Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Frågor angående oljekyl och kringutrustning....
<<   1, 2
7 besök senaste veckan (5792 totalt)
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Min kylare sitter' på högkant.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
rscliosport
sverige/sthlm/färentuna
Här sen Jan 2007

min kylare sitter med anslutningarna neråt bara för att det blev så å jag har inte märkt att oljan rinner tillbaka beror ju helt på hur högt den sitter jämt imot infästningen på motorn kylaren e lägre å det där med luftfickor i kylaren vete fan om det blir så kolla bara på hur ett värmepaket i bilen sitter monterat har även pratat med setrab om det hela å dom sa att det spelar ingen roll hur det sitter moterat...

leksaks lös
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006

Moderator i ett av underforumen

Re:

rscliosport skrev:
min kylare sitter med anslutningarna neråt bara för att det blev så å jag har inte märkt att oljan rinner tillbaka beror ju helt på hur högt den sitter jämt imot infästningen på motorn kylaren e lägre å det där med luftfickor i kylaren vete fan om det blir så kolla bara på hur ett värmepaket i bilen sitter monterat har även pratat med setrab om det hela å dom sa att det spelar ingen roll hur det sitter moterat...

Jag har kollat det med Mocal innan jag monterade på min Clio och de sa att trycket är så högt att luften trycks ur kylaren direkt. Således inga problem att monterna med anslutningarna nedåt.

Gällande tempen så går jag just nu och kliar mig i huvudet. Har haft kyl några månader men ingen oljetempmätare. Monterade så i en givare i helgen (i oljepluggen) och efter 20min riktigt snabb motorvägskörning 5000rpm+ låg tempen på 105grader. Jag undrar om detta är för högt? Kan ju tänka mig att det blir varmare än så på bana iom att belastningen är hårdare samt att farten/kylningen inte är lika stor. Ska kanske säga att när jag släppte av och gick på normal motorvägsfart stack tempen ner på under 100 på bara någon minut.

Så min fråga är om jag bör uppdatera min oljekylare till en större för att vara på den säkra sidan? och i så fall tror ni att det räcker att gå från en 115 bred 10raders till en lika bred 13 raders?

Tipps mottages tacksamt!

Skruva banåkabil
Frågor angående oljekyl och kringutrustning....
<<   1, 2
7 besök senaste veckan (5792 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande