Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Vettig nivå på dämpare/fjädrar?
<<   1, 2
3580 besök totalt
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

https://rejsa.nu/vaghallningsboken/info.asp

Kan ju vara ide att ge Göran en hacka för denna bok.

Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003

Trådstartare
Våghållningsboken har jag redan köpt av Göran. Jag har också Carrol Smiths "Tune to Win", fast jag kan inte göra anspråk på att ha någon djupare förståelse för vad som skrivs i dem(men det kommer väl när jag får tid att läsa igenom dem ett par gånger till).
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Dan, jag lovar att jag vet vad du pratar om när det gäller ekonomin. Men det är svårt att lägga in en ekonomisk nivå på en teknik fråga. Frågorna formuleras dessutom ofta som "vad är det man skall ha?".
och ger jag ett rakt svar så blir det oftast för dyrt som sidoeffekt.

En viktig sak är att vara medveten om vad man köper, att ett billigare val kan rendera i ett senare byt t,ex.
Eller att man helt enkelt nöjer sig med den funktionen. Jag ger mycket gärna tipps efter ekonomiska mått.
Bara frågeställaren lägger fram det så. Anledningen till att jag spånade vidare på stötdämparversen var att frågeställningen låg där.

Men visst har du (Dan) rätt i att bilgeometrin har hög prioritet. Det har däcken också, det är en väldig skillnad på däck och dimensioner för varvtiderna. Så bra däck, låg tyngdpunkt, rätt camber för valda däck så åker man fruktansvärt fort med "hyffsade" stötdämpare. Bara dom matchar fjädrarna och är uppsatta för banåkning och biltypen. det är även skälet till att jag är återhållsam med varvtidernas förbättringsstorlek för värsta dämparna.

Det är svårt att skriva en bok av det slag du nämner. Man måste nästan gå in på varje enskilld bilmodel och dess lösnngar. Ha en bred kännedom am vad som finns på marknaden o skanske tom skroten. Samt personligt kunnande att bygga sakerna. Jaa... jag vet inte, men alla som läser min bok får maila hur mycket dom vill med specialspörsmål. Det är i alla fall så gott jag kan göra.

Det verkar i alla fall som om Alexi fått lite kött på benen.

MVH
Göran Malmberg

Kalmar
Här sen Jun 2003

Att jag har missat denna tråden såhär länge..

Jag har åkt denna säsongen (2004) med Gula koni & H&R-fjädrar, whiteline krängningshämmare och justerbara uniball-casterstag på min 200sx. Detta med 215/45-17 Toyo R888.

Dämparna ställde jag till ett halvt varv från mjukaste (av 2 varv har jag för mig ) bak och en snutt från hårdaste fram. Hjulvinklarna ställdes till vad som kunde pressas fram ur originalgrejerna, vilket gav 1 negativ grad bak och 1.5 fram. Denna konfiguration har visat sig mkt lyckad, det som kunde önskas är lite mer camber runt om. Hindret för snabbare varvtider på min bil från de 1.37 som jag lyckades med på mantorp är att det inte finns någon diffbroms samt att jag har en snutt tråkig motorkaraktär...

Jag tappade i utgången på kurvorna ca 100m på de ctr:er som jag låg och körde ihop med varv på varv. I kurvorna så tog jag in, så ocj på rakorna, men när spjället skulle upp tappade jag MASSOR på turbolagget och den lite tråkiga effektkurvan. =( Uppskattar förlusten till närmare 5sek per varv om inte mer.. Fruktansvärt irriterande!!

Men nu har jag en motfråga, gällande Öhlins. Jag skall troligen byta 200sx:en mot en evo på sikt och då är öhlins ett av fjäderbensalternativen. Dock har de inget road & track-kit till de tidiga evo-modellerna.
1. Betyder det att det inte finns något att köpa, eller kan de fixa grejer iaf. Utan alltför stora merkostnader alltså.
2. Hur mkt kostar ett kit Road & Track runtom?
3. Vad ingår i dessa kit? Jag vill t ex ha camberplates/pillowball mounts. Det framgår öht inget om detta på deras hemsida.. thumbs down
4. Vad i form av support ingår vid köp av Öhlins?
5. Är detta ett bra val? om inte, varför?

Cupra Leon ST VZ Extreme -25
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003

Jag hade också missat senaste posterna i denna tråden ..

Göran Malmberg skrev:
Jaa... jag vet inte, men alla som läser min bok får maila hur mycket dom vill med specialspörsmål. Det är i alla fall så gott jag kan göra.

Jag menade inte att klaga, jag uttrycker mej nog lite onödigt aggressivt ibland .. Det är nog ingen som klagar på din generösa hjälp, Göran. thumbs up
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Dan Hovang skrev:
Jag hade också missat senaste posterna i denna tråden ..

Göran Malmberg skrev:
Jaa... jag vet inte, men alla som läser min bok får maila hur mycket dom vill med specialspörsmål. Det är i alla fall så gott jag kan göra.

Jag menade inte att klaga, jag uttrycker mej nog lite onödigt aggressivt ibland .. Det är nog ingen som klagar på din generösa hjälp, Göran. thumbs up

Inga problem Dan, det är ju så att man kan bli lite irriterad också emelanåt. Men sådant reder vi ut i det här forumet.
Göran Malmberg

Västerås
Här sen Jan 2005

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Hej!
Innan jag börjar, vill bara hälsa ordentligt... Är ny här på forumet, förstår inte hur jag lyckats hålla mig borta härifrån... Verkligen intressanta ämnen!

Håller på och bygger racing-objekt. Vad kan man nämna om skillnaderna mellan originalchassi och den typen av chassi som man får för mellan fem- och tiotusen kronor typ Koni eller H&R mfl?

Vettig nivå på dämpare/fjädrar?
<<   1, 2
3580 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande