Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Lexanrutor, köpa eller göra själv?
<<   1, 2, 3   >>
24161 besök totalt
w-racing.com
Tvååker, Varberg, Halland
Här sen Dec 2003

Trådstartare
tack alla för er input

jag är mycket hjälpt - synnerligen informativt

Snart ska jag göra en Gbg utflyckt och efter ett snabb gluttande i era rader orera ohämmat om Margard och Accrefix så det visslar om öronen på den förstummade personalen.

Jörgen Welter
Citera
swahngbg
Göteborg
Här sen Nov 2004

Det låter finfint! thumbs up

Ricky Bobby!...
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003

Re: tack för din bra input swahn

swahngbg skrev:
Du måsste spänna ner plasten emot galset. hällst lite mer än vad glaset är böjt, sen sjussar du in kalaset i ungnen på 180 grader, håll stenkoll på grejjerna, för om det burjar koka i plasten blir det fult som stryk och bubblor överallt, är det för kallt när du tar ut det, så blir skivan bara platt igen, när du tar av den.
Sen vet jag inte om glaset tål de spänningar under den temperaturen som behövs.
//

Jag har alltid undrat var man hittar en ugn som är så stor att man får in en bakruta i den!
Skulle själv vilja byta ut bakrutan/bakluckan på RX-7 mot plast men kan inte forma en så stor plastbil

Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003

Re: tack för din bra input swahn

Wankelsport skrev:
swahngbg skrev:
Du måsste spänna ner plasten emot galset. hällst lite mer än vad glaset är böjt, sen sjussar du in kalaset i ungnen på 180 grader, håll stenkoll på grejjerna, för om det burjar koka i plasten blir det fult som stryk och bubblor överallt, är det för kallt när du tar ut det, så blir skivan bara platt igen, när du tar av den.
Sen vet jag inte om glaset tål de spänningar under den temperaturen som behövs.
//

Jag har alltid undrat var man hittar en ugn som är så stor att man får in en bakruta i den!
Skulle själv vilja byta ut bakrutan/bakluckan på RX-7 mot plast men kan inte forma en så stor plastbil

Precis frågat detsamma till Henrik fast i p.m

Jag håller på med en ruta till 968:an och den lär ju inte vara mindre än din iaf. Så jag har gett mig f-n på att detta ska gå

/Björn

Porsche 944 TURBO
Citera
swahngbg
Göteborg
Här sen Nov 2004

En bakruta blir nog ivf svår att forma i lexan om man inte har verktyg för vacumformning.
Efterssom den oftast vill vara böjd i mer än en riktning (minns mitt inlägg där jag skrev att vi spändeupp rutan imellan två ribbor, å skickade in den i ungnen)

Essåplast GBG och i Malmö har ungnar som är tillräkligt stora, om inte djupet är mer än ca 200-300mm (har alldrig mätt på ungnen)

Esså Malmö däremot, ska ha en riktigt stor ungn vad jag fatta det som.

Annars rekomenderade jag materialet PETG till Björn. Det är inte lika hållbart (slagtåligt) som PCn men desdo lättare att forma med värme och även billigare.

Det man då gör är att man skickar in en stor PETG (läs pet med tillsats för att hålla den klar vid kall bearbetning) i ungnen på 180grader utan folie (kanske med, men då ska det vara en bra ungn och man får taut den i rättan tid), när plasten är som en pizzadeg (mjuk) så tar man ut den och lägger den över rutan, har man tur så ligger den fint (rutan välver sen inte så mycket åt alla håll) Har man otur så får man dra som fan i den, man kan ta lite tänger å grejjer å dra med, men bässt är att ha en speciell duk för endamålet, som man lägger över och spänner i, fasst den är svindyr. När det svalnat så skär man ut konturen.

Min åsikt är att jag inte tror att det går att med enkla medel få en lexan ruta inspänd något vidare bra i två riktingar, även med tillräkligt stor ungn. Materialet är för hårt helt änkelt och smälter för lätt (kokar)

Men nu finns det säkert någon som bara måsste motbevisa mej och lägger ner bygget av tidsmaskinen och ger sej på PC formning hemma i garaget istället

Mvh
//

Ricky Bobby!...
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002

swahngbg skrev:
En bakruta blir nog ivf svår att forma i lexan om man inte har verktyg för vacumformning.
Efterssom den oftast vill vara böjd i mer än en riktning (minns mitt inlägg där jag skrev att vi spändeupp rutan imellan två ribbor, å skickade in den i ungnen)

Essåplast GBG och i Malmö har ungnar som är tillräkligt stora, om inte djupet är mer än ca 200-300mm (har alldrig mätt på ungnen)

Annars rekomenderade jag materialet PETG till Björn. Det är inte lika hållbart (slagtåligt) som PCn men desdo lättare att forma med värme och även billigare.

Det man då gör är att man skickar in en stor PETG (läs pet med tillsats för att hålla den klar vid kall bearbetning) i ungnen på 180grader utan folie (kanske med, men då ska det vara en bra ungn och man får taut den i rättan tid), när plasten är som en pizzadeg (mjuk) så tar man ut den och lägger den över rutan, har man tur så ligger den fint (rutan välver sen inte så mycket åt alla håll) Har man otur så får man dra som fan i den, man kan ta lite tänger å grejjer å dra med, men bässt är att ha en speciell duk för endamålet, som man lägger över och spänner i, fasst den är svindyr. När det svalnat så skär man ut konturen.

Min åsikt är att jag inte tror att det går att med enkla medel få en lexan ruta inspänd något vidare bra i två riktingar, även med tillräkligt stor ungn. Materialet är för hårt helt änkelt och smälter för lätt (kokar)

Men nu finns det säkert någon som bara måsste motbevisa mej och lägger ner bygget av tidsmaskinen och ger sej på PC formning hemma i garaget istället

Mvh
//

Hmmmmm....har inte Porschedriver och Borg en dubbelkrökt bakruta i polycarbonat på Reddevil 944??

Hur godkänt det är med PETG istället för PC kanske man kan skita i för ingen bes man kommer nånsin att se skillnaden. Men för den egna hälsan så kan det vara trevligt att veta hur PETG beter sig om man bankar, slår och voltar bilar på den? Kan inte tänka mig att den har samma trevliga egenskaper som PC och mjölkar inte PET väldigt snabbt?

Göteborg
Här sen Nov 2004

FSN skrev:
swahngbg skrev:

Mvh
//

Hmmmmm....har inte Porschedriver och Borg en dubbelkrökt bakruta i polycarbonat på Reddevil 944??

Hur godkänt det är med PETG istället för PC kanske man kan skita i för ingen bes man kommer nånsin att se skillnaden. Men för den egna hälsan så kan det vara trevligt att veta hur PETG beter sig om man bankar, slår och voltar bilar på den? Kan inte tänka mig att den har samma trevliga egenskaper som PC och mjölkar inte PET väldigt snabbt?

Dubbel krökt PC bakruta har dom säkert, Allt går.. men frågan är ju vad man har för resurser för att fåtill det och vilka krav på kvalite som finns.

PETG (PET) är säkert inte särskilt godkänt, och inte lika hållfasst, fasst det är mycket segare.. Det går inte sönder när man böjer det helt änkelt.. Ta en 2mm och vik den på mitten som ett papper och det är inga problem, gör samma med en pc (om du orkar ) och den gårav i bocken. PETG gårinte sönder i vassa skärvor som en repig PC kan göra. Sen vet jag inte om PETG brinner, vilket inte PC gör, men det är ju lätt att prova

Besrkiv gjärna vad du menar med "mjölka" så ska jag svara efter vad jag vet.

Hmm.. Ok.. men nu har vi reglementen och somt att tänka, på.. hmm " Tänkte inte på det "

om vi säger såhär då.....

Ett sätt att forma hur man vill är jusst på samma som i ungnen fasst långsammare, de flesta plaster formas efter tid och värme, lite värme lång tid.. ja ni fattar, till värme räknas även rumstemperatur.

om man har en ram/bil(utan bakruta) och långsamt tvingar ner PC skivan emot ramen, med en ram på ovansidan (så man får jämt tryck i kanterna runtom), tror jag nog att man ska kunna fåtill en riktigt fin form. ställer man dessutom kalaset i tex ett pannrumm eller någon annanstanns med jämn (överallt) temperatur, så borde det gå på några veckor(veldigt grov uppskattnign, men jag vet att det tar tid) Sen blir det ju lättare desdå tunnare man har
Trixet är att spänna och hålla varmt, läänge. Sedan lossa å se hur det har format sej, är det bra så spänner man lite till, har det inte ändrat sej, får det ligga längre/varmare (håll det dock under 100 grader så inte vattnet i plasten kokar och gör bubblor säg 90 för säkerhets skull )

Man vill ju inte tvinga ner rutan till en för den onaturlig form, då man får spänningar, som dels sliter på rutan (blir krakeleringar snabbare) och sen kan det vara livsfarligt att stå bakom när den pangar, förutom då att det i regel inte blir så snyggt.

Bra att tänka på är att det är svårt att få till ett bra skruv/nit förband när man drarihop grejjer/bilar med PC. Man måsste ha ca 2mm förstort hål emot skruven, å sen ska den sitta i mitten, med en stor bricka. Så inte skruv/nit fungerar som en sprint, då spricker det snart.

De som bor i gbg kan ta en kik vid förarplatsen på spårvangnarna, där sitter en 4mm lexan margard, som är poppnintad, med ett hålborrat "prat galler" där är den sprucken i alla nitar, även runtom. Det ser skitfint ut när det är nytt, men spänningarna är där och sprickorna kommer snart.

puuh.. Mycket skrivet håppas ni förstår något av vad jag svamlar om.. Och att det kan vara till någon hjälp...

Mvh
//Henke.

Ricky Bobby!...
Citera
Jonas Lindell
Viken
Här sen Dec 2004

Hej, jag köpte "makrolon" på STI Plast i Helsingborg. GT-Motorsport köper samma plast till sina racebyggen där. Att bocka en hel bakruta har jag ingen erfarenhet av, men smågrejjer går fint att bocka kalla eller lite lättare med varmluftpistol, varning för attt det kan börja bubbla vid för hög värme.

Jag bocka denna igår

Lycka till

- mini cooper s
-BMW 428 cupé
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003

Detta verkar bara svårare å svårare Men det måste gå för Sanden i Göteborg säljer ju en mycket fin makrolonruta som förmodligen är varmbockad. Men han kanske har kommit på en superduper ide som ingen i hela världen har kommit på

Jag har gett mig f-n på att detta ska gå!!!!

/Björn

Porsche 944 TURBO
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003

swahngbg skrev:

om man har en ram/bil(utan bakruta) och långsamt tvingar ner PC skivan emot ramen, med en ram på ovansidan (så man får jämt tryck i kanterna runtom), tror jag nog att man ska kunna fåtill en riktigt fin form. ställer man dessutom kalaset i tex ett pannrumm eller någon annanstanns med jämn (överallt) temperatur, så borde det gå på några veckor(veldigt grov uppskattnign, men jag vet att det tar tid) Sen blir det ju lättare desdå tunnare man har

Har fått nästan samma tips från en RX-7 ägare i USA (tror det var Nevada...) Han tyckte att det var jättelätt att göra en bakruta; bara att lägga skivan mellan två rutor (vips har man sin form) tillsammans med ett svart papper. Sen lägger man bara ut arrangemanget i solen och så formar sig rutan av sig själv på en vecka. Pappret hjälper naturligtvis till att höja temperaturen.
Efter beskrivningen la han till att det är 40ºC varmt utomhus där han bor och att solen lyser hela dagen 365 dagar om året....

Jag kan nog slippa undan lite på RX-7:an. Rutan kröker nämligen mest vid kansterna men är ganska plan på mitten. Tanken är att gjuta en ram runt ytterkanten av rutan (ca 5 cm) i glasfiberarmerad plast och sen fästa rutan i ramen. På så sätt kan mittsektionen vara mer eller mindre plan.
Fast på en Porsche 9X4 funkar det inte...

Citera
swahngbg
Göteborg
Här sen Nov 2004

964c2 skrev:
Detta verkar bara svårare å svårare Men det måste gå för Sanden i Göteborg säljer ju en mycket fin makrolonruta som förmodligen är varmbockad. Men han kanske har kommit på en superduper ide som ingen i hela världen har kommit på

/Björn

Med lite vacum, värme och en riktig form kan man göra en kupol av PC, men det är ju kanske inget man ger sej på i garaget. För vacum fomrning har jag väl nämnt här..

Ricky Bobby!...
Citera
swahngbg
Göteborg
Här sen Nov 2004

Jonas Lindell skrev:
Hej, jag köpte "makrolon" på STI Plast i Helsingborg. GT-Motorsport köper samma plast till sina racebyggen där. Att bocka en hel bakruta har jag ingen erfarenhet av, men smågrejjer går fint att bocka kalla eller lite lättare med varmluftpistol, varning för attt det kan börja bubbla vid för hög värme.

Jag bocka denna igår

Lycka till

Det går även för den som är sugen att bocka PC i en vanlig metall bock, eller ett skruvstycke eller liknande. Det är teoretiskt omöjligt, med det går hur bra som hällst, lite svårare med den välda bakrutan dock.

om man ska ha i en ruta en tex en volvo 240, som inte välver så mycet, så bör det inte vara några problem att med lite våld få i en 3mm PC. Men när det burjar bli riktigt mycke, det är då det blir lite svårare att få det snyggt.

Wankelsport --->Det med 2st rutor var ju skit smart!

Ricky Bobby!...
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002

964c2 skrev:

/Björn

Måste du ha den krökt i två riktningar? Tror att Sandens ruta är välvd i en riktning och det blir genast lättare.

Har du kollat med Pontus hur dom fixade till sin? Dom har klarar sig tom utan ram om jag inte minns fel??

Lomma
Här sen Jan 2003

FSN skrev:
964c2 skrev:

/Björn

Måste du ha den krökt i två riktningar? Tror att Sandens ruta är välvd i en riktning och det blir genast lättare.

Har du kollat med Pontus hur dom fixade till sin? Dom har klarar sig tom utan ram om jag inte minns fel??

Det här med krökning i en eller två riktningar fattar jag nog inte riktigt Förklara, please!

Jodå, jag vet hur Pontus å Christian har gjort sin. Eller rättare sagt Christians pappa för det är han som gjort den, i ugn. Inget han vill göra igen

/Björn

Porsche 944 TURBO
Citera
swahngbg
Göteborg
Här sen Nov 2004

964c2 skrev:
FSN skrev:
964c2 skrev:

/Björn

Det här med krökning i en eller två riktningar fattar jag nog inte riktigt Förklara, please!

Jodå, jag vet hur Pontus å Christian har gjort sin. Eller rättare sagt Christians pappa för det är han som gjort den, i ugn. Inget han vill göra igen

/Björn

En / två rikningars krökning är lätt att demonstrera.

Vik ett papper på mitten så det serut som ett V i profil. Det är inte så svårt, PC/pappret är böjt i en riktning.

Vik nu pappret igen, med spättsen på Vet ner emot gapet på vet, alltså i andra riktingen.

om det går så kommer pappret att seut som en pyramid, men det gör det ju inte så pappret blir platt igen, med 2 eller flera veck på sej..

Hänger du med

Ricky Bobby!...
Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003

hur mycket i vikt tjänar man att byta ut 2 normalstora rutor till PC?

ring knutstorp
Här sen Jan 2003

Turbo² skrev:

djäkligt mkt kan jag säga... jag har mina bakre sidorutor i 2mm rutor....

väger in på ca: 450gr st

glasrutorna väger ca 4-5kg st

FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002

KristianAE86 skrev:
Turbo² skrev:

om du lyckas få in bilen i Roadsport (vilket jag hoppas att du får) så säg inget om 2mm PC rutor. Om jag inte minns fel så är det 3mm som gäller.

Sigtuna
Här sen Nov 2003

KristianAE86 skrev:
Turbo² skrev:

[.img]https://rejsa.nu/im/_garage/290-old_2005-03-10-drift2.jpg[/img]

oj, vilken skillnad! thumbs up

Hur brukar priserna se ut på sånt där material?
Citera
Jonas Lindell
Viken
Här sen Dec 2004

Alexi Törnqvist skrev:
KristianAE86 skrev:
Turbo² skrev:

Priset varierar säkert en del, men jag betalade ca 2000:- för ett helt ark( 150*270cm) 4mm, rökfärgat.

- mini cooper s
-BMW 428 cupé
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003

Jonas Lindell skrev:
Alexi Törnqvist skrev:
KristianAE86 skrev:
Turbo² skrev:

Priset varierar säkert en del, men jag betalade ca 2000:- för ett helt ark( 150*270cm) 4mm, rökfärgat.

Billigare än jag trodde. Trevligt! Nu har jag lite mer grejor att spara pengar till.
Citera
Skruva banåkabil
Lexanrutor, köpa eller göra själv?
<<   1, 2, 3   >>
24161 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande