Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 924 TURBO -79 (etanol) - SÅLD
<<   1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (18174 totalt)
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003

Peter olesen skrev:
Har inte vågat starta den eftersom orsaken att den stått still är bl a ett kamremshaveri... vill plocka isär motor och kolla att allt ser OK ut innan... Dessutom ser alla slangar i motorrummer rätt risga ut thumbs down

OK, jag håller tummarna för att det ser bra ut under toppen också!

Peter olesen skrev:
Långt kvar till våren...

ohja, det hoppas jag med. Mycket att göra tills dess! Ska bli kul att följa ditt bygge också!

/Mangan

Peter Olesen
Trollhättan
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Kompisen kom förbi idag och behövde låna garageplats, att det redan stod en bil i garaget (som inte är stort) tyckte inte han var något problem så vi knuffade in porschen så mycket det gick och han fick plats med sin golf och kunde byta bakhjulslager med ljus och under tak.

Vi kunde dessutom konstatera att fönstervevarna till porschen var identiska (exakt samma partnr) som till golfen - han behövde nämligen en. Även dörröppningsspakarna var samma

Jag fick också lite hjälp och vi plockade bort huven och bakluckan så det blir lite lättare att röja i bilen, dessutom var dämparna till bakluckan slut och jag har varit rädd att få luckan i huvudet.

Slangarna till insprutningen ser riktigt risiga ut, även om det bara är höljet

Efter att ha lyft ut batteriet (som inte satt fast!) och tömt utrymmet på löv och grenar, varav en hel del var rätt bra komposterade så började jag leta rost. Mangans batterilåda har man ju sett

Hittade till och börja med en liten levande mask

Efter att ha skrapat en stund kunde jag konstatera att det i princip inte fanns nån rost alls

Så jag började attakera ljuddämpningen i skuffen med ett lagomt slött stämmhjärn och det lossnade riktigt lätt. Det bruna är inte rost utan en del av limmet som blev kvar. Inte heller här kunde jag hitta nån rost

Undra vad det är för konstig rosthög jag fått, skall jag inte få lära mig att svetsa

Miata ND -17 & Ford Focus -05
Över 60 och leker fortfarande med bilar
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Peter olesen skrev:

Undra vad det är för konstig rosthög jag fått, skall jag inte få lära mig att svetsa

Tror att du är lycklig ägare av en varmförzinkad kaross, ngt som Magnus inte är....

Trollhättan
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Hade för mig att det kom först -80

Helt ärligt så är jag inte så ledsen över att det verkar vara lite rost på bilen

Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Peter olesen skrev:
Hade för mig att det kom först -80

Helt ärligt så är jag inte så ledsen över att det verkar vara lite rost på bilen

Jag är inte säker, men jag tror det introducerades gradvis. Bl.a lär vissa 911-karosser varit förzinkade redan -76. Antagligen skedde det förändringar mitt i modellåren oxo.

Trollhättan
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Visst har jag rost i bilen

Började skrapa golvet på förarsidan och förstod plötsligt varför stolen varit lös, det berodde inte på att den var dåligt fastskruvad utan att golvet sviktade >

När jag sedan tog ut mattorn fram visade sig mer tecken på rost, så jag får kanske lära mig svetsa ändå

Förar sidan

Passagerar sidan

Citera
Joni
Lund
Här sen Mar 2004

hehehe vilken snuskig bil

Trollhättan
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Snuskig och snuskig, den har inte gjort några närmanden än

Nu har man varit ute och skrapat dämpmassa i två timmar, inte så mycket kvar på golvet nu. Har en del ytrost som jag inte tror skall bli något problem.

Har även plockat bort baklampor, nummerplåt med belysning och tätningen runt bakluckan. Då visade det sig att bilen troligen varit röd en gång i tiden...

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Peter olesen skrev:
Har även plockat bort baklampor, nummerplåt med belysning och tätningen runt bakluckan. Då visade det sig att bilen troligen varit röd en gång i tiden...
Det är därför som det är så lite rost, den har minst sex lager färg

Peter Olesen
Trollhättan
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Skulle inte alls förvåna mig

Citera
Peter Olesen
Trollhättan
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Så har man skrapat lite mer asfaltsmatta, nu finns det ingen kvar på golvet och det blir snart dags att svetsa upp golvet på förarsidan. Kvar är en del asfaltsmatta i skuffen.

Även plockat av ena dörren, i den andra ville inte bulten till "dörrstaget" (det som kan håller dörren i två olika lägen) inte släppa. Även innertaket och ratten är borta.

Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003

Peter, jag tycker det ser bra ut, men du vet ju att det inte betyder nåt alls.

Är det hål i golvet nära röret till handbromsvajern? Det 4-kantiga hålet längre in är ju bara en lös (limmad på nåt sätt) täckbricka för ett dräneringshål.

Tycker det ser generellt bra ut! Verkar som du har en bra kaross att börja med! thumbs up

Mvh
Mangan, följer projektet med spänning!

Peter Olesen
Trollhättan
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Ja, det är hål i golvet mellan handbromsfästet och stolsfästet samt ett litet lite längre bakåt. Dräneringshålet är rostskadat också så där blir det också svets.

Men det är också all (allvarlig) rost jag hittat det finns en del ytrost, men det verkar gå att ta med stålborste...

Citera
Peter Olesen
Trollhättan
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Har inte haft nån tid med bilen denna veckan, både jag och mina två grabbar har nämligen haft gradering i karaten, grabbarna till 7:e kyu och jag till 9:e kyu (Stilen är Kuniba kai).

Fick nån timme idag och forsatte att skrapa asfaltsmatta, inte mycket kvar nu, bara lite i skuffen.
Även mittkonsolen och det sista av inredningen under den åkte ut.

Få se om jag kan plocka ur instrumentbrädan i helgen och kanske börja slipa och lacka delar av golvet som är i bra skick...

Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003

ja... 17 december va ju ett tag sedan så nu borde ju bilen nästan vara färdig..

eller är det så att det inte hänt något alls ?? allternativt att du håller inne med infon för att tvinga mig att komma på garagebesök kanske ?

Trollhättan
Här sen Nov 2002

Trådstartare
SMacke, nu är det ju inte riktigt så att bilen är färdig
Du är faktiskt välkommen ändå

Har haft för mycket att göra allmänt och inte kommit igång med det regelbundna mekandet, då är det lätt att hamna framför skärmen, antingen TV:n eller datorn istället för i garaget

Men här kommer en del bilder från när vi gjorde kompprov på motorn (5-6 Feb-05)...

Fick börja med att hänga tillbaka instrumenten lite provisoriskt

Tändstiften såg inte så roliga ut, framför allt inte den från cyl 4, högst upp:

En hel del pyssel med att få av kamremskåpan, blev tvungen att lossa insprutningen bl a ... >
Kommer att byta kamrem innan en ev. uppstart, körde dock den på startmotorn utan att byta kamrem.
Jag drog runt motorn med spärrskaftet först ett par varv och det gick lätt och utan några konstiga ljud.

Sedan blev det provning:
Motorn lät bra inget som gnisslar eller slamrar

Resultatet:
cyl 1: drygt 10
cyl 2: ca 11
cyl 3: ca 10.5
cyl 4: ca 5

Jag misstänkte ju starkt att det var svårt att få tätt när det hade rostat så i cyl fyra så jag gav mig på att försöka rensa... Här är en bild som kanske ger lite ledning på hur skitigt det är i cyl 4, man ser också att fästet till fördelarlocket råkade hamna i fördelaren och böjt en del... >

Efter rensningen fick jag upp kompet till ca 8.5...

Tror inte att det är något problem med cyl 4 utan att det är svårt att få tätt, kan inte heller dra fast kompprovaren med verktyg utan bara genom att vrida på gummislangen.

Nya tändstift är inhandlade och jag skall försöka starta upp motorn när kamremmen är bytt.
Måste ev tömma ur den gamla bensinen först eftersom den troligen är mer än 5 år gammal...

Citera
Fredrik Fogelberg
Karlstad
Här sen Mar 2004

ska du försöka starta den med 5 år gammal bensin???? det går nog fint....

Uppsala
Här sen Feb 2003

Hej Mensamember!

Jag rekomenderar inte att du startar med 5 år gammal bensin.

Töm ut gammal bensin, blås rent bränslerören, byt bränslefilter. Byt olja och oljefilter också.

När det gäller cylinder 4 (egentligen samtliga cylindrar), du kan spruta i lite olja (eller WD40) i samtliga cylindrar och dra runt motorn på startmotorn (utan tändstift) efter oljebyten är avklarat. Detta kommer att få nya oljan att gå runt motorn och förhoppningsvis lösa upp rosten i cylindrarna. Låt den stå så en dag och skruva sedan in tändstifen och försök starta den. Den kommer att ryka och misstända i början med förhoppningsvis hoppar den igång.

Att bara försöka dra igång motorn utan att göra ovannämnda preventiva åtgärder kan stå en dyrt i längden.

P.S. Om motorn är utsatt för kamremshaveri innan så kan det vara smart att åtgärnda detta innan uppstart. Risken finns att ena ventilen är böjd och inte tätar, därav låga kompen.

Trollhättan
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Jo, det blir nog inte bara ev att tömma, utan jag kommer att tömma ur den gamla bensinen. (gick det verkligen att missförstå )

Kamremmen skall bytas och så även oljefilter och olja, och jag får väl skaffa ett bensinfilter också. Låter som en god idé att dutta lite "glidmedel" i cylidrarna innan en start...

Toppen skall enligt uppgift vara fixad efter ett kamremshaveri innan den "parkerades"... så jag tror inte att det skall vara något problem.

BTW: Mensa har inga krav på att man skall vara händig. Det går alldeles utmärkt att bli medlem och ha tummen mitt i handen

Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Peter olesen skrev:

BTW: Mensa har inga krav på att man skall vara händig. Det går alldeles utmärkt att bli medlem och ha tummen mitt i handen

jo...jag känner till antagningskraven ganska bra

Ärligt talat, jag förväntade mig lite mer än en enkel uppsättning Raven's matriser. Min morsa är psykolog och just den där uppsättning har funnits hemma så länge jag minna, så man har hunnit plöja igenom den "några gånger" redan som barn. Tror inte att jag har blivit smartare dock. Det är nästan lite cheesy med att vara med i Mensa

"Hej, om du betalar 500:- så får du göra 45-minuters test som finns i varje psykologens hem. Om ditt resultat hamnar tillräckligt till höger på normalfördelningskurvan så kan du kalla dig smart"... :-)

Trollhättan
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Vad elak du är

Smart är väl inte rätt ord tycker jag. Bra på mönsterigenkänning och viss logisk förmåga kanske passar bättre. Fast det viste jag innan, att göra provet var bara en kul grej.
Jag har ju inga psykologiföräldrar, vilket i så fall måste betyda att jag är "smart" på riktigt

Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 924 TURBO -79 (etanol) - SÅLD
<<   1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (18174 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande