Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Porsche 968 vs. BMW M3 E30
<<   1, 2
3240 besök totalt
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Anders Kaarle skrev:
Pröva alla, livet är för kort.
Mvh
Anders

Malmköping
Här sen Nov 2002

Kan inte en M3 E36 vara aktuell oxå?
Den är ju rymligare än 968;n o modernare än E30;an

NS BTG: 9.10.21

Citera
bmwsson

Här sen Jan 2003

Trådstartare
Fredrik C skrev:
Kan inte en M3 E36 vara aktuell oxå?
Den är ju rymligare än 968;n o modernare än E30;an

Rädd för konkurrens?

M3 E36 är alldeles för vanlig, utseendet är heller inget speciellt. BMW börjar bli en dussinbil. Däremot en Z3 coupe fast den saknar ju baksätet.

Fler förslag tack.

Finspång
Här sen Apr 2003

Handlarn skrev:
Däremot en Z3 coupe fast den saknar ju baksätet.

En 968CS saknar normalt också baksäte

Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Re: Porsche 968 vs. BMW M3 E30

Handlarn skrev:

Det måste väl vara något specifikt med 968CS. Den har inte M030 chassit?

Jo, en del av dom har ju det, men inte alla är jag rätt övertygad om. Sen kan man ju fråga sig värdet av M030, har bilen bara rullat 5-8000 mil så kanske, men om den rullat 15 kmil? Då tror ivf jag att dom chassikomponenterna sett sina bästa dagar.

F ö fanns det M030 att få till 944 oxo, om än inte samma innehåll som till 968.

Trots dom små skillanderna i utförande mellan 944 och 968 så vill jag oxo ha en 968CS ngn dag

Edit: Dan och jag är rörande överrens, se nedan, jag vill såklart oxo ha en M3E30 en dag. Och en Lancia delta Integrale, osv osv....

Vressel
Här sen Apr 2003

Pär Hylander skrev:
Trots dom små skillanderna i utförande mellan 944 och 968 så vill jag oxo ha en 968CS ngn dag

Jag tycker precis så också. Men jag vill ha en M3E30 någon dag också ..
Citera
Mattias Österberg
Saltsjö-Boo
Här sen Maj 2004

Dan Hovang skrev:
Pär Hylander skrev:

Jag tycker precis så också. Men jag vill ha en M3E30 någon dag också ..

om tillfälle ges skulle jag också kunna tänka mig att göra plats i garaget för en BMW M3 E30. Om inte annat för att den ser brutal ut.

Porsche 993 C2 -94
Porsche 968 CS -93 [SÅLD och saknad]
Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003

Jag hade turen att köra båda "back-to back" på Kinnekulle förra året.
En 968 CS 93 tror jag samt en E30 som jag tror var en 89, den hade iaf kat.
Båda var lätt modifierade med hyggliga R-däck, båda hade racestolar.
Under denna tid körde jag Miata privat.

M3 E30 gav mig samma känsla som att köra Rejs-Volvo-240: Man sitter högt och ser bra för allt är fyrkantigt och bra och bilen understyr en smula. Det mesta harmonierar fint, körningen är väldigt odramatisk för bilen är så snäll och lättkörd. Det gick betydligt fortare än det kändes, de GT3 Porschar som var ute kom inte ikapp på rakan så som de gjorde med Miatan trots att det kändes mindre påtagligt att bilen var snabb. Man kan väl påstå att "spännandefaktorn" inte var så hög om man vill vara negativ. Det känns liksom för enkelt på nåt sätt, men varför inte?

968 känns mer som att ratta en riktig pråm. Det är väldigt mycket vikt i bilen med emfas på framtung. Iom att man sitter långt bak blir det mer känsla av att man flyttar en vikt då man svänger. Den väger väl också mer än M3.... Man fick liksom smyga den in i kurvorna annars blev det bara understyrt. Den var väldigt snabb och väldigt lätt att köra, också här helt odramatisk. Med tanke på att denna 968 var en CS blev jag lite besviken, hade väntat mig nåt lite råare.

Personligen tyckte jag M3 hade mer lattjofaktor, men 968 borde nog varit avsevärt snabbare.
Allt beror på vad man skall ha bilen till.

Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003

Kristoffer R skrev:
968 känns mer som att ratta en riktig pråm. Det är väldigt mycket vikt i bilen med emfas på framtung. Iom att man sitter långt bak blir det mer känsla av att man flyttar en vikt då man svänger. Den väger väl också mer än M3.... Man fick liksom smyga den in i kurvorna annars blev det bara understyrt.

Jag försökte förklara skillnanden mellan min 318is och min 944 turbo någon gång, och det är exakt som du beskriver. Men jag lyckades inte välja orden lika bra som du. Mycket bra beskrivning!
thumbs up
Citera
Allmänt banåkaforum
Porsche 968 vs. BMW M3 E30
<<   1, 2
3240 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande