Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Tips på bra liten ic?
<<   1, 2
3757 besök totalt
David Berglund
Lidköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 731



Ska man ha vattenkylt och vill göra sig så lite besvär som möjligt verkar Subaru Legacy 4wd turbo's vattenkylda IC rätt vettiga.. Ska tydligen vara kylarea än celicans.

Här e en sida som har lite info om dem..
http://www.netcomuk.co.uk/~gavinp/airwater.htm




ps. Vill man göra sig mer besvär, med belöningen att få bra verkningsgrad är juh Laminova's svåra att överträffa skulle jag tro... ds.

_________________
David Berglund
Ingen Scirocco RSi
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499


Trådstartare
Laminovas ic kärnor ska ju vara bäst men det är som sagt var en hel del jobb att få in dem i insuget...
Begränsningen i mitt fall är att jag vill ha ett relativt smalt plenum, 10-15cm, att där få in kärnor som klarar att kyla tillräckligt är då lite småkrångligt. Speciellt när man själv inte har tillgång till den maskinparken som kan tänkas behövas för detta jobb.
Var ute på jm-tech igår och kollade på en tjusig liten variant som de hade, den hade rätt mått för mig men då var det dessvärre bara 2 kärnor i den och det skulle då räcka till ca 300hk med bra kylresultat.

_________________
Jonas Edling
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186



Hm, efter att ha läst de relaterade artiklarna känns det inte helt självklart vilket system som egentligen är bäst.
Det gäller ju att kyla vattnet också.
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499


Trådstartare
poh99 skrev:
Hm, efter att ha läst de relaterade artiklarna känns det inte helt självklart vilket system som egentligen är bäst.
Det gäller ju att kyla vattnet också.


Självklart gäller det även att kyla vattnet men för det ska det inte behövas alltför stor kylare i fronten. Fick lite uträkningar gjorda av Setrab idag och kom då fram till att vattnet som går ut från interccolern endast har någon eller några grader högre temperatur än det vattnet som går in i ic'n. Om man jämför detta med en vanlig motor där vattnets temperatur ökar massor när det passerat genom motorn.

_________________
Jonas Edling
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186



I mitt fall är det kanske enklast att införskaffa en komplett utrustning från t ex en Celica GT4.
Den borde ju fungera ok.
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 14114



David Berglund skrev:
Ska man ha vattenkylt och vill göra sig så lite besvär som möjligt verkar Subaru Legacy 4wd turbo's vattenkylda IC rätt vettiga.. Ska tydligen vara kylarea än celicans.

Här e en sida som har lite info om dem..
http://www.netcomuk.co.uk/~gavinp/airwater.htm




ps. Vill man göra sig mer besvär, med belöningen att få bra verkningsgrad är juh Laminova's svåra att överträffa skulle jag tro... ds.


Vilka årsmodeller har den? Sitter den på alla Legacys turbo?

_________________
Tord Ringenha11
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19113



Här finns det en 75 turbo IC till salu för 700:-

läänk

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Skruva banåkabil
Tips på bra liten ic?
<<   1, 2
3757 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande