägen. Om så är fallet så är det en ny reduceringsventil du skall ha, inte nya nipplar. Därav att det är bättre att försöka hitta källan till felet, snarare än något annat.
Så, återigen, går gängorna hela vägen ner till konan? Kan du testa att köra en ändtapp och se om det gör någon skillnad? _________________ Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg. |
||||
Jag har många gängtappar men ingen 3/8x24 UNF
Kan höra under dagen om min kusin har det. Men man ser på denna bild att gängan inte går ända ner i botten. ![]() _________________ Martin Ehrsson RS8 ![]() Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Re:
Jag hittade ingen gängtapp. Men om ni har en ventil SKU 515001 som är helgängad och nippel SKU 522011 går ner i botten utan problem så ser jag fram emot ett byte så slipper jag kapa rör och byta nipplar. _________________ Martin Ehrsson RS8 ![]() Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Fila bort ett par gängvarv i änden på nipplarna, så det blir som originalnipplarna i andra änden av rören.
Lite pilligt nu när de är monterade, men spänn upp nippeln i ett skruvstycke och fila lite lite i taget. Det behöver ju inte bli helt runt, bara så att gängan börjar längre upp på nippeln. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
Jag har tänkt den tanken och kanske gjort det om det var jag som köpt fel..
MEN nu har jag verkligen fullt upp för bilen är i delar och ska till Gotland om några veckor så försöker undvika allt extra arbete. Så därför jag noggrant frågade innan att delarna passar ihop innan jag köpte dom. Så hoppas Apex löser en ny ventil där nipplarna passar i som det var tänkt. _________________ Martin Ehrsson RS8 ![]() Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Herregud. Det går väl betydligt snabbare att fixa till nipplarna än att sitta och gnälla på nätet? Beundrar verkligen företag som apex och liknande som orkar jobba med konsumenter.
Sätt nippeln i en skruvdragare och slipa med vinkelslipen om du inte har en svarv. |
||||
Men öppna ögonen.
Nipplarna sitter ju pressade på bromsrören !!!!!!! Vet ärligt inte heller om dom kommer funka ändå för det är inte mycket gänga kvar innan skallen tar i, så andra nipplar kanske behövs trots allt. _________________ Martin Ehrsson RS8 ![]() Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Skulle säga fel nipplar.
Du skall ha en typ som den nedre till vänster, och "bubbel kona" ![]() https://apex.se/nippel-3-8x24-unf-3- _________________ Johan Carlsson ![]() Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
Jag har gjort bubbel kona.
Nippeln påstods passa som jag nämt och kan kanske fungera om det är gängat enda ner i botten, men annars så behövs den nippeln i din bild och länk. _________________ Martin Ehrsson RS8 ![]() Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Jag hade filat ner gängorna lite och sluppit kona om rören och vänta på nya delar.
_________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||
Re:
Inga konstigheter. Skickas till dig idag eller imorgon, beroende på när de hämtar. ![]() _________________ Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg. |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
<< 1, 2 844 besök senaste veckan (1393 totalt) |