Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 4874 besök totalt |
Vi använder hörselskydd...
Jag tror också på NSXen som ett alternativ i detta fall. En Ferrari som tål att slitas på. Framgångar som motortillverkare i F1 mm, mm. _________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -60 BMW E30 Baur TC2 -85 Sportscar F1000 van Diemen RF75 MG Midget -61 |
||||
För turåkning använder jag den typ av hörlurar som man stoppar in helt i örat, och som har en expanderande skumpryl, som sånadär gula hörselproppar, kombinerat med bärbar mp3/cd.
Men jag tror inte den typen av lösningar är det som primärt efterfrågas. Jag tycker du skall prova alla de bilarna du är intresserad av, gjärna mer än en snabb tur runt kvarteret, om möjligt en helg med lite mer bilåka, så du kan bestämma dig för vad som är lämpligt. Sen så anser jag att det är lite synd att köpa en bil i det övre registret av budgeten, då blir det oftast mindre pengar kvar till drift, däck och underhåll tenderar att bli en större utgift än vad man räknat med innan man började köra på bana. |
||||
-Själv skulle jag...
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ...om pengar funnits och lite mer komfort vore prio...en 9??(11a) Turbo -Varför? ...först och främst, motorerna som är helt överlägsna och inte jämförbara med Elise/Exige/Speedster tycker jag. Resten verkar också funka. _________________ ![]() Michael Stadig --BBDB-- ![]() Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R |
||||
Appappappapp! Vet inte hur det är med lotusen men bagaget i en speedster är faktiskt rätt OK för en så liten bil med mittmotor. Utrymmet är på 200 liter. Det går absolut att få ner en veckas sommar bagage för två personer, men det blir svårt att få med sig extra taxfree hem ![]() När vi pratar långresor så är det snarare ljudvolymen som är begränsande skulle jag tro... men det gäller ju fler bilar i listan. _________________ Mattias Meldert ![]() |
||||
|
||||
Boxster, tack! ![]() Ang. bagageutrymmesstorleken på Boxster/Boxster S, se denna sida: http://www.porsche.se/cl/987/boxster ![]() Reste själv runt i fem-sex veckor med Boxstern i Europa förr-förra sommaren, med både tjej - och därtillhörande bagage. Var förstås så gott som fullt i respektive bagageutrymme, men kupén kunde vi hålla bagagefri. Två personer reser mao i full bekvämlighet, i relativt god ljudnivå - det går att prata med varandra utan att skrika, även om man givetvis hör motor- och vägljud på ett annat sätt än i en vanlig bil. Exigen...ja, den låter kan jag intyga! ![]() EDIT: Ska man dessutom ge sig ut på långresor tycker jag det känns bra att veta att det finns ett fungerande servicenät om ngt skulle gå fel med bilen. Vill man så kan man förstås komplettera sin Boxster (eller 911) med takräcke: ![]() _________________ ![]() |
||||
|
||||
Hmm, mig veterligen är det bara ett fåtal Opelverkstäder som får jobba med Speedstern? och hur fungerar det med Lotus och service? ![]() _________________ ![]() |
||||
Det är möjligt, men då det i stor utstreckning är samma prylar som i många andra oplar, så torde problemet mer vara av akademisk natur än av praktisk. Vet inte ens om det finns en Porche-verkstad innom sådär 30-40 mil härifrån. Men jag håller med om att en Opel speedster kanske inte riktigt är rätt bil för bekväma långfärder, då åker man ju Citroen. |
||||
OK det är 80 liter mer bagageutrymme i boxstern (sorry, för felstavningen tidigare, det var inte meningen) dessutom får man ner en golfbag i boxstern (vilket iofs är ett minus i min bok...
![]() takräcke finns inte till Speedster men däremot finns det som någon redan nämnt en sorts pakethållare som man kan montera på bak för att få med extra last. Angående service så klarar alla Opelverkstäder det grundläggande. Motor och drivlina är ju hämtade från vectra/astra coupé. Vad det gäller Speedsterns kopetens på bana så är den från början i helt paritet med Elisen, man ska dock nog helst göra en ordentlig hjulinställning (ffa camber fram) så att man plockar bort lite av understyrningstendenserna. Att jämföra den med Exigen är väl inte helt rättvist då Exigen har R-däck monterade orginal. Speedster Turbon är nog faktiskt mindre bananpassad än 2.2:an, den väger mer och är mer komfortinriktad i hjulupphängningen orginial, Den är dock mao mer lämpad som GT-vagn (även om jag inte skulle kalla den för det) då den också har lite mer skinnklädsel och ljuddämpning i kupén. Dock är bagageutrymmet aningens mindre på Turbon (men skillnaden är inte särskilt stor) då motorn med turbo kräver lite mer plats. Men visst, jag tror att Boxstern är ett mer komfortabelt alternativ och säkert lämpligare för lång/semester resor men jag personligen tycker att speedstern/elise/exige är roligare... Personligen står jag ut med den lite sämre komforten även på långresor. Letar man efter komfort så passar nog ingen av dina alternativ särskilt väl... Men varför inte provköra själv? det finns ständigt ett par Speedstrar till salu i Sverige och utbudet av boxtrar är säkert större. Så provkörning ska väl inte vara omöjligt? _________________ Mattias Meldert ![]() |
||||
Nya (997) 911 Carrera S känns som ett perfekt GT-val om du har budgeten. Den klarar allt plus att frun inte kommer klaga vare sig om hon skall åka eller köra, vilket kanske är en betydelsefull faktor. Har du inte budgeten känns en M3 som naturligt val om du trivs men en M5.
Läs min "test" på http://hem.passagen.se/rydquist/miata/ 911 GT3 är en bansmiskare av rang men den har delat testarna i två läger - de som verkligen kan köra och de som skulle vilja kunna. ![]() |
||||
Trimma en speedster turbo till ca 250 och ett vrid på över 350 Nm.
Då har du garanterat en GT3 utmanare i högre farter. sen är långfärdskomforten under all kritik i Speedster (men det är inte så konstigt) och pga att bagagebaljan är gjord av plast så får du inte lasta mer än 50kg i trunken. (även om det finns plats) Jag tror att Boxter S är alternativet för dig. _________________ Mathias Lövdblad |
||||
For those who dare...
Du verkar ha en litan slant att leka med kan man se av alternativen. Om du är modig och törs öppna ögonen (det är du ju eftersom du också åker båge... ![]() Ferrari 328 Ferrari 355 Sätt dig ner med excel ochdu ska finna att det är en realistiskaffär jämfört med dina alterrnativ. De är driftsäkrare än vad många tror. Ingen hokuspokus utan bara välgjord teknik. Köp nu, priserna kommer inte att sjunka, snarare kanske öka. Skaffa väskset och åk europa runt. Fungerar alldeles utmärkt. Du kommer att få fint bemötande överallt. Att åka helt standard på bana går utmärkt. Smärre modifieringar är dock att rekommendera. På kurviga vägar med andra sportbilar kommer du aldrig att ha problem med högt tempo, snarare tvärtom. En kommentar från en MC-åkare. Det finns ingenting som är så kommunikativt som en sporthoj och ska man gå från sporthoj till sportbil kommer man att bli mycket besviken på just den kommunikativa delen, att bilen pratar med dig. Det är ju det som gör bilkörningen rolig. Av alla bilar jag har provat finns det ingen som är så kommunikativ som just Ferraribilarna. Om en bil är kommunikativ kan du att det sista ur bilen och det är det som gör den snabb. Dvs du kan köra på 10/10 istället för 9/10. Det räcker för att du ska ha ett övertag mot effektstarkare eller andra på pappret "bättre" bilar Försök att prova en och du kommer att se att det är ett riktigt alternativ om du ska ha riktigt roligt. Själv kompletterade jag med en Aprilia RSVMille R -00 efter många år med italienska sportbilar. _________________ Ciao Peter Söderlund Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4 |
||||
Ur hjärtat måste jag föreslå nsx eller boxter, dock så är "vill ha" faktorn högre på nsx'en.
Varför? jo, för att som sommarbil passar båda ypperligt och är hyggligt bekväma (vad jag förstått), jag har inte haft nöjet att köra någon av dem själv, men jag vet vad som åker ifrån mig på banorna och vad jag vänder mig efter i trafiken. Jag måste säga att jag vänder mig mer efter NSX än efter boxter, mest för att NSX'en är mer maskilin i sin framtoning samt betydligt mindre vanlig i stockholmstrakten. _________________ /Niklas Holmlöv Mx5 turbo |
||||
Hade jag haft dom stålarna hade jag skyndsamt inhandlat en beggad Porsche boxter i bra skick.
Sen..... Hade jag lyft ut motorn och ersatt den med en förstärkt kompressormatad S2000 maskin och ny låda. En sväng förbi Öhlins resp MrCarbon, nya däck/fälgar och lite annat lull lull och jag hade haft en bil som piskar det mesta. Pris? har man råd med en CSL så är man i mål! Prestanda? - fantastisk. _________________ Mvh // Niklas L |
||||
Hur reggar du ett motorbyte i en Boxter?
Iofs behöver man byta hela drivlinan och bromsar för att klassas som ombyggt (och det är väl planen med förslaget?). Sen är det bara 150Kw/ton som sätter begränsningen. Hur får man papper på en moddad motor för ombyggt? |
||||
Jag är övertygad om att det inte är hur eller av vad som bagagebaljan är tillverkad som sätter viktbegränsningen. Anledningen till att man inte får lasta mer är för att man då påverkar bilens viktfördelning för mycket. Speedstern har ju redan olastad 60% av vikten på bakhjulen. Edit: Det är alltså lasturtymmets placering som ger begränsningen, hela utrymmet ligger ju bakom bakaxeln. _________________ Mattias Meldert ![]() |
||||
Ska man göra en sådan trimoperation så blir man hur som helst tvungen att uppgradera ungefär allt, så man kan lika gärna göra det ordenligt, bilen skulle vid bes behöva ha en tjänstevikt på 1177kg för att passera med en F20C motor i N/A utförande - dvs inga egentliga problem. När vi då sen pratar om överladdningen så är det lättaste att alltid besikta N/A, moddarna behöver inte synas. Summa summarum: Mittmotor 500hk++ 6 petad låda Öhlinschassie Monsterbromsar R-däck Huv, baklucka och tak i kolfiber bur Några extra aerodynamiska hjälpmedel Bagageutrymme Sen är det bara att åka ner till ringen och ge järnet! _________________ Mvh // Niklas L |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 4874 besök totalt |