| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Krom-molybdenrör.
|
<< 1, 2 7 besök senaste veckan (3919 totalt) |
Materiallära är kul
Här har du data på det efterfrågade materialet http://www.suppliersonline.com/prope Materialvalet har att göra med att vi inte fick desigenen att hålla med de aluminiumrör som var tänkta från början. _________________ /Kristian Elisson |
||||
Cr och Mo har man i legeringar som skall härdas normalt efter vad jag just lärt mig. Därför undrar jag vilka egenskaper dessa legeringsämnen ger till stålet som man vill dra nytta av i ram-, bur- och bärarmskonstruktioner exempelvis. MVH Edit: Efter att ha kollat halterna i databladet. Nästan allt tyder på att det är en legering gjord för att härdas. Mangan skapar dessutom hårda urskiljningar med svavel som är dåligt ur utmattningssynpunkt. Nu är jag än mer förvirrad. Edit2: Ser att de skriver att det är bra att svetsa. Men det står även en massa om härdning i databladet. Hur som, det vore kul att se en "vetenskaplig" motivering till val av CrMo i dessa konstruktioner jag nämnt. _________________ David Ålind |
||||
Tack, kul! Men fortfarande varför just CrMo!? MVH _________________ David Ålind |
||||
Materialet uppfyllde våra hållfasthetskrav och passade bra i konstruktionen med sin fina svetsbarhet. När detaljen är komplett kommer den att härdas
_________________ /Kristian Elisson |
||||
Då så... då skulle jag valt det samma utifrån vad jag vet hittills. Jag vet ju inte vad ni gör heller.
Men frågan kvarstå gällande bur, ram, bärarmar.. men det ska jag inte försöka tvingar ur dig
_________________ David Ålind |
||||
Inte helt säkert detta gäller hobbyprojekt. Jag misstänker skarpt att detta ska in i något militärt luftgående mer eller mindre hemligt fordon och att Kristian därför inte skriver nått om det ;-) _________________ Pär Hylander |
||||
Vi har PM'at lite... Jag gissade att det inte gällde vad jag funderar på. Det blev kanske förvirrat att ta upp detta i just denna tråd men den verkade ha uttömt sitt syfte för Kristian och tänkte jag skulle flika in med min fundering utan att starta en ny tråd.
MVH _________________ David Ålind |
||||
|
||||
När stålet smälts och stelnar bildas grövre korn/kristaller än tidigare = dåligt för hållfastheten. Detta kan avhjälpas genom normalisering. Mo förbättrar denna process. _________________ David Ålind |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Krom-molybdenrör.
|
<< 1, 2 7 besök senaste veckan (3919 totalt) |