Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Hur bra blir "amatöraerodynamik"?
<<   1, 2
4899 besök totalt
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



MaZ skrev:
Mycket intressant tråd detta. thumbs up

Anders: hur påverkas "avlösningsvinkeln" av en divergerande form på begränsningsytorna i sidled?
Kan man på nåt sätt istället för att ändra vinkeln i höjdled labba med formen i det andra planet?

Med andra ord, kan man ha en flackare vinkel på höjden (och på så sätt nå längre in under bilen) och istället ha vinklade sidor (ev. med en del ledskenor) för att på så sätt ge liknande effekt som en brantare diffusor?

Det man vill ha är areaändring och det är effektivare om man gör det i flera plan eftersom man då inte behöver ha lika branta vinklar. Problemet är att man då troligen ökar tryckmotståndet på utsidan av tunneln, vilket främst ökar "drag", men det kan även tänkas leda till att det läcker in mer luft och ökat tryck i tunneln. Vad som betyder mest är svårt att säga, men eftersom man lätt kan hamna i strömningen bakom bakhjulen så kan det vara så att det inte betyder så mycket för att strömningshastigheten redan är låg där, men även väldigt orolig och svårt att säga vad det lokala trycket är. Det kan även tänkas ge upphov till virvlar, vilka kan vara väldigt effektiva om rätt placerade, se t.ex. dubbeldeltavingar(Draken), men väldigt svåra att hålla rätt på och ofta instabila.

om man t.ex. kan starta ett par virvlar mitt under bilen som mha skenor håller sig stabil så kan den öka den lokala hastigheten och därmed minska trycket. Problemet är de ändrade förhållandena så faran är att det bara går att få till i ett väldigt smalt område. Blir den för effektiv vill man inte gärna har virvlar som t.ex. hoppar över varandra och kanske omväxlande ger effekt på höger och vänster sida, samt ibland ingen effekt alls - ingen höjdare körmässigt. Räkna instabila virvlar mha CFD är dock väldigt svårt och enormt resurskrävande - inget för en vanlig PC. Men har man en miljon för datorköp och ett halvår på sig så går det om man har kunskapen. När jag började räkna på liknande saker, om än inte riktigt lika krävande, för 10 år sedan så kostade datorerna i klassen 100 miljoner, så priset går ned...

Så det enda verksamma är nog att helt enkelt testa. Med enkla vindtunnelmetoder och mätning av fjäderhoptrykningarna så går det ju att kolla lite av vad som händer. Bara hyra ett flygfält och testa.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003
Inlägg: 967


Trådstartare
Väldigt intressant, Anders! Jag måste dock undra vad som menas med "avlöst flöde" och avlösnings vinklar? Lite svårt att hänga med när man inte förstår begreppen.
Citera
Allmänt banåkaforum
Hur bra blir "amatöraerodynamik"?
<<   1, 2
4899 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande