Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Åka RIKTIGT fort på ringen.
<<   1, 2
5682 besök totalt
höfläkt

Här sen Nov 2002

johann skrev:
höfläkt skrev:
Fyhr skrev:
Prata med Gladiatorn, de skulle väl köra rekordförsök med både Rickard Göransson och Horst von Saurma vid ratten, de borde väl inte vara helt apatiska till att få ratta ett sådant monster till bil?

Hur många varv har Göransson kört på ringen contra Horst...

Innan Göransson hade kört ens 12 varv totalt på Ringen (varav 6 i en hyrbils-Polo ) så körde han 9.37 på hela NS plus GP-slingan med Kurzanbindung i en DTC-320i med 260 hk, förvisso på slicks, det är ändå under 8.00 min för ett NS-varv. thumbs up

Jag tror att han kan köra lika fort som Horst om inte snabbare.

Ja, en snabb chaffis som heldre åker fort än säkert men nordslingan om någon bana kväver sina varv för att ge det sista tror jag.

Stockholm
Här sen Nov 2002

höfläkt skrev:
johann skrev:
höfläkt skrev:
Fyhr skrev:
Prata med Gladiatorn, de skulle väl köra rekordförsök med både Rickard Göransson och Horst von Saurma vid ratten, de borde väl inte vara helt apatiska till att få ratta ett sådant monster till bil?

Innan Göransson hade kört ens 12 varv totalt på Ringen (varav 6 i en hyrbils-Polo ) så körde han 9.37 på hela NS plus GP-slingan med Kurzanbindung i en DTC-320i med 260 hk, förvisso på slicks, det är ändå under 8.00 min för ett NS-varv. thumbs up

Ja, en snabb chaffis som heldre åker fort än säkert men nordslingan om någon bana kväver sina varv för att ge det sista tror jag.

Håller jag helt med om.
Man skall dock vara medveten om att de riktiga proffsen lär sig banor mycket snabbare än vi andra gör.
Så när RG kan banan ännu bättre så kommer det att gå sjukt snabbt.
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

johann skrev:
höfläkt skrev:

Håller jag helt med om.
Man skall dock vara medveten om att de riktiga proffsen lär sig banor mycket snabbare än vi andra gör.
Så när RG kan banan ännu bättre så kommer det att gå sjukt snabbt.

Förutom stor talang bland de allra bästa så har de ju oftast åkt en väldig massa varv på en himla massa banor, så även om det kommer nån ny kurvkombination så kan de nog ganska raskt hitta det snabbaste spåret igenom. De har ju även oftast analyserat sin körning på ett helt annat sätt än en vanlig hobbyåkare och vet vad som är snabbaste vägen genom en kurva, dels genom bättre instrument och dels genom en oftast mycket större jämnhet. Redan en talangfull 12-årig miniåkare kör ju varv efter varv inom nån tiondel.

Kimi kommenterade förvånad en fråga i samband med hans första besök i Monaco, om han fått några tips av Häkkinen hur han skall ta kurvorna, med att den som inte själv ser hur man skall ta kurvorna har inte i F1 att göra.

Rent talangmässigt finns det säkert hobbyåkare som är lika bra som åtminstone "utfyllnadsåkarna" bland proffsen, men skillnaden i kvalite och kvantitet på träning och tävling måste ju liksom i de flesta andra idrotter ändå visa sig.

#24, #64, #88
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Det som imponerar på mig när man ser vad de som verkligen kan köra kan är just att de otroligt snabbt lär sig hur man tar sig runt en helt ny bana optimalt, en fascinerande jämnhet i varvtider men också att kunna pressa ur lite lite till just när det behövs.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Jag har haft förmånen att få snacka racing med Fredrik Ekblom. Förbluffande nog kom vi in på ringen . Han har ju kört ett par 24tms men "satte ihop" banan helt fel. Exempel så kom i hans minnesbild Kallenhard direkt efter Aremberg etc. Han var dock oerhört ödmjuk och medan jag kunde alla namn och beskrev ihop banan för honom så råder det ju ingen tvekan vem som efter tre varv skulle köra ifrån vem.
Mao kan riktiga räserförare något som vanliga dödliga inte kan.

Var det inte Dackevall (med påstådda 800 varv) som sade att Thed Björk var snabbare än honom redan på sitt 11:e varv?

Jag frågade Ekblom hur det var att köra den röda GT3:an som han körde ett varv med åt Kanal5. (Föv visste inte han att de sålde en film med hans varv.) På sina ställen i flemn går det lite brett och jag frågade honom varför han kört så? Var det snabbast? Vad berodde det isf på? Däcken eller att banan var kall etc? Då berättade han att ägaren några dagar innan inspelningen backat den baklänges in i ett räcke.
"- Det gick lite brett för kräningshämmarna i bak var sneda...." (BTG 8.15)

(FYI: F. Ekblom var en prestigelös och ödmjuk person.)

Mölndal
Här sen Feb 2004

Har alltid gillar Ekblom thumbs up Likaså Ekström. De är tuffa på banan men ödmjuka vid sidan av, det tycker jag är en fin egenskap! thumbs up

Kalmar
Här sen Nov 2002

Hjälpmoderator

Dackevalls kommentar var om Ekström.

Dessutom kommer jag ihåg en gammal kröninka där han och Bräcken var ute och åkte. Det var i samband med att Kenny kört F3000 där. Efter 3 varv i passagerarstolen ville han testa, och t.o.m. med Gunnar i passagerarstolen, kvidandes fram kartläsarnoter ur huvudet efter bästa förmåga gick det ALLTID på max attack. Vilket enl. Gunnar känneteckande en riktigt van chaufför, att alltid försöka ta sig ur olika situationer med så mycket fart som möjligt.

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004

johann skrev:
höfläkt skrev:
Fyhr skrev:

Ja, det där med många varv i ryggen hör man hört förr. En talangfull kille som Göransson gör det nog bra utan allt för många varv i ryggen. Kan man köra bil så kan man.
Just my 2cents

stockholm
Här sen Maj 2004

P.P. skrev:

Dessutom kommer jag ihåg en gammal kröninka där han och Bräcken var ute och åkte. Det var i samband med att Kenny kört F3000 där. Efter 3 varv i passagerarstolen ville han testa, och t.o.m. med Gunnar i passagerarstolen, kvidandes fram kartläsarnoter ur huvudet efter bästa förmåga gick det ALLTID på max attack. Vilket enl. Gunnar känneteckande en riktigt van chaufför, att alltid försöka ta sig ur olika situationer med så mycket fart som möjligt.

Stämmer att det var Ekström! Jag citerade delar av texten här på Rejsa. Det intressanta var även som Dackevall sa. Ekström hadde inte många varv på ringen men redan efter ett antal var han snabbare än D. Ekström körde inte idealspår någon gång men ändock körde han fortare än Dackevall med sina 600 eller 800 varv eller hur många det nu var.

Åkte en hel del med Ekström och även lite mot Ekström på AMS träff på Anderstorp. Även Thed B. Han ej med att åka med Richard G tråkig nog. Men jag håller med om att de är väldigt trevliga och hjälpsamma killar som tog sig tid med tips och råd till en glad amatör. Vilket var väldigt uppskattat!

stockholm
Här sen Maj 2004

RS6 skrev:
P.P. skrev:

Stämmer att det var Ekström! Jag citerade delar av texten här på Rejsa. Det intressanta var även som Dackevall sa. Ekström hadde inte många varv på ringen men redan efter ett antal var han snabbare än D. Ekström körde inte idealspår någon gång men ändock körde han fortare än Dackevall med sina 600 eller 800 varv eller hur många det nu var.

Åkte en hel del med Ekström och även lite mot Ekström på AMS träff på Anderstorp. Även Thed B. Han ej med att åka med Richard G tråkig nog. Men jag håller med om att de är väldigt trevliga och hjälpsamma killar som tog sig tid med tips och råd till en glad amatör. Vilket var väldigt uppskattat!

ops! Har blandat ihop Ekström med Ekblom tidigare oxå.
Det var inte DTM mästarn jag åkte med eller Dackevall nämnde utan det var den andra killen Ekblom
Sorry.

Gubbängen
Här sen Jun 2003

Bosse L skrev:
Koit Vertee, Örnulf Wirdheim, Per Sturesson, Tommy Brorsson, Bengt Winqvist ???

Wicke är väl en högoddsare. Han är väl mer intresserad av att jaga nu för tiden än racing vad jag har hört..

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

splittade bort en massa älgjaktsinlägg....

Åka RIKTIGT fort på ringen.
<<   1, 2
5682 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande