Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
montera motor stumt i kaross fördelar/nackdelar?
<<   1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (7686 totalt)
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

apex skrev:
Jänkarna monterar "motor mounts" som 1:a trimåtgärd. Har aldrig hittat nån som kan förklara vad man skall vinna på det bara..........................

Det är inte så konstigt.
Man slipper sitta och vänta på att motorn har vidit sig fördigt i chassit, innan bilen börjar röra på sej.

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004

Är motorn välbyggd (balanserad) så väsnas det inte SÅ djävligt.

Koenigsegg är väl byggd som en modern racer med bulkhead bakom cockpit, motor skruvad i den, växellåda skruvad i motorn & bakvagn skruvad i växellådan.

Lotus Elite -60
BMW E30 Baur TC2 -85
Sportscar F1000
van Diemen RF75
MG Midget -61
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Pär Hylander skrev:
Acke skrev:
Göran Malmberg skrev:
.

Det påstås att Koenigsegg har bärande motor?!
Göran Malmberg

jo, men den är ju iof gjord i kolfiber.. det blir väll mindre vibrationen i en sådan ??

Varför det?[/quote]

Hm, jag tror jag går ner i garaget och skruvar fast motorn så jag får klarhet i det här.
Göran Malmberg

Karlstad
Här sen Apr 2003

Är det inte en stor fördel (vibrationsmässigt) att ha en utbalanserad motor isåfall?
I min räcer sitter det ju en 60 grader v6:a med 90 vev, til skillnad från en 4:a som alldrig kan bli balanserad utan balansaxlar.

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Jamahoto
Vallåkra
Här sen Dec 2004

Som jag ser på saken så är det bara en nackdel att montera motorn helt stumt, om motorn inte är helt utballanserad så innebär det bara att du får en massa små svägningar i mtrl. Det är mycket svårt att balansera ut motorn så bra att den blir helt vibrationsfri. Mitt råd är mycket hårda motorkuddar som tar upp dessa svägningar och slipp alla problem

Bättre omkörd och bortkommen än bortkörd och omkommen.
Citera
TheProphet
Sundsvall
Här sen Sep 2003

Pär Hylander skrev:
Acke skrev:
Göran Malmberg skrev:
.

Göran Malmberg

jo, men den är ju iof gjord i kolfiber.. det blir väll mindre vibrationen i en sådan ??

Varför det?[/quote]

Har mycket med kolfiberns konstruktion att göra. Kolfiber har inte alls samma resonanser som Metaller bla. Sen så är den ökade vridstyvheten i kolfibern även den en bidragande faktor! Flera saker som sagt.

Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004

ButterflyRacing skrev:
apex skrev:
Jänkarna monterar "motor mounts" som 1:a trimåtgärd. Har aldrig hittat nån som kan förklara vad man skall vinna på det bara..........................

Det är inte så konstigt.
Man slipper sitta och vänta på att motorn har vidit sig fördigt i chassit, innan bilen börjar röra på sej.

Den hundradelen (eller vad det kan röra sig om) kan knappast spela roll?

Kan tänka mig att det blir jobbigt om ett gummi går sönder, och så känns det väl "direktare" med stumt.

Tyresö
Här sen Jul 2003

Namndispens
Namndispens

IMHo så ska det börja röra sig om en herrejösses massa Nm i motorn innan man inte kan använda någon sorts flexande fästen och behöver stummontera helt. Flex i karossen minskar ju som sagt var om man sätter fast motorn rätt och stummonterat, och det kan ju vara bra om motorn är konstruerad för det, men det är en hel massa motorer som inte mår speciellt bra av att sitta stummonterade eftersom chassierörelserna i vissa lägen faktiskt i det läget kan förändra rundheten i cylindrarna något - lägg till konstant höga rpm i tex en långloppsbil och tätningsgraden på ringarna kan vara bra mycket sämre när man går i mål efter någon miljon rotationer av vevaxeln.

5hk mer eller mindre i sista timmen av rejset kan göra mycket... eller

Forshaga
Här sen Dec 2002

Qaz skrev:

Kan tänka mig att det blir jobbigt om ett gummi går sönder, och så känns det väl "direktare" med stumt.

Jag vet inte vad det blir för tidsvinst......men det är endå anledningen.

Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

TheProphet skrev:
Pär Hylander skrev:
Acke skrev:
Göran Malmberg skrev:
.

Göran Malmberg

Varför det?

Har mycket med kolfiberns konstruktion att göra. Kolfiber har inte alls samma resonanser som Metaller bla. Sen så är den ökade vridstyvheten i kolfibern även den en bidragande faktor! Flera saker som sagt.[/quote]

Jamen, resonansfrekvenser och styvhet är ju inte enbart en materialegenskap, det är ju en kombination av detta och hur konstruktionen är utformad och dimensionerad.

Eller menar ni att matrisen i kompositen har hysteres (har den det?) och därmed är vibrationsdämpande på liknande sätt som gummikuddar?

Linköping
Här sen Okt 2004

ButterflyRacing skrev:
apex skrev:

Det är inte så konstigt.

Aha, det är för kvartsmilen eller även i acceleration ut ur böjar?

A master of going faster!
Citera
TheProphet
Sundsvall
Här sen Sep 2003

Pär Hylander skrev:
TheProphet skrev:
Pär Hylander skrev:
Acke skrev:
Göran Malmberg skrev:
.

Göran Malmberg

Varför det?

Har mycket med kolfiberns konstruktion att göra. Kolfiber har inte alls samma resonanser som Metaller bla. Sen så är den ökade vridstyvheten i kolfibern även den en bidragande faktor! Flera saker som sagt.

Jamen, resonansfrekvenser och styvhet är ju inte enbart en materialegenskap, det är ju en kombination av detta och hur konstruktionen är utformad och dimensionerad.

Eller menar ni att matrisen i kompositen har hysteres (har den det?) och därmed är vibrationsdämpande på liknande sätt som gummikuddar?[/quote]

Hysteres är ett utryck jag tidigare inte hört, men det har något med hur pass bra ett material kan flexa och motverka vibrationer och svängningar osv. Kolfiber är mycket bra på det då det är mjukt och samtidigt väldigt rigoröst, flertalet ggr bättre än metaller vid rätt fabrikation! Så svaret på din fråga blir väl ja då

Inte enbart materialegenskaper? Utveckla gärna det tack. För det motorn ger uphov ger ju direkt effekt i materialet, ja orsaken till resonanser och dithörande effekter, i detta fall metall och metaller har ju väldigt utpräglad resonans osv och är därmed till största delen en material egenskap. Vibrationerna därmeot har ju även då med motorn att göra så klart. Fast minskas då klart i en kolfiber konstruktion som kan dämpa bättre.

hoppas det nu vart bra

Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004

Resonans har inte bara med materialegenskaper att göra, utan kanske mer med hur materialet är format.

Hysreres har jag inte hört i sammanhang med material, däremot innom reglerteknik, där kanske det är enkelt att förklara. Vid exempelvis temperaturreglering med termoswitch, så har man inte en temperatur där elementet startas respektive stoppas beroende på om tempen är högre eller lägre, utan man har två temperaturer. man har exempelvis tillslag vid <20 grader och frånslag vid >21 grader då är hysteres skilnaden mellan tillslags och frånslagsmätvärdena.

--VVTS--
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

apex skrev:
Aha, det är för kvartsmilen eller även i acceleration ut ur böjar?

Det är säkert bara märkbart i dragracing.

Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Qaz skrev:

Jag har ju en liten fot inne i Dr också. Vi kan vända på det och fråga, varför skulle man ha mjuk upphängning av motorn? Vi lär inte tjäna någon tid på det. Jag har själv fått motorn att vrida sig så mycket i en start att den mekaniska länkarmen till kopplingen hoppade den vid en start med orginal motorfästen.
(Inte Panteran). Det var frontmotor och stel bakaxel. Det blir en rätt stor påkänning i starten och kan motorn vrida sig så blir det avgasrörsom tar i mm. Så i dom snabbare klasserna så existerar inget annat än fastskruvade motorer.
Göran Malmberg

Laholm
Här sen Nov 2002

Magnus L skrev:
Resonans har inte bara med materialegenskaper att göra, utan kanske mer med hur materialet är format.

Hysreres har jag inte hört i sammanhang med material,

Johan, jag håller med Magnus ang resonans. Dvs även hur en grunka är utformad påverkar, inte enbart vilket material den är tillverkad av.

Hysteres i materialsammanhang kan man kanske lite enkel beskriva som energiupptagning. Är hysteres stor så absorberar, alltså släcker ut eller dämpar bort, materialet t.ex vibrationer. Gummi är ett material som brukar ha hög hysteres. Om man tänker sig att man trycker in ngnting i ett material med hysteres och loggar vilken kraft vid vilken intryckningslängd, så trycker inte materialet tillbaka med samma kraft vid samma intryckninglängd när man sen släpper efter, den (energi)förlusten är hysteresen.

Edit, jag tycker inte det framkommit något förklarande svar på det där med vibrationer och fiberkompositer vs metaller.

Bromma
Här sen Feb 2003

Pär Hylander skrev:
Hysteres i materialsammanhang kan man kanske lite enkel beskriva som energiupptagning. Är hysteres stor så absorberar, alltså släcker ut eller dämpar bort, materialet t.ex vibrationer. Gummi är ett material som brukar ha hög hysteres. Om man tänker sig att man trycker in ngnting i ett material med hysteres och loggar vilken kraft vid vilken intryckningslängd, så trycker inte materialet tillbaka med samma kraft vid samma intryckninglängd när man sen släpper efter, den (energi)förlusten är hysteresen.

Lite off-topic men hög hysteresis i gummi ger bättre friktion åt däcken. Man kan säga att även om underlaget är oljat, så får vi friktion på grund av detta.
Göran Malmberg

Sundsvall
Här sen Sep 2003

Pär Hylander skrev:
Magnus L skrev:

Hysreres har jag inte hört i sammanhang med material,

Johan, jag håller med Magnus ang resonans. Dvs även hur en grunka är utformad påverkar, inte enbart vilket material den är tillverkad av.

Edit, jag tycker inte det framkommit något förklarande svar på det där med vibrationer och fiberkompositer vs metaller.

Ni har givetvis rätt, satt och tänkte i lite andra banor bara .

okaj, min spontana reaktion är att kolfiber givetvis har högre hysteres. Men, jag är samtidigt ingen expert bara en hobbyfysiker då jag har som ambition att bli fysiker. Försökte dra mitt strå till stacken iaf.. Det avancerade svaret du söker är jag nog inte rätt person att svara på. Vi skulle behövt en Materialvetare här nu! (någon?).

porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003

I min formel FF så är motorn stummt monterad (radfyra utan balansaxlar). vid ca 6000rpm så blir resonansen i chassiet så stark att svängningarna forplantar sig in i magen och det känns som om inälvorna vispas runt i en mixer.....gött

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004

Göran Malmberg skrev:
Qaz skrev:

Jag har ju en liten fot inne i Dr också. Vi kan vända på det och fråga, varför skulle man ha mjuk upphängning av motorn? Vi lär inte tjäna någon tid på det. Jag har själv fått motorn att vrida sig så mycket i en start att den mekaniska länkarmen till kopplingen hoppade den vid en start med orginal motorfästen.
(Inte Panteran). Det var frontmotor och stel bakaxel. Det blir en rätt stor påkänning i starten och kan motorn vrida sig så blir det avgasrörsom tar i mm. Så i dom snabbare klasserna så existerar inget annat än fastskruvade motorer.
Göran Malmberg

Jag förstår att man vill att motorn ska hållas på plats, och att enklaste sättet är att bulta den i direkt i chassit. Jag tyckte bara att anledningen att man inte ville vänta på att den skulle vridas färdigt var lite lustig .

Dock har jag rätt lite förståelse för att skruva motorn stumt i de sammanhang där man inte har 1500hk och kör längre än ett par sekunder i taget. En motor som sitter i hockypuckshårda gummin lär inte röra sig skadligt mycket, men endå dämpa de värsta vibrationera? Det blir ju lite jobbigt när ramen går av av utmattning eller så om inte annat.

Tyresö
Här sen Jul 2003

Namndispens
Namndispens

Stummonterat känns ju "rejsigare" men är IMHo rätt ofta tvärtom.
om motorn har problem med att bussningar inte håller/flexar för mycket så kan man antingen sätta in hårdare/kraftigare grejjor eller så bygger man en adapter och använder fler punkter, vilket som är bäst beror helt på konstruktion. Kryllar av upphängningar i olika material som man kan använda och motorn behöver oavsett hk/nm inte kunna flexa mer än någon cm för att ta bort det värsta av vibrationer ut i chassiet och påkänningar på blocket.

Resonanser osv tycker iaf jag är något man verkligen bör undvika, då dessa i mitt tycke i många fall orsakar en massa "noise" som gör att man inte känner chassiet lika bra.

Utopiskt skulle jag vilja ha en bil där jag hör varvtalet men inte känner motorns vibrationer och bara känner chassierörelser och däck - med en helt konsekvent drivlina utan "gummibandseffekt".

montera motor stumt i kaross fördelar/nackdelar?
<<   1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (7686 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande