Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2004-09-26 Se7en Days Tullinge
<<   1, 2, 3   >>
16142 besök totalt
Peter S
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2574


Trådstartare
Bilder från Håkan Ekestang:






_________________
Peter Simons
Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med:
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17939



Peter S skrev:
Lennart Mäkinen skrev:
Jag hade en kul dag bland konerna. Fördelen jämfört med en vanlig bana var främst att man inte visste vilken sträckning banan skulle ha nästa gång man körde ett parti. Tyvärr blev det stundtals lite väl rakt, men det var ju på dragstrippen där...

...om jag skall vara ärlig så känns nog konbana som ett ganska klent substitut för riktig bana. Men visst är det kul att köra. Fast jag tycker att vi får fixa en riktig bana till Stockholm.
Jag sa inte att det är bättre med en konbana än en riktig bana. Pekade bara på fördelarna eftersom alla säger att man ska se det positiva i allt. I ärlighetens namn bör väl en bana vara ett par mil lång för att man inte ska tröttna på den om man kör ofta...


7-11,
Inte skrämmas!

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42363

Forumägare
Forumägare

RS6 skrev:
Bästa sättet att lära sig tolka bilens signaler(uppträdande på bana) samt att ta till sig dem på ett bra sätt är att kunna referera till en tider. Kör challenge. Visst var Barkarby banan bättre men Lunda är oxå skoj!

Just my 2cents


Steg ett kan annars vara att lära sig att hantera bilen bra när man tappar den. Sen när man vet hur den beter sig så kan man börja kika på hur man kommer runt snabbast. Lite en säkerhetsgrej liksom...

Fast det här var en helt annan typ av bana mot både Challenge-Barkaby och Challenge-Lunda.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42363

Forumägare
Forumägare

Lennart Mäkinen skrev:
Fördelen jämfört med en vanlig bana var främst att man inte visste vilken sträckning banan skulle ha nästa gång man körde ett parti.


Såg det här som en kommentar med en stor dos ironi (över alltför regelbundet på- och bortkörda koner )


_________________
Magnus Thomé
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17939



Magnus Thomé skrev:
Lennart Mäkinen skrev:
Fördelen jämfört med en vanlig bana var främst att man inte visste vilken sträckning banan skulle ha nästa gång man körde ett parti.


Såg det här som en kommentar med en stor dos ironi (över alltför regelbundet på- och bortkörda koner )

Det var grundtanken med kommentaren, men jag gillar att åka krokiga vägar som jag aldrig sett innan.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Peter S
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2574


Trådstartare
RS6 skrev:
Bästa sättet att lära sig tolka bilens signaler(uppträdande på bana) samt att ta till sig dem på ett bra sätt är att kunna referera till en tider. Kör challenge. Visst var Barkarby banan bättre men Lunda är oxå skoj!
Just my 2cents


Jag håller helt med dig!

Fastr då refererar vi till tider på riktiga banor. Inte till konbanor. Konbana kräver ju en helt annorlunda inställning av bilen. Man får ju fixa till den så den blir nästan okörbar på en riktig bana om man skall ha den svängbar på konbana.

_________________
Peter Simons
Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med:
Citera
7-11
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 741



Peter S skrev:
...inställning av bilen... Okörbar... riktig bana...svängbar på konbana.


Petgubbe... Justera med gasen

_________________
Fredrik Bolander --VVR--
Citera
Peter S
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2574


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Såg det här som en kommentar med en stor dos ironi (över alltför regelbundet på- och bortkörda koner )


Jo... Vi gjorde felet att vi inte gruppindelade i erfarenhetsnivå. Sen så tror jag att koner inte lämpar sig för att använda då man kör runt runt som på bana.

Det var dock mycket irriterande att folk inte kunde hålla sig till den markerade banan utan hittade på egna varianter. Inte bara dumt utan även farligt.

_________________
Peter Simons
Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med:
Citera
Peter S
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2574


Trådstartare
7-11 skrev:
Peter S skrev:
...inställning av bilen... Okörbar... riktig bana...svängbar på konbana.
Petgubbe! Justera med gasen


Det är ju det jag gör... Min favorit var taxibanspartiet, fullt rattutslag sen full pelle och så glider man runt och låter den löpa linan ut för att går rakt på nästa svängpunkt.

(sen medger jag att jag älskar att fippla med inställningarna tills bilen funkar som den ska på den banan. Jo RS6 jag gör det med laptimer.)

_________________
Peter Simons
Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med:
Citera
7-11
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 741



Peter S skrev:
7-11 skrev:
Peter S skrev:
...inställning av bilen... Okörbar... riktig bana...svängbar på konbana.
Petgubbe! Justera med gasen


Det är ju det jag gör... Min favorit var taxibanspartiet, fullt rattutslag sen full pelle och så glider man runt och låter den löpa linan ut för att går rakt på nästa svängpunkt.


Jag ser fram emot att få på mina nya dämpare och fjärdrar, för min slog nästan igenom i guppen där. Men annars var det roligt att vifta lite på rumpan i de böjarna, det håller jag med om thumbs up

_________________
Fredrik Bolander --VVR--
Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004
Inlägg: 7747

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Peter S skrev:


Det var dock mycket irriterande att folk inte kunde hålla sig till den markerade banan utan hittade på egna varianter. Inte bara dumt utan även farligt.


Nåt fel måste det ha varit i första ban-genomgånen "Följa-John körningen", var verkligen alla med då?
Det var ju flera som trots upprepade förklaringar fortsatte att köra på fel sträckning på taxibanan.

Jag tror förarmötena måste uppföljas med hörförståelsetest....

Lyckades fånga när min bil körs in i stolpen på video, ska lägga ut det sen.
(Jag satt inte bakom ratten)
Jag hade kul iallafall! Vad är väl en skärm och ett avgassystem?

och kul att så många kom!

_________________
M a g n u sS o l l e n b e r g

Citera
Peter S
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2574


Trådstartare
Superswift skrev:
Jag tror förarmötena måste uppföljas med hörförståelsetest....


Ja jag kan inte förstå varför det inte gick fram. Det framfördes mycket tydligt. Många gånger. Kanske vi får plocka med en svart flagga till nästa gång så kanske man lyssnar bättre. thumbs down

Superswift skrev:

Lyckades fånga när min bil körs in i stolpen på video, ska lägga ut det sen.
(Jag satt inte bakom ratten)


...och priset för bästa bortförklaring går till Magnus S!

_________________
Peter Simons
Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med:
Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004
Inlägg: 7747

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Peter S skrev:


...och priset för bästa bortförklaring går till Magnus S!




Jag stod 200 meter bort från bilen när det hände så jag är glad att ha det på film från kameran monterad i bilen så jag kan i efterhand se hur det gick till. Dokumentera allt så slipper man bortförklara sig!

_________________
M a g n u sS o l l e n b e r g

Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17939



7-11 skrev:
Jag ser fram emot att få på mina nya dämpare och fjärdrar, för min slog nästan igenom i guppen där. Men annars var det roligt att vifta lite på rumpan i de böjarna, det håller jag med om thumbs up
Jag slog hjälmen i taket på din bil där och herr Falk lyckades visst göra en rundpall med min bil.
Det var för hoppigt för min smak.

Favoritpartiet i mina ögon var storslalomen på slutet av dragstrippen innan man vek av från rakan. Där var det lite fart och inte bara att vrida på ratten och hoppas.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42363

Forumägare
Forumägare

Peter S skrev:
....
Man får ju fixa till den så den blir nästan okörbar på en riktig bana om man skall ha den svängbar på konbana.


Tss tss tss....





Lennart Mäkinen skrev:
7-11 skrev:
Jag ser fram emot att få på mina nya dämpare och fjärdrar, för min slog nästan igenom i guppen där. Men annars var det roligt att vifta lite på rumpan i de böjarna, det håller jag med om thumbs up
Jag slog hjälmen i taket på din bil där och herr Falk lyckades visst göra en rundpall med min bil.
Det var för hoppigt för min smak.
....


Lite WRC feeling bitvis

Förra gången så satte jag MASSA koner där för att tvinga alla att köra ett mindre hoppigt och säkrare spår.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2745



Magnus Thomé skrev:
RS6 skrev:
Bästa sättet att lära sig tolka bilens signaler(uppträdande på bana) samt att ta till sig dem på ett bra sätt är att kunna referera till en tider. Kör challenge. Visst var Barkarby banan bättre men Lunda är oxå skoj!

Just my 2cents


Steg ett kan annars vara att lära sig att hantera bilen bra när man tappar den. Sen när man vet hur den beter sig så kan man börja kika på hur man kommer runt snabbast. Lite en säkerhetsgrej liksom...

Fast det här var en helt annan typ av bana mot både Challenge-Barkaby och Challenge-Lunda.


Ursäkta men det var ju just det jag menade. Kan man inte häva en sladd är det ju utmärkt att prova sig fram på ett flygfält! Samt att man lär ju fort förstå att det oftast går långsamare om man just går över gränsen och sladdar...eller plogar fram, man har ju tider att jämföra mot hela dagen lång.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2745



7-11 skrev:
Peter S skrev:
...inställning av bilen... Okörbar... riktig bana...svängbar på konbana.


Petgubbe... Justera med gasen



_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42363

Forumägare
Forumägare

BTW: Det gick åt nära 35 liter soppa idag på "banan". Det betyder 10 mil på ett ungefär.... Hur många varv blir det?

_________________
Magnus Thomé
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Magnus Thomé skrev:
BTW: Det gick åt nära 35 liter soppa idag på "banan". Det betyder 10 mil på ett ungefär.... Hur många varv blir det?


Ungefär 5 varv på en bana som är ett par mil lång för att man inte ska tröttna på den om man kör ofta.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42363

Forumägare
Forumägare

johann skrev:
Magnus Thomé skrev:
BTW: Det gick åt nära 35 liter soppa idag på "banan". Det betyder 10 mil på ett ungefär.... Hur många varv blir det?


Ungefär 5 varv på en bana som är ett par mil lång för att man inte ska tröttna på den om man kör ofta.


Jag verkade inte tröttna på denna lilla rundtur heller

_________________
Magnus Thomé
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Magnus Thomé skrev:
johann skrev:
Magnus Thomé skrev:
BTW: Det gick åt nära 35 liter soppa idag på "banan". Det betyder 10 mil på ett ungefär.... Hur många varv blir det?


Ungefär 5 varv på en bana som är ett par mil lång för att man inte ska tröttna på den om man kör ofta.


Jag verkade inte tröttna på denna lilla rundtur heller


Men hur många gånger har du kört just denna banläggning tidigare?
Citera
Eftersnack
2004-09-26 Se7en Days Tullinge
<<   1, 2, 3   >>
16142 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande