Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bygga banmustang av det brutalare stuket
<<   1, 2, 3, 4   >>
21 besök senaste veckan (10405 totalt)
SpeedLab
Stockholm
Här sen Jan 2004

Attans, glömde länken till Richmond.
http://www.richmondgear.com

Dessutom har vi hittat ett ställe som har klart konkurrenskraftiga priser på lådor och delar och är lätta att ha och gör med.

/Michael K

Forshaga
Här sen Dec 2002

novajonas skrev:
vad är det som behöver göras med turbinerna?

Butterfly, kör du med manuellt vent. hus eller är det nån ännu mer avanserad variant?

hur funkar det att köra med automat på banorna då? har märkt på min att den inte gärna vill motorbromsa speciellt mycket...

en bekant till mig som jobbar med automatlådor i strip sammanhang, snackade om att lådorna mår dåligt av att man ligger o gasar å släpper av o gasar o så, då borde man väl göra något åt lådan oxå? eller missuppfattade jag honom helt och han menade turbinen?

Ja.....manuellt ventilhus är ett måste.....eller att bygga lådan så att den inte ligger och tjuvväxlar.
Det är förmodligen tjuvväxlingarn, som din bekant pratar om.
Motorbroms är också något som måste ses över.

och naturligtvis är värmeutvecklingen ett stort problen.......och det är det mina ideer om turbinuppbyggnan handlar om.
I dagsläget lite hemligt......och inte färgigutvecklat.

Rent körmässigt är gillar jag automatlådan.

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

SpeedLab skrev:
Grabbar grabbar...

"Klart killen skall köra automat" Jag säger bara NÄÄÄJJJ!!! thumbs down
Butterfly, jag vill absolut inte trampa dig på liktornen, men.... Visst fanns det en del folk som körde automat på bana i staterna ett antal decenium bakåt i tiden, men nuförtiden är det så vitt jag vet helt utdött.................

Jasså.......V8-Challenge vanns härom året av en automatbil..

SpeedLab skrev:

Vi har haft lite sådana diskussioner i vårt team eftersom några av killarna har ett gediget dragracing-förflutet....................

Det är ju upp till er om ni inte vill åka automat......men dina teammedlemmar kanske har något att säga dej, som är värt att lysna på..

SpeedLab skrev:
Men för övrigt är det svårt att hitta fördelar. Turbinen slirar bort ett ganska stort antal hästkrafter som sedan måste kylas bort..................

Ja....det är ju därför automater används i dragracing......för där vill man ju inte ha så mycket effekt
Dessuton pratar vi inte om en låda som kommer ifrån farfars gamla 245a.
Naturligtvis måste värmeutväcklingen minskas......och resten kylas bort.
och vi pratar inte om långloppsbilar........utan om street/banåkarbil.

SpeedLab skrev:
Vi tog upp ämnet med kanadensaren som byggt vår bil när han var på besök hos oss i somras. Killen har kört Trans-AM i nästan 20 år och själv byggt fem bilar, samtliga Corvetter dessutom. Hans senaste var en C5:a på 1000kg och 750 hkr förresten, sex-växlad Jericho-låda............

om man har pengarna att köpa tex. en TreMek-låda, och värsta sortens koppling och svänghjul, så är det inte stor idee att krångla med något annat.

SpeedLab skrev:
Skall du börja bygga om din automat så kommer du att upptäcka att med de svenska priserna på delar så är det frågan om det blir billigare. Dessutom blir du inte lika lycklig.

Vad har du fått detta ifrån. Innehållet i en automat kostar ju nästan ingenting.
Det är klart....om du ändrar "svenska priser".....till "stockholmspriser"....så förstår jag lite vad du pratar om.
En renoverad, förstärkt TH 350 låda, för street.....kostar hos oss 3000:- + moms.

Du trampar inte mej på tårna, genom att ha en annan åsikt.
Men med den tonen.....och desutom när dit inlägg bygger på okunskap.......så är du faligt nära mina tår.

Citera
SpeedLab
Stockholm
Här sen Jan 2004

Butterfly!
Som sagt, jag ville absolut inte trampa dig på tårna och menade inte att använda en ohövlig ton. Ledsen att du uppfattade det så. Snarare är det väldigt intressant om du lyckats bygga en automat som fungerar bra på bana. Absolut!!!! thumbs up Det finns definitivt tid att tjäna på att slippa röra om i bensinen.
Men faktum kvarstår, väldigt få stall använder automater till banracing.

/ Michael Karpers

Forshaga
Här sen Dec 2002

SpeedLab skrev:
Butterfly!
Som sagt, jag ville absolut inte trampa dig på tårna och menade inte att använda en ohövlig ton. Ledsen att du uppfattade det så. Snarare är det väldigt intressant om du lyckats bygga en automat som fungerar bra på bana. Absolut!!!! thumbs up Det finns definitivt tid att tjäna på att slippa röra om i bensinen.
Men faktum kvarstår, väldigt få stall använder automater till banracing.

/ Michael Karpers

Det är sant att automaten inte används i någon större utsräckning............men varför ska man göra det enkelt för sig........

Jag måste "skrika till" när jag blir sågad med felaktiga argument.
Det är många som läser.......och budskapet blir helt fel.

Sedan att ni åker manuell........är ju självklart.......för er låda har ju inte krånglat en enda gång....

Citera
SpeedLab
Stockholm
Här sen Jan 2004

Nu tyckte du att du var rolig, va!
Man skall inte slå på dem med värmeproblem....
Haveriet kan inte skyllas på lådan utan snarare på att vi inte riktigt insåg vad vitglödgade headers kan göra med kringliggande föremål.
Dessutom gör mr Hurst shifters av tvivelaktig kvalitét. Blir djäkligt glappa efter ett tag... Kommer att bytas i vinter. Lådan har faktiskt lirat utmärkt ända sedan renoveringen efter Anderstorp-haveriet i våras.

Kommer du till Anderstorp i helgen? I sådana fall får vi fortsätta fighten om automat vs. manuell där. Vore kul att få titta på ditt bygge!

Men innan jag lämnar denna tråd säger jag alena detta:
Klart killen skall ha en manuell låda!!

Tack för ordet,

MVH/ Michael K

Här sen Nov 2002

Ska väl inte avgöra aut/manuell kriget utan inflikar bara lite försynt att det vore trevligt om någon eller hellre bägge två kombattanterna anmälde sig och körde lite tävling istället

SpeedLab
Stockholm
Här sen Jan 2004

Fredrik, du känner väl till vår taktik vid det här laget:
Tidigt ut på fredagsträningen, sedan en krasch framåt eftermiddagen och sedan ingen tävling...

Vi kommer ner till Anderstorp och kommer att ställa upp i GT loppen förutsatt att inga ICA-handlare tänker tvinga oss ut i räcket där också. Men, med tanke på de senaste tävlingarnas, eller man kanske skall säga träningarnas, något klena resultat har vi undvikit att anmäla oss. Vi gör det på fredag kväll när vi vet att allt har gått bra. Lite vidskepligt kanske, men ändå. Nu verkar dock barnsjukdommarna börja ge sig, så nu får ni huka er...

/Michael K

Stuvsta
Här sen Maj 2004

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
SpeedLab skrev:

Dessutom gör mr Hurst shifters av tvivelaktig kvalitét. Blir djäkligt glappa efter ett tag... Kommer att bytas i vinter. Lådan har faktiskt lirat utmärkt ända sedan renoveringen efter Anderstorp-haveriet i våras.

"snip"

Men innan jag lämnar denna tråd säger jag alena detta:
Klart killen skall ha en manuell låda!!

Värmeproblem är jag väl bekant med, har en oljekylare liggandes på hyllan som skule kunna fungera på automaten, tempmätaren sitter redan i rallypacet på rattstången. mr Hurst konstruktioner känner jag väl till eftersom jag redan nu har en ratchetspak och växlar den manuellt. Och de HAR en klar tendens att hänga sig.

Klart jag ska "ha" en manuell låda, det skulle jag verkligen vilja "ha". Men någon måste betala kalaset och det lär nog bli jag som får stå för notan tillslut...
Ett problem till är att det sitter trummor bak.

Man kanske ska ta det i nämnd ordning?
1 Däck (de jag har är slut och glashala)
2 bussningar, fjädrar, dämpare etc
3 bromsar - större ok och skivor runtom
4 växellådan....

Speedlab och Butterfly, fortsätt bråka om lådorna! Det ramlar ur masssa bra tips ur diskussionen!
Jag har inte bestämt mig än....

om vädret tillåter och det blir körning så tar jag med både Mustangen och sevenreplikan till Tullinge för Söndagens konbana, kan vara lite kul att filma den när den hyvlar koner på bredden så man får en Före/efterfilm....när jag gjort iordning den

Citera
SpeedLab
Stockholm
Här sen Jan 2004

Låter som rätt ordning!
För att nu bli lite seriös:
GMs tävlingsavdelning ger/gav tidigare ut en bok som berättar hur du bygger om och vad du bör byta ut på din standard Corvette och Camaro för att bygga racebil av den, T ex. en Trans AM. Den innehöll t.o.m parts# på utbytesdelarna samt en enkel förklaring till varför du skall byta just den delen. Dessutom vilka förstärkningar du borde göra i ramen och chassiet för att styva upp det. Helt suverän bok faktiskt!

Nu vet jag inte hur det är med Ford och Mustanger, men kolla upp om det inte finns en liknande bok för din bil. Enl. tidigare inlägg i tråden har den ju varit med och tävlat framgångsrikt i Trans AM och då finns det garanterat något liknande från Fords tävlingsavdelning. Annars skulle jag bli förvånad.

/Michael K

stockholm/järfälla
Här sen Sep 2004

Michael, du har ingen aning om vad boken heter?

vore perfekt att ha en sån i sin ägo!

CHEVA NOVA 1972
Citera
SpeedLab
Stockholm
Här sen Jan 2004

Jag kollar hemma och återkommer.

MVH/ Michael K

Lund
Här sen Feb 2003

Boken handlar alltså om 60-70 talsmodellerna?
Sån måste man ju ha i så fall!

ovanligt lite snack om 318is i denna tråden
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003

Sen gråter puritanerna över att bilen inte är original längre... Fast den gränsen förefaller redan vara passerad.
Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004

Moderator
Trådstartare
Jo puritanerna må gråta. Det som är lite synd är just att det är en Mach Ia, det skulle göra mindre om det var en vanlig fastback. Allt som är gjort hittills med bilen går att göra ogjort och återställa till original. Tar jag den ett steg längre nu så backar jag nog inte sen...

Så om ingen vill byta sin 64 Falcon eller Nova 66a eller liknande inna jag hinner börja så blir nog denna Musse en banbil på sikt!

Citera
novajonas
stockholm/järfälla
Här sen Sep 2004

lägg in en bytes annons på http://www.novasallskapet.com kanske finns nån som vill byta!

CHEVA NOVA 1972
Citera
hh-tech
Gråbo
Här sen Apr 2004

Bygga svängbil

om du lägger ner lite forskning och bygger som en gammall Trans Am bil så kan du även vara med och utmana grabbarna i RHK. För att inte tala om att dra ner till oldtimer GP och köra skiten ur utlänningarna!
Detta borde oxå vara positivt för värdet på bilen i slutändan om man bygger med rätt grejor.

Hans Rosendahl Camaro -69
http://www.rhkswe.org/drivers/stdny/65.jpg

Pekka Nystrröm Corvette -70
http://www.rhkswe.org/drivers/gtny/88.jpg

Där finns oxå en orange Camaro -69 som jag tyvärr inte har ngn bild på.

Henrik

Stuvsta
Här sen Maj 2004

Moderator
Trådstartare
Re: Bygga svängbil

hh-tech skrev:
om du lägger ner lite forskning och bygger som en gammall Trans Am bil så kan du även vara med och utmana grabbarna i RHK. För att inte tala om att dra ner till oldtimer GP och köra skiten ur utlänningarna!
Detta borde oxå vara positivt för värdet på bilen i slutändan om man bygger med rätt grejor.

Henrik

Rätt grejjer skulle onekligen höja värdet på bilen, problemet är att en komplett Boss 302 motor i Trans Am utförande är inte helt gratis. Bara insuget kostar säkert som min nuvarande motor har kostat totalt...
Min maskin, 351 Cleveland 4V var egentligen ämnad för Nascar och inte Trans Am men om jag kör fort så hinner ingen kolla under huven... Att klassa in den historiskt kan bli svårt men man vet aldrig...

Är det någon som har byggt om pedalstället från automat till manuell (givetvis inkl. lådbyte...)
Måste ju byta/flytta bromspedalen också, frågan är om man över huvudtaget behåller Fords bromsservo/cylindrar etc utan byter ut hela pedalstället.

om jag byter till manuell måste jag besiktiga om den som ombyggd bil antar jag. I samma veva borde man besiktiga med bur. Bilen är ju i princip tvåsistsig så man borde också söka tillstånd att dra ut avgaserna genom tröskellådan på sidan framför bakhjuöen så som Trans Am mussarna hade. Några råd och tips om dylika förändringar?

Citera
hh-tech
Gråbo
Här sen Apr 2004

Homologisering

Jag hade nog forskat i om du inte motorn du har är klassad/homologiserad. Ford var ju rätt kreativa vad gällde homologisering under den perioden.

Hos SBF kan du beställa homologiseringshandlingar på din bil (250kr). Men man kanske kan hitta dom på nätet. Undrar om inte Pekka hjälpte en kille med en 302 Boss att bygga racerbil som inte kommit ut än.

Henrik

Gråbo
Här sen Apr 2004

Stockholm
Här sen Apr 2003

Superswift skrev:
Jo puritanerna må gråta. Det som är lite synd är just att det är en Mach Ia, det skulle göra mindre om det var en vanlig fastback. Allt som är gjort hittills med bilen går att göra ogjort och återställa till original. Tar jag den ett steg längre nu så backar jag nog inte sen...

Så om ingen vill byta sin 64 Falcon eller Nova 66a eller liknande inna jag hinner börja så blir nog denna Musse en banbil på sikt!

Du kan ju alltid sälja den.
Mustagn vore trevligt ....
Fast jag misstänker att den ligger prismässigt i klass med en Porsche 968 eller nåt.
Citera
Skruva banåkabil
Bygga banmustang av det brutalare stuket
<<   1, 2, 3, 4   >>
21 besök senaste veckan (10405 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande