Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 6180 besök totalt |
Min också, fast det är nog en annan sak när den inte är fristående.. Dessutom för den tankarna till Radical, även om deras R lutar åt andra hållet.. Tur att det inte är jag som designar loggor, jag är nog inte så bra på att ta kritik, inte ens konstruktiv.. ![]() _________________ Mvh / Daniel Ene |
||||
...eh... Är det inte Magnus forum vi pratar om?
Låt Magnus göra som han vill. Jag är ingen bräcklig konstnärssjäl som går sönder av att diskutera en logga hit eller dit. Magnus har fått denna logga av mig för att jag råkade ha tillfälle att fixa till nåt hastigt & lustigt eftersom det passade in just då. om man vill vara demokratisk så kan ju alla som känner sig manade fixa till en egen logga och så kan man ordna en omröstning. Eller så kan Magnus göra som han vill. Det är HANS forum som HAN sköter på det sätt som HAN finner riktigt. orsaken till att Rejsa lyckats så bra är att Magnus varit så handfast och tydlig i hur han vill ha det. Om han inte hade varit det så hade det blivit pannkaka av allt detta sedan länge. Det är ändå i "hans soffa" vi sitter och pratar bilar och bilkörande till syvende och sist. (PS Jo förresten... Som alla som jobbar med grafik och grafisk design vet så finns det mycket work in progress som inte är att betrakta som klart jobb där man använder färger för att tydliggöra saker som man vill lyfta fram. Sen så blir ett jobb heller aldrig klart om man lyssnar in vad alla tycker.) _________________ Peter Simons Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med: ![]() |
||||
Tro mig, det är bland det mest otacksamma man kan göra.... _________________ M a g n u sS o l l e n b e r g ![]() |
||||
är det inte så alla brukar se ut i ansiktet när dom sitter bakom ratten ![]() ![]() |
||||
Klart att det är Magnus forum.. Men utan alla andra här som tycker och tänker, läser och skriver så skulle det samtidigt bara vara Magnus här på forumet.. Jag menade inte att ta någonting från honom, han gör ett skitbra jobb. ![]() Men sen är det väl ganska självklart att det blir prat och diskutioner om det kommer upp en ny logga. Mvh Daniel _________________ Mvh / Daniel Ene |
||||
Jag, är medveten om att det är Magns beslut men eftersom han har varit lyhörd tidigare så skrev jag "vi". Vad jag menade var dock att det bör tas ett beslut i frågan som man sedan håller sig till. Så länge man bara är konsekvent så accepteras såsmåningom vilken logga som helst, problemet är att så länge det dyker upp nya förslag från höger och vänster så blir det aldrig någon ordning och troligen heller aldrig några märken gjorda... Så Magnus, om loggan nu ska göras om, bestäm en deadline för förslag om du nu vill ha hjälp med sådana, verkar ju finnas flera här på forumet som vill hjälpa till. När förslagen kommit in är det bara sätta ner den berömda foten och bestämma med hjälp av omröstning eller på egen hand. Tillverka sedan en bunt märken och så är det bara för oss andra att rätta in oss i ledet. ![]() Jag kommer ju inte sluta hänga här bara för att jag inte gillar loggan. Däremot lär jag ju inte sätta den på bilen om jag inte gillar den men det lär säkert gälla alla här på forumet och det kommer alltid finnas folk som tycker illa om logotypen oavsett vilken det blir. _________________ Mattias Meldert ![]() |
||||
Hepp!
Jag somnade på soffan en stund o när jag kom tebax var diskusionen i full gång ![]() 1. Loggan på förstasidan är där pga omständigheter som jag inte riktigt kan gå in på just nu. Hemligt värre va? ![]() 2. Jag håller med om att det inte ska hattas i evighet fram o tebax med olika förslag. Däremot så uppskattar jag enormt alla bidrag och ideer som en hel bunt av er lagt ner tid och energi på!! Peter S kom liksom in från vänster häromdagen med intressanta arbetsutkast och ideer (de ni se här ovan) där han har prickat in vissa "värden" jag vill en logotyp ska förmedla. Men de är som sagt arbetsutkast och inget annat. Konstruktiv kritik framförd på ett trevligt sätt är väldigt uppskattat när det gäller alla ideer! Jag tycker ni absolut lyckats hålla diskussionen på rätt köl! ![]() ![]() ![]() Men i slutändan så är det ändå jag som drar rejsa åt det håll jag vill plus kanske ännu viktigare, jobbar med att hålla rejsa.nu inom de ramar jag vill ha. Om det hade fått växa fritt utan några ramar och mål så hade det aldrig kommit till vad det är idag. Och många vet ganska precis vad jag har för ideer o ramar. Så därför har jag naturligtvis en hel del ledord och saker som jag vill att en logotyp för Rejsa.nu ska förmedla. En sak är att det inte ska kännas coolt o ballt. Rejsa.nu handlar om att ha skoj och att inte ta allt på för blodigt allvar. Så en viss lekfullhet i loggan är liksom rätt. Samtidigt så får den gärna förmedla att det är en häftig upplevelse att hålla på med det här. Men inte häftig som i meningen ball. Sen har vi det där med racing o gatbilar där jag får erkänna att jag har flyttat fokus lite beroende på åt vilket håll det behövts dras vid olika tillfällen. Initialt tidigt förra året så ville jag inte skrämma bort gatbilsbanåkare med alltför rena "riktig racing"-signaler. Men idag så tror jag att en extremt stor procent av bilklubbsbanträffsåkarna känner till rejsa.nu men däremot att det fortfarande är lite sämre täckning i hobbyracingsvängen. Så f.n. är mer rena raciga attribut helt okej i mitt huvud för att jag ska få draghjälp i arbetet att få hit fler o fler hobbyrejsare osså. Målet är ju, och har alltid varit, att det inte spelar någon roll om man rejsar eller gatbilsbanåker. Man har ju samma intresse och all anledning att umgås. Väldigt många förflyttar sig ju mellan de två grupperna också. Vissa tar ett kliv medans andra hoppar fram o tebax kontinuerligt :-) Sen har vi den viktiga biten med att det är banåka det handlar om. Inte streetrejs. och som säkert många känner av här i forumet, det här med banåka ska på Rejsa.nu vara vuxet, sansat, trevligt och... galet rolig LEKSTUGA! Samtidigt ![]() _________________ ![]() |
||||
Efter att ha jobbat med reklam och formgivning (inte som formgivare men som projektledare) vet jag att det finns inget område som folk TROR sig veta bättre på, och alltid har synpunkter på. Särskillt nu när gemene man kan knopa ihop något som inte ser för djävligt ut på vilken PC som helst.
Vad hade ni själva sagt om grannen som lämnar sin volvo på verkstaden för att fylla på olja hade tittat på er rejsbil och fällt kommentarer som: - Har du Koni, de är ju inte bra, i F1 har de minsann Sachsdämpare, det ser man på klistermärkena de är grejor det, borde inte du veta det du som håller på. - Jag tycker nog dina däck ser ut som de inte är lagliga, det är livsfarligt att köra runt så, du borde byta med en gång. Mina Figther all year round sommar och vinterdäck är jättebra, jag har kört 10.000 mil uytan att det syns att de är slitna. - Sitter du och lagar din kofångare????? Varför köper du inte en ny??? Kör man så dåligt så den går sönder får man ju skylla sig själv. Dessutom så är ju plåt mycket bättre det håller ju. Efter 1 timme lovar jag att ni INTE kommer hjälpa grannen att kolla varför bilen inte startar på morgonen. Det vore tråkigt om Peter känner samma sak med sitt arbete........ ![]() om ni skall komma med kritik på formgivning så är en bra grundkurs. 1) Fråga varför man valt just denna logga från säkert 10-100 skisser och ideér, dvs ta reda på processen bakom 2) Fråga vilka VÄRDEN som beställaren och forgivaren bestämt loggan skall spegla 3) Tänk på att det oftast finns ett svartvitt alternativ som ni kanske inte sett, färgsättning handlar ofta mer om sammanhanget, och historiken och är en sak formgivare faktiskt kan ändra på rätt lätt men BE dem ta fram ALTERNATIVA färgförslag, tala inte om att det skall vara grönt för det finns 200.000 nyanser av grönt. 4) Säg- jag kan känna ......(si och så).... Om denna logga, håller du med mig?, och hur tror du man skulle kunna ändra så att det inte känns så mycket ...(si och så)... 5) Det finns EN beställare som definierar vad han vil ha levererat och EN formgivare som gör sitt bästa utifrån SIN formgivningsfilosofi. Detta kommer alldrig att tillfredställa ALLA andra som därmed degraderas till TYCKARE. Sköter man TYCKARrollen väl blir man istället ett BOLLPLANK dvs ett stöd till beställare och/eller formgivare. Beställaren skall vara en och samma person genom hela processen. Inte så att sekreteraren beställer uppdraget och chefen skall utvärdera det färdiga logoförslaget. PS: Anlednigen att jag skriver detta långa inlägg är enbart p.g.a. att jag blir så j_a frustrerad varje gång man träffa(de) på detta beteende ute i reklamvärlden. och för att när ni löst detta långa inlägg så orkar ni inte själva skriva långa kritiserande inlägg ![]() Samt för att jag tycker Peter och Magnus har gjort ett mycket bra jobb som beställare och formgivare och att risken med allt tyckande är att man driver ifrån ett bra förstaförslag. och dessutom så kommer ni om ni läser och lär av 5-punktskursen bli älskade hos reklambyråerna och bli bjudna på mycket gratisevents ![]() _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||
Fantastiskt arbete Peter!! ![]() ![]() Den högra loggan skulle jag gärna vilja ha! :woot: P.S Vad är Robinson ![]() _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||||
Mycket snygga loggor! ![]() Jag föredrar rött före orange dock. Den röda loggan som presenterades först i tråden är m.a.o snyggast. _________________ /Mathias |
||||
Inser att de flesta här tycker att min kritik var onödigt hård och kanske tillockmed obefogad, ska väl usäkta mig genom att säga att jag troligen är en aning yrkesskadad.
Jobbar som lärare i informationsdesign, vilket gör att jag spenderar dagarna åt att bedömma alla möjliga former av grafiskt material (inklusive loggor). Därför är jag väl lite väl snabb ibland att påpeka brister... Jag försökte iallafall vara konstruktiv i min kritik... Att sedan samaken i allmänhet kan vara som baken förstår säkert alla och jag tycker tex att det runda märket ser riktigt trevligt ut, men enligt min egna personliga så passar det inte riktigt in i sammanhanget, men det är ju inte min sak att bestämma... _________________ Mattias Meldert ![]() |
||||
meldert:
Vore kul att se hur du tycker det BORDE se ut. Själv är jag bra 4-kantig. Design, utseende kommer bra långt ner på min lista vad gäller bilen mm. Allså funktion, funktion och åter funktion och sen lite lite design Märket/loggan/dekalen som presenterades i första inlägget var min sponatana reaktion -Den kan jag tänka mig klista på bilen och jag är JÄTTE ANTI klistermärken (hmm vart det tårta på tårta igen nu Figgz? ![]() Men men, i slutändan är det vår stora snälla DIKTATOR som bestämmer i alla fall. Så vi får vara snälla och hoppas att han inte drar ur kontakten ![]() _________________ Johan Sjölinder |
||||
Krister Lundkvist gjorde de ypperliga förslagen i den tidigare loggatråden som sen speciellt Mattias Meldert men även flera gjorde kanonarbete med! _________________ ![]() |
||||
Gör en tävling så att vi för en gång skull får en logga som den stora massan kan vara nöjda med.
1. Dra upp riktlinjerna för vad du vill att loggan ska visa. 2. Sätt ett datum då loggan ska vara inne. 3. välj ut dom tio bästa o så får vi rösta. Själv är jag inte nöjd med förslagen i denna tråd...detta utan att vara nån förståsigpåare ![]() _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 ![]() |
||||
Det blir ingen demokrati i beslutet, dvs ingen omröstning. Däremot så lyssnar jag gärna på åsikter. men som jag skrev en bit upp så är det trots allt jag som sätter ramarna och målen för Rejsa och loggan är en del i ett sånt arbete. (sen har jag inte haft någon "riktig" logga under väldigt lång tid ![]() ![]() Låt oss ta två veckors logotyp-paus här och nu. Jag ska jobba lite på kammaren utifrån det som jobbats fram tills nu. Det är ju inte en akut bråttom grej med klistermärken ![]() _________________ ![]() |
||||
Efter som att det fins folk här på forumet som gärna hjälper till med en logga så är det väll bara att tacka ja till denna hjälp
![]() ![]() Skulle vara skönt om vi kunde få ett avslut i denna diskution ![]() _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 ![]() |
||||
Jo, givetvis vore det kul... Nu är det ju bara så att jag skulle troligen inte genom att lägga ner rimligt tid få ihop en logga som uppfyller all mina krav heller... ![]() ![]() Nåja, dyker det upp ett önskemål om fler loggaförslag från Magnus så ska försöka jag ta fram något, men nu har han satt punkt i diskussionen för närvarande så jag kommer inte lägga någon tid på detta just nu. För övrigt är jag lite svag för Krister Lundkvists tidigare förslag därav mitt angagemang då... Men även där finns det fortfarande rum för förbättringar och ingen logga är nog någonsin perfekt... _________________ Mattias Meldert ![]() |
||||
Hur skulle den vänstra loggan vara utan den blå ramen o svartvita rutorna?
Gillar 70-tals känslan över bokstäverna ![]() Skulle man inte kunna göra en looney tunes inspirerad logga. Det beskriver väll rejsa ganska så bra ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 ![]() |
||||
[quote="meldert"]
Jo, faktiskt.... Lite exempel Marlboro Coca-Cola SLC (för den har jag gjort själv ![]() Men mina 2 cent om loggor: Loggan bör vara så stilren som möjligt och ha ett grafiskt enkelt snitt som är lättinkännligt även utan att LÄSA texten..... typ Marlboros båge eller Coca-Colas typsnitt som alla känner igen utan att egentligen läsa ut texten. |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 6180 besök totalt |