Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Design av solida ventiltryckare
<<   1, 2, 3   >>
6 besök senaste veckan (9183 totalt)
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Trådstartare
M3Jonas skrev:
Vet också flera som kör med lashcaps med den designen. För vissa, tex mig, funkar det bra medans andra har bekymmer med att de hoppar av. Det beror väl iofs lite på hur mycket effekt man har och eventuella övervarvningar.

Lashcapsen sitter som sagt mellan ventilskaften och tryckaren och hålls på plats med 150N-ventilfjädrar.

orginalfjädrar kör med mycket mindre spänning och orkar ändå varva 7000 varv utan ventilsläpp. Dock fungerar inte detta med orginaltryckare och kammar då tryckare skummar upp oljan och kammar är för snälla (maxeffekt vid 5500 varv).

Med tanke på att ventilspelet är 0.25mm, att nya fjädrar är nästan 50% hårdare än orginal, att vi inte ska varva mer än 7500 varv samt att spåret i lashcaps är över 1.5mm djupt och att tryckare är betydligt lättare än orginal så ska väldigt mycket till för att ventilerna ska börja släppa....uppemot 9000-10000 varv.

om vi någonsin missar växel och får motorn att varva 10000 varv så kommer lashcaps att vara minsta av våra bekymmer (borr 90mm, slag 90mm, tunga kolvar)...blocket att se ut som schweizisk ost och stakar ligga utspridda på marken...

Färingsö
Här sen Dec 2002

MaZ skrev:
Hur fasen kan den hoppa av då? Låter som att vissa har problem med ventilsläpp...

Samma system på Alfas radfyror och där har jag aldrig hört talas om att nån tappat shims.

Jadu, där har vi en svår nöt att knäcka.
Vet bara att det hänt 3 gånger för Jocke i somras. Har hänt när det matats på med gas för att få ordentlig fart på turbon i starten. Tror nog att det varit risk för övervarv då detta hänt. Varvstoppet ligger på 8600rpm om jag minns rätt men det kanske inte hinner med när gasen skjuter på och det är drygt 800hk som ska samsas i den lilla 4:an...

Uppsala
Här sen Feb 2003

Trådstartare
M3Jonas skrev:
MaZ skrev:
Hur fasen kan den hoppa av då? Låter som att vissa har problem med ventilsläpp...

Samma system på Alfas radfyror och där har jag aldrig hört talas om att nån tappat shims.

Jadu, där har vi en svår nöt att knäcka.
Vet bara att det hänt 3 gånger för Jocke i somras. Har hänt när det matats på med gas för att få ordentlig fart på turbon i starten. Tror nog att det varit risk för övervarv då detta hänt. Varvstoppet ligger på 8600rpm om jag minns rätt men det kanske inte hinner med när gasen skjuter på och det är drygt 800hk som ska samsas i den lilla 4:an...

Med "Jocke" så antar jag att du menar Joakim Sahlin. Hans turbokonverterade M3-motor kör såvitt jag vet med brickor mellan tryckare och kamnockar. Det är alltså helt annan koncept. Vidare, det som har hänt (i alla fall om man ska tro Spoilernytt) var att ena brickan gick sönder/klövs och inte att den "hoppade ur".

Vidare, Jocke/Spoilernytt skrev att det var en Volvobricka som gick sönder och inte en BMW-bricka. För dom som inte fattar vad jag försöker säga: dessa motorer har mjuka tryckare med "skål" som man lägger en härdad distansbricka i. Detta sätt att justera ventilspel är billigare då man slipper härda hela tryckare och pilla med lashcaps men också sämre av två skäl:

1. Hela tryckarmekanismen blir tyngre då det blir dubbel vikt: brickan väger en del och det gör tryckaren under den också.
2. Man förlorar en del av ytan som kamnocken kan arbeta på (då det finns en kant runt brickan) vilket leder till att man måste göra tryckardiametern större, vilket ytterliggare ökar vikten.

Jag tittade på denna lösning men det var som sagt sämre.

Kalix
Här sen Nov 2002

Enda gången jag har varit med om när "lashcaps" har hoppat ur har hänt i samband med när ventilerna har blivit krokiga och fastnat nere.

Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003

[quote="M3Jonas"]
MaZ skrev:
Varvstoppet ligger på 8600rpm om jag minns rätt men det kanske inte hinner med när gasen skjuter på och det är drygt 800hk som ska samsas i den lilla 4:an...

Varvstoppet...
Där har du en grej som frestar på ventilmekanismen lite mer än vanligt.
Nån som har provat köra varvstopp på en bmw-motor? den modellen med vipparmar i aluminium...
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002

beepbeep skrev:

Med "Jocke" så antar jag att du menar Joakim Sahlin. Hans turbokonverterade M3-motor kör såvitt jag vet med brickor mellan tryckare och kamnockar. Det är alltså helt annan koncept. Vidare, det som har hänt (i alla fall om man ska tro Spoilernytt) var att ena brickan gick sönder/klövs och inte att den "hoppade ur".

Visst är det Sahlin jag menar. Det som du har läst var från säsongen 2003, till i år hade han gjort om med solida tryckare med justering i form av slipning av lashcaps, dvs den metoden som ni planerar.

Det absolut bästa men även krånligaste sättet måste vara att hoppa över lashcapsen och istället justera spelet genom att justera längden på ventilen alternativt slipa på insidan av tryckaren.

Uppsala
Här sen Feb 2003

Trådstartare
M3Jonas skrev:
beepbeep skrev:

Visst är det Sahlin jag menar. Det som du har läst var från säsongen 2003, till i år hade han gjort om med solida tryckare med justering i form av slipning av lashcaps, dvs den metoden som ni planerar.

Det absolut bästa men även krånligaste sättet måste vara att hoppa över lashcapsen och istället justera spelet genom att justera längden på ventilen alternativt slipa på insidan av tryckaren.

Japp, men jag tänkte sälja dessa och dom flesta har inte tillgång till svarvmaskiner så att dom kan bearbeta insidan av tryckaren.

Vidare, hela tryckaren kommer att bli härdad. Om man då tar och slipar in den till rätt tjocklek kommer ythärdningen att släppa just där...

Färingsö
Här sen Dec 2002

Tror att det kommer att funka superbra med era tryckare men jag vill bara påpeka att det kan vara strul med lashcaps men som sagt var så kör jag själv med det helt utan bekymmer.

Uppsala
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Jag kan som sagt inte tänka mig något annat sätt för tryckare att ramla ut än ordentlig övervarv eller avsaknad av dumpventil med hiskelig plenumtryck vilket får ventilerna att "blåsas upp" från tryckare och lashcapsen att lossna.

Jag kan tänka mig att det som hände Sahlin var att han fick någon sorts baktändning (av nitro?) i plenumet som fick hans ventiler att släppa från tryckare. Han kör med hiskliga laddtryck dessutom ...

Det är sällan man tänker på det men ventiler kan faktiskt släppa av för mkt. laddtryck också...en av mer kända "profiler" har länge kliat sig i huvudet efter upptäckten att motorn inte gav en enda hästkraft mer efter ett visst ladtrycksnivå.

Ju större ventiltallrikar dessto hårdare lufttryck på dom...

Uppsala
Här sen Feb 2003

Trådstartare
hmm..lekte lite med harmlösa uträkningar...

Ponera att ventiltallriken har 33mm diameter (vi bortser från skaften nu), detta betyder att arean för tallriken kommer att bli r^2*PI = ((0.033m/2)^2)*PI = 8.55cm^2

1 bar = 100000 Pa
1 Pa = 1 N/m^2

Kraften som 1 bar laddtryck utgör mot ventiltallriken är alltså 100000* 0.000855 = 85.5 N

Med andra ord måste inspänningstrycket för ventilen vara större än 85N om man inte vill att den ska börja lyfta från tryckaren och läcka in i cylindern när man laddar 1 bar, om man antar att man inte har en turbo utan kompressor (och därmed väldigt lite avgasmottryck som "håller emot")

Hur ser detta ut i praktiken när man åker med turbo? Vad är lägsta absoluta trycket i cylindern under avgasfasen?

Göteborg
Här sen Nov 2002

Du får räkna bort ventilskaftets diameter iof.

Jag har 44mm insugningsventiler...

BMW 330i -05
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002

MaZ skrev:

Jag har bara 36mm på insug men då har jag tolv stycken (attans vad trött i armen man blir efter att ha mira fräst dom )

Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Trådstartare
MaZ skrev:
Du får räkna bort ventilskaftets diameter iof.

Har räknat bort skaftens diameter...det blev typ 75N ändå

Men jag tänkte så här:

turboladdade bilar har oftast ordentlig avgasmottryck så det borde "spjärna emot" från andra sidan under avgasfasen....fast kanske inte lika mycket i NDP?

44mm ventiler och 1.4 bar ladd ger 212N tryckkraft per skaft!!!

Norrköping
Här sen Jun 2003

Lash caps är den metod som nästan alltid används för att justera spel, de sitter tom i F1 motorer som varvar på rätt bra.

Har man problem med lash caps så är det verkliga problemet förmodligen inte lash capsen, utan något annat som kan relateras till att ventilerna inte längre följer kammarna.
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Kan man verkligen räkna så där rätt av? För det första så borde man räkna på diametern innaför sätet och för det andra så vänder ju kolven ganska snart och skapar kompressionstryck och det är ju knappast ett statiskt fall eftersom vi har gaser som flödar ganska fort (ibland, "lite" intermittent ) och då sjuker ju trycket...
Dessutom är det ju knappast normaltryck, typ 1 bar, i cylindern om vi nu är i slutet av cylinderns fyllnadsfas för då är kammarna rätt värdelösa, samma torde gälla strax innan insugningsventilen öppnas.

Några tankevurpor?

BMW 330i -05
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003

Hur ställer man spelen med lash-caps? Kan man köpa olika tjocka set, eller slipar man själv?

om man slipar själv, hur går man då till väga? Måste de härdas om då?

Göteborg
Här sen Nov 2002

På mina motorer byter man caps.

BMW 330i -05
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Trådstartare
William Ekström skrev:
Hur ställer man spelen med lash-caps? Kan man köpa olika tjocka set, eller slipar man själv?

om man slipar själv, hur går man då till väga? Måste de härdas om då?

ENEM säger att slipar ner hattar till rätt längd och bara "flamhärdar" efteråt, vad det nu betyder.

MaZ:

Jaa, rent teoretiskt så stämmer denna kraft. Du kan kompensera för skaftdimeter (som ofta "svampar" längre ner) och area utanför sätet men det blir en redig kraft ändå.Vad jag har förstått råder det mottryck i avgassystemet på turbobilar som är ungefär det dubbla av laddtrycket, vilket kanske förklarar varför våra ventiler sitter kvar där dom sitter ;-)

Värt att tänka på om man kör kompressormatat, dock.

P.S.
Har fått besked att tryckare ska tillverkas någon gång nästa vecka! Kommer att bli intressant att se hur dom har lyckats...det är en f.d. vapenfabrik i östeuropa som ska göra dom

Någon som vill provköra? (vår motor är inte klar)

Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003

Vi brukar bara ha slipat hattarna utan härdning.
Dom hattar vi har låtit tillverka har aldrig härdats utan bara gjorts i nått verktygsstål, kommer inte ihåg nummrena på stålet nu men det kan jag kolla upp om intresse finns..

Men hur som helst, vi slipar dom i en ventilslipmaskin.
Man brukar ju även kunna slipa ventilskaften i en sån maskin, så.. på med hatten på skaftet och slipa där
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003

Gustav Sundberg skrev:

Så teoretiskt set kunde man strunta i capsen och slipa tryckarna direkt istället?

Blir ju iofs dyrare om man råkar slipa för mycket, men man vinner lite vikt.

Uppsala
Här sen Feb 2003

Trådstartare
William Ekström skrev:
Gustav Sundberg skrev:

Så teoretiskt set kunde man strunta i capsen och slipa tryckarna direkt istället?

Blir ju iofs dyrare om man råkar slipa för mycket, men man vinner lite vikt.

Japp, men det blir bara nåra gram. Jag tänkte sälja dessa till huggande SAAB-åkare så då gäller det att bygga säkert och lättmeckat. Dvs. det ska gå att justera spelet relativt enkelt utan att riskera att förstöra hela tryckaren samt utan att behöva plock av toppen för att göra oljespår.

Design av solida ventiltryckare
<<   1, 2, 3   >>
6 besök senaste veckan (9183 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande