Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Krom-molybdenrör.
<<   1, 2
7 besök senaste veckan (3919 totalt)
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Eel skrev:
(Läser materiallära i skolan nu...)
Varför vill man ha CrMo-rör? Vilka halter av Cr å Mo är det (sökte på google men fann ej)?

Materiallära är kul
Här har du data på det efterfrågade materialet http://www.suppliersonline.com/propertypages/4130.asp

Materialvalet har att göra med att vi inte fick desigenen att hålla med de aluminiumrör som var tänkta från början.

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Eel
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 90



dude skrev:
Härdas

Cr och Mo har man i legeringar som skall härdas normalt efter vad jag just lärt mig. Därför undrar jag vilka egenskaper dessa legeringsämnen ger till stålet som man vill dra nytta av i ram-, bur- och bärarmskonstruktioner exempelvis.

MVH

Edit: Efter att ha kollat halterna i databladet. Nästan allt tyder på att det är en legering gjord för att härdas. Mangan skapar dessutom hårda urskiljningar med svavel som är dåligt ur utmattningssynpunkt.

Nu är jag än mer förvirrad.


Edit2: Ser att de skriver att det är bra att svetsa. Men det står även en massa om härdning i databladet. Hur som, det vore kul att se en "vetenskaplig" motivering till val av CrMo i dessa konstruktioner jag nämnt.

_________________
David Ålind
Citera
Eel
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 90



Kristian Larsson skrev:
Eel skrev:
(Läser materiallära i skolan nu...)
Varför vill man ha CrMo-rör? Vilka halter av Cr å Mo är det (sökte på google men fann ej)?

Materiallära är kul
Här har du data på det efterfrågade materialet http://www.suppliersonline.com/propertypages/4130.asp

Materialvalet har att göra med att vi inte fick desigenen att hålla med de aluminiumrör som var tänkta från början.


Tack, kul! Men fortfarande varför just CrMo!?
MVH

_________________
David Ålind
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Eel skrev:

Tack, kul! Men fortfarande varför just CrMo!?

Materialet uppfyllde våra hållfasthetskrav och passade bra i konstruktionen med sin fina svetsbarhet.
När detaljen är komplett kommer den att härdas

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Eel
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 90



Kristian Larsson skrev:
Materialet uppfyllde våra hållfasthetskrav och passade bra i konstruktionen med sin fina svetsbarhet.
När detaljen är komplett kommer den att härdas

Då så... då skulle jag valt det samma utifrån vad jag vet hittills. Jag vet ju inte vad ni gör heller.

Men frågan kvarstå gällande bur, ram, bärarmar.. men det ska jag inte försöka tvingar ur dig

_________________
David Ålind
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Eel skrev:
Kristian Larsson skrev:
Materialet uppfyllde våra hållfasthetskrav och passade bra i konstruktionen med sin fina svetsbarhet.
När detaljen är komplett kommer den att härdas

Då så... då skulle jag valt det samma utifrån vad jag vet hittills. Jag vet ju inte vad ni gör heller.

Men frågan kvarstå gällande bur, ram, bärarmar.. men det ska jag inte försöka tvingar ur dig


Inte helt säkert detta gäller hobbyprojekt. Jag misstänker skarpt att detta ska in i något militärt luftgående mer eller mindre hemligt fordon och att Kristian därför inte skriver nått om det ;-)

_________________
Pär Hylander
Citera
Eel
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 90



Pär Hylander skrev:
Inte helt säkert detta gäller hobbyprojekt. Jag misstänker skarpt att detta ska in i något militärt luftgående mer eller mindre hemligt fordon och att Kristian därför inte skriver nått om det ;-)


Vi har PM'at lite... Jag gissade att det inte gällde vad jag funderar på. Det blev kanske förvirrat att ta upp detta i just denna tråd men den verkade ha uttömt sitt syfte för Kristian och tänkte jag skulle flika in med min fundering utan att starta en ny tråd.

MVH

_________________
David Ålind
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Eel skrev:

...och tänkte jag skulle flika in med min fundering utan att starta en ny tråd.

Det rättfärdigar trådens (nya) placering thumbs up

_________________
/Kristian Elisson
Citera
N-Joy Motorsport
Linköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 255



Vad gäller vid och efter svetsning av CrMo rör? Har hört att det krävs en värmebehandling för att normalisera svetsarna hur går det isåfall till?
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20303



N-Joy Motorsport skrev:
Vad gäller vid och efter svetsning av CrMo rör? Har hört att det krävs en värmebehandling för att normalisera svetsarna hur går det isåfall till?
Enligt hörsägen (i sjuttonde ledet ung) så behövs ingen efterbehandling om man använder gassvets. Men vem gör det?

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Eel
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 90



NiklasFalk skrev:
N-Joy Motorsport skrev:
Vad gäller vid och efter svetsning av CrMo rör? Har hört att det krävs en värmebehandling för att normalisera svetsarna hur går det isåfall till?
Enligt hörsägen (i sjuttonde ledet ung) så behövs ingen efterbehandling om man använder gassvets. Men vem gör det?

När stålet smälts och stelnar bildas grövre korn/kristaller än tidigare = dåligt för hållfastheten. Detta kan avhjälpas genom normalisering. Mo förbättrar denna process.

_________________
David Ålind
Citera
Skruva banåkabil
Krom-molybdenrör.
<<   1, 2
7 besök senaste veckan (3919 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande