| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
montera motor stumt i kaross fördelar/nackdelar?
|
<< 1, 2, 3 >> 2 besök senaste veckan (7686 totalt) |
Det är inte så konstigt. Man slipper sitta och vänta på att motorn har vidit sig fördigt i chassit, innan bilen börjar röra på sej. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||||
|
Är motorn välbyggd (balanserad) så väsnas det inte SÅ djävligt.
Koenigsegg är väl byggd som en modern racer med bulkhead bakom cockpit, motor skruvad i den, växellåda skruvad i motorn & bakvagn skruvad i växellådan. _________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -60 BMW E30 Baur TC2 -85 Sportscar F1000 van Diemen RF75 MG Midget -61 |
||||||||||
Varför det?[/quote] Hm, jag tror jag går ner i garaget och skruvar fast motorn så jag får klarhet i det här. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||||||||
|
Är det inte en stor fördel (vibrationsmässigt) att ha en utbalanserad motor isåfall?
I min räcer sitter det ju en 60 grader v6:a med 90 vev, til skillnad från en 4:a som alldrig kan bli balanserad utan balansaxlar.
_________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||||||||
|
Som jag ser på saken så är det bara en nackdel att montera motorn helt stumt, om motorn inte är helt utballanserad så innebär det bara att du får en massa små svägningar i mtrl. Det är mycket svårt att balansera ut motorn så bra att den blir helt vibrationsfri. Mitt råd är mycket hårda motorkuddar som tar upp dessa svägningar och slipp alla problem
_________________ Jan Påhlsson www.jamahoto.se
Bättre omkörd och bortkommen än bortkörd och omkommen. |
||||||||||
Varför det?[/quote] Har mycket med kolfiberns konstruktion att göra. Kolfiber har inte alls samma resonanser som Metaller bla. Sen så är den ökade vridstyvheten i kolfibern även den en bidragande faktor! Flera saker som sagt. _________________ Johan - Prospekterar Cayman |
||||||||||
Den hundradelen (eller vad det kan röra sig om) kan knappast spela roll? Kan tänka mig att det blir jobbigt om ett gummi går sönder, och så känns det väl "direktare" med stumt. _________________ Markus Ålind |
||||||||||
|
IMHo så ska det börja röra sig om en herrejösses massa Nm i motorn innan man inte kan använda någon sorts flexande fästen och behöver stummontera helt. Flex i karossen minskar ju som sagt var om man sätter fast motorn rätt och stummonterat, och det kan ju vara bra om motorn är konstruerad för det, men det är en hel massa motorer som inte mår speciellt bra av att sitta stummonterade eftersom chassierörelserna i vissa lägen faktiskt i det läget kan förändra rundheten i cylindrarna något - lägg till konstant höga rpm i tex en långloppsbil och tätningsgraden på ringarna kan vara bra mycket sämre när man går i mål efter någon miljon rotationer av vevaxeln.
5hk mer eller mindre i sista timmen av rejset kan göra mycket... eller
_________________ Mvh // Niklas L |
||||||||||
Jag vet inte vad det blir för tidsvinst......men det är endå anledningen. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||||
Har mycket med kolfiberns konstruktion att göra. Kolfiber har inte alls samma resonanser som Metaller bla. Sen så är den ökade vridstyvheten i kolfibern även den en bidragande faktor! Flera saker som sagt.[/quote] Jamen, resonansfrekvenser och styvhet är ju inte enbart en materialegenskap, det är ju en kombination av detta och hur konstruktionen är utformad och dimensionerad. Eller menar ni att matrisen i kompositen har hysteres (har den det?) och därmed är vibrationsdämpande på liknande sätt som gummikuddar? _________________ Pär Hylander |
||||||||||
Aha, det är för kvartsmilen eller även i acceleration ut ur böjar? _________________ Torbjörn Fagerberg
A master of going faster! |
||||||||||
Jamen, resonansfrekvenser och styvhet är ju inte enbart en materialegenskap, det är ju en kombination av detta och hur konstruktionen är utformad och dimensionerad. Eller menar ni att matrisen i kompositen har hysteres (har den det?) och därmed är vibrationsdämpande på liknande sätt som gummikuddar?[/quote] Hysteres är ett utryck jag tidigare inte hört, men det har något med hur pass bra ett material kan flexa och motverka vibrationer och svängningar osv. Kolfiber är mycket bra på det då det är mjukt och samtidigt väldigt rigoröst, flertalet ggr bättre än metaller vid rätt fabrikation! Så svaret på din fråga blir väl ja då
Inte enbart materialegenskaper? Utveckla gärna det tack. För det motorn ger uphov ger ju direkt effekt i materialet, ja orsaken till resonanser och dithörande effekter, i detta fall metall och metaller har ju väldigt utpräglad resonans osv och är därmed till största delen en material egenskap. Vibrationerna därmeot har ju även då med motorn att göra så klart. Fast minskas då klart i en kolfiber konstruktion som kan dämpa bättre. hoppas det nu vart bra
_________________ Johan - Prospekterar Cayman |
||||||||||
|
Resonans har inte bara med materialegenskaper att göra, utan kanske mer med hur materialet är format.
Hysreres har jag inte hört i sammanhang med material, däremot innom reglerteknik, där kanske det är enkelt att förklara. Vid exempelvis temperaturreglering med termoswitch, så har man inte en temperatur där elementet startas respektive stoppas beroende på om tempen är högre eller lägre, utan man har två temperaturer. man har exempelvis tillslag vid <20 grader och frånslag vid >21 grader då är hysteres skilnaden mellan tillslags och frånslagsmätvärdena. |
||||||||||
Det är säkert bara märkbart i dragracing. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||||
Jag har ju en liten fot inne i Dr också. Vi kan vända på det och fråga, varför skulle man ha mjuk upphängning av motorn? Vi lär inte tjäna någon tid på det. Jag har själv fått motorn att vrida sig så mycket i en start att den mekaniska länkarmen till kopplingen hoppade den vid en start med orginal motorfästen. (Inte Panteran). Det var frontmotor och stel bakaxel. Det blir en rätt stor påkänning i starten och kan motorn vrida sig så blir det avgasrörsom tar i mm. Så i dom snabbare klasserna så existerar inget annat än fastskruvade motorer. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||||||||
Johan, jag håller med Magnus ang resonans. Dvs även hur en grunka är utformad påverkar, inte enbart vilket material den är tillverkad av. Hysteres i materialsammanhang kan man kanske lite enkel beskriva som energiupptagning. Är hysteres stor så absorberar, alltså släcker ut eller dämpar bort, materialet t.ex vibrationer. Gummi är ett material som brukar ha hög hysteres. Om man tänker sig att man trycker in ngnting i ett material med hysteres och loggar vilken kraft vid vilken intryckningslängd, så trycker inte materialet tillbaka med samma kraft vid samma intryckninglängd när man sen släpper efter, den (energi)förlusten är hysteresen. Edit, jag tycker inte det framkommit något förklarande svar på det där med vibrationer och fiberkompositer vs metaller. _________________ Pär Hylander |
||||||||||
Lite off-topic men hög hysteresis i gummi ger bättre friktion åt däcken. Man kan säga att även om underlaget är oljat, så får vi friktion på grund av detta. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||||||||
Ni har givetvis rätt, satt och tänkte i lite andra banor bara .
okaj, min spontana reaktion är att kolfiber givetvis har högre hysteres. Men, jag är samtidigt ingen expert bara en hobbyfysiker då jag har som ambition att bli fysiker. Försökte dra mitt strå till stacken iaf.. Det avancerade svaret du söker är jag nog inte rätt person att svara på. Vi skulle behövt en Materialvetare här nu! (någon?). _________________ Johan - Prospekterar Cayman |
||||||||||
|
I min formel FF så är motorn stummt monterad (radfyra utan balansaxlar). vid ca 6000rpm så blir resonansen i chassiet så stark att svängningarna forplantar sig in i magen och det känns som om inälvorna vispas runt i en mixer.....gött
_________________ Christian Merheim
- There are places were only a racecar can take you - |
||||||||||
Jag förstår att man vill att motorn ska hållas på plats, och att enklaste sättet är att bulta den i direkt i chassit. Jag tyckte bara att anledningen att man inte ville vänta på att den skulle vridas färdigt var lite lustig .
Dock har jag rätt lite förståelse för att skruva motorn stumt i de sammanhang där man inte har 1500hk och kör längre än ett par sekunder i taget. En motor som sitter i hockypuckshårda gummin lär inte röra sig skadligt mycket, men endå dämpa de värsta vibrationera? Det blir ju lite jobbigt när ramen går av av utmattning eller så om inte annat. _________________ Markus Ålind |
||||||||||
|
Stummonterat känns ju "rejsigare" men är IMHo rätt ofta tvärtom.
om motorn har problem med att bussningar inte håller/flexar för mycket så kan man antingen sätta in hårdare/kraftigare grejjor eller så bygger man en adapter och använder fler punkter, vilket som är bäst beror helt på konstruktion. Kryllar av upphängningar i olika material som man kan använda och motorn behöver oavsett hk/nm inte kunna flexa mer än någon cm för att ta bort det värsta av vibrationer ut i chassiet och påkänningar på blocket. Resonanser osv tycker iaf jag är något man verkligen bör undvika, då dessa i mitt tycke i många fall orsakar en massa "noise" som gör att man inte känner chassiet lika bra. Utopiskt skulle jag vilja ha en bil där jag hör varvtalet men inte känner motorns vibrationer och bara känner chassierörelser och däck - med en helt konsekvent drivlina utan "gummibandseffekt". _________________ Mvh // Niklas L |
||||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
montera motor stumt i kaross fördelar/nackdelar?
|
<< 1, 2, 3 >> 2 besök senaste veckan (7686 totalt) |

