| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Tips på stort spjällhus?
|
<< 1, 2, 3 >> 7 besök senaste veckan (11553 totalt) |
här är en bild på ett spjäll från en BMW 730 (senare modell med V8) det är på 72 mm.
|
||||
|
Var tvungen att kolla hur stort spjället är på celican.. Blev lite förvånad över hur stort det faktiskt är.. 74mm..
Edit: Men såhär vid närmare eftertanke så kan det ju aldrig stämma.. Iofs mätte jag aldrig utan konstaterade att det står "74" stämpat på det.. Nånstans runt 55mm känns rimligare.
_________________ Mikael Cedergren Toyota Celcia |
||||
Jag hittade mitt direkt ( på skroten i Partille ) . Har du kollat med Fjäråsskroten , dom borde ha många såna
_________________ --VVTS-- |
||||
Jag vet för jag har jobbat där. Hälsa från mig om du pratar med ägaren (han heter Lennart , liten blond kille men mustasch ) så fixar han säkert ett sådant för dig
_________________ --VVTS-- |
||||
|
Fick hjälp av Dude att mäta Alfaspjället igår och det han fick fram var att det var ca 72mm. Hmm, då skulle man mao lika gärna kunna ta ett 730 spjäll, då är det fortfarande BMW originaldelar
Inga andra, nya, idéer på bra spjäll och om någon har något till salu? _________________ Jonas Edling |
||||
|
Spjällhus!
Spjällhus till min v8! Jag håller också på att leta ett spjällhus. Jag har hittat flera stora men det hjälper inte när bult delningen på insugnings röret inte stämmer. Jag behöver ett spjäll på 70-75 mm (har 65 nu) eller ett likvärdigt som jag kan borra upp. Men jag har en bult delning på 65-66 mm på insugnings röret. Och jag vill inte förstöra mitt insugnings rör på motorn. Det är ett bosch spjällhus så det borde finnas flera likvärdiga. Hittade ett från en mercedes men det var för lite gods att borra upp. För er övriga, finns det i zummit katalogen själlhus till ford mustang i stolekarna 65, 70 och 75mm med 75 mm delning på bultarna till insugnings röret. Dom kostar bara 175 dollar, nya! Stefan _________________ Stefan Hellström |
||||
|
Nu har jag fått tag på ett stort spjäll. Fick dessutom tipset från Johan att man bör ha ett spjäll med utväxling tillsammans med kompressor (stort tack för det!) detta har det spjället som jag fick tag på så allting verkar bra såhär långt. En liten nackdel är att det är rätt stort i anslutningsflänsen men eftersom jag bygger allt från scratch så spelar det mindre roll... Mina mätningar säger att det är 82mm i diameter. Kommer från en 740. Sitter ett till spjäll innnan som syns på en av bilderna, detta är i urspungsläget öppet och stängs genom att vajern dras i. Kan detta vara till antispinnfunktionen tro?
_________________ Jonas Edling |
||||
Så lite så. Lika bra att delge de bekymmer man själv genomgått under installationen så att andra slipper strul.
Hmm... Då borde det vara samma som på BMW 540? Kompisen med kompressor-omegan har ett sådant spjäll numera, modiferat och rensat från all onödig aluminium. Kommer dock inte ihåg vilket av de två (huvudspjället eller antispinnspjället) han valde. _________________ Johan H |
||||
Nackdelen med antispinnspjället är att det måste modofieras för det går i standardläget åt fel håll, men allting går att göra. Vet att kompisen har ett sånt och trycker genom på sin turbomaskin, dock inte uppstartat än. Det spjället är annars simplare med mindre jobbiga runtomkring saker... Kan iofs vara bra med den bultade flänsen, då slipper man en skarv med slang! Det är som sagt var skönt att få hjälp och tips och slippa uppfinna hjulet på nytt och göra samma misstag som andra redan gjort och löst. _________________ Jonas Edling |
||||
Jag tror att han fimpade precis allt onödigt "skräp" och tillverkade sedan en egen fläns som var mindre och smidigare.
Jo, det finns lite fallgropar som man kan råka ut för, tror jag har gått igenom samtliga nu sedan första kompressorn 1999.
Erfarenheten i ämnet är/har varit lite smått begränsad i sverige tyvärr, men det är samtidigt rätt kul att arbeta fram egna fungerande lösningar. _________________ Johan H |
||||
|
Nu såg det lite smidigare ut än mitt originalspjäll.
Får se hur det blir med platsen i mitt bygge, om det blir trångt får man väl bygga om det men annars vore det rätt skönt att slippa. Känns bra att man kan ha originalflänsen i andra änden, då slipper man skarva med slang åt det hållet _________________ Jonas Edling |
||||
|
Ska du köra med en Lysholmare? Vilken storlek, 1600, 2300, 3300?
En 1600 har i vilket fall 78mm i diameter (120x40mm) på inloppet, och en 2300 borde då ha än mer. Körde denna sommaren med 65mm spjäll (ej utväxlad) utan tendenser till fastsugning. Dock funderar jag på att ha det med större spjäll då man inte smyger iväg så lätt med sånt stort spjäll. Blir lätt svarta spår i backen.
_________________ David Lindblom |
||||
Finns ju iofs flera modeller, 1600:an finns i AX och AR med olika typer av inlopp. 2300 i AX, AR och R. Konstigt att spjället inte sög fast, vaccumet är ju ganska kraftigt. Det oväxlade spjället från Volvo 960 / 850 T har vi testat, det suger fast direkt. Likaså MRM's dyra fina 80 mm spjäll. Hur pass mycket hade du spjället uppställt för tomgångens skull? _________________ Johan H |
||||
|
mmmkkaay...kan någon förklara vitsen med att köra med spjälldiameter som är mycket större än luftrören som går från intercoolern på en turboladdad bil?
Vi har orginal 60mm spjäll och tänker köra på den. Den verkar räcka till 500+ hk. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
Det är väl vanligare att man suger genom spjället när man kör kompressor? _________________ William Ekström |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Tips på stort spjällhus?
|
<< 1, 2, 3 >> 7 besök senaste veckan (11553 totalt) |