|
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002

12 Feb 2003 01:47
Intressant att tiden 0-100 har förbättras med 0,55s genom att byta till 17 tums!!! r-däck och byta stötdämpare och fjädrar. Kvartsmilstiden har förbättrats med 0,24 sekunder. Undra vad den hade gjort 0-100 på med 15" r-däck
Kan ju iofs vara så att gullabo blivit bättre på att spaka bilen. Men att styva upp fjädringen på bilen borde ju medföra att bilen inte sätter sig lika mycket ibak och på så sett öka greppet fram.
Eller har bilen lättats mellan omgångarna??? Jag tror inte det.
_________________ Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
|
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002

12 Feb 2003 10:10
noterbart gällande skyline GT-R (ivf modellerna R33 och R34) är att man kan koppla bort drivningen på framhjulen  ingen ombyggnation nödvändig. Suveränt jobb förresten magnus!
_________________ Pontus Fyhr
|
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002

12 Feb 2003 10:21
Andreas Millbro skrev: |
Intressant att tiden 0-100 har förbättras med 0,55s genom att byta till 17 tums!!! r-däck och byta stötdämpare och fjädrar. Kvartsmilstiden har förbättrats med 0,24 sekunder. Undra vad den hade gjort 0-100 på med 15" r-däck
Kan ju iofs vara så att gullabo blivit bättre på att spaka bilen. Men att styva upp fjädringen på bilen borde ju medföra att bilen inte sätter sig lika mycket ibak och på så sett öka greppet fram.
Eller har bilen lättats mellan omgångarna??? Jag tror inte det. |
Vill inte verka gnällig, men det här med lastförskjutning måste jag kommentera lite.
Fjädringsrörelsen innebär att lastförskjutningen minskar. Om allt vore helt stumt däck, fjädrar, upphängningar och chassi skulle lastförskjutningen bli momentan. Med fjädringsrörelsen flyttas lasten över succesivt.
Vi betraktar extremfallen oändligt mjuk och oändligt styv fjädring med en acceleration som motsvarar att bilen lättar med framhjulen vid maxacceleration (Ja greppet är väldigt bra här )
Bilen med oändligt mjuk fjädring får ingen lastförskjutning alls initialt. Däremot roterar bilen runt framaxeln och bilen accelerar med hjälp av motståndet från bilens rotationströghet kring framaxeln. När fjädern börjar lastas bromsas rotationen och lastöverskjutningen mot bakaxeln börjar fram tills dess att all last flyttats över till bakaxeln och framhjulen lättar.
I fallet oändligt styv fjädring så sker all lastöverskjutning momentant eftersom bilen hindras att rotera kring framaxeln och framhjulen lättar omedelbart, alltså ingen acceleration alls.
Visst dessa fall finns inte i verkligheten men översätter man dessa svarta och vita fall till mjuk och hård så förstår man hur det funkar lite bättre.
Enklaste sättet att se det på är att det går inte att momentant att lasta över mer last till bakaxeln än vad fjäderns motstånd är vid det läge den befinner sig i för tillfället. Fjädern måste alltså tryckas ihop mer för att mer last ska skjutas över.
Hoppas det var av intresse och att min klena pedagogik till trots att det gick att förstå mina exempel.
mvh
Daniel
_________________ Daniel Nihlén
Porsche 964 C2  såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
|
Joakim Bonér
Stockholm
Här sen Feb 2003

12 Feb 2003 10:30
Kalas bra gjort! Dock blir det lite fel vid sortering på 0-100 tiderna... 10 sekunders tiderna kommer först, bara för att dom börjar på 1...!
_________________  / Jocke
|
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Trådstartare

12 Feb 2003 10:30
Fyhr skrev: | noterbart gällande skyline GT-R (ivf modellerna R33 och R34) är att man kan koppla bort drivningen på framhjulen ingen ombyggnation nödvändig. Suveränt jobb förresten magnus! |
Stort tack till Johan CooperS osså!!
_________________  Magnus Thomé
|
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Trådstartare

12 Feb 2003 10:32
Jocke skrev: | Kalas bra gjort! Dock blir det lite fel vid sortering på 0-100 tiderna... 10 sekunders tiderna kommer först, bara för att dom börjar på 1...!  |
Jag vet. Det är sorterat på ett textfält och inte ett numeriskt fält (innehåller ju även meter) ... Finns det en lösning till det i hur man gör SQL-frågan??
|
kotten
Linköping
Här sen Jan 2003

13 Feb 2003 12:35
Magnus
Den bilen som ligger på plats 56, du vet väl om att det var min gamla M3:a som jag ägde tidigare.
_________________ Porsche Cayman GT4 -16
|
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Trådstartare

13 Feb 2003 13:49
kotten skrev: | Magnus
Den bilen som ligger på plats 56, du vet väl om att det var min gamla M3:a som jag ägde tidigare.  | Jepp. Jimmy Arnes.
|
Anders T
Skåne
Här sen Jan 2003

Namndispens

13 Feb 2003 14:27
Magnus Thomé skrev: | ... Finns det en lösning till det i hur man gör SQL-frågan?? |
Svår OT varning här men...
Beror väl lite på vilken SQL du kör men nåt i den här stilen borde fungera (plocka fram strängen fram till mellanslaget och konvertera till nåt sorterbart):
... Order by convert(float, substring (acc, 1, charindex(' ', acc)-1))
där acc är kolumnen som innehåller acc siffrorna. Sen kan du säkert åka dit på vad som uppfattas som kommatering . eller , men det går säkert att lösa.
mvh Anders
_________________ Anders T
|
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Trådstartare

13 Feb 2003 16:34
Tackar! Men det strular ändå...
De här funkar bra (med komma eller punkt som resulterande separator:
convert(char(10),(replace((substring(Acc,1,charindex(' ',Acc)-1)),',','.')))
convert(char(10),(replace((substring(Acc,1,charindex(' ',Acc)-1)),'.',',')))
Men inte
convert(float,(replace((substring(Acc,1,charindex(' ',Acc)-1)),',','.')))
convert(float,(replace((substring(Acc,1,charindex(' ',Acc)-1)),'.',',')))
|
Stacke
Vaggeryd
Här sen Nov 2002

13 Feb 2003 16:38
Magnus: Går det inte göra en kolumn med vilka bromsar som använts också...  (just kiddin..)
_________________ Per Stacke
323ti E36
M3 E36
|
Anders T
Skåne
Här sen Jan 2003

Namndispens

13 Feb 2003 17:25
Magnus Thomé skrev: | Tackar! Men det strular ändå...
Men inte
convert(float,(replace((substring(Acc,1,charindex(' ',Acc)-1)),'.',','))) |
Hm, sistnämnda funkar för mig (kör Microsoft SQL Server). Vad har du för datatyp på kolumnen?
mvh Anders
|
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Trådstartare

13 Feb 2003 17:33
Trodde först det var text men det är nvarchar.... ?
|
Anders T
Skåne
Här sen Jan 2003

Namndispens

13 Feb 2003 17:40
Min funkar med nvarchar
Vad får du för felmeddelande?
|
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Trådstartare

13 Feb 2003 17:47
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80040e07'
[Microsoft][ODBC SQL Server Driver][SQL Server]Error converting data type nvarchar to float.
|
Anders T
Skåne
Här sen Jan 2003

Namndispens

13 Feb 2003 17:54
Du har ett entry som har 'Ingen' som 0-100 tid. Det är den som spökar. Du får filtrera bort de rader som har 'Ingen' ur queryn eller nåt.
mvh Anders
|
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Trådstartare

13 Feb 2003 17:55
|
Anders T
Skåne
Här sen Jan 2003

Namndispens

13 Feb 2003 17:59
Får väl masa mig iväg och köpa ett ex. av Bilsport och se vad ni pratar om nu när jag engagerat mig i listan
mvh Anders
|
Janne N
Stockholm/Tyresö
Här sen Dec 2002

14 Feb 2003 21:13
Magnus Thomé skrev: | Tackar! Men det strular ändå...
Men inte
convert(float,(replace((substring(Acc,1,charindex(' ',Acc)-1)),'.',','))) |
Vad många smilies
janne nagy