Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 4 besök senaste veckan (16594 totalt) |
Helt rätt.............glömde det i hastigheten........ ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Ja, det var meningen att det skulle mätas idag, men verktyget kom inte :-( _________________ Pär Hylander |
||||
[quote="ButterflyRacing"]
Jag vill inte låta obstinat ![]() Jag som okunnig kan tycka att kolvsidorna ser "skurna" ut men att kolvtoppen ser överhettad ut. _________________ Pär Hylander |
||||
Hmm, jag borde alltså plocka ur dom andra kolvarna och kolla dom oxo? Eller räcker det att kolla på kolvtoppen? _________________ Pär Hylander |
||||
Du ser det på den rundade bortbrända kolvtoppen........kolven har smält...........det smälta matrialet åker ner mellan kolv och cylindervägg och det blir trångt .....det är anledningen att du har "skär märken" längre ner på kolven. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Ja........du ska absolut kolla dom andra kolvarna..............är de också på gång..........är det till hjälp när man ska bestämma vad anledningen är........... _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Har varit förslöad ett tag : ![]() ![]() ![]() Totala maximala avvikelse för 6 olika mätpunkter i cylindern (uppe, mitten och nere, både tvärs och längs vevaxeln) är 3-4 hundradelar, med största måtten på den nominella diameter det ska vara (87,01), så det får väl anses vara helt ok?!? Maximal ovalitet för två mätningar tvärs varandra är 3 hundradelar, vilket väl oxo är helt ok? Blocket var garagekallt när jag mätte, typ 0°, kanske absolutmåtten blir lite större pga värmeutvidgning om man mäter vid rumstemperatur. Jag hickade till och klickade mig i huvet ett tag när jag mätte på kolvarna, dom var rejält mycket mindre på flera ställen än du skulle vara (86,95), efter att ha läst lite mer ordentligt i specen (Haynes... ![]() ![]() Min slutsats lutar åt att det troligen inte är/har varit fel på block och kolv, utan orsakat av något annat som i sin tur orsakats av varm förbränning!? Stödjer ni denna slutsats? EDIT: Förbränningsrummet i toppen till aktuell cylinder ser mer "tvättad" än dom övriga. Dock kan jag inte se några som helst tecken på läckage i toppackningen, toppen eller cylindern. Frågan är om frånvaron av kompression kan ha orsakat konstig förbrännings som gör att det blivit så? Eller det verkligen är vatten? Enl Haynes ska man använda nya bult och mutter vid monteringen av vevstakens överfall, dessa finns dock inte att köpa på Porsche Center. Är det normalt sett viktig (på andra motoren) eller brukar det vara ok att återanvända? _________________ Pär Hylander |
||||
Det låter vattenläcka...............men ska kolla med Johnny, när han kommer hem.....i slutet av veckan _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Har plockat ur dom andra kolvarna och mät hitådit.
Alla cylindrana är bra i mått och runda osv. Tvåans cylinder uppvisar lite skum beläggning dock, mot grenrörssidan till är där lite beläggning ca 10 mm över nedre vändläge för översta kolvringen, skulle t.ex kunna vara lite aluminium. Mellersta kolvringen på denna kolven såg lite annorlunda ut, den har en annan färg och saknar en inre avfasad kant. Denna kolvring verkar ha för litet spel i spåret i kolven. Svårt att mäta då jag endast har 0,05mm och 0,1mm bladmått, det ska hålla sig mellan 0,04 och 0,07 mm Flera av kolvtopparna visar små "hack", typ om man tar en körnare i handen och hackar på kolvtoppen. Speciellt mot grenrörssidan till vilket är motsatt mot tändstiftet om det spelar roll. Kan detta vara spikningsskador? Dom kan mycket väl vara gamla, behöver inte ha uppkommit nu. (jag har inte hört några spikningar när jag kört) _________________ Pär Hylander |
||||
Högvarvsspikningar är oerhört svåra att höra, bara med örat. Däremot spikningar på låga varv, hörs klart och tydligt, men är knappt skadligt.
Högvarvsspikningar är minst sagt livsfarligt ![]() _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||||
Hacken på toppen av kolvarna, kommer med största säkerhet från lösa delar från den rasade kolven. Det flyger ju omkring en del skräp.....upp i insugt........och vidare till övriga cylindrar. Normalt är hacken inget att brysig om. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
En liten bisak bara:
Examinera turbon noga så att den inte fått småbitar i sig. Kolla för all del oxo så att inte kompressorvingarna spruckit och lämnat ifrån sig något in i motorn med. Såg detta på en motor på jobbet, den hade små, små stick i toppen på kolvarna och det var bitar av vingar från en trasig turbo. _________________ /Mathias |
||||
Ähh, glömde ta med en kolv för fotografering idag oxo ![]() _________________ Pär Hylander |
||||
Ja, det har du rätt i ![]() ![]() _________________ Pär Hylander |
||||
bult och mutter + skärning
Bultar till överfall är ofta av sträckvarianten, de dras lite med plastisk (bestående) deformation av bulten som följd. Sedan kan man ju återanvända sådana saker med bra resultat de flesta gångerna också... Men man kan få beakta att man får dra med annat moment än specat då dessa bultar redan är sträckta. Vidare bör man okulärt besikta bultarna att de är lika, att ingen har smalare midja. Vid monteringen sedan får man ge akt på att någon bult inte beter sig annorlunda än de andra, blir helt konstig eller nåt. Hur man identiferar en skärning... Finns i alla fall 2 varianter när det skär, det ena för varm temp på kolven så den sväller för mycket och det andra att smörjfilmen försvinner och kolven då värms upp för mycket. När kolven blivit tillräckligt varm och stor nyper den fast, och det blir elakare skador. _________________ Roland Johansson |
||||
Håkan, har du möjlighet att kolla med Johnny vad han tror. Jag har legat på på sofflocket och hoppats på att jag ska få en uppenbarelse och inse vad det var som var galet, så att det kan åtgärdas och motorn kan plockas ihop igen.... ![]() _________________ Pär Hylander |
||||
Jag ska försöka fixa det idag..............jag har inte vågat visa mej där uppe, för då ger han mej något uppdrag, som jag inte har tid till
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
ok......ska vi försöka sammanfatta detta.
Vatten läcka kan vi lägga åt sidan...... Den skada som finns på kolven, uppkommer, som vi tidigare sagt, av mycket höga förbrännings temeraturer. Dem höga temperaturen har, förutom att bränna upp kolven, gjort att kolen svällt......och därav skärmärkena på motsatta sidan. Den troligaste orsaken är ett tändningsfel........tex. Om en tändhatt inte suttit på ordentligt...och du har fått ett gnistgap mellen stift och tändhatt. Men för att spåra tändningsfelet är det viktigt att veta hur de andra kolvarna ser ut. Dom hack du nämnt tidigare.....är dom över hela kolven toppen , eller BARA runt kanten ?? om felet är att tändningen helt enkelt stått fel.....borde det finnas skador på de andra kolvarna Vad gäller stiften....så kan jag inte hitta dessa i tabellen....... _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 4 besök senaste veckan (16594 totalt) |