Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 11381 besök totalt |
Ljudislolering
Igår revs all ljudisolering ur från golvet vilket lättade bilen 3kg (larvigt lite om man ställer det mot hur mycket komfort man mister och andrahandsvärdet som lär sjunka en hel del med tanke på att det låter som att man bryter ljudvallen när man närmar sig 150km/h)!!! Men det är en leksak så det gör inget. _________________ Avregistrerad användare |
||||
Re: Kablar
Ett litet lätt mc-batteri från biltema kanske kan vara något? Dom har från moppebatterier till 28Ah. Bara att välja och vraka. Kostar upp till 350:- _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||
Intressant val! Även om många glömt bort det så har det rullat många snabba sierror på sveriges (och världens) rejsbanor genom åren.
"How to prepare your sierra for motorsport" är rätt vettig. Hade ett exemplar i hyllan när jag körde Sierra. Enklaste sättet att hitta den idag är väl att spåra den med hjälp av dess ISBN-nr? oroa dig inte för att andrahandsvärdet sjunker pga den bortplockade ljudisoleringen. Sierror har ändå inget andrahandsvärde ![]() _________________ /Kristian Elisson |
||||
|
||||
Boken
Den där boken ser intressant ut! Den borde vara hett eftertraktad av Ford åkarna här på forumet, tyvärr så har inte jag kommit till att jobba med själva mekaninken i bilen ännu. Jag har bara skrapat på ytan, men att få lite tipps kring tex lämpliga camber vinklar vore ju inte dumt även om det ligger lite längre fram i tiden. _________________ Avregistrerad användare |
||||
Kylning av bromsarna
Igår inhandlades två plaströr på bygghandeln med dimesioner på ca 10cm i diameter och de är ca 40cm långa. De går att böja 90grader och tanken är att montera dem innanför skivbromsarna fram och vinkla dem på sådant sätt att bromsarna får extra fläckt. Är det någon som har en uppfattning om hur mycket det kan hjälpa? Jag förstår naturligtvis att det beror helt på hur monteringen serut men är det någon som har några erfarenheter? _________________ Avregistrerad användare |
||||
Re: Kylning av bromsarna
Det har snackats om detta förut... man ska inte blåsa luft på ena sidan av bromsen. Finns visst risk att skivan slår sig när insidan är kallare än utsidan. Nått i den här stilen är vettigt. https://rejsa.nu/im/_garage/60-new_2 Du ska leda in luften i centrum av skivan. _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||
Kylning
Där sa du något som verkligen kan vara bra att tänka på, men har inte Porsche gt3 rs plast bitar som styr in luft till insidan av skivorna? Nu är inte min sierra en gt3 rs men ändå. _________________ Avregistrerad användare |
||||
Efter att ha letat som en blådåre så har jag hittat ISBN nr. till How to Prepare the Sierra for Motorsport, (1-85520-198-4) om någon nu vet vart man kan hitta boken så det går köpa så blir jag kalaslgad
![]() _________________ Björn Viklund Audi S2 Avant (brukshink) *Ny räser på gång* |
||||
Hej
Amazon.co.uk kan leta efter den åt dig: http://s1.amazon.co.uk/exec/varzea/p Kolla annars Lafri eller MarGie i Sverige. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Kylning av bromsar
Igår natt i 2+ grader, regn och slask låg jag under bilen i leran för att monterade mina plaströr. De är nu monterade med buntband på undre bärarmarna och styr stagen. Det må låta "B" och det kanske det är men jag är övertygad om att kylluften nu kommer att hamna där den skall, mellan skivorna i ventilerings hålen. _________________ Avregistrerad användare |
||||
Ehh, jag hoppas du menar inloppen i skivorna dvs i centum. Hålen i periferin är utlopp (fast det har du säkert fattat)... _________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -60 BMW E30 Baur TC2 -85 Sportscar F1000 van Diemen RF75 MG Midget -61 |
||||
Re: Kylning av bromsar
Gott ![]() ![]()
Med de omständigheterna är avsaknaden av bilder ursäktad ![]() _________________ /Kristian Elisson |
||||
Ett tips för bättre bromsar är också att använda 260 mm skivor med tillhörande ok från Sierra V6 eller Sierra med ABS. De ska passa rätt på dina spindlar och ger lite mer bett utan att kosta en förmögenhet.
Vill man ha ännu större går det att pussla till 280 mm skivor från ST170 eller ST200 också. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Bromsar
Tack för tippset. Jag skall ta mig en rejäl funderare på det förslaget med "GT" eller "V6" bromsar, det verkar vara ett bra alternativ... Är tillbehörs skivor från tillverkare som Tarox något att ha? Jag syftar på sådana som passar i orginaloken. _________________ Avregistrerad användare |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 11381 besök totalt |