Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Saab 96 Special - 1966
<<   1, 2, 3, 4   >>
58 besök senaste veckan (44347 totalt)
96special

Här sen Okt 2004
Inlägg: 339


Trådstartare
Här kommer lite mer (dåliga..) bilder av portningen, skal även glattas lite........












_________________
Truls Herland
Citera
96special

Här sen Okt 2004
Inlägg: 339


Trådstartare
Her kommer några bilder på det slipade och primade golvet.
(att få det plåtrent var svårare gjort än sagt.....)







jag er lite dålig på at göra foton men mer bilder kommer. Just nu står bromsarna för tur....

_________________
Truls Herland
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662



Ser ju bra ut Nu blir jag ännu mer avundsjuk på din fina bil!

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662



dubbelpost

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
96special

Här sen Okt 2004
Inlägg: 339


Trådstartare
Tack Micke! Fast det är länge til jag är lika duktig på rostlagning som dig!

Gamla skevslitna däck och rostna bromskivor:



ska bytas mot nya samt lite fräschare däck:



just nu ska bromsoken renoveras, motorn står fortfarande och väntar på portning av insug och honing. Sker så snabbt reedventilarna duker upp.

_________________
Truls Herland
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Vad är det för fjädar???

Bak ser jag vad tänk använda för stötdämpare, men fram???

_________________
Johan Sjölinder
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662



Vad blir det för fjädrar?
Har du bestämt vad du ska ha för växellåda än?

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662



hmm. Fuling är snabbare än mig. Men däremot tycker jag att det ser ut som framdämpare.

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Hmm SÅÅÅÅÅ rätt Micke fy på mig.
Vad skall du ha bak da???

Han skall ha en 8:39 sp1, den ligger i garget och skräpar .
Får ont i tån varje gång jag snubblar över den

_________________
Johan Sjölinder
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662



ok, det verkar som Fjollträsks transmissionsteknik får en allt större kundkrets. Hoppas att du har hög smärttröskel.

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
96special

Här sen Okt 2004
Inlägg: 339


Trådstartare
Tjena grabbar!

Fjädrarna är std V4 fram kapad 2 varv. Bak std 2T kapad 2,25 varv. Bakdämpare är nogra Monroe verkar lite hårdare än standard.

Ska bli kul å testa växellådan, blir nog avhäntat om inte så länge

Det går lite trögt i garaget, får snabba på lite så jag blir klar snart...

_________________
Truls Herland
Citera
96special

Här sen Okt 2004
Inlägg: 339


Trådstartare
Her kommer lite fler bilder:










Jag hälsade även på en trevlig kille i helgen som är hyfsad på att bygga vxllådor. Inte så länge til jag ska testa nu...

_________________
Truls Herland
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662



Snyggt jobbat! Är motorn klar? Vad blir det för avgasystem?
Jag avundas verkligen skicket på bilen. thumbs up

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Truls:
Byt backboxarna(tätningar) till ingående axel i växellådan och till inre drivknutanrna.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
96special

Här sen Okt 2004
Inlägg: 339


Trådstartare
Tack Micke! Motor är inte klar ännu, det lar nog ta 3-4 veckar innan. Väntar fortfarande på reedventilarna, motorkuddar och radiator. Måste även få tag på bensinpump och tryckregulator.

Kommer dock att köra med orginalmotorn. Det blir XP-pipa. Har viklad ett antal konor som ska sömsvetsas. Da återstår bara några dagars arbete innan bilen är på vägen. Hoppas jag.

Packboxarna til växellådan byter jag, bäst att vara på den säkra sidan.

_________________
Truls Herland
Citera
96special

Här sen Okt 2004
Inlägg: 339


Trådstartare
Her kommer lite mer bilder på det ferdigportade blocket. Grupp 2 til reed dvs. 105mm insug, 44mm avgas och 56mm spol. Topplocksplanet är även deckat 0,1mm för en plan yta. Kolven är jackad 5mm på innsugssidan. Mätte oxo upp kolvspelet före en eventuell honing och det visade sig at blocket inte hade någon mätbar slitkant als, altså ingen honing nödvendig.
Kolvspelet ligger på 0,13 på mittencylindern och 0,12 på dom två andra.










_________________
Truls Herland
Citera
96special

Här sen Okt 2004
Inlägg: 339


Trådstartare
her kommer lite bilder under hopmonteringen...






_________________
Truls Herland
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662



Det tar sig Det kanske är lite sent nu, men nog borde du kunna kosta på dig att fila bommen i insugsporten jämnbred och samtidigt vässa framkanten?

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
96special

Här sen Okt 2004
Inlägg: 339


Trådstartare
Ja då var bilen klar...

Har testat nu i går och idag och det ser ut at fungera. Växellådan fungerar mycket bra! Tack Johan!

Bestyckning ligger jag nu på 145/150/145 huvud och 150 emulsion men den går fortfarande för fett. Men så får det bli tils festivalen. känns lite lugnare och köra 80 mil med en bil som inte precis varvar ut. Började på 190/200/190 men då drog den inte ens i gång på 1an.

citat; Det tar sig Det kanske är lite sent nu, men nog borde du kunna kosta på dig att fila bommen i insugsporten jämnbred och samtidigt vässa framkanten?

Jag skulle nog portat lite mer, men det får bli i nästa motor. Hoppas på mer tilförlitlighet änn max effekt

då sees vi på festivalen!

truls

_________________
Truls Herland
Citera
Perrrr
Umeå
Här sen Jun 2005
Inlägg: 6



När det ändå snackas trimmning av 2t, ungefär vilken effekt kan man få ut ur en sån där saab motor med någorlunda hållbarhet? Är det ingen som har satt ner nån annan 2t i en sån där saab, tex nån rotax snöskotermotor? jag har blivit mer och mer sugen på nåt sånt men en sån motor har ju variatordrift via en kona på vevaxeln. Någon som har något tips på hur man löser växellåda/svänghjul på en sådan kombination?

_________________
Pär Storrank
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662



Truls: Jag tänkte bara höra efter på ett par saker.
Jag tror inte att du behöver köra med en rikare bestyckning på mittencylindern, std -66 motorn har ju sin bestyckning ordnad på det viset men den är ju snålställd för att hålla rökutveckling och bränsleförbrukning nere. Sport/MC motorerna har samma bestyckning på alla tre.

Visst har du plastat igen två av hålen på spridarröret? Men ska göra så men jag vet inte riktigt varför, jag tror att det har med bränsleemulsionen att göra . Vad har du för luftfilter/luftburk?

Kul att du har fått igång bilen, jag antar att den är riktigt snäll att köra med reedventilerna .

Perrrr: 80 hk ur en Saab 2t får nog räknas som en bra trimning. Men utvecklingen har börjat att ta fart igen.........

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Saab 96 Special - 1966
<<   1, 2, 3, 4   >>
58 besök senaste veckan (44347 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande