Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford Sierra 2.0 is -88
<<   1, 2, 3, 4   >>
11381 besök totalt
Avregistrerad (739)

Här sen Jan 2005

Trådstartare
Kablar

Jag valde bort att montera batteriet där bak för att jag tänkte att kablarna skulle väga i onödan så jag är lite inne på området...

Här sen Jan 2005

Trådstartare
Ljudislolering

Igår revs all ljudisolering ur från golvet vilket lättade bilen 3kg (larvigt lite om man ställer det mot hur mycket komfort man mister och andrahandsvärdet som lär sjunka en hel del med tanke på att det låter som att man bryter ljudvallen när man närmar sig 150km/h)!!! Men det är en leksak så det gör inget.

Vagnhärad
Här sen Mar 2003

Re: Kablar

Avregistrerad anv. skrev:
Jag valde bort att montera batteriet där bak för att jag tänkte att kablarna skulle väga i onödan så jag är lite inne på området...

Ett litet lätt mc-batteri från biltema kanske kan vara något? Dom har från moppebatterier till 28Ah. Bara att välja och vraka. Kostar upp till 350:-

Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Intressant val! Även om många glömt bort det så har det rullat många snabba sierror på sveriges (och världens) rejsbanor genom åren.

"How to prepare your sierra for motorsport" är rätt vettig. Hade ett exemplar i hyllan när jag körde Sierra.
Enklaste sättet att hitta den idag är väl att spåra den med hjälp av dess ISBN-nr?

oroa dig inte för att andrahandsvärdet sjunker pga den bortplockade ljudisoleringen. Sierror har ändå inget andrahandsvärde

Här sen Jan 2005

Trådstartare
inget andrahands värde...

HEHEHE det såklart, jag har redan bytt mot ett minder batteri så det är redan fixat.

Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003

Jaha, några kort orkade jag ta på boken iaf =)

Tyvärr förminskas bilderna automatiskt, så jag får skicka via mail eller ladda upp dom nånannanstans för dom intresserade..
Måste försöka hämta hem min scanner, blir inte roligt att fota av hela boken...

Klicka här!
Citera
Avregistrerad (739)

Här sen Jan 2005

Trådstartare
Boken

Den där boken ser intressant ut! Den borde vara hett eftertraktad av Ford åkarna här på forumet, tyvärr så har inte jag kommit till att jobba med själva mekaninken i bilen ännu. Jag har bara skrapat på ytan, men att få lite tipps kring tex lämpliga camber vinklar vore ju inte dumt även om det ligger lite längre fram i tiden.

Här sen Jan 2005

Trådstartare
Kylning av bromsarna

Igår inhandlades två plaströr på bygghandeln med dimesioner på ca 10cm i diameter och de är ca 40cm långa. De går att böja 90grader och tanken är att montera dem innanför skivbromsarna fram och vinkla dem på sådant sätt att bromsarna får extra fläckt. Är det någon som har en uppfattning om hur mycket det kan hjälpa? Jag förstår naturligtvis att det beror helt på hur monteringen serut men är det någon som har några erfarenheter?

Vagnhärad
Här sen Mar 2003

Re: Kylning av bromsarna

Igår inhandlades två plaströr på bygghandeln med dimesioner på ca 10cm i diameter och de är ca 40cm långa. De går att böja 90grader och tanken är att montera dem innanför skivbromsarna fram och vinkla dem på sådant sätt att bromsarna får extra fläckt. Är det någon som har en uppfattning om hur mycket det kan hjälpa? Jag förstår naturligtvis att det beror helt på hur monteringen serut men är det någon so har några erfarenheter?

Det har snackats om detta förut... man ska inte blåsa luft på ena sidan av bromsen. Finns visst risk att skivan slår sig när insidan är kallare än utsidan.
Nått i den här stilen är vettigt. https://rejsa.nu/im/_garage/60-new_2004-20-06-porsche_924s_0018.jpg

Du ska leda in luften i centrum av skivan.

Citera
Avregistrerad (739)

Här sen Jan 2005

Trådstartare
Kylning

Där sa du något som verkligen kan vara bra att tänka på, men har inte Porsche gt3 rs plast bitar som styr in luft till insidan av skivorna? Nu är inte min sierra en gt3 rs men ändå.

Go:teborg
Här sen Dec 2004

Efter att ha letat som en blådåre så har jag hittat ISBN nr. till How to Prepare the Sierra for Motorsport, (1-85520-198-4) om någon nu vet vart man kan hitta boken så det går köpa så blir jag kalaslgad

Audi S2 Avant (brukshink)
*Ny räser på gång*
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Hej

Amazon.co.uk kan leta efter den åt dig:

http://s1.amazon.co.uk/exec/varzea/preorder/new/1855201984/ref=mk_oor_ . . . .

Kolla annars Lafri eller MarGie i Sverige.

/Gustaf

Citera
Avregistrerad (739)

Här sen Jan 2005

Trådstartare
Boken skall beställas omgående!

Här sen Jan 2005

Trådstartare
Kylning av bromsar

Igår natt i 2+ grader, regn och slask låg jag under bilen i leran för att monterade mina plaströr. De är nu monterade med buntband på undre bärarmarna och styr stagen. Det må låta "B" och det kanske det är men jag är övertygad om att kylluften nu kommer att hamna där den skall, mellan skivorna i ventilerings hålen.

Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004

Citat:
övertygad om att kylluften nu kommer att hamna där den skall, mellan skivorna i ventilerings hålen.

Ehh, jag hoppas du menar inloppen i skivorna dvs i centum. Hålen i periferin är utlopp (fast det har du säkert fattat)...

Lotus Elite -60
BMW E30 Baur TC2 -85
Sportscar F1000
van Diemen RF75
MG Midget -61
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re: Kylning av bromsar

Boken skall beställas omgående!

Gott thumbs up Ta nu inte allt i boken som den enda möjliga vägen till en snabb Sierra Men som kött på benen borde den vara utmärkt.

Igår natt i 2+ grader, regn och slask låg jag under bilen i leran för att monterade mina plaströr.

Med de omständigheterna är avsaknaden av bilder ursäktad

Här sen Jan 2005

Trådstartare
Kylning av bromsar

Jo luften leds in i centrum, men rören ligger inte riktigt mot utan rörens utlopp ligger ca 3cm från skivorna.

Här sen Jan 2005

Trådstartare
Re: Kylning av bromsar

Kristian skrev:
Med de omständigheterna är avsaknaden av bilder ursäktad [/quote]

Min burk var inte mycket att ha så en ny är påväg

Skellefteå
Här sen Dec 2002

Ett tips för bättre bromsar är också att använda 260 mm skivor med tillhörande ok från Sierra V6 eller Sierra med ABS. De ska passa rätt på dina spindlar och ger lite mer bett utan att kosta en förmögenhet.

Vill man ha ännu större går det att pussla till 280 mm skivor från ST170 eller ST200 också.

/Gustaf

Citera
Avregistrerad (739)

Här sen Jan 2005

Trådstartare
Bromsar

Tack för tippset. Jag skall ta mig en rejäl funderare på det förslaget med "GT" eller "V6" bromsar, det verkar vara ett bra alternativ... Är tillbehörs skivor från tillverkare som Tarox något att ha? Jag syftar på sådana som passar i orginaloken.

Göteborg
Här sen Feb 2003

St 170 bromsarna är väl ändå 300mm

Ford Sierra 2.0 is -88
<<   1, 2, 3, 4   >>
11381 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande