Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
hur tjock kabel till batteri i bagaget?
<<   1, 2
2 besök senaste veckan (23357 totalt)
Kristian Kulla
Vasa Finland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 104



Jag har 30mm² 6m (skall ta bort 1m) för plus och 25mm² 1m för minus, trots det märktes det att den drog lågsammare runt än orginal placering av batteriet. Men min motor kräver säkert en hel del ström (3,5liter/6cyl, 10:1 i komp).

_________________
mvh
Kristian
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18008



Martin L skrev:
ALT+0178 = mm²
thumbs up
Blir lite svårläst annars
Stort tack! Försökte gissa mig fram till den igår...

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Fredrik Olsson
Trelleborg, Sweden
Här sen Feb 2004
Inlägg: 350



Jag lade en 35 mm² i min Volvo då batteriet flyttades från motorrummet till bagaget.
Märkbart mindre fart i startmotorn än med batteriet på orginalplacering.
I och för sig med en Cheva SB 350. Fungerar dock att köra med även på vintern.

Vad händer egentligen om man får en rejäl kortslutning i motorrummet om man har en grov plusskabel som går under mattor och annan bilinredning bak till batteriet i skuffen??
Det borde kanske gå att avsäkra mellan batteri och kabel för att sova lugnare om nätterna...?
Japanska bilar har ofta säkringar på 70-100A mellan batteri och elsystem, men finns det någon säkring som klarar av startmotorns strömförbrukning men som utlöser vid en riktig kortis??

Fredrik
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19314



Fredrik olsson skrev:
Vad händer egentligen om man får en rejäl kortslutning i motorrummet om man har en grov plusskabel som går under mattor och annan bilinredning bak till batteriet i skuffen??


Med 35 mm² lär knappast kabeln ens bli varm. Batteriet går nog åt skogen med besked.

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3477



Fredrik olsson skrev:
Vad händer egentligen om man får en rejäl kortslutning i motorrummet om man har en grov plusskabel som går under mattor och annan bilinredning bak till batteriet i skuffen??


Du M Å S T E Avsäkra MAX 20cm från bateriets +pol med en STOR säkring typ denna
https://ssl.kundenserver.de/s24950365.einsundeinsshop.de/sess/utn;jses . . . .

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334


Trådstartare
Säkring ska jag ha var så säker.

Ska bara hitta en till vettigt pris..

Köper nog en sån här säkring och gör en egen hållare


_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3477



Daniel Ekström skrev:
Ska bara hitta en till vettigt pris..


Du kan köpa den nämda sökringen av mig för 300:-

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334


Trådstartare
Jovani skrev:
Daniel Ekström skrev:
Ska bara hitta en till vettigt pris..


Du kan köpa den nämda sökringen av mig för 300:-


haha va billigt.... köper nog en lös säkring för en hundring på en båtfirma

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
KBL
Vellinge
Här sen Dec 2004
Inlägg: 31



Daniel Ekström skrev:
Säkring ska jag ha var så säker.

Ska bara hitta en till vettigt pris..

Köper nog en sån här säkring och gör en egen hållare



Just en så'n säkring som jag är på jakt efter.
Daniel, var hittade du den?

_________________
Kristian Bladh
Fd. ERC #17 - Team EGO Racing
Porsche 944S2
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334


Trådstartare
http://www.hjertmans.se

finns även här tex http://www.nardik.se/

MDS och MICRo är billigast 49:- för 150A på MDS

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Henrik Stenhammar
Linköping
Här sen Nov 2004
Inlägg: 38



När jag flyttade bak mitt batteri körde jag på biltemas 30mm² kabel samt deras maxifuse-säkringshållare för flera säkringar. Sen säkrade jag av med 2st 80A säkringar. Har fungerat kanon.

_________________
Henrik Nilsson

Toyota Mr2 TURBO -93
Datsun Fairlady Z -71
Bmw 1600-2 -71
Citera
T08R
Stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 157



Ingen som har använt kabel med aluminium ledare?
Vet att man tjänar lite vikt på även fast man får gå upp i grovlek (mm2) på kabeln.
Fast den kabeln är ju dyrare också.
Jag hade tänkt ha det i min bil när jag flyttar batteriet bak.

_________________
Emil Rehnfors
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



Jovani skrev:
Skulle själv ha köpt en så flexibel kabel som möjligt (läs böjbar) då brukar det vara hög koppar halt i kabeln sammt MASSOR av kardeler.

Jag hadde samtidigt köpt en minus kabel av samm kvalité för att minska jordplans förlust...stål är ju inte bästa jordmatrialet på stora sträckor. Ramen är ju skarvad på ett och annat ställe med som kan medföra försämrad strömförmåga...


Kör man med två ledare så minskar i alla fall strålningen i bilen orsakade av strömmen.
Citera
K Lundkvist
Gävle
Här sen Nov 2002
Inlägg: 316



Johan Edlund skrev:
Jovani skrev:
Skulle själv ha köpt en så flexibel kabel som möjligt (läs böjbar) då brukar det vara hög koppar halt i kabeln sammt MASSOR av kardeler.

Jag hadde samtidigt köpt en minus kabel av samm kvalité för att minska jordplans förlust...stål är ju inte bästa jordmatrialet på stora sträckor. Ramen är ju skarvad på ett och annat ställe med som kan medföra försämrad strömförmåga...


Kör man med två ledare så minskar i alla fall strålningen i bilen orsakade av strömmen.


Det var ju de som Volvo inte hade gjort på nya V70(har jag för mej) som gjorde att det vart sånt liv i tidningarna angående strålningen. Efter det som ändrade man och drog både + och jord genom hela bilen.

_________________
/Krister Lundkvist
www.klundkvist.se
Citera
Skruva banåkabil
hur tjock kabel till batteri i bagaget?
<<   1, 2
2 besök senaste veckan (23357 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande