Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 14449 besök totalt |
En lash cap är som sagt en liten hatt som man sätter på ventilskaftet för att kunna justera ventilspelet, brukar väl kallas "shim under bucket" ibland också, och är den metoden som vanligen används för justering av spel på en tävlingsmotor. Har man en fungerande motor så ska dessa inte ta sig någonstans. Hoppar de ur så har man sannolikt något problem med att ventilerna inte följer kamnockarna.
Har man en relativt mjuk ventil i tex titan så har dessa vanligen ändar av stål, hårdmetall eller ett sprayat skikt så att de inte deformeras. Skaften brukar också vara belagda, likaså kan ytan mot sätet vara. Titan har som sagt dålig tribologiska egenskaper och ska ej användas vid nötning. Som tryckare skulle jag rekommendera någon form av nitrer-stål, gärna belagd med DLC med en lash cap för justering av spelet. Detta bör bli en väldgt lätt konstruktion. Lash cap i genomhärdat medium-kolstål med en ytfinish av Ra 0,15 eller finare, väldigt små toleranser är ett krav. Vill man sedan ha titan så bör man i första hand kika på ventilerna, går även att använda det till fjäderbrickor men fördelen är minimal. Man vinner några hundra rpm i maxvarv. |
||||
Gorans motor.. visst är det en saab 16v som ska i 911:an? och jo, det är nog brickorna från 8v:n som jag tänker på, dom är iaf inte så stora och tunga. Är inte alls påläst när det kommer till saab-snurror.. ![]() Nisse, ja det det var ju oxå ett sätt att få lashcapsen att trilla lös ![]() Tur att inget värre hände iaf! |
||||
Jag är lite splittad i ämnet lashcaps. Jag har det på min motor tacka vare att jag har omslipade kammar med ändrad bascirkel. Jag har inte haft några somhelst bekymmer med att de hoppat el dylikt. Har för mig att de jag köpte kostade ca 50:- styck.
Polaren har haft lite bekymmer med lashcaps på sin turbomatade M3:maskin. Där har de hoppat av ett par ggr och lagt sig på sniskan med fäljden att ventilen inte stänger helt. Antagligen så har ventilfjädrarna varit för mjuka eller så har det helt enkelt varit för mycket varv som varit orsaken. Han har varvstoppet på 8600rpm men frågan är om tändboxen hinner stoppa där när det matas på 750hk + en del gas på 1:ans växel... Tror helt enkelt att de hoppat pga övervarvning. Apropå hemmabyggda tryckare så har jag för mig att Hilmersson har det på sin Volvo Manta. Går det inte annars att ta upp hålen för tryckarna och montera tryckare från annan motor. Tex M3:maskinen eller B230 el dylikt. Är en hel del pyssel att justera ventiler när man måste lyfta ur kammarna och sen slipa lashcapsen till rätt mått... _________________ Jonas Edling |
||||
Så här ser hydrauliska ventillyftare på SAAB B234:
![]() Min idé är att svarva nya "silvriga cylindrar" i titan, tills dom ser så här ut i genomskärning: ![]() , samt göra en liten grop i toppen där man hakar i justeringsbrickor som man köper på t.ex. Enem i Stockholm. Det är justeringsbrickor som kommer att ta all slitage och då tryckaren sticker ut ur brunnen så måste dom hakas i tryckaren för att inte hoppa ut. Jag vet att Enem säljer solida lyftare för SAAB och Opel-motorer, jag är nästan sugen på att köpa ett exempel (inklusive justeringsbricka) och försöka kopiera den i lättare material, med "lättningsgrop". _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
Räknade lite på stål vs titan. På en tryckare med mått tagna lite fritt ur huvvet så väger en i vanligt stål lite drygt 80 gram och en i olegerat titan nästan 50 gram.
Nu till 10'000 krs frågan: Är det värt det extra arbetet och kostnaden att satsa på titan? Siktar ju inte på några 10k rpm utan kanske lite drygt 8000 eller något... _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||
Intressant fråga... |
||||
När jag skulle konvertera audi'ns hydral tryckare till mekaniska så kikade jag på en seat tryckare som är 35mm diameter å 26mm hög minns inte om den hade tapp invändigt.. Men slutatde med att jag köpte långa tryckare utan tapp å slipade om kammarna å köpte längre ventiler... vart mer än tänkt men saken är den att det går att köpa tryckare med och utan tapp invändigt för att kompensera bortfallet av hydralen...
Gunnar lundström har 35mm tryckare med och utan tapp, tror dom är 26mm höga för std bascirkel, dom flesta std bilarna med 35mm tryckare är 26mm höga. Och 32mm för slipad kam.. men minns inte priset riktigt. dom är inte lika billiga som att hitta från en std bil.. Men dom som vässar volvo 16v borde kunna leverera sånna tryckare. |
||||
Vill minnas att vi kollat på tryckare till Volvo 16V och de var inte 35mm...
![]() Vet inte hur långa tappar vi behöver. Iaf intressant att kolla upp. ![]() Men titan är titan... Ger fina pluspoäng vid kiosken. ![]() |
||||
Hmm.. konstigt.. För jag köpte samma som gunnar har i sina rallycross 16v maskiner ?? Han kanske byter ut dom till större?? vet inte.. var bara vad ha sa.. ![]() ![]() |
||||
Ja han har nog säkert bättre span än vad jag har så det spåret får kollas upp igen.
|
||||
Ja, men tänk på att det handlar om Ti6Al4V (densitet 4.51 g/cm^3) samt att dom "gröps ur" så att totalvikten kan hamna en bra bit under hälften. Energin växer med kvadraten av hastigheten och att man har 16 stycken sådana bitar som ska upp och ner, dubbelt så fort som kolvar så inser man att det faktiskt finns lite att tjäna. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
Hälften av vad Goran? Tror du dom kan hamna på neråt 25gram styck!!!???
![]() ![]() Eller menar du 40 gram vilket måste vara sjukt lätt det oxå jämfört med en original. ![]() |
||||
Det är svårt att avgöra, beror på hur aggressivt man gröper ur lyftare och trejdar vikt mot hållfasthet men man borde kunna få ner vikten ordentligt. Och gör man det så kan man låta bli använda hårdare fjädrar vilket minskar friktionsförluster -> mer effekt. Det funkar dock inte alltid på turboladdade bilar då dom har dålig vana att blåsa ventiler öppna, men det händer mest på motorer med stora kantareller... _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
Stämmer bra, han borrar ur tryckarhålen och sätter i större.. Eller han och han, jag vill minnas att han lämnar dom till nån med en dyyr maskin som gör jobbet ![]() |
||||
Jag kanske är trött nu men... hur tänkte du nu? |
||||
Jag använde en densitet på 4.54 har ja för mig, orkar inte hämta boken nu ![]() Vidare så räknade jag på en "urgröpt" tryckare, dvs typ ett rör med 6mm tak på 35mm i diameter med en liten tryckarstång i på runt 7-8mm typ 20mm lång. Hela tryckaren drog jag till med runt 40mm hög. Hade inga mått och höftade till med det ![]() _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||
Jag är också trött...tänkte att kamaxlar snurrar dubbelt så fort som veven... ![]() _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
37mm är väl volvos 16vtryckare? finns tydligen nån fransos. renult eller citroäng som har fasta tryckare med lösa shims som är 37 _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||
Att slippa byta fjädrar är en av anledningarna till att ha lätta saker i "ventileriet".
32 fjädrar av "högprestandatyp" går lös på nga kr och då kan det tom bli en liten "vinst" att göra extrema titantryckare istället. ![]() ![]() Kanske ska slå på stort och dra till med ännu mer aggressiv ventilaccelaration och ännumera varv än tänkt... ![]() ![]() Nja, runt 8000 borde räcka för att klämma den stackars maskinen på nga ponnys. ![]() |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 14449 besök totalt |