| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Styrväxel från Z3 M coupe -01 till 325 E30 ??
|
4 besök senaste veckan (18307 totalt) |
|
Jomenvisst!
Eftersom jag har en M3 E30 och en 325 E36-cabrio kan jag alltså skifta styrväxlarna på de båda bilarna, för att få lite snabbare styrning på M3'an? om jag nu skulle få för mig att göra detta, skulle M3'ans styrväxel passa på 325'an sen då? Tyvärr sk*ter det sig oavsett pga. avsaknad av mekgarage. I mitt 14kvm lilla "parkeringsgarage" finns inte plats för sådana operationer som att byta en styrväxel
_________________ /// Mvh Ferenc Papp |
||||
|
Eftersom man blir tvungen att lägg distanser mellan för att få dit e36 styrväxeln på e30 skulle man kunna tro att man blir tvungen att kapa bort en bit från e30 styrväxeln vid montage på en e36:a.
obs bara spekulationer men visst låter det rimligt
_________________ Jonas Edling |
||||
|
|
||||
|
Jag har en styrväxel från en M3 3,0 i min men jag tycker den vrider hjulen för mycke kan man sätta någon styrstopp eller något annat, jag kan vrida ratten ca 3,2 varv från stopp till stopp men då står hjulen
dj----- snett. _________________ BMW M3 E30 Köhler 2,5 såld BMW Compact V8 BMW Z4 35is BMW 118dxdrive BMW 335i BMW 118i BMW X1 25e Ulf Wiking |
||||
Jag fick samma problem. Jag svarvade delrinbussningar och monterade på kolven, en på varje sida. Nu har jag 2,5 varv. |
||||
Nu hänger jag inte riktigt med på var du menar. Sätter du bussningarna inne i styrväxeln eller som stopp utanför där ändarna är gängade? _________________ Jonas Edling |
||||
Finns endel för 2000:- också. Bussningarna sätter man utanför styrväxeln på kolven. Man gängar bort hela styrstaget och pressar/sjkuter på en bussning på den blanka kolven. Då stannar kolven tidigare. Det kanske handlar om 10-15mm. Man får mäta hur mycket när man vridit hjulen där man vill att max ska vara. Har man stora hjul som tar i vid fullt rattutslag kan man ju göra stoppet ännu tidigare. OBS!! Det är olika storlekar på kolven på höger/vänster sida. Så mät båda innan ni börjar svarva. |
||||
Tack för det tipset! Det skulle hjälpa mig rätt mycket då jag har problem med att få plats med mina 225/40-18 däck om man samtidigt vill svänga... Gör man tjocka stopp får man mer snabbstyrt då det blir färre rattvarv... Eller det där kanske blev lite fel?!
_________________ Jonas Edling |
||||
|
Tackar för det tipset.
Hur tjocka skall dom vara?Precis så dom går in i själva huset ? Skall dom gå ganska trögt på så att dom håller sig på plats och inte far runt på kolvstången. Du menar väl vid pilarna på bilden ? om den nu kom med. Vore fint om du hade lite mått på dom, jag åker med 8,2x18 fälgar.
_________________ BMW M3 E30 Köhler 2,5 såld BMW Compact V8 BMW Z4 35is BMW 118dxdrive BMW 335i BMW 118i BMW X1 25e Ulf Wiking |
||||
|
Ska se om jag hinner mäta snart. Problemet är att jag isåfall måste ta bort mina damasker som sitter över kolven.
|
||||
|
Kom och tänka på att dom fungerar ju som stoppar. Skall dom stoppa mot huset ? Eller skall dom gå in i huset och stoppa mot något därinne?För om dom stoppar mot kanten på huset är ju grovleken inte så viktig bara den går in i damasken. Måste nämnligen ha ihop bilen ganska kvickt skall ta licens om 3-4 veckor och hade tänkt testa bilen då.
_________________ BMW M3 E30 Köhler 2,5 såld BMW Compact V8 BMW Z4 35is BMW 118dxdrive BMW 335i BMW 118i BMW X1 25e Ulf Wiking |
||||
|
Nu har jag slitit bort damaskerna och mätt.
De är 16mm breda. Funkar fint med 8,5x17 med 225/45 17 (ganska hög profil) Jag skulle kunna svarva ett gäng i helgen och lägga i ett kuvert som är framme mån/tisdag. 200kr med frakt eller nåt? Fler som är intresserade isåfall? Mvh |
||||
|
Kanon... Kan jag ha dom till på senast tisdag tar jag en sats. Men jag skulle vilja ha mina
20mm breda om det går bra så kan jag själv kapa ner dom för maximal inställning. Vart överför jag pengarna ? Hoppas att du har föreningssparbanken. _________________ BMW M3 E30 Köhler 2,5 såld BMW Compact V8 BMW Z4 35is BMW 118dxdrive BMW 335i BMW 118i BMW X1 25e Ulf Wiking |
||||
|
Hej på er!
Ursäkta att jag lyfter en gammal tråd, men jag tänkte höra hur det går med era styrväxlar? Jag har en e30 utan servo vilket är lika med -> ratta som fan... Jag har nu beställt ett servokit till e30 av en kille.. men köpte inte med själva styrväxeln, eftersom jag bla. läst denna tråd om att man kan använda e36 styrväxel för ännu kvickare respons!! och det vill man ju ha
Jag vet inte hur många varv jag har på ratten vid fulla utslag som det är nu.. men många är det... om jag fattat allt rätt nu så är det såhär: Vanlig e36 = 3,5varv M3 3,2 e36 = 3,5varv (samma som standard e36) M3 3,0 e36 = 3,0varv (Lite kortare) Z3 M = samma som e36 och e36 M3 3,2 Eller gäller bara detta om man har en M3 e30 från början? Någon hade ju 2,7 och någon 3,2varv?.. vad är det som gäller? Jag hittade en Alpina B6 från 93.. är det kortare styrväxel på den än på de andra e36?? typ som M3 3,0.. _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA
|
||||
|
Nja, har för mig att det är så att m 3,0 har 2,75 varv.
M3 3,2 samt övriga e36 förutom 316 utan servo 3,0 varv. M3 E30 3,5 varv Övriga e30 med servo 4,1 E30 utan servo 4,6 eller om det var 4,7 varv. Det blir iaf en jäkla skillnad men en e36 styrväxel, även på m3 e30 som har kortare växel från början. _________________ Jonas Edling |
||||
[Drygt OT-inlägg] Alfa Romeo?
Eller kanske E32L? [/Drygt OT-inlägg] För att bidra med någonting konstruktivt: finns det inga eftermarknadsbitar för snabbare styrning till E30/E36? Quik Rak, eller vad de nu heter? Kollade faktiskt upp det i Demon Tweekskatalogen men hittade ingenting vettigt. |
||||
Hur snabbstyrt vill du ha det? Med 2,75 rattvarv blir det rätt direktstyrt. Jag har kört en Volvo 240 på gata och sladdat omkring lite som hade 2,0 rattvarv och det var rätt spännande. Känns som om man ska köra av vägen i högre farter såfort man rör ratten... _________________ Jonas Edling |
||||
Aha! okej! då ska jag nog i första hand försöka satsa på en vanlig e36 växel.. Det LÄR ju bli lite skillnad mellan 4,7varv och 3,0varv!! Hittade en för 1200:-
Hehe! Ja det får ju inte bli för mycket... Det måste varit en växel som passar rally gissar jag. En orginal gammal 240 utan servo är ju lite svårjobbad ibland just pga. att man får ratta som en tok! Mindre ratt hjälper ju lite, men en kortare styrväxel är ju helt sjukt mycket bättre! Jag körde för några årsen en Opel AsconaB Ekonomi rallybil. Man fick köra på tid runt en 1km sträcka i skogen! Gissa om det var kul!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! I alla fall hade den kortare styrväxel... Den kändes löjligt lätt att ratta upp i ställ inför kurvorna osv.
_________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA
|
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Styrväxel från Z3 M coupe -01 till 325 E30 ??
|
4 besök senaste veckan (18307 totalt) |