Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Sladda, köra på ställ, drifta? (omdöpt splittad tråd)
<<   1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (5823 totalt)
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002

Nu börjar ni snacka "slip-angles"...
Har lånat ut min litteratur i ämnet men tror att ca 5gr. är optimalt... Beror naturligtvis på gummiblandning mm.

Tjockholm
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Jag hatar fysik utan illustrationer, men förstod gjorde jag iaf =)
Fast 45%graders ställ är inte särskillt rejält, man måste ha i åtanke att det är en cirelbåga som följs och inte en rät linje, visst kommer stället att se relativt brett ut, men det är enbart för att det svänger åt det motsatta hållet som ändan flyger åt.
Så, då var det inte mycket utav den teorin kvar som stämde då
Får ta o leta upp lite bättre literatur på ämnet helt enkelt.
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002

AndersY skrev:

Frågan är i vilken riktning däcket ger högst friktion, är det 45 grader mot färdriktningen, eller tvärs färdriktningen, eller nåt annat?

Prexis!

För en bakaxel där den maximala reaktionskraften är t.ex 1.5 ggr större i längsriktningen än i sidriktningen så blir det ju helt plötsligt ganska attraktivt att köra med bredställ för att maximera greppet.

Jag idealiserade mitt exempel till lika friktionskoefficient oavsett slip och riktning. Men i verkligeheten är det ju en helt annan femma.

mvh
Daniel

"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Ni kan diskutera detta hur mkt ni vill men att köra på ställ är INTE snabbaste sättet att ta sig runt en racerbana.
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

johann skrev:
Ni kan diskutera detta hur mkt ni vill men att köra på ställ är INTE snabbaste sättet att ta sig runt en racerbana.

Men roligast ?

AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Daniel Bengtsson skrev:
AndersY skrev:

Frågan är i vilken riktning däcket ger högst friktion, är det 45 grader mot färdriktningen, eller tvärs färdriktningen, eller nåt annat?

Prexis!

För en bakaxel där den maximala reaktionskraften är t.ex 1.5 ggr större i längsriktningen än i sidriktningen så blir det ju helt plötsligt ganska attraktivt att köra med bredställ för att maximera greppet.

Jag idealiserade mitt exempel till lika friktionskoefficient oavsett slip och riktning. Men i verkligeheten är det ju en helt annan femma.

mvh
Daniel

Problemet är förstås att om man vill ha 45 graders uppställ så får man sladda på ganska bra och då sjunker nog även friktionskoefficienten av den anledningen.

#24, #64, #88
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

johann skrev:

Det beror ju kanske på hur mycket man sladdar. Enligt den här s.k. fast-in - fast-out-teorin så verkar det ju bra med lätt sladdande in i kurvorna åtminstone. Men det är klart, en dm driftande kan väl möjligen inte sorteras in som bredställ.

Däremot tycker jag det är kraftigt missvisande att titta på t.ex. F1 i TV, för kurvtagningen ser väldigt mjuk och fin ut, men i verkligheten ser det tämligen brutalt ut och i långsammare kurvor slänger de ju närmast bilen igenom, även om det inte är några feta uppställ. Men visst är det fyrhjulsdrifting och när det är dags för t.ex. Porsche Super Cup så ser de ju närmast ut som sniglar som försiktigt åker igenom kurvorna för att inte spilla ut kaffet. Märkligt TV-fenomen.

#24, #64, #88
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Fredrik - SLC skrev:
johann skrev:

Men roligast ?

Snabbare är roligare!
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

AndersY skrev:
johann skrev:

Det beror ju kanske på hur mycket man sladdar. Enligt den här s.k. fast-in - fast-out-teorin så verkar det ju bra med lätt sladdande in i kurvorna åtminstone. Men det är klart, en dm driftande kan väl möjligen inte sorteras in som bredställ.

Däremot tycker jag det är kraftigt missvisande att titta på t.ex. F1 i TV, för kurvtagningen ser väldigt mjuk och fin ut, men i verkligheten ser det tämligen brutalt ut och i långsammare kurvor slänger de ju närmast bilen igenom, även om det inte är några feta uppställ. Men visst är det fyrhjulsdrifting och när det är dags för t.ex. Porsche Super Cup så ser de ju närmast ut som sniglar som försiktigt åker igenom kurvorna för att inte spilla ut kaffet. Märkligt TV-fenomen.

F1-bilarna driftar i den bemärkelsen att de driftar med alla 4 hjulen, precis som alla andra bilar som körs på gränsen vilket inte är samma sak som att sladda eller drifta genom kurvan med baken uthängd vilket är det som diskuterats här tidigare, iaf inte som jag uppfattade det.
Citera
Gurra2
Norrköping
Här sen Feb 2003

Andrew Petrykowski skrev:

Vet någon föresten någonstans man kan ladda ned avsnitt med best motoring?

Testa att sköa på kazaa/direct connect

Jag har ett par avsnitt på min dator, men ingenstans att lägga upp dom. Dom är ett par hundra meg styck..

Täby
Här sen Feb 2003

[quote="johann"][quote="AndersY"]
johann skrev:

F1-bilarna driftar i den bemärkelsen att de driftar med alla 4 hjulen, precis som alla andra bilar som körs på gränsen vilket inte är samma sak som att sladda eller drifta genom kurvan med baken uthängd vilket är det som diskuterats här tidigare, iaf inte som jag uppfattade det.

Jovisst, men de driftar lite mer med bakhjulen. Dock lite svårt att kalla det bredställ, eller ens sladd, vilket jag antar var vad saken gällde.

Rallybilar brukar däremot kunna sladda ganska rejält på asfalt, åtminstone i hårnålar.

#24, #64, #88
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

[quote="AndersY"][quote="johann"]
AndersY skrev:
johann skrev:

Jovisst, men de driftar lite mer med bakhjulen. Dock lite svårt att kalla det bredställ, eller ens sladd, vilket jag antar var vad saken gällde.

Rallybilar brukar däremot kunna sladda ganska rejält på asfalt, åtminstone i hårnålar.

och ändå mera på isbana..... för det ägnade vi förmiddagen åt...

Lancia Integrale Gr N+ thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up tills turbon rök

Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

johann skrev:
Fredrik - SLC skrev:
johann skrev:

Men roligast ?

Snabbare är roligare!

Med lite ställ går det ändå fortare..... Och jag tror jag har rätt bra koll på det lite meriter att hänga upp resonemanget på
Rent teoretiskt Nej men praktiskt JA ....

Eller snabbsammanfattat.... en lätt understyrd bil som körs lätt överstyrt vid mycket fäste är det optimala enligt mina praktiska erfarenheter......
är det lite fäste så får man sladda mera

obs detta gäller för bakjuls eller 4-hjulsdrivna bilar..... för framhjulsdrivna bilar är det lite annat körsätt.... som mera kortfattat kan förklaras i KAMIKAZE

johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Fredrik - SLC skrev:
johann skrev:
Fredrik - SLC skrev:
johann skrev:

Men roligast ?

Snabbare är roligare!

Med lite ställ går det ändå fortare..... Och jag tror jag har rätt bra koll på det lite meriter att hänga upp resonemanget på
Rent teoretiskt Nej men praktiskt JA ....

Eller snabbsammanfattat.... en lätt understyrd bil som körs lätt överstyrt vid mycket fäste är det optimala enligt mina praktiska erfarenheter......
är det lite fäste så får man sladda mera

obs detta gäller för bakjuls eller 4-hjulsdrivna bilar..... för framhjulsdrivna bilar är det lite annat körsätt.... som mera kortfattat kan förklaras i KAMIKAZE

Jag tror iofs att Ayrton Senna's "Principle of race driving"är baserad på erfarenhet, dvs teori omsatt i praktik, och han har (eller hade) också en del meriter.
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

johann skrev:

Jag tror iofs att Ayrton Senna's "Principle of race driving"är baserad på erfarenhet, dvs teori omsatt i praktik, och han har (eller hade) också en del meriter.

Ja , säg inte att han inte åkte på ställ .... typ .... för isåfall har vi inte samma referensramar om vad ställ är ...... eller hur hans körstil var...

Fast jag har kört ifrån honom i verkligheten som enda svensk på en tidsträning Coppa di Campione 29 Maj -81 i Jesolo i 100cc kart , då han var fabriksförare för DAP/DAP och jag för Swiss Hutless/Petry

AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Nu har ju Fredrik kvalat ut Senna en gång i tiden så då tycker jag vi hellre litar på Fredrik.
Allvarligt så lär det väl bero både på bil och underlag vad som är snabbast. Själv har jag ingen erfarenhet alls, men lite intressant är det.

#24, #64, #88
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Fredrik - SLC skrev:
johann skrev:

Ja , säg inte att han inte åkte på ställ .... typ .... för isåfall har vi inte samma referensramar om vad ställ är ...... eller hur hans körstil var...

Fast jag har kört ifrån honom i verkligheten som enda svensk på en tidsträning Coppa di Campione 29 Maj -81 i Jesolo i 100cc kart , då han var fabriksförare för DAP/DAP och jag för Swiss Hutless/Petry

Med ställ menar iaf jag där framhjulen pekar åt ett annat håll än kurvan svänger , dvs att man styr emot mer än bara en parering. Kanske lite väl snäv defintion men nånting ditåt. Att en bil som körs max driftar med alla fyra hjulen är inte samma sak som ställ för mig.

Uttryckt på ett annat sätt skulle man kunna säga att då man sladdar eller driftar genom kurvan på annat sätt en ideallinjen.

Men det är coolt att ha kört snabbare än Senna!
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Lite rörigt med semantiken kanske?

Till o börja med, är alla överens om att köra på ställ är samma sak som att köra drifting men inte samma sak som drifta? Drifta kan ju betyda sladd med liten slip angle. Typ drifta ut till vänsterkanten....

och om bakhjulen har extremt hög slip angle o framhjulen extremt liten o i princip följer sitt spår, vad är det då om inte ställ? Dvs vi har bakhjulställ/drifting och även fyrhjulsställ....

Stockholm
Här sen Nov 2002

Magnus Thomé skrev:
Lite rörigt med semantiken kanske?

Till o börja med, är alla överens om att köra på ställ är samma sak som att köra drifting men inte samma sak som drifta? Drifta kan ju betyda sladd med liten slip angle. Typ drifta ut till vänsterkanten....

och om bakhjulen har extremt hög slip angle o framhjulen extremt liten o i princip följer sitt spår, vad är det då om inte ställ? Dvs vi har bakhjulställ/drifting och även fyrhjulsställ....

Första stycket ovan är solklart men sen är jag inte säker på att jag är med.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Jo du skrev att "ställ" var om framhjulen inte pekade i den riktning de färdades? Men om jag kör med stort släpp bak _men_ framhjulen rullandes och pekandes i den riktning de rör sig så kör jag ju enligt modellen japansk drifting iaf?

Stockholm
Här sen Nov 2002

Magnus Thomé skrev:
Jo du skrev att "ställ" var om framhjulen inte pekade i den riktning de färdades? Men om jag kör med stort släpp bak _men_ framhjulen rullandes och pekandes i den riktning de rör sig så kör jag ju enligt modellen japansk drifting iaf?

De funkar ju bara om du tar ett helt annat spår en ideallinjen, eller hur?

Som i detta
Citat:
Uttryckt på ett annat sätt skulle man kunna säga att då man sladdar eller driftar genom kurvan på annat sätt en ideallinjen.
iofs med hjulen pekande åt *rätt håll*.

Eller då bakhjulen tar ett klart vidare spår än framhjulen kanske?
Citera
Allmänt banåkaforum
Sladda, köra på ställ, drifta? (omdöpt splittad tråd)
<<   1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (5823 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande