| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Viking Motor Park - BANLAYOUT!
|
<< 1, 2, 3 >> 19332 besök totalt |
|
För er som fortfarande är intresserade så fick jag precis följande mail:
"Hej, Vi arbetar just nu med detaljplaneprogrammet och med miljökonsekvensbeskrivningen, och räknar med att få dessa klara under nästa år. Vi har nu under hösten jobbat med kompletteringar på trafikstudien och steg två av arkeologin. Vi hoppas på att miljön och detaljplanen kommer att bli klar under 2005. Beroende på överklaganden kan förhoppningsvis området komma att byggas under 2006. Tack för visat intresse och hoppas att detta gav dig svar på dina frågor. Du vet väl att du kan göra en intresseanmälan på hemsidan? Med vänlig hälsning Nils Lidbaum Viking Motor Park"
|
||||||
|
Varför inte gå in på deras länksida och tipsa om en länk (det kan man göra där) till rejsa.nu? Samt säga att vi helhjärtat stöder projektet... Ville inte tipsa själv utan låter det vara upp till Magnus.
_________________ Mattias Meldert |
||||||
|
Nja,,,,, någon fantasifullare banlayout verkare det ju inte vara... höger, raka, vänster, raka, höger.....
VAD ÄR DET FÖR FEL PÅ KURVOR Svåra sådana oxå! och blinda kullar med svängar mm?
Har inte åkt på gotlandRing ännu MEN jag hoppas att jag får mina förväntningar uppföljda i påsk... Hoppas på en trovärdig rival till
_________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||||
Håller helt med dig där! Ser inte speciellt kul ut att köra med man får sig kanske en annan uppfattning när man får se den i verkligheten, om det nu blir av....... Som du säger, varför inte lite backkrön skymda böjar osv..?? _________________ Nils Erixon |
||||||
|
Själv tycker jag de flesta banor ser mer eller mindre kul ut, bara de innehåller lite kurvor och man kan tävla på dem.
om de skall ha dragstrip och ovalbana är det säkert inte så dumt att hitta en plätt plan mark och att sedan bygga konstgjorda skymda krön verkar lite dyrt. Dessutom är det inte bra ur publiksynpunkt, samt att det går åt fler funktionärer vid mindre tävlingar och banträffar, liksom lite osäkert vid körutbildningar, så jag har full förståelse om de bygger en platt bana. Den fösrta versionen med den stora ovalen har jag för mig skulle gå på ca 1 miljard, men nu är anläggningen förhoppningsvis lite billigare. Frågan är vad en startbyggnation med svänga-banan + enklare depå och nån läktare skulle kosta att bygga? Alltså minimum som behövs för att kunna köra STCC där? Tror ni att det räcker med 50 milj? Den uppvärmda ovalen tvivlar jag starkt på att den någonsin blir av, då den lär kosta multum och ge ytterst tveksamma inkomster. Men anläggningen borde helt klart gå att bygga etappvis. Eftersom en stor del av dem som åker på banor som Mantorp, Sviesta och Gelleråsen i samband med banträffar och div. småtävlingar kommer ifrån Stockholm så bör det inte vara något problem att ta ut en femhundring mer per person i startavgift med tanke på att man tjänar närmare 40 mil transport + tiden och ev. logi. Med de hyrespriser som är på de andra banorna så bör det ändå gå att få in 6 milj. bara i den typen av uthyrningar. Kan man då få in ytterligare nån milj på STCC-tävlingar och andra specialarrangemang så kanske det kan gå runt även om byggkostnaden skulle bli uppemot 100 milj.? _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||
|
om man läser på sidan under frågor och svar så står det:
Banracingbana är ytterligare en anläggning som kan komma i en framtida utbyggnad av Vikingracwaypark AB.
Verkar som ni i Stockholmstrakten får vänta på en ordentlig motorbana ett tag till. Är det bara jag som tycker projekten är för ambitiösa? En bana i Knutstorps klass med motsvarande faciliteter hade väl dragit folk den med? |
||||||
Näe, jag håller med helt och hållet....... vi skulle inte ens behöva Knutstorps klass utan en minimum anläggning räcker fint.... dvs en godkänd banslinga och en plätt att ställa dom tävlande på.... för resten behöver man faktiskt inte för klubbtävlingar..... hellre billiga banhyror än fina läktare och fina torn. |
||||||
Jag kan tänka mig att det inte är hobbyåkare de har tänkt tjäna pengar på. Snarare företagsjippon och körutbildningar. Men för min del räcker det med en alfaltslinga och lite avågningszoner.. _________________ Lotus Exige S1 // Pontus Borg |
||||||
|
Inte för att vara neg, men det vore ju kul om något av dessa femtielva banprojekt som dyker upp då och då innehöll tillräckligt mycket substans för att räcka ända fram i mål...
