Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Vikt på hjul
<<   1, 2
8 besök senaste veckan (5442 totalt)
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Jag förstår att lättare är bättre, inga problem.
MEN hur mycket bättre???
Är det värt typ 20' kr för riktigt lätta fäljar???
Eller skall man lägga degen på något annat som ger mer kanske???
tex ett par riktigt justa stötdämpare och åka med plåtisar istället ger kanske mer.

Så det vore ju trevligt att kunna sätta siffror på det så man kan få ett hum om varje investerda krona ger.
För ögonblicket käns det som jag har noll koll.

Göran:
Gjordes det någon justering av stötdämparna vid prov av olika fäljvikter?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3294



och jag tyckte mina va tunga, mätte 16.2 Kg på en badrumsvåg, då var det plåtisar med 195/50 15" re540s.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



fuling skrev:
Jag förstår att lättare är bättre, inga problem.
MEN hur mycket bättre???
Är det värt typ 20' kr för riktigt lätta fäljar???
Eller skall man lägga degen på något annat som ger mer kanske???
tex ett par riktigt justa stötdämpare och åka med plåtisar istället ger kanske mer.

Så det vore ju trevligt att kunna sätta siffror på det så man kan få ett hum om varje investerda krona ger.
För ögonblicket käns det som jag har noll koll.

Göran:
Gjordes det någon justering av stötdämparna vid prov av olika fäljvikter?


Jag lättade på returen, och det hela bättrar sig. Men man kan inte därför säga att man löst problemet.
Man kan inte använda upp justeringar så långt att man inte har något kvar till andra justeringar. Vill vi kompensera en styrtendens för en specifik tävling så kan summan i förändringen av returen bli för stor.
En justering för för tunga fälgar är ju permanent, och även om stötdämparen klarar det så blir returen underdämpad mot kompressionen. Bara för att ta det från en ståndpunkt.
När jag testade så handlade det om mina 17 kiloshjul gentemot 25kilos. Åker man smalare hjuls så blir skillnaderna mindre. Det är ju i princip ett förhållande mellan fjädrad o ofjädrad vikt. Om det skiljer 1kg på ett hjul så är det inte mycket att bry sig om, då föredrar jag bra dämpare. Men 8-10 kilo märks när man kör.
Eftersom påverkan på acc o broms finns från hög hjulvikt, och är påtaglig, så tycker jag att detta RÄCKER för att man ska hålla nere hjulvikten, här hjälper ju inte bättre stötdämpare. Även om tunga hjul skulle greppa bra på en slät bana i kurvorna. Enbart vinsten från acc o broms, kurvförmågan lika, så håller jag för troligt att 25 kiloshjulen skulle förstöra varvtiden på Mantorp med minst 2sek. Oavkortat vem som kör bilen. Fullt tillräckliga skäl för mig att helt förkasta 25 kiloshjulen, men om plåtisarna gav ett 18 kiloshjul så skulle jag inte bekymra mig.
Det är ju svårt att sätta siffror på något som FÖRUTSÄTTER vissa omständigheter, i form av jämnheten på banan.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Cédric skrev:
och jag tyckte mina va tunga, mätte 16.2 Kg på en badrumsvåg, då var det plåtisar med 195/50 15" re540s.

Näe, men det är ju dimensionen. 17 kilo på mitt hjul är ganska skapligt. Det blir mycket känsligare med stor hjulbredd.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
ravagliam3
Gylsboda
Här sen Apr 2004
Inlägg: 986



Mina 8,2 x 18 i magnesium med 225/35/18 däck väger 15,9kg

_________________
BMW M3 E30 Köhler 2,5 såld
BMW Compact V8
BMW Z4 35is
BMW 118dxdrive
BMW 335i
BMW 118i
BMW X1 25e




Ulf Wiking
Citera
TheProphet
Sundsvall
Här sen Sep 2003
Inlägg: 806



Så om jag inte har råd med magnesium fälgar så är det bättre att gå ner i storlek för att minska vikten då? Så genereltl är 17" tyngre än säg 16 och 15" då.. bara så jag fått detta på rätsida =) Billigare däck är ju bara en bra anledning så

_________________
Johan
- Prospekterar Cayman
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

citat:
och jag tyckte mina va tunga, mätte 16.2 Kg på en badrumsvåg, då var det plåtisar med 195/50 15" re540s.

och då väger däcket ca c a 7-10kg --> fälj=6-9kg

Kollade mina Al-fäljar på 5,5" breda 15"(diameter), de väger 7,4kg/st
Efter bredding till 7" ca ca ca ca 8kg.
Med 185/65 15 däck+fälj(samma som åvan)--->14,9kg
Däcket värger --->7,5kg
Nu har jag fått för mig att ett R-däck i samma dimension väger mer än ett gatdäck, fel???

_________________
Johan Sjölinder
Citera
AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1374



Jag känner stor skillnad mellan mina vinterdäck, och sommardäck.
Bilen känns slö som *** med sommardäcken som väger mer.
Jag har iofs bara 90hk i min bil, så jag känner väl mer skillnad än någon
som har 300hk.

Rent körmässigt i kurvor kan jag inte utala mig om, pga olika gummi
och väglag

_________________
--
Audi A4 TSquattro
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Sen så finns ju altide de här nya aluplåtisarna, brukar kosta lite och ingenting och väger ännu mindre.

Brukar sitta orginalmonterade på många nyare bilar.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13315



Magnus L skrev:
Sen så finns ju altide de här nya aluplåtisarna, brukar kosta lite och ingenting och väger ännu mindre.

Brukar sitta orginalmonterade på många nyare bilar.


Kör inte BMW alu"plåtfälgar" på lite finare bilar med vinterdäck (typ 16-17)? Tycker mig ha sett lite 330 osv med silvriga fälgar... Fast det är väl bara silverlackade istället för svart

Vad kan ett par 16/17" plåtfälgar i lämplig bredd tänkas väga egentligen?
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42373

Forumägare
Forumägare

Fortsätt diskussionen i den här tråden:

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=16886

_________________
Magnus Thomé
Citera
Skruva banåkabil
Vikt på hjul
<<   1, 2
8 besök senaste veckan (5442 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande