Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Tider på Gotland Ring
<<   1, 2, 3   >>
12058 besök totalt
GT4-R
Gävle,Bergen
Här sen Sep 2004

Erik B skrev:
GT4-R skrev:
1.48.5 med lexus is 200 och r-däck

Samma bil och förare som du körde mot på Challenge
Fast han kör med gatdäck

Jag förstog det, ses nästa år men då kör jag GT4-R

www.GT4-R.com
Håkan Aldemo innehar Racinglicens,Draglicens
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002

Re: Tider på Gotland Ring

RS6 skrev:

Tack för det!
Körde 1,39 03 som bäst med mina gatdäck pirelli p zero rosso. Med r-däck bör det väl gå ner ett par sek på den slingan.

Med gatdäck och så tung bil så är det en imponerande tid. När herr Jarlmark kommit hem från semestern kan vi nog få
mer detaljer om Automobiltestet.

Stockholm
Här sen Jul 2004

Var själv på Gotland Ring och gasade i helgen och har min varv på film. Skicka mig ett pm om någon kan hosta filmen. Måste även kolla hur man för över filmen från kameran till datorn med Pinnacle Studio 9. Därmed kan man även se mina varvtider.....

stockholm
Här sen Maj 2004

Jonas R skrev:
Var själv på Gotland Ring och gasade i helgen och har min varv på film. Skicka mig ett pm om någon kan hosta filmen. Måste även kolla hur man för över filmen från kameran till datorn med Pinnacle Studio 9. Därmed kan man även se mina varvtider.....

Jonas, du körde väl 993rs med r-däck? Vi han adrig byta nr på båten. Tror stefan fick dig på 1,33 till 1,34. Sedan var det en svart Porsche till som åkte ca 1,35-1,36 de tider jag tog iallafall. Tror det var en 944 turbo av något slag, med bur sänkt och r-däck. Du och Stefan fick väl någon tid på mig?

stockholm
Här sen Maj 2004

Erik B skrev:
Ge mig DV-tejpen så lägger jag ut den

Visst! Men du bjuder på Luch

Stockholm
Här sen Jul 2004

RS6 skrev:
Jonas R skrev:

Jonas, du körde väl 993rs med r-däck? Vi han adrig byta nr på båten. Tror stefan fick dig på 1,33 till 1,34. Sedan var det en svart Porsche till som åkte ca 1,35-1,36 de tider jag tog iallafall. Tror det var en 944 turbo av något slag, med bur sänkt och r-däck. Du och Stefan fick väl någon tid på mig?

Din tid var 1.39 det stämmer. Fattar inte varför vissa skall ifrågsätta tiderna som publiceras, vi är väl mogna allihopa, eller? Dessutom, tider är individuella och man mäter mot sig själv. Jag började söndagen på 1.35-1.36 och noterade senare efter annat spårval i två kurvor 1.33.1 som klockats av utomstående. Dessutom har jag alla varv på video (inifrån) och jag tror att det kanske gick snabbare mot slutet. Ikväll vet jag om så är fallet eller inte

Allt som allt en kanonhelg. Stort Tack till Stefan som arrangerade helgen (eftersom er mailerver är nere...)

Svarta 944 cab, är en vanlig S2:a med 21 000 mil det kallar jag Porschekvalitet det Georgios som körde bilen, det var hans förstabanmöte

Visby
Här sen Feb 2003

Hallo Boys!

Jag kör Gotland Ring på 1.38 med min Alfa 75 3.0 (190 hk). Detta visserligen med R-däck, men som är helt slut. Har Precis införskaffat nya Bridgestone RE540S som skall invigas i helgen då Club Alfa Romeo har träff på GR. Hoppas att kunna skala av 1-1,5 sekunder...

Det skall sägas att jag är gotlänning och har kört rätt mycket på GR. Jobbar på banan till och från med att hålla i "Allmänhetens Körning" och köra spårval med folk som vill lära sig lite bättre. Hittar m.a.o. runt utan karta

mvh Seb

Porsche 968 CS -93 M030 M220
Ett par Alfor åxå...

Gotland Ring-instruktör och transaxelfantst
Citera
Jonas Jarlmark
Stockholm
Här sen Nov 2002

Kan komma med en kort beskrivning av hur tiderna i Automobils test togs fram.

Rådis körde in sig på banan i de olika bilarna under en halv dag. Skulle gissa att han körde ca 5 varv per bil.

Sedan körde han två varv med vardera bilen och den bästa tiden (oftast nr 2) var det som publicerades.

Instruktionen under körningen var att lägga en liten säkerhetsmarginal på alla bilar, men ungefär lika på alla.

Att vi gjorde så var för att vi inte ville komma tillbaka till generalagenterna med däcken i trasor eller med bucklor på bilarna.

Det ska inte vara något problem att köra betydligt fortare om man tex kör tio varv i sträck eller bara kör en av bilarna under en hel dag.

Det vi ville ha svar på i tidningen var dels en rangordning bilarna emellan, men även hur "lättkörd" den var, dvs en lättkörd bil borde få en relativt bra tid redan på de första varven medan en som bråkar kan man säkert lära sig hantera efter en halv dag.

Där har ni bakgrunden till tiderna. Man kan ju tycka att det är synd att göra så, men tiden det skulle ta för en person att köra in sig på alla bilar och få till ett perfekt varv skulle bli rätt lång samt att bilarna riskerar att hamna utanför banan och få sönderkörda däck.

Själv tycker jag tiderna speglar bra hur bilarna upplevs när man kör dem och snabbt kan växla mellan dem.

Själv kör jag kring 1.34 med min 911 Carrera (r-däck, 231hk, 1160kg med förare) efter en dags träning. Skulle gissa att en Rydell, Sturesson eller Danielsson skulle kunna göra det på minst 1.30 eller så i samma bil.

/ Jonas Jarlmark
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004

Stod det inte max attack på framsidan av automobil? Rådis har väl inga problem med att köra in sig på bilarna samt att nå gränsen då det går fortast och även behålla bilen på banan. Verry

För övrigt kan man inte köra just en RS6a 10 varv på attack runt gotland eller någon bana i sverige. Den går för varm och så fort man kommer över 120grader i olje temp går bilen automatiskt in på ett nödprogram. Med resultat att bilen tappar rejält med ork samt att lådan går från s mode till vanlig automat där den ej är adaptiv. För att spara på matrialet. Plusen har extra kylning och klarar lite till..

Detta händer aldrig på gata hur hårt man än kör, då den får mer kylning av oftast högre fart. Händer inte på Nordslingan heller av just den anledningen.

Var på AMS träff på Anderstorp och körde plusen där och jämförde mot min. I övrigt hadde AMS en massa bilar där som Fredrik Ekström, Ted Björk, Rickard Göransson, samt Robin R körde runt folk i inkl mig själv!. De var ingen som sparde på krutet där inte. Inte Fredrik Ekström heller då han körde Plusen och jag min RS6a tillsamans på banan. thumbs up

Jag förväntar mig i vart fall av en tidning som testar bilar att man kör dem på max attack och inte smyger runt för att man är orolig att sätta bilen i räcket eller köra slut lite däck. Särskilt när man skriver så på framsida.

Hur ska man annars kunna förmedla till mig som läsare hur ex en bil uppför sig, särskilt på och över gränsen? Som läsare vill jag veta just det och inget annat när det gäller sportbilar. Inte hur det kan tänkas vara p g a ni inte har testat riktigt, nä skärpning!

Ps. SL55 gick ju rätt brett på visa bilder och det spar man ju inte däck på direkt, inte gick den av banan heller vad jag vet. Besviken tidnigsköpare DS

Södermalm
Här sen Sep 2004

1.39 va ju en bra tid för den bilen och jag va där och klockade under söndagen så jag vet att tiderna är
korrekta men de utgår man väl ifrån.

Men det ska bli kul och se va du får för tid vid vårat vår-möte på GR när du har skaffat dig en banåkar bil(undra va de blir?RSR?)Må väl:)Stefan

RS6 skrev:
Stod det inte max attack på framsidan av automobil? Rådis har väl inga problem med att köra in sig på bilarna samt att nå gränsen då det går fortast och även behålla bilen på banan. Verry

För övrigt kan man inte köra just en RS6a 10 varv på attack runt gotland eller någon bana i sverige. Den går för varm och så fort man kommer över 120grader i olje temp går bilen automatiskt in på ett nödprogram. Med resultat att bilen tappar rejält med ork samt att lådan går från s mode till vanlig automat där den ej är adaptiv. För att spara på matrialet. Plusen har extra kylning och klarar lite till..

Detta händer aldrig på gata hur hårt man än kör, då den får mer kylning av oftast högre fart. Händer inte på Nordslingan heller av just den anledningen.

Var på AMS träff på Anderstorp och körde plusen där och jämförde mot min. I övrigt hadde AMS en massa bilar där som Fredrik Ekström, Ted Björk, Rickard Göransson, samt Robin R körde runt folk i inkl mig själv!. De var ingen som sparde på krutet där inte. Inte Fredrik Ekström heller då han körde Plusen och jag min RS6a tillsamans på banan. thumbs up

Jag förväntar mig i vart fall av en tidning som testar bilar att man kör dem på max attack och inte smyger runt för att man är orolig att sätta bilen i räcket eller köra slut lite däck. Särskilt när man skriver så på framsida.

Hur ska man annars kunna förmedla till mig som läsare hur ex en bil uppför sig, särskilt på och över gränsen? Som läsare vill jag veta just det och inget annat när det gäller sportbilar. Inte hur det kan tänkas vara p g a ni inte har testat riktigt, nä skärpning!

Ps. SL55 gick ju rätt brett på visa bilder och det spar man ju inte däck på direkt, inte gick den av banan heller vad jag vet. Besviken tidnigsköpare DS

Bengt Ekman
Rebecca olausson
Ulises Puga
Kennet olausson
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004

#1.39 va ju en bra tid för den bilen och jag va där och klockade under söndagen så jag vet att tiderna är
korrekta men de utgår man väl ifrån.

Men det ska bli kul och se va du får för tid vid vårat vår-möte på GR när du har skaffat dig en banåkar bil(undra va de blir?RSR?)Må väl:)Stefan#

Tack för träffen Stefan det var bra ordnat, ser framemot nästa. Förhoppningsvis med annan bil.

Med ny bil hoppas man ju då det går fortare, en sak är säker det lär bli bra mycket billigare! Över 2 ton på bana är dyrt. Mina nya Pirelli Rosso är slut efter ca 300mil där ingår 4 st bankörningar med inte så mycket körning. För att inte tala om klossar och skivor

Här sen Apr 2003

Jonas Jarlmark skrev:
Kan komma med en kort beskrivning av hur tiderna i Automobils test togs fram.

Rådis körde in sig på banan i de olika bilarna under en halv dag. Skulle gissa att han körde ca 5 varv per bil.

Sedan körde han två varv med vardera bilen och den bästa tiden (oftast nr 2) var det som publicerades.

Instruktionen under körningen var att lägga en liten säkerhetsmarginal på alla bilar, men ungefär lika på alla.

Att vi gjorde så var för att vi inte ville komma tillbaka till generalagenterna med däcken i trasor eller med bucklor på bilarna.

Det ska inte vara något problem att köra betydligt fortare om man tex kör tio varv i sträck eller bara kör en av bilarna under en hel dag.

Det vi ville ha svar på i tidningen var dels en rangordning bilarna emellan, men även hur "lättkörd" den var, dvs en lättkörd bil borde få en relativt bra tid redan på de första varven medan en som bråkar kan man säkert lära sig hantera efter en halv dag.

Där har ni bakgrunden till tiderna. Man kan ju tycka att det är synd att göra så, men tiden det skulle ta för en person att köra in sig på alla bilar och få till ett perfekt varv skulle bli rätt lång samt att bilarna riskerar att hamna utanför banan och få sönderkörda däck.

Själv tycker jag tiderna speglar bra hur bilarna upplevs när man kör dem och snabbt kan växla mellan dem.

Själv kör jag kring 1.34 med min 911 Carrera (r-däck, 231hk, 1160kg med förare) efter en dags träning. Skulle gissa att en Rydell, Sturesson eller Danielsson skulle kunna göra det på minst 1.30 eller så i samma bil.

/ Jonas Jarlmark

Intressant. Jag förstår att ni inte tar ut 10/10 av bilarna och att det kan ta tid att lära sig en bil men det är väl det som är kul också, att kunna utvecklas tilsammans med bilen för att bli bättre och snabbare. Har man enbart tävlingen som mål är det klart att man vill kunna sätta snabba tider efter få varv.

Av de tider jag har sett från samma bilmodell med samma moddning med olika förare drar jag den slutsatsen att en professionell tävlingsförare av rang är cirka 5-6% snabbare är en banvan amatör som kanske till och med tävlar i någon racingserie när båda kör 10/10 av sin förmåga (och plånbok kanske). Har du någon kommentar till det?

Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Hehe, Tror "RS6" har siktet inställt på en RUF R Turbo, bara att börja spara

Jag kan förstå att man inte kör 10/10 med lånebilar, men en proffsförare ska väl inte ha något problem att sätta en jäkligt bra tid på ett par försök. Se bara på Gullabo i Superstage!

Sen vet jag inte om alla hästarna i RS6 Plusen var hemma, både jag och "RS6" har ju provkört den och vi noterade 0-200 på c:a 19.5 sek med 2 pers i. Enl. fabriken 17,3 sek. Den var jäkligt hårt körd när vi hämtade den, såg ut som om någon journalist kört 11 av 10 redan

Jonas Jarlmark
Stockholm
Här sen Nov 2002

RS6:

Nej Rådis hade inga problem att köra in sig på bana och bilar, det jag ville säga är att med den tid vi hade och på det sätt testen gjordes så kommer någon som själv äger en RS6 och kör mycket på banan kunna köra fortare. Speciellt om man justerar in bilen lite från original, hänger på andra däck osv. Samtliga bilar i testen gick med generalagentens rekommendationer vad gäller däck och lufttryck.

RS6:
För övrigt kan man inte köra just en RS6a 10 varv på attack runt gotland eller någon bana i sverige. Den går för varm och så fort man kommer över 120grader i olje temp går bilen automatiskt in på ett nödprogram. Med resultat att bilen tappar rejält med ork samt att lådan går från s mode till vanlig automat där den ej är adaptiv. För att spara på matrialet. Plusen har extra kylning och klarar lite till.

Delvis sant. Den skulle må bra av att väga 500 kg mindre, men... beroende på vad du menar med attack så upplevde jag inga problem att köra varv på varv så länge man körde mjukt men fort och inte tokade runt och stressade bil och däck.

RS6:

Nä, men så har AMS ett lite annat förhållande till generalagenterna än Automobil. Det finns ju en anledning att bilen inte kommer ner i fabrikens uppgifter och att bromsklossarna var nätt och jämt slut, något som naturligtvis påverkar bedömningen av bromsarna, men det är ju generalagentens val i vilket skick man lånar ut bilar till tester.

RS6:

Vi har definitivt inte "smugit runt" med bilarna, men under tidtagningen gjorde rådis heller inte sitt yttersta för att träna drifting och riva gummi av däcken.

RS6:

Man behöver inte besöka sandfållan fem gånger per varv eller köra slut på motor, växellåda och en omgång däck för att bedömma hur en bil är att köra, inte över gränsen heller. Det gäller bara att välja tillfälle. Jag kan lugna dig med att bilarna har testats på "riktigt". Dock har inte driftingegenskaperna utforskats på andra bilar än Mercan som uttalat skulle byta däck efter testet.

RS6:
Ps. SL55 gick ju rätt brett på visa bilder och det spar man ju inte däck på direkt, inte gick den av banan heller vad jag vet. Besviken tidnigsköpare

Förklaring ovan. Som sagt, inte vad du vet... Fanns det verkligen inget annat i den testen som skulle kunna överskugga "dåliga" varvtider för favortibilen? Lärde du dig något nytt tex?

En faktor till som gav relativt låga varvtider var att det blåste rätt kraftigt och kalkbilarna körde skytteltrafik vilket ger rätt mycket kalkdamm på banan. Jag fick tex olika värden i bromsproven (som inte finns med i tidningen) mellan de två dagarna och mellan olika platser.

Peter:
Förhållandet låter rimligt, skulle gissa att Sturesson kan köra minst 2-3 sek snabbare än vad jag kan i min PCSR-Porsche. Jag gör alldeles för många misstag varje varv och många bäckar små blir snabbt en långsam förare...

/ Jonas Jarlmark
Citera
Corsa

Här sen Apr 2003

Tack för det, Jonas.

Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003

Är challange banan hela gotlandring?
För jag tycker tiderna är extremt bra isof.. jag körde min RS på 1.48.6 (tror jag det var)
och dom snabbare skulle alltså kapa tiden med 30 sekunder.. låter otroligt, men kanske är helt riktigt..

Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Challenge körs väl på Lunda?

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Jag vill bara tillägga att jag tycker det var det bästa numret av Automobil någonsin

Tidningen var iof kanon för länge sen när det fanns folk på tidningen som verkligen brann för bilar (och t.o.m. lite roadsport) men det har varit i en lååååång djup svacka under flera år. Tänk om Automobil kan fortsätta sin nytändning i den här riktningen!!!! Då blir det prenumeration thumbs up

stockholm
Här sen Maj 2004

Jonas Jarlmark skrev:
RS6:

Nej Rådis hade inga problem att köra in sig på bana och bilar, det jag ville säga är att med den tid vi hade och på det sätt testen gjordes så kommer någon som själv äger en RS6 och kör mycket på banan kunna köra fortare. Speciellt om man justerar in bilen lite från original, hänger på andra däck osv. Samtliga bilar i testen gick med generalagentens rekommendationer vad gäller däck och lufttryck.

RS6:
För övrigt kan man inte köra just en RS6a 10 varv på attack runt gotland eller någon bana i sverige. Den går för varm och så fort man kommer över 120grader i olje temp går bilen automatiskt in på ett nödprogram. Med resultat att bilen tappar rejält med ork samt att lådan går från s mode till vanlig automat där den ej är adaptiv. För att spara på matrialet. Plusen har extra kylning och klarar lite till.

Delvis sant. Den skulle må bra av att väga 500 kg mindre, men... beroende på vad du menar med attack så upplevde jag inga problem att köra varv på varv så länge man körde mjukt men fort och inte tokade runt och stressade bil och däck.

RS6:

Nä, men så har AMS ett lite annat förhållande till generalagenterna än Automobil. Det finns ju en anledning att bilen inte kommer ner i fabrikens uppgifter och att bromsklossarna var nätt och jämt slut, något som naturligtvis påverkar bedömningen av bromsarna, men det är ju generalagentens val i vilket skick man lånar ut bilar till tester.

RS6:

Vi har definitivt inte "smugit runt" med bilarna, men under tidtagningen gjorde rådis heller inte sitt yttersta för att träna drifting och riva gummi av däcken.

RS6:

Man behöver inte besöka sandfållan fem gånger per varv eller köra slut på motor, växellåda och en omgång däck för att bedömma hur en bil är att köra, inte över gränsen heller. Det gäller bara att välja tillfälle. Jag kan lugna dig med att bilarna har testats på "riktigt". Dock har inte driftingegenskaperna utforskats på andra bilar än Mercan som uttalat skulle byta däck efter testet.

RS6:
Ps. SL55 gick ju rätt brett på visa bilder och det spar man ju inte däck på direkt, inte gick den av banan heller vad jag vet. Besviken tidnigsköpare

Förklaring ovan. Som sagt, inte vad du vet... Fanns det verkligen inget annat i den testen som skulle kunna överskugga "dåliga" varvtider för favortibilen? Lärde du dig något nytt tex?

En faktor till som gav relativt låga varvtider var att det blåste rätt kraftigt och kalkbilarna körde skytteltrafik vilket ger rätt mycket kalkdamm på banan. Jag fick tex olika värden i bromsproven (som inte finns med i tidningen) mellan de två dagarna och mellan olika platser.

Peter:
Förhållandet låter rimligt, skulle gissa att Sturesson kan köra minst 2-3 sek snabbare än vad jag kan i min PCSR-Porsche. Jag gör alldeles för många misstag varje varv och många bäckar små blir snabbt en långsam förare...

/ Jonas Jarlmark

Tack för dina svar Jonas.

Jonas

Cool! Kör oxå orginal, dock hårdare klossar samt motul 600 bromsolja. Är glad amatör.

Jonas

Köra med attack menar jag att inte vara rädd för att låta bilen gå på gränsen av vad den klarar av för ex väggrepp utan att tappa den. Det går väl fortast då? Jag menar inte att åka över gränsen för att drifta. Dock tycker jag inte jag tappar i tid då RS6 går med svag drift. Jag kör utan ESP!
Ja, mjukt körde ni men inte fort . Nu kan man ju inte göra så mycket mer än att gasa och styra med RS6. Hadde ni stressat den som du säger skulle ni ju kommit till nödläge och det kunde ju var intressant att veta om ex . Jag har själv kört denna plus på gata och bana och efter kanske 3-4 fler varv mer än min klarar på Anderstorp kom även plusen till nödläge. När bilen svalnar igen är allt som vanligt. De 30hk samt att vridet håller i 400varv till känndes inte på banan, kanske en aning på gatan. De sänkta chassit på plusen kändes desto mer. Endast från just stillastående när man trycker fullt känndes det som om den tog lite tid på sig att reagera, väl i rullning gick den fint.

Jonas

Hur det än är mellan deras förhållande så känns det mer trovärdigt när ex Fredrik Ekblom i senaste AMS kör 997 carrere S runt gelleråsen. Din kommentar här på rejsa om att ni på ett sätt inte körde max utan lämnade en del marginal för att inte åka av eller slita gummi fick mig att känna så. Inte förens AMS säger liknande anser jag att de gör biltesterna av sportbilar mer rättvisa. Därmed inte sagt att jag inte gillade ert rep, det gjorde jag verkligen!

Jonas

Det hadde väl varit väldigt dumt och inte hadde det givit lägre tider heller. Som jag sa ovan det var ju inte det jag menade med max attack att drifta, utan tvärt om. Vad som max tillåts innan det börjar ge efter i form av släpp, där går det ju oftast fortast. (4wd verkar inte tappa tid på svag drift enligt min uppfat). Men när man väl är där så kan det ju hända att det tappar fäste, men då bör ju Rådis hämta hem det mesta.

Jonas

Än en gång har jag uttryckt mig klantigt eller du missupfattat mig? Vem har sagt det! Men när jag såg ditt svar här tidigare om att ni hade haft instruktioner om att ha klara marginaler på varje tidvarv. Då kan ju inte bilarna prestera sitt yttersta. Man borde i det läget haft så mycket förtroende för Rådis att man inte uttalat dessa. Jag menar han lär ju läsa bilarna på ett kompetent sätt, och går det över styr så lär han enligt mig lätt kunna hämta hem. För att i nästa kurva inte tappa den. Men ändock köra max vad som tillåts. I övrigt kommer det alltid att gå åt en eller annan bil i välden som testas. Man kan ju hoppas att vi läsare betalar en liten ,liten del.
Sedan kan jag nämna att jag har haft en del bilar som jag alltid kör väldigt hårt. Jag har för den sakens skull aldrig kört sönder motor eller växellåda eller något annat maskinelt. Det skulle inte ni heller gjort även om ni skippade instruktionerna om att ha lite marginal. Förbrukningsmatrial går alltid åt, och det bör ju även de som lånar ut bilen förstå. Om inte blir det svårt att göra ett test.

Jonas

Visst noterade jag att ni snurrade SLen, om ni var av vet jag inte. Men jag förutsätter att man som biltestare är av en eller annan gång. För övrigt tyckte jag just Gotland känndes väldigt trygg med bra avåkningzoner.

om du läser tidigare inlägg så har jag aldrig påstått att era tider var på något sätt dåliga. Däremot har det visats väl mycket intresse för min tid, som jag visst talat om och bekräftat. Det går ju väl lång när man inte blir trodd och man får höra att det inte går att köra så med RS6. Dock är det kul att köra på tid lite då och då samt nyttigt tycker jag. Man kan än mer lära sig att tolka bilens signaler och uppförande mot tid.
Kanske bör man inte tala så öppet om tid.

RS6 är långt ifrån min favoritbil. Men ändock mycket kompetent kombi som är bra till mycket. Lärde mig mycket och det uppskattas. Jag gillar starkt ert test det var jättekul att läsa om alla dessa bilar samtidigt.
Min kritik var just att du skrev det du skrev här. Tycker fortfarande inte att en biltestar tidning ska värna så om de som lånar ut bilarna att ni ropar ut att köra med en hel del marginal. Tycker jag som läsare blir lidande då.

Det är stora märken vi talar om som får en hel del oftast bra reklam.

oj vad mycket det blev.

Mvh/Göte

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

RS6 skrev:
oj vad mycket det blev.

Jo....

Här sen Apr 2003

Angående AMS och Automobil. Min generella uppfattning är att motortidningarnas reportage i allmänhet och biltester i synnerhet är till 100% UNDERHÅLLNING och 0% konsumentupplysning. Man vet alldeles för lite om omständigheterna och villkoren för att kunna dra någon slutsats om en bils prestanda. Förarens kunskap och preferenser är ofta okända. Banans beskaffenhet etc.

Journalistens preferenser är speciellt intressant i AMS-fallet. Det är inom branchen känt att för ett tiotal år sedan fick de tyska motorjournalisterna MYCKET, och då menar jag MYCKET, förmånliga villkor vid "köp" av en Porsche. Frågan är i vilken grad det fortfarande är så.

Vidare är bilarna i ofta preparerade inför tester, speciellt förseriebilar och prototyper, eftersom man alltid kan hävda att den sänkta effekten i seriebilarna beror på... ehh.. få se nu... vad sägs om "lokala avgaskrav".

Jag har en bekant som blev rekommenderad av en bilförsäljarvän att köpa just en speciell individ eftersom det hade varit en testbil och hade 30-40 hästar mer och var speciellt genomgången.

Välkommen till verkligheten där körkåta journalister blir villiga redskap för biltillverkarnas marknadsavdelningar.

I det här fallet känner jag dock att Automobil har gjort de som de hade för avsikt att göra. Någon form av konsumentupplysning av hur de olika aktiva och semiaktiva väghållningssystemen fungerar på bana, vilket de ska ha en eloge för. Jag tycker reportaget var bra, mycket bra till och med.

Varvtiderna i sig är sekundära och egentligen ointressanta annat än som just underhållning, vilket dessutom som bonus spiller över som underhållning i denna tråd.

Citera
Allmänt banåkaforum
Tider på Gotland Ring
<<   1, 2, 3   >>
12058 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande