| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Bygga banmustang av det brutalare stuket
|
<< 1, 2, 3, 4 >> 21 besök senaste veckan (10405 totalt) |
|
Attans, glömde länken till Richmond.
http://www.richmondgear.com Dessutom har vi hittat ett ställe som har klart konkurrenskraftiga priser på lådor och delar och är lätta att ha och gör med. /Michael K |
||||||||||
Ja.....manuellt ventilhus är ett måste.....eller att bygga lådan så att den inte ligger och tjuvväxlar. Det är förmodligen tjuvväxlingarn, som din bekant pratar om. Motorbroms är också något som måste ses över. och naturligtvis är värmeutvecklingen ett stort problen.......och det är det mina ideer om turbinuppbyggnan handlar om. I dagsläget lite hemligt......och inte färgigutvecklat. Rent körmässigt är gillar jag automatlådan. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||||
Jasså.......V8-Challenge vanns härom året av en automatbil..
Det är ju upp till er om ni inte vill åka automat......men dina teammedlemmar kanske har något att säga dej, som är värt att lysna på..
Ja....det är ju därför automater används i dragracing......för där vill man ju inte ha så mycket effekt Dessuton pratar vi inte om en låda som kommer ifrån farfars gamla 245a. Naturligtvis måste värmeutväcklingen minskas......och resten kylas bort. och vi pratar inte om långloppsbilar........utan om street/banåkarbil.
om man har pengarna att köpa tex. en TreMek-låda, och värsta sortens koppling och svänghjul, så är det inte stor idee att krångla med något annat.
Vad har du fått detta ifrån. Innehållet i en automat kostar ju nästan ingenting. Det är klart....om du ändrar "svenska priser".....till "stockholmspriser"....så förstår jag lite vad du pratar om. En renoverad, förstärkt TH 350 låda, för street.....kostar hos oss 3000:- + moms. Du trampar inte mej på tårna, genom att ha en annan åsikt. Men med den tonen.....och desutom när dit inlägg bygger på okunskap.......så är du faligt nära mina tår. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||||
|
Butterfly!
Som sagt, jag ville absolut inte trampa dig på tårna och menade inte att använda en ohövlig ton. Ledsen att du uppfattade det så. Snarare är det väldigt intressant om du lyckats bygga en automat som fungerar bra på bana. Absolut!!!! Men faktum kvarstår, väldigt få stall använder automater till banracing. / Michael Karpers |
||||||||||
Det är sant att automaten inte används i någon större utsräckning............men varför ska man göra det enkelt för sig........
Jag måste "skrika till" när jag blir sågad med felaktiga argument. Det är många som läser.......och budskapet blir helt fel. Sedan att ni åker manuell........är ju självklart.......för er låda har ju inte krånglat en enda gång....
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||||
|
Nu tyckte du att du var rolig, va!
Man skall inte slå på dem med värmeproblem.... Haveriet kan inte skyllas på lådan utan snarare på att vi inte riktigt insåg vad vitglödgade headers kan göra med kringliggande föremål.
Dessutom gör mr Hurst shifters av tvivelaktig kvalitét. Blir djäkligt glappa efter ett tag... Kommer att bytas i vinter. Lådan har faktiskt lirat utmärkt ända sedan renoveringen efter Anderstorp-haveriet i våras. Kommer du till Anderstorp i helgen? I sådana fall får vi fortsätta fighten om automat vs. manuell där. Vore kul att få titta på ditt bygge! Men innan jag lämnar denna tråd säger jag alena detta: Klart killen skall ha en manuell låda!!
Tack för ordet, MVH/ Michael K |
||||||||||
|
Ska väl inte avgöra aut/manuell kriget utan inflikar bara lite försynt att det vore trevligt om någon eller hellre bägge två kombattanterna anmälde sig och körde lite tävling istället
|
||||||||||
|
Fredrik, du känner väl till vår taktik vid det här laget:
Tidigt ut på fredagsträningen, sedan en krasch framåt eftermiddagen och sedan ingen tävling... Vi kommer ner till Anderstorp och kommer att ställa upp i GT loppen förutsatt att inga ICA-handlare tänker tvinga oss ut i räcket där också. Men, med tanke på de senaste tävlingarnas, eller man kanske skall säga träningarnas, något klena resultat har vi undvikit att anmäla oss. Vi gör det på fredag kväll när vi vet att allt har gått bra. Lite vidskepligt kanske, men ändå. Nu verkar dock barnsjukdommarna börja ge sig, så nu får ni huka er...
/Michael K |
||||||||||
Värmeproblem är jag väl bekant med, har en oljekylare liggandes på hyllan som skule kunna fungera på automaten, tempmätaren sitter redan i rallypacet på rattstången. mr Hurst konstruktioner känner jag väl till eftersom jag redan nu har en ratchetspak och växlar den manuellt. Och de HAR en klar tendens att hänga sig. Klart jag ska "ha" en manuell låda, det skulle jag verkligen vilja "ha". Men någon måste betala kalaset och det lär nog bli jag som får stå för notan tillslut...
Ett problem till är att det sitter trummor bak.
Man kanske ska ta det i nämnd ordning? 1 Däck (de jag har är slut och glashala) 2 bussningar, fjädrar, dämpare etc 3 bromsar - större ok och skivor runtom 4 växellådan.... Speedlab och Butterfly, fortsätt bråka om lådorna! Det ramlar ur masssa bra tips ur diskussionen!
Jag har inte bestämt mig än.... om vädret tillåter och det blir körning så tar jag med både Mustangen och sevenreplikan till Tullinge för Söndagens konbana, kan vara lite kul att filma den när den hyvlar koner på bredden så man får en Före/efterfilm....när jag gjort iordning den
_________________ M a g n u sS o l l e n b e r g
|
||||||||||
|
Låter som rätt ordning!
För att nu bli lite seriös: GMs tävlingsavdelning ger/gav tidigare ut en bok som berättar hur du bygger om och vad du bör byta ut på din standard Corvette och Camaro för att bygga racebil av den, T ex. en Trans AM. Den innehöll t.o.m parts# på utbytesdelarna samt en enkel förklaring till varför du skall byta just den delen. Dessutom vilka förstärkningar du borde göra i ramen och chassiet för att styva upp det. Helt suverän bok faktiskt! Nu vet jag inte hur det är med Ford och Mustanger, men kolla upp om det inte finns en liknande bok för din bil. Enl. tidigare inlägg i tråden har den ju varit med och tävlat framgångsrikt i Trans AM och då finns det garanterat något liknande från Fords tävlingsavdelning. Annars skulle jag bli förvånad. /Michael K |
||||||||||
|
|
||||||||||
|
Boken handlar alltså om 60-70 talsmodellerna?
Sån måste man ju ha i så fall!
ovanligt lite snack om 318is i denna tråden |
||||||||||
|
Jo puritanerna må gråta. Det som är lite synd är just att det är en Mach Ia, det skulle göra mindre om det var en vanlig fastback. Allt som är gjort hittills med bilen går att göra ogjort och återställa till original. Tar jag den ett steg längre nu så backar jag nog inte sen...
Så om ingen vill byta sin 64 Falcon eller Nova 66a eller liknande inna jag hinner börja så blir nog denna Musse en banbil på sikt!
_________________ M a g n u sS o l l e n b e r g
|
||||||||||
|
lägg in en bytes annons på http://www.novasallskapet.com kanske finns nån som vill byta!
_________________ Jonas Fagerö CHEVA NOVA 1972 |
||||||||||
|
Bygga svängbil
om du lägger ner lite forskning och bygger som en gammall Trans Am bil så kan du även vara med och utmana grabbarna i RHK. För att inte tala om att dra ner till oldtimer GP och köra skiten ur utlänningarna! Detta borde oxå vara positivt för värdet på bilen i slutändan om man bygger med rätt grejor. Hans Rosendahl Camaro -69 http://www.rhkswe.org/drivers/stdny/ Pekka Nystrröm Corvette -70 http://www.rhkswe.org/drivers/gtny/8 Där finns oxå en orange Camaro -69 som jag tyvärr inte har ngn bild på. Henrik _________________ Henrik Hansson |
||||||||||
|
Re: Bygga svängbil
Rätt grejjer skulle onekligen höja värdet på bilen, problemet är att en komplett Boss 302 motor i Trans Am utförande är inte helt gratis. Bara insuget kostar säkert som min nuvarande motor har kostat totalt... Min maskin, 351 Cleveland 4V var egentligen ämnad för Nascar och inte Trans Am men om jag kör fort så hinner ingen kolla under huven... Att klassa in den historiskt kan bli svårt men man vet aldrig...
Är det någon som har byggt om pedalstället från automat till manuell (givetvis inkl. lådbyte...) Måste ju byta/flytta bromspedalen också, frågan är om man över huvudtaget behåller Fords bromsservo/cylindrar etc utan byter ut hela pedalstället. om jag byter till manuell måste jag besiktiga om den som ombyggd bil antar jag. I samma veva borde man besiktiga med bur. Bilen är ju i princip tvåsistsig så man borde också söka tillstånd att dra ut avgaserna genom tröskellådan på sidan framför bakhjuöen så som Trans Am mussarna hade. Några råd och tips om dylika förändringar? _________________ M a g n u sS o l l e n b e r g
|
||||||||||
|
Homologisering
Jag hade nog forskat i om du inte motorn du har är klassad/homologiserad. Ford var ju rätt kreativa vad gällde homologisering under den perioden. Hos SBF kan du beställa homologiseringshandlingar på din bil (250kr). Men man kanske kan hitta dom på nätet. Undrar om inte Pekka hjälpte en kille med en 302 Boss att bygga racerbil som inte kommit ut än. Henrik _________________ Henrik Hansson |
||||||||||
|
_________________ Henrik Hansson |
||||||||||
Du kan ju alltid sälja den. Mustagn vore trevligt ....
Fast jag misstänker att den ligger prismässigt i klass med en Porsche 968 eller nåt.
|
||||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Bygga banmustang av det brutalare stuket
|
<< 1, 2, 3, 4 >> 21 besök senaste veckan (10405 totalt) |