Viking har det pratats om i rätt många år, med några olika varianter på lokalisering. Det positiva är väl att eldsjälarna inte gett sig efter över 10 års försök. Hedemora har varit på tapeten, Kalmar likaså, Gotland har iofs kommit en bra bit på väg, Sturup finns, men några riktiga race är sällsynta, Björkvik, vad händer där??? Heder åt alla som iaf försöker, men nog verkar det som planerna är större än genomförandeförmågan för det mesta? Håller med de som tycker ambitionsnivån springer iväg och blir ett egenkonstruerat hinder på vägen till en bana med fungerande verksamhet, även om den skulle vara på hobby/klubbracingnivå. Detta skulle ju inte utesluta företagsarr, tvärt om kunde dessa göras mer intressant prissatta för att få upp kännedom och volym. Behovet av "glassig" miljö för att kunna sälja till företag är nog rätt överdrivet. Pengarna som krävs för att köpa "glassiga" events minskar den presumtiva målgruppen så mycket, att kalkylen ändå inte blir positiv. _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||
Precis! En byggnad i anslutning till banan med det mest grundläggande räcker långt. En lektionssal eller motsv för 30 pers, wc + dusch och ett enkelt kök borde klara det mesta kring företagsarrangemang, förarutbildningar och liknande. Med tanke på banornas beläggning idag så borde det inte vara något problem att hyra ut banan hela säsongen. En god investering, med andra ord. Nu finns det ju dessutom mängder av gamla skjutfält lediga när man lägger ner hela armén. Bara här i söder finns alla gamla pansarövningsfält som tex. Revingehed, Ravlunda och Rinkaby som ligger avsides och utan "grannar". Perfekt att bygga motorbanor på! Greppa spaden ..
|
||||||
|
Jag tycker Sturup är ett ganska bra exempel på vad som borde räcka till en början, mycket mer än så behövs inte. Det skulle vara lite bättre avåkningszoner i så fall förstås. Och Sturup har väl knappast några problem med att bli uthyrd till både banåkare och företagsevenemang?
_________________ Joakim Winkler Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09 |
||||||
Frågan är hur stor chansen är att få politikernas gillande för den typen av anläggning? -Nej, banan ger på sin höjd ett arbetstillfälle samt möjligen lite ökad åtgång i närmaste korvkiosk, men vi vill gärna ha tillstånd för lite bullrande och nedsmutsande racing, så ge oss alla tillstånd så att vi kan bygga på mark som ni har kunnat använda till annat.
När jag för några år sedan var och lyssnade på några av de som ligger bakom Viking Motor Park så sa de att enligt deras erfarenhet så var det absolut viktigaste att man får med sig en stabil politisk majoritet på alla tilstånd som behövs och att det håller över nästa val. Det hade de inte på tidigare platser och nån hade de fått majoriteten med sig, men när det var dags att sätta igång var det ny politisk majoritet och då sket det sig. Jag tvivlar på att särskilt många politiker vill dra på sig en del av kommuninvånarnas höga klagomål, vilket ofelbart kommer, om de inte kan visa att kommunen kommer att tjäna väldigt mycket på en sådan anläggning. Det tvivlar jag att man tycker om en asfaltsbana på ett par km och nån plats att ställa upp bilarna på. Den typen av banor innebär nog för de flesta i stort sett endast nackdelar och förutom för nån väldigt avlägsen belägen plätt eller nåt extremt motorsportintresserat kommunalråd med diktatoriskt grepp, kommer få kommuner och länsstyrelser i Sverige ge alla nödvändiga tillstånd. Det verkade för övrigt vara nåt helt vansinnigt vad många typer av tillstånd och utredningar som behövs för att bygga en sån bana. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||
Eh, det där är ett helt annat projekt som mig veterligt inte har nåt som helst med Viking Motor Park att göra och främst satsar på att anlägga en dragstrip. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||
dom har jag varit i kontakt med.... VikingRaceway kallar dom sig...
_________________ Tord Ringenha11 |
||||||
Då kan vi ju glömma några nya banor, eftersom finansieringen för bygga kommunal skytanläggningar i motorbaneform är ännu svårare än ishallarna, som blivit kommunpamparnas monument över sig själva. Det viktiga om man nu ska lyckas med en motorbana är nog att anpassa anläggningens ambitioner till vekrligheten, både kommersiellt, sportsligt, publikt och politiskt. Det räcker inte med en av parametrarna. Troligtvis är fokus på kommersiella event, med företag lnutna till den sortens verksamhet en bra morot för politikerna, ger arbetstillfällen och skatteintäkter. Alltså behvöer vi ytor för förarutbildning i stort och msått, säkerhetsutbildning och traditionella motordagar för företagskunder. För att klara detta behvös egnetligen ingen riktigt racerbana. Sportsligt och publikt bör man fokusera på de "stora" motorsporterna. Talar för racing, med och utan rattlås. Ovalracing är tveksamt i ett första skede. Banan kan återigen säljas in politiskt om den kan användas som ett vapen mot streetrace. Då gäller förståss att banägaren itne sätter monterära hinder för detta. Sedan kan en rätt planerad anläggning anvädnas för jänkebils och vetranträffar/marknader. (mindre ekoniskt känsligt än racearrangemang) Med detta för ögonen skulle "min" anläggning se ut så här: Max 10 mil från Sthlm (som är en oexploaterad marknad) Dragstrip (kanske senare i kombination med flygfält, då flyghobbyn är lika motarbetad som bilhobbyn) ca 2-3 km racebana, kombinerad med övningsytor för utbildning (även tung trafik) Ett antal större asfalts och grusytor för div manöverprov (t.ex. konbana) Dessa ytor fungerar också som markands/utställningsytor vid jänke och veteranbilsträffar. Detta är basstrukturen (som inte heller finns i regionen, när flyugfälten fösvinner) Faciliteter skulle inlednignsvis begränsans till dushar/toa/omklädning, utbildningssal för max 60 p som kan delas i 3 salar. Enkel servering/fik, Racecontroltorn, sekteriat/kontor. 1-2 st plåthangarer för mek. thats all! Detta ska istället vara rimligt representativt (men inte glsssigt) På sikt kan en sådan anläggning utökas med kart, folkrace, cross, speedway. orsaken att jag inte vill ha dessa initialt är att tillgång på sådana banor redan finns i regionen. Vid gynsam utveckling bör racebanan kunna byggas ut för att klara 2-3 parallella aktiviteter samtidigt. (utbildningar etc - ej vid race) Då är också faciliteterna mogna att utvecklas vidare. Marknadsplanen för att få kunder, nä den behåller jag för mig själv tills vidare... Finansiering/etablering är som alltid den svåra frågan. Edit: istället för att justera skrivfelen, ber jag om ursäkt för dem
_________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||
Fördelen med en motorsportsanläggning är ju att den till skillnad från en ishall kan byggas halvklar och att de dyra kringanläggningarna samt saker som ovalbana, etc. kan sparas till framtiden. Så om man skaffar tillstånd för hela jätteanläggningen så har kanske politikerna förståelse för att hela anläggningen tar ett antal år att finansera och bygga, så länge man åtminstone verkar försöka.
När det gäller VMP så skulle en relativt liten del av deras inkomster komma ifrån vanlig motorsport, även om det var det som var huvudanledningen till att bygga alltihop. De sa att Silverstone hade närmare 100 milj. per år i intäkter ifrån förarutbildning och liknande verksamhet, vilket låter som förbluffande mycket. De hade även samarbete med nån utländsk firma för utomhusmässor både för publik och företag, som det påstods att det fanns en hel del pengar i. Det finns tydligen ingen lämplig sån anläggning i skandinavien. Nära till större städer, goda parkeringsmöjligheter, hotellrum, möjlighet att ha stora inomhuspresentationer och seminarier, samt stora utrymmen för utomhusutställningar. om den där anläggningen någonsin skulle bli av så är det nog tveksamt om det blir så jättemycket billig uthyrning till banmöten. Däremot kan det nog vara bra för svensk racing, genom att locka mer publik och även öka företagsevenemang med motorsportsanknytning. Många fler företag i stockholmstrakten kan nog tänka sig att göra nåt kul motorsportsanknytet om det innebär en total restid på 1,5 timmar TOR, istället för dagens 5 timmar. Vad jag har förstått så har de gjort av med en väldig massa pengar redan på alla utredningar och tillståndsansökningar, så seriös är de nog helt klart, men frågan är om det räcker ända fram? Känns lite som att tiden rinner iväg, men å andra sidan tar ju anläggningar av typen stora vägprojekt, a la södra länken, eller Globen en väldig massa år av utredande inte det blir av, så än finns nog chansen. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||
Jag har tänkt samma tanke. Arlanda vore perfekt! Så länge man inte försöker höra vad en speaker försöker säga... En störande faktor kan vara att vissa områden runtom är sankmark och delvis av historiskt intresse. Har hört att en del mossar i området har fungerat som offermossar och avrättningsplatser.
_________________ M a g n u sS o l l e n b e r g
|
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Viking Motor Park - BANLAYOUT!
|
<< 1, 2, 3 >> 19332 besök totalt |