| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hemmabyggd chargecooler integrerad i plenumkammaren??
|
<< 1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (12403 totalt) |
|
Spännande ämne!
Håller själv precis på i planeringsstadiet och klurar på hur jag ska göra med interccoler på min blivande kompressormatade motor. Som det ser ut i mitt läge kommer det att bli ett eller två laminova element monterade inne i originalplenumet med kompressorn tryckandes direkt mot dem och sen som ni säger så blir det en separat vattenkylare i fronten med en elektrisk vattenpump till. Jag har varit inne på att montera en setrab oljekylare som intercooler men enligt flera jag pratat med ska laminova elementen vara bättre. Ruskigt trevliga och lätta att prata med är de iaf både på setrab och laminova. Det färdiga kittet som såldes såg intressant ut. Kanske kan vara en idé att bygga nånting liknande med två halvor som bultas ihop. _________________ Jonas Edling |
||||
På amerikanskt vis..... ...med smickasmack eller i fackmannauttryck: motorsilicon. Borde gå att få tätt med en o-ring eller liknande men så jobbar man inte "over there" Dessa satser tillverkas av små firmor och i små serier. Det finns flera olika tillverkare men de har i princip samma grundkonstruktion. Jag är själv oxå inne på att bygga en egen intercooler då samtliga tillverkare idag säljer "bolt on kit" som bygger ca 50mm på höjden. Då intercoolern på min V6'a hamnar på insuget mellan topparna under kompressorn så innebär detta att kompressorn inte längre får plats under huven vilket ser slarvigt ut. Jag har skaffat en extra Eaton M90 kompressor med insug till min motor och planen är att bygga en intercooler som delvis kommer att befinna sig nere i insuget antingen med Laminova element eller ett vanligt element typ Setrab. Tyvärr var är insuget grundare än vad jag tänkte mig då det på denna motortyp finns en balansaxel mellan insug och kamaxel. (jaa, det är en stötstångsmotor ano 1999) Fredrik Fredrik |
||||
Här har du länkar till två av de firmor som säljer intercoolersatser mm. I och för sig så är det frågan om "specialfirmor" som endast säljer "trimdelar" till GM's L67 motor d.v.s 3,8l kompressormatad V6. Hoppas att det kan vara till hjälp ändå. http://www.zzperformance.com/zzp/pro http://www.thrashercharged.com/L67_h Vad tänkte du använda för typ av kompressor? Fredrik |
||||
|
Jag har en Autorotor modell 422 liggandes hemma på köksbordet. Den kommer att hamna under huven i vinter om allt går som planerat. Planerar att ladda ganska mycket (1,5kg) så en ic känns som ett krav. Tack för länkarna, jag kollar upp dem. Det känns inte som en dum ide att göra en "ram" i 2 bitar runt kylelementet.
_________________ Jonas Edling |
||||
|
Jag tänkte bygga egen vatten/luft IC med hjälp av två värmepaket i sandwitch som sitter ihop-TIG-ade i en alulåda...
Sen lite vattenslangar och en kylare framför oljekylen och en Biltema bilge-pump.. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
Vettiga priser? Knappast.. http://www.johnson-pump.com/ Iof lär vattnet inte bli så varmt(?) så du böver kanske inte de pumpar som klarar högre temp. MVH _________________ David Ålind |
||||
Såg annonsen på Zatzy men det var för sent och du hade redan köpt dem
Har dock köpt mig 4st laminova kärnor nu och har börjat bygga huset idag faktsikt.. (principskis: http://212.214.179.144/~berglund/bil Har fått uppgift från Laminova att man ska ha ca: 25liter/min genom varje kärna, och då det är brukligt att seriekoppla vattnet blir det en pump på 25l/min du behöver. Du sa att du skulle bygga in dem i insuget, och det låter vettigt.. Tänkte bara poängtera att den låda som du fick med när du köpte kärnorna är felbyggd (alternativt, inte färdig) så utgå inte från den. Men det har du förmodligen inte tänkt heller gissar jag. Lycka till! EDIT: Trycket behöver du inte tänka på då det styrs av motståndet i kärnorna... Se till att åstadkomma rätt flöde bara! |
||||
|
Tycker 270hk på en sierra intercooler låter lite. Dom flesta coswortharna som e bromsade med spridare, chip, avgas och mappsensor kommer upp runt 350hk, utan problem. Men där sätter originalsnurran stopp.
Angånde insuget, känner du till att S/V70:n insug är matat på mitten? Alla som monterar 5:orna i 240/740 använder ju sådana insug istället. Vill du ha chargecooler så kanske du ska fundera på en IC från en Escort Cosworth, där första delen av IC:n är vattenkyld. Med separat kylning (ej kopplat till motorns kylsystem) så räcker den en bra bir förbi 400hk. _________________ //Andreas Manetopulo |
||||
Förlåt om jag "snodde" affären från dig...
Har bara kollat lite snabbt på lådan men vad menar du med att den är felbyggd? Ska man ha plugg i kärnorna eller restriktor eller ingenting alls? Har inte kommit på vad vitsen med dem ska vara. Vad ska du köra med för vattenpump? Anledningen till att jag kommer att sätta dem i insuget är att jag kommer att åka med kompressor pch tanken är att bulta den i insuget också. _________________ Jonas Edling |
||||
om du går in på www.laminova.se och sedan väljer OEM/CONSULT - Applications - Intercooler så får du lite hintar om hur det ska sitta... Den här bilden i synnerhet: http://www.laminova.se/images/oem/Fl Så vitt jag minns från bilderna på zatzy så satt kärnorna "fritt i luften" i den lådan vilket innebär att luften kunde gå imellan kärnorna istället för genom, vilket i princip skulle ge den där lådan 0 i verkningsgrad. Så först och främst måste man göra väggar mellan kärnorna samt sätta dem i rör som har ett spår som leder in luften enligt bilden... Här är en annan bild som förklarar lite.. http://www.laminova.se/images/oem/ai Allt finns dock på www.laminova.se En annan sak som är viktig att tänka på är såklart att få tätningen i ändarna på kärnorna riktigit bra. Blir det brister där kan du få in vatten i laddluften och konsekvenserna av det kan man juh bara tänka sig.. EDIT: Har du öppet rakt igenom de stora centerhålet får du ordna någon form av plugg. De jag har är tätade i mitten och har ett hål på några millimeter i mitten endast för att undvika att man får luftbubblor i systemet. "Allt vatten" ska gå genom de små hålen är det tänkt... |
||||
|
ok du tänkte så. I den lådan som följde med så sitter rören jättetight mot varandra. Skulle tippa på att man kan få mellan ett papper med lite våld...
Det sitter rör runt med öppning på vardera sidan för luftpassage.
Försöker inte försvara konstruktionen på något sätt, e bara lite osäker på hur jag själv ska göra. E inte riktigt 100 på hur laminova tänkt sig med plugg eller restriktor i mitten av kärnorna. Kollar man på hemsidan så skriver de: "Cores with restrictor and plug. With no plug you have full internal coolant by-pass." Vad är bra och vad är dåligt?
Verkar som om det inte ska sitta plug åt båda hållen eller nåt?! Får nog ta och lyfta luren och lyssna vad de rekommenderar att man gör. Kul att det är fler som håller på med liknande saker så man har nån att diskutera med...
_________________ Jonas Edling |
||||
|
okej..
Då är konstruktionen i sin ordning.. Tyckte dock inte det såg ut så på bilderna men alla delar kanske inte var med! Med "full bypass" menar de att luften går rakt igenom centrm istället för genom kylkanalerna. Ganska ointressant i laddluftkylarfallet då man alltid strävar efter så kall luft som möjligt men när det gäller oljekyl lämnar det möjlighet till reglering av kylningen. |
||||
|
Det här med att montera kärnorna paralellt och sen ansluta vattnet seriellt verkar vara lite tveksamt i mina öron, dvs man får lite olika kyleffekt på de olika kärnorna eftersom tempen på köldmediet ökar när det går från kärna till kärna och verkningsgraden på kärnorna blir olika. Skulle däremot kärnorna också vara monterade seriellt, så skulle det nog inte vara så tokigt.
_________________ Mvh // Niklas L |
||||
|
På Jaguar xkr gör dom så här.....
Där kompressorn sitter uppochner mot vad som är vanligt och alltså släpper trycksatt luft uppåt. Laddluftkylarna sitter sedan i limporna ovanför respektive cylinderbank och kyls av ett separat kylsystem. Hem och mecka
_________________ Anders Ekberg |
||||
Jag har klurat på det där men egentligen inte kommit fram till någonting vettigt. Får ta och ringa å prata med Laminova och höra vad de säger. Känns som man är riktig novis på det här med flöden och kylning... _________________ Jonas Edling |
||||
Har tänkt likadant men Laminova rekommenderar, både verbalt, och via sin sida att man ska montera som jag beskrivit. Det går även montera kärnorna parallellt har de sagt, men då behöver man försäkra flödet för varje separat kärna vilket, med 3st parallellkopplade skulle kräva ett flöde på 75liter/minut. Inte många elpumpar som fixar det... Här är ett par bilder på min, som snart är färdig.. http://212.214.179.144/~berglund/bil http://212.214.179.144/~berglund/bil http://212.214.179.144/~berglund/bil |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Hemmabyggd chargecooler integrerad i plenumkammaren??
|
<< 1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (12403 totalt) |

