Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Vägval genom Tyskland?
<<   1, 2
2 besök senaste veckan (3587 totalt)
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002

Peeter, nu när du haft lådbilen på släp ner...

Hur var det? Kostnader, eventuella problem man inte tänker på annars?

Jag har vissa funderingar på att dra ner Golfen nästa år nu när man har en ny dragbil. -En Passat.
Eftersom jag inte har AC i min gamla bruxis så tyckte jag inte att det var någon vits med att ta den som dragare ner eftersom det är värmen som är det jobbigaste. Träsmaken och lomhördheten man har redan innan Vara är ingenting. Hemresan i år i värsta värmeböljan kommer att gå till historien som en av dom jobbigaste resorna hittills. Rena tortyren.

Det som också talat emot är kostnaderna. 50%(?) mer bränsleåtgång, dyrare färje- broavgifter.

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004

Nicke_1 skrev:
Lennart Jarmyr skrev:

Inte för jag brukar bry mig om hastighetsbegränsningar på Autobahn.

När vi ändå är inne på det där med hastighet...

Har jag fattat det rätt att det finns två "frifartsskyltar":
- Rund skylt med vit botten och grå cirkel med grått sträck diagonalt över skylten
- Samma som ovan, plus 130 skrivet i grått

Vissa verkar tolka det som att en vit skylt enligt ovan fast med tex "80" gråmarkerat (och med sträck diagonalt över skylten) betyder fri fart, vissa menar att samma skylt betyder 130?!

Som sagt, vad gäller

Det är full överallt som gäller Nicke

Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Nisse Classon skrev:
Peeter, nu när du haft lådbilen på släp ner...

Hur var det? Kostnader, eventuella problem man inte tänker på annars?

Jag har vissa funderingar på att dra ner Golfen nästa år nu när man har en ny dragbil. -En Passat.
Eftersom jag inte har AC i min gamla bruxis så tyckte jag inte att det var någon vits med att ta den som dragare ner eftersom det är värmen som är det jobbigaste. Träsmaken och lomhördheten man har redan innan Vara är ingenting. Hemresan i år i värsta värmeböljan kommer att gå till historien som en av dom jobbigaste resorna hittills. Rena tortyren.

Det som också talat emot är kostnaderna. 50%(?) mer bränsleåtgång, dyrare färje- broavgifter.

Att åka över Öresundsbron och Rödby-Puttgarden Tur o Retur tror jag kostade 2230:-.
Soppaförbrukningen låg på 1,48 under resan inkl fem varv på ringen med Passaten.
Då låg jag ungefär på 100 km/h i snitt. Dvs ungefär 110-130 km/h där det gick.
Något som är väldigt frustrerande i Tyskland och även i Danmark är att det är förbjudet att köra om när man har släp under dagtid mellan kl 08.oo - 20.oo.
Eftersom Passaten är hyffsat stark och Lådbilsekipaget inte alltför tungt, så måste jag erkänna att jag tullade på det ibland. Jag hade skaffat större "husvagnsbackspeglar" till i år, för att kunna hålla bättre uppsikt bakåt och kunde tack vare dessa köra om när jag hade tillräckligt stor lucka bakåt så att ingen bakomvarande skulle hinna ikapp innan jag hunnit köra om. På det sättet kände jag att jag inte var i vägen för någon, samtidigt som jag slapp bli liggandes bakom någon långtradare i 80 km/h.

Andra fördelar med släpet är ju att man kan få bilen med sig hem även om något skulle pajja på banbilen.
Värre är det om något skulle hända med dragbilen, då står man där med två bilar och ett släp som plötsligt skall komma hem på något sätt...

Kees
Stockholm
Här sen Maj 2003

RS6 skrev:
Det är full överallt som gäller Nicke

En autobahn som inte är full har jag funnit forre veckan...A31 från oldenburg till Bottrop. Helt ny, helt tomt och bara 30km långer (250km vs 225km). Och nästan helt 'freie fahrt'

997 GT3
några BMW-Alpina
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002

Peeter skrev:
Andra fördelar med släpet är ju att man kan få bilen med sig hem även om något skulle pajja på banbilen.
Värre är det om något skulle hända med dragbilen, då står man där med två bilar och ett släp som plötsligt skall komma hem på något sätt...

Är ju bara att montera ett drag på banbilen
En här i stan har gjort det.På så sett kan man ju få hem både banbil och släpvagnen i alla fall.
Blir väl för mycket överlast om man lastar dragbilen på släpet

Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002

Trådstartare
super7 skrev:
Peeter skrev:

Är ju bara att montera ett drag på banbilen
En här i stan har gjort det.På så sett kan man ju få hem både banbil och släpvagnen i alla fall.
Blir väl för mycket överlast om man lastar dragbilen på släpet

Det skulle nog se sjukt ut med Passaten på släp efter Lådbilen!

Nürburgring
Vägval genom Tyskland?
<<   1, 2
2 besök senaste veckan (3587 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande