Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
camber på stela bakaxlar? någon som är bra på skränkning?
<<   1, 2, 3   >>
19 besök senaste veckan (29290 totalt)
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003

Fredrik - SLC skrev:
AndersY skrev:
Så himla lätta är inte volvoaxlarna heller. Vår väger utan skivor, ok och andra yttre attribut 55 kg, så totalt ca 115 kg med allt på inkl. hjul, halva bärarmarna, etc. - över 10% av totalvikten i ofjädrad bakvagnsvikt känns inte helt optimalt...

Dom finns i Gr A Aluminium variant med

inte så jätte lätta, men lättare en än en jänkeaxel.

tror grupp-a axlen är 20 kg lättare

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004

AndersY skrev:
Så himla lätta är inte volvoaxlarna heller. Vår väger utan skivor, ok och andra yttre attribut 55 kg, så totalt ca 115 kg med allt på inkl. hjul, halva bärarmarna, etc. - över 10% av totalvikten i ofjädrad bakvagnsvikt känns inte helt optimalt...

Jag har en 1031 på min sjua, där blir det nog närmare över 15% :-(

--VVTS--
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004

alfa axeln

bakaxeln på 105'an(bl.a bertonecupén) har ju skruvade bakaxelrör , då bör det funka att shimsa dom för att få lite negativ camber och mera toe in ?

Någon som provat ?

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, cfmoto 450MT
Citera
K Lundkvist
Gävle
Här sen Nov 2002

Fredrik - SLC skrev:
AndersY skrev:

Dom finns i Gr A Aluminium variant med

Hittar man på en riktigt Gr A Alu axel ska man vara glad och troligtvis lite fattigare då det inte tillverkades så många. Däremot går det att hitta 1030 axlar i alu som ser ut som gr-a axlarna.

Mattias Hahlin
Rättvik
Här sen Feb 2003

På min jätteklump till bakaxel är det 3 grader camber, jag såg att Supercars rx7an hade volvos aluaxel med nån sorts knut och en 3,5 graders adapter längst ut vid hjullagret, allså inteuppbrutna drivaxlar...

Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004

MaZ skrev:
...justera med MIG, dra ett par fetingar på främre delen och mät.

Detta är vad jag älskar med rejsa.nu

Drar man upp den metoden för diskussion på ett Porscheforum lär man bli idiotförklarad..

Kungälv
Här sen Feb 2003

Mattias Hahlin skrev:
På min jätteklump till bakaxel är det 3 grader camber, jag såg att Supercars rx7an hade volvos aluaxel med nån sorts knut och en 3,5 graders adapter längst ut vid hjullagret, allså inteuppbrutna drivaxlar...

Japp, de har helt enkelt "skarvat" drivaxeln med vanliga CV-drivknutar (har för mig att de också är från en Volvo). Ingen dum lösning för att få mycket camber. Björn och Mikael bygger bra saker!

Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Wankelsport skrev:
Mattias Hahlin skrev:

Japp, de har helt enkelt "skarvat" drivaxeln med vanliga CV-drivknutar (har för mig att de också är från en Volvo). Ingen dum lösning för att få mycket camber. Björn och Mikael bygger bra saker!

Finns det bilder på detta någonstans?
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003

Wankelsport skrev:
Mattias Hahlin skrev:

detta skulle jag vilja se en bild på..

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Mattias Hahlin
Rättvik
Här sen Feb 2003

http://mohlin.wankeltrim.se/ så hade dom byggbilder på bilen men dom verkar ha tagit bort dom.. .
Väldigt bra bilder som jag satt och beundrade länge så det är lite synd att dom är borta.

Citera
combat
Göteborg/Partille
Här sen Nov 2003

Mattias Hahlin skrev:
http://mohlin.wankeltrim.se/ så hade dom byggbilder på bilen men dom verkar ha tagit bort dom.. .
Väldigt bra bilder som jag satt och beundrade länge så det är lite synd att dom är borta.

Fick ett mail ifrån Mikael Mohlin om att bilderna var bortplockade, får ta och be om ursäkt för detta.
En liten separation ifrån numera före detta "min kvinna" störde mina planer för sajten. Hade jag inte lackat ur på henne så hade jag antagligen haft en rejält uppdaterad hemsida nu. Bilder kan nog Mikael ordna under tiden?

Sitter just nu med uppringt segbandsmodem och detta påverkar uppdateringen av wankeltrim.se, fast den som väntar på något gott och så vidare ni vet!

Citera
Zoomzoom
Kungälv
Här sen Okt 2003

Här kommer då i väntan på att Combat får sorterat lite, lite bilder på bakaxeln:

Generellt sett kan jag säga att axeln har fungerat bra under de 4 år vi har åkt med den. Det jag var mest orolig för var hur knutarna skulle klara bristen på kylning eftersom dom sitter helt inkapslade men det har inte varit några problem. Däremot har det varit en del andra saker som strulat som centrumbultar och slutväxlar ...

Axeln är inte justerbar varken i camber eller toe-in. Det är en avvägning mellan robusthet och justerbarhet och då vann robustheten och jag har faktiskt aldrig saknat justerbarheten.

Axel inkl serviceingenjör
Axeln är BRED, c:a 172 cm från från fläns till fläns

Hub-unit och drivknut är från Volvo 850 Turbo. Att det blev just den beror på att Volvo och Mercedes inte har harmoniserat bultdelningen och därför behövdes det borras nya hål till drivpeggarna i fälgen. Och då var det just det navet som hade mest material kvar för extra hål

Som synes behöver man dra drivaxelmuttern ganska ordentligt. Drivaxlarna är special.

Eftersom man Volvoklumpen inte har några packboxar i sig själv så sitter packboxen i röret i stället

Lund
Här sen Feb 2003

Trådstartare
väcker en ganska gammal tråd...

det här med bakaxeljustering har jag gått runt och funderat på den senaste tiden. Det blev aldrig någon skränkning pga att jag helt enkelt inte riktigt vågade försöka. Numera har jag iof bättre utrustning så det finns chans att man försöker sig på det i framtiden, dock kom jag att tänka på en annan lösning när jag såg Fulings Saabbakaxel.

Jag är medveten om att denna inte är drivande och att det är lite enklare då, men hade man inte kunnat göra något liknande på en drivande bakaxel?
Jag lekte lite i CADen för att visa vad jag menade;

Jag är medveten om att camberjusteringen bör vara på ovansidan av axeln då drag är bättre än tryck, men bilden kanske visar hur jag menar?
Tanken är att fixa ett fäste för en länkarm på lämpligt avstånd från axelcentrum och fästa armen någonstans inne vid diffklumpen. Därefter är det "bara" att förspänna för att få lämplig cambervinkel.

Går det att lösa, eller är axeln för biffig så att åtdragningsmomentet blir för högt?
Axeln är 76mm i diameter och jag gissar på att godstjockleken är kring 5 mm. Materialet är något sunkigt redneckstål...

Spontant tycker jag inte att det borde vara något problem att böja röret lite - folk har ju problem med att axlarna flexar, böjer sig osv vid både stripkörning och banåka...
Citera
j-fransson
Arvika
Här sen Okt 2005

min bakaxel till rallycrossbil (240) är skränkt med pinnsvets.

Jonas T

Här sen Nov 2003

Här är en som pysslar med sådant:

http://www.igmab.com/

Titta under: Vi utför följande

BAKAXELARBETEN

Följande bakaxelarbeten utförs:
- Skränkning (De flesta org.axlar har felaktiga camber/toe-in värden. Detta justerar vi i en för ändamålet anpassad jigg)
- Montering/demontering av diff/utväxling
- Rikt av krokiga axlar
- Byggnation av kompl. axel

Bara ett exempel, var nära att låta dem rikta min 1031-axel efter svets av nya fästen. Dock blev det aldrig av.....

Göteborg
Här sen Jul 2004

Svets bet bra på min gamla Ford Englsh axle (som inte var känd för att att ens som ny vara specellt rak har jag för mig). Min axel hade både toe-out och fel camber innan några svetssträngar på rätt ställe (framsida och översida) riktade upp den. Lite tålamod och gradvis svetsning gjorde susen. Har inte sett något extra slitage i splinesen, verkar vara rätt bra spel.

Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003

svets är en bra metod!
en polare var och gjorde en fyrhjulsinställning på sin bil för ett tag sedan.
efter att han hade svetsat nya fästöron på bakaxeln för en ny hjulupphängning så hade han en toe-in på ett par grader.
hjulinställaren som även är rally-åkare hade såklart inga skruppler... han rullade fram migsvetsen och brände på ett par feta svetsar på baksidan... Och efteråt körde han hem sin bil utan onödig toe-in!
Citera
^MeTaNoLiC^
Vänersborg
Här sen Maj 2003

är det någon som har kommit fram till om man ska ha toe-in, neutral eller toe-ut på en stel bakaxel?
har sökt och läst men det verkar som att åsikterna går isär och diskutionerna glider alltid iväg mot de-dion och/eller framvagnar

har en skrotbakaxel som jag funderar på att öva lite skränkning på

Tokholm
Här sen Jan 2003

Re:

^MeTaNOLiC^ skrev:
är det någon som har kommit fram till om man ska ha toe-in, neutral eller toe-ut på en stel bakaxel?
har sökt och läst men det verkar som att åsikterna går isär och diskutionerna glider alltid iväg mot de-dion och/eller framvagnar

IMHo: Toe out i bak.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003

Hjälpmoderator

Re:

ice skrev:

IMHo: Toe out i bak. [/quote]

Har provat en hel del och har kommit fram till att de bör sitta rakt
Toe-in funkar om det går fort och den är lite stirrig bak.

Toe-out är som ice säger inget för bana. Däremot har jag använt det på våt grus och lera...

Uppsala
Här sen Jan 2005

Hur ofta ändras vinkeln på bakaxeln?

Jag har svetsat på Opels fjäderskålar på en Volvo 240 1031axel.
Det vissar väll sig på fyrhjulsinställningen senare när bilen är klar.
Citera
Skruva banåkabil
camber på stela bakaxlar? någon som är bra på skränkning?
<<   1, 2, 3   >>
19 besök senaste veckan (29290 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande