| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Verktygsval: svets och kompressor
|
<< 1, 2, 3 >> 40447 besök totalt |
|
Vad gäller komressor får man nästan kolla på vad för verktyg man vill driva, sen kontrollera den luftmängd de kräver.. Handlar ju allt som oftast om antalet minutlitrar och sen kika efter en kompressor som klara leverera det.. Den du visade lvererade 193 minutlitrar.
Tank volymen spelar ju inte så stor roll om inte kompressorn klarar av och fylla på tillräckligt snabbt!!! Slipmaskiner tar ofantligt mycket luft då luften bara går rätt igenom... *från en som provat driva en liten vinkelslip med en kompressor som specades överst... *
|
||||||
|
Det går ju att driva nästan vilka verktyg som hels med vilken kompressor som helst, frågan är bara hur länge, och hur länge man sedan är berädd att vänta för att kunna starta igen.
storlek på tank avgör hur länge du kan driva den åt gången, och kompressorns kapacitet hur stor del av tiden du kan driva verktyget. Har du exempelvis en kompressor som levererar 200 liter per minut, och ett verktyg som förbrukar 400 liter per minut, så kan du driva det verktyget 50% av tiden, och om tanken är på 100 liter så kan du köra i 15 sekunder för att trycket skall sjunka en bar i tanken, sen får du vänta 15 sekunder så stiger det en bar (väldigt förenklat), ocksåvidare. Kopplar du ihop två kompressorer så får du ju både dubbel tank och dubbel kapacitet. |
||||||
|
Jag frågade runt på diverse bilforum när jag var i ditt läge och skulel köpa svets. Alla sa mer eller mindre enhälligt att man skulle ha trefas och inte flusstråd. Sen frågade jag den killen jag nu kollar om han kan hålla svetskurs för oss rejsianer vad man skulle ha. Han har arbetat sedan han var 15 dagligen med svetsning av allt mellan himmel och jord. Nu är han 50. Han lånade mig en enfassvets med flusstråd och tyckte att en sån skulle duga bra länge i bilsammanhang.
Efter att ha kört någon timme med den och sedan köp den näst billigaste från jula och en rulle flusstråd byggde jag buren i min kadett. Visst blir det lite stänk men om det inte är ren metall så kan man dammsuga upp skiten efteråt. Sen är det skönt tycker jag att kunna svetsa uppochner och åt alla möjliga håll vilket man inte kan med gas. Ska försöka ordna det här med svetskursen snart för man lär sig mycket bara genom att lyssna på min släkting. _________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||||||
hmm det där får du gärna förklara vad du menar mwd att det inte går att svetsa upponer och åt allamöjliga håll med gas?? |
||||||
nä, nu har du nog fått nått om bakfoten ...
flusstråd är i mina ögon en snållösning på svetsproblemet ... det kanske fungerar, men har man tänkt svetsa mer än en (1) gång i sitt liv är en riktig MIG att föredra ... |
||||||
|
Som tidigare sagt så drar slipmaskiner massor av luft, de minsta jag hittat vill ha en fri minutvolym på 250 liter, dvs: du behöver ha en kompressor på minst 3 hk för att ha en suck att driva dem på ett vettigt sätt (utan att kompressorn sliter ihjäl sig hela tiden)
lite större slipar vill ha 350l +, så som någon sa, kör en så stor du har råd med
_________________ /Niklas Holmlöv Mx5 turbo |
||||||
Nu skrev jag fel ursäkta. Är inte något vidare hemma på det här med svetsning med blev tipsade av ovan nämda släkting om flusstråd just för att om man ligger i en bil och svetsar så kan det bli såna vinklar så gasen inte når fram till svetspunkten och då skulle flusstråden vara bättre för att slippa kratrar i svetsen. Han borde veta så jag litade på honom. Är det fel
_________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||||||
|
Nackdelen med en Biltema Svets är att dom är väldigt svåra att få fram slangpaket till, det går men då kostar det också. En kollega skaffade fram ett nytt paket till en kund som gjort sönder det på sin nästan nya större modell av Biltemas svetsar... Kostade lika mycket som en ny svets
.
Biltemas svetsar är Italienbyggda, vet inte om det är bra eller dåligt men även esabs billigare konsumentsvetsar byggs där. Skillnaden är ju dock att esab kan fixa reservdelar till sina. Jag har själv köpt en 1-fas Migatronic svets för ett tag sen och kan bara rekommendera den, Raceline heter den och är den enda konsumetmaskinen dom har i sortimentet. Kostar 6999+moms dock(tur man jobbar i järnhandel ) så det är ju ingen billig svets kanske, får dock med en hel reservdelslista med alla artikelnummer till varenda grej i svetsen och det är värt mycket för mig när nåt går sönder. Gjord för 16A trög men svetsar med den i garaget som har 10A automatsäkring och det funkar fint vid normal bilsvetsning, dvs inte riktigt full kräm. Kör givetvis med gas då inte heller jag tycker om flusstråden.
Ett litet tips då från en gasförsäljare är att om ni ska svetsa sådär halvmycket och funderar på att köpa en 5kg tub med ex mison18(ja ni måste ha 18 då 25 utgått på 5:orna) gas men är lite rädd att ni kommer få fylla ofta så kommer AGA med en egenägd 10:a under året och det kan ju kanske vara värt att vänta på den då. |
||||||
det har jag aldrig hört talas om men jag är ju bara en självlärd hobbysvetsare |
||||||
nä .. inte jag heller ... som är en utbildad proffssvetsare ..
|
||||||
|
Hmm, vad gäller tuber så vet jag några som tar gamla brand släckare och fyller dem med gas för svetsen. Plocka ur tryck röret som finns i och sen ska det tdlgien bara vara och köra på.. Fast gäller ju att någon gasförsäljare vill fylla med kanske
|
||||||
Jag har en sån variant som reserv, funkar ju skapligt, kolsyre är det som brandfirmorna fyller med. _________________ Kör cheva numer. |
||||||
|
Mison å Atal är väl utbytes så dom fylls inte på på plats allas. Gamla brandsläckare använder man till kolsyra, vilket blir billigt som fan och svetsarna som blir med co2 funkar ganska bra till det mesta.
Var det ingen som testat att parallellkoppla två små kompressorer? Jag tror inte riktigt på det där att det går att köra från tanken 50% av tiden, trycket måste ju vara någorlunda konstant för att man ska kunna arbeta effektivt. H borken _________________ Janne Ojanen |
||||||
|
Då har jag en annan fråga om svets. Såg i Jula katalogen att de har en TIGtillsats till sina likriktare som kostar 1995,-. I kombination, kan det vara ngt eller ska man köpa sig en riktig TIG istället?
De har också tagit in plasmaskärare i sitt sortiment, kostar runt 8-9000,-. Har för övrigt en Clas ohlson 130A 1-fas. Funkar bra till att punktsvetsa med, men orkar inte/överhettar när man kör längre fogar (t e. helsvetsar ett avgas som satts ihop av lösa delar) |
||||||
|
ESAB LKA180 3-fas eller Cemont Maxistar 185TV 3-fas?
Har själv suttit och funderat på MIG-svets i några år nu. Har aldirg riktigt haft pengar samt tillräckligt bra motivering till att faktiskt köpa en, men nu har jag bestämt mig! Hade hem en elektriker i veckan som drog in 3-fas i garaget (för det verkar enligt de flesta vara det vettigaste att satsa på i det långa loppet...) så nu finns det ingen återvändo...
Har hela tiden varit inställd på att köpa en Esab LKA 180 amps 3-fas svets från Jula (7995kr), men vid ett besök idag, och närmare efterforskningar i Julakatalogen, insåg jag att deras Cemont Maxistar 185TV 160 amps 3-fas verkade mycket intressant. De två verkar väldigt lika vid en första anblick. Det man lägger märke till är att Cemonten är på 160 medans Esaben ligger på 180. Fördel Esab då, eller? Läser man lite mera så insåg jag att Cemonten dock utlovar bättre intermittens vid högre ampere! Esab: 20% vid 130 amp. Cemont: 40% vid 135 amp. Nu har jag förstått att man kan mäta intermittensen antingen med 5 eller 10 minuters svetsning, och jag vet inte vilket som gäller för dessa, men oavsett hur jag vrider och vänder på det så får jag att Cemonten är bättre. Lägg därtill att Cemonten är 2000kr billigare och dessutom inkluderar en reduceringsventil och svetstråd och jag tycker att Cemonten verkar väldigt prisvärd! Dock har Cemonten bara 5 steg på ströminställningen medans Esaben har 7 (Esaben har ju iofs 180A...), vilket ju är en nackdel. Så nu till mina frågor. Har någon här någon erfarenhet av någon av dessa svetsar? Någon som kan jämföra dem direkt uppskattas högt! Har jag helt missuppfattat intermittensen eller är faktiskt Cemonten bättre? Vad tycker ni att jag ska satsa på? Tacksam för råd. Petter _________________ Petter Ekman Opel Ascona B, B230ET |
||||||
|
Inställning
petterekman: "Dock har Cemonten bara 5 steg på ströminställningen medans Esaben har 7 (Esaben har ju iofs 180A...), vilket ju är en nackdel." Vi har en Kemppi Kempomat 250. På den finns det 12 steg för ströminställning, det tycker jag kan vara lite för lite ibland, en 180A med bara 5 steg låter som det skulle vara väldigt stora steg. Det jag tycker är problemet är att det just är så stor skillnad vid små strömmar, som använder mycket när man svetsar bilplåt. |
||||||
|
Hmm jag har själv en ESAB Miggy 125 trefas som funkar bra till det mesta, har ingen aning om vilken intermittens den har, men som nämns så är det nog handskarna som brinner upp innan den överhettar.
Det är många som höjer ESAB:s reservdelshållning till skyarna, tyvärr har jag inte samma erfarenhet. Esab bytte tydligen standard på slangpaketen, så att hitta trådledare å dylikt börjar bli riktigt svårt. Ett nytt slangpaket kostade runt 3 papp, vilket är surt då det var vad svetsen kostade ny en gång. H Borken _________________ Janne Ojanen |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Verktygsval: svets och kompressor
|
<< 1, 2, 3 >> 40447 besök totalt |