Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Hur ofta byter ni bromsvätska?
<<   1, 2, 3, 4   >>
4 besök senaste veckan (14021 totalt)
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Dan Hovang skrev:
Jag tycker att om bromsarna kokar när man har en vätska med 280 graders kokpunkt men inte med Castrol som har 310 graders kokpunkt så har man något fel på bromsarna eller på sin bromsteknik. Dessutom har man för små marginaler.

Men visst kan det kännas fint att ha det bästa.

Väldigt många bilars standard bromsar är för klena för bilen så då gäller det att göra alla de små sakerna för att det ska kunna räcka.

och de som bromsar perfekt kan vi nog räkna upp på fingarna, även om man tappat några...

Vressel
Här sen Apr 2003

Rolle Scirocco skrev:
Dan Hovang skrev:
Jag tycker att om bromsarna kokar när man har en vätska med 280 graders kokpunkt men inte med Castrol som har 310 graders kokpunkt så har man något fel på bromsarna eller på sin bromsteknik. Dessutom har man för små marginaler.

Men visst kan det kännas fint att ha det bästa.

Väldigt många bilars standard bromsar är för klena för bilen så då gäller det att göra alla de små sakerna för att det ska kunna räcka.

och de som bromsar perfekt kan vi nog räkna upp på fingarna, även om man tappat några...

Jag menade ju mer att man kan förbättra annat på bromsarna, kanske främst kylning, om man har problem med att det kokar snarare än att byta till en tåligare bromsvätska. Annat på bilen far ju illa av för höga temperaturer (tex. belägg och skivor), så att byta vätska är mer att fixa symptomen istället för att lösa problemet.

Håller med om att det är få som bromsar perfekt, det gör ju att det måste finnas många som kan bli bättre!
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Vill påstå att skillanden är marginell mellan RBF och SRF. Iaf för alla som inte åker race och då särskillt långlopp. Hur många märker ngt på banleksaken under ett 20 minuterspass om man gör ett blindtest...

Har provat båda i långloppssaaben och kanske kanske kan man tycka SFR:en klarade sig ett strå längre.
Största problemet var dock som redan nämnts avsaknaden av korrekt kylning pga "felvända" skivor...

Så ur perspektivet "pang för pengarna" är RBF det självklara valet.
RBF är absolut nte kass, tvärtom, vilket man kanske kan få för sig mellan raderna här.
Tävlar man och kräver det absolut sista så kör man SRF.

770kr/l är dock ett stöldpris och man ska nog kolla uppsina leverantörer...

Torr kokpunkt är för ny vätska.
Våt är då 4% vatten löst upp i den samma.

Loffe
Stockholm/Hässelby
Här sen Feb 2004

Tack Jonas och Andreas för svaren.

Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004

Själv kör jag på LHM, den oljan har hög kokpungt, och absorberarr inte vatten, så problem med korrosion är mycket mindre. (kostar 65-75 kronor per liter )

Byter var eller vartannat år beroende på bilens användningsområde

--VVTS--
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002

Magnus L skrev:
(kostar 65-75 kronor per liter )

Med den kostnaden kan du ju byta varje år ..bytte på min när jag satte dit dom nya fina 4-kolvsoken fram.Fick typ dit inte fullt 1 liter

MatroxMGA
Skåne
Här sen Okt 2003

Andreas Lidström skrev:

770kr/l är dock ett stöldpris och man ska nog kolla uppsina leverantörer...

Vill man ha det bästa så kostar det (vilket SRF ska vara)...........beträffande priset så kollade jag bara lite snabbt på bland annat mekonomens hemsida (även autoexperten tror jag det heter). Du får kontakta deras leverantörer och ta ett snack

Anders Larsson skrev:

405:- hos Malmquist & Edling i Norrköping..om man har vägarna förbi

Tack för tipset thumbs up thumbs up Stacke skulle annars försöka ordna några liter till mig.

Philip Lundh
Citera
TheProphet
Sundsvall
Här sen Sep 2003

Motul RBF 600 har Torr kp = 312'C och Våt kp = 216'C.

Castrol SRF har Torr kp = 310'C och Våt kp = 270'C.

Byter du som jag, då jag kör 1 gång före sommaren och en gång i mitten av sommaren. Då anser jag iaf att RBF:en klart är att föredra. Fast byts inte vätskan ofta så är SRF valet då den har klart överlägsen Våtkokpunkt.

Källa:
Castrol SRF-> http://www.hrpworld.com/client_images/ecommerce/client_39/products/pdf . . . .
Motuls hemsida RBF-> Se www.motul.com (går inte att direkt länka).

Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003

Hjälpmoderator

Tänkte fortsätta i samma spår här.

Igår när vi var och ute och provkörde bilen så gick pedalen helt plötsligt i botten.
Körde upp på liften igen och då var där broms
Ut igen, broms ett par gånger sen helt plötsligt i botten igen, och kopplingen försvann (samma behållare)

Nu började jag virra lite på huvet och gick över allt en gång till. Men hittar inget, ut igen och samma sak. Sporadiska bottennapp, pedalen åker ej tillbaka heller.

Vi hade problem med att få ut luften till den hydraliska handbromsen när vi hade i ny bromsvätska och då monterade vi på vår tryckluftsgrej som man kopplar på behållaren och sen bara öppnar man nipplarna så kör den igenom, funkar jättebra. Problemet är att det var vanlig bromsvätska i den men vi hade tight schema så det var till att chansa, kör med rb600 motul i bilen. Kan det vara så att det inte går att blanda bromsvätskorna sådär? Annars vet jag inte vad som kan vara fel...

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Jag har iaf haft Motul och okänd vanlig bromsvätska blandat utan att något speciellt hände.

Sundsvall
Här sen Sep 2003

Är det inte vattenhalten som blivit för hög då? och därmed så kokar den väldigt tidigt? Gammalvätska som stått i garage kan juy vara rejällt förorenad tänkte jag, men det är bara en gissning.

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Låter extremt troligt.

Sundsvall
Här sen Sep 2003

Magnus Thomé skrev:
Låter extremt troligt.

Ja jag gissar nog på att det är mera vatten i vätskan än vätskan kan ta upp.. så den kokar på tok för tidigt...

Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002

Hur dålig blir egentligen bromsvätska av att förvaras i en öppnad men väl återförsluten och lufttät flaska?

När bromsvätskan fylls i flaska på fabriken tror jag inte den tappas upp i någon hokuspokus avdelning med avtorkad specialluft. Den fylls säkert på och den fukten som finns i det luftutrymme i flaskan som ändå finns kvar börjas omgående tas upp av vätskan. Den fuktmängden är minimal.

När man så tagit en dl vätska och återförsluter flaskan borde det ju inte finnas mer fukt i flaskan än den mängd som finns i den dl luft som tagit vätskans plats. Hur mycket kan det vara i volymprocent av vätskan som är kvar? Troligen nästan ingenting.

I en bil är bromsvätskebehållaren öppen och andas hela tiden i takt med att man bromsar och släpper pedalen. Året om, i vått och torrt, i hetta och kyla osv. Den vätskan borde suga åt sig oerhört mycket mer än det som finns i en försluten flaska. Ändå funkar det, oftast, i flera år på en bil med samma vätska.

Av detta resonemang drar jag slutsatsen att problemen är betydligt överdrivna om bromsvätska i öppnad flaska. Har jag fel?

Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Micke Holmström skrev:
Hur dålig blir egentligen bromsvätska av att förvaras i en öppnad men väl återförsluten och lufttät flaska?

När bromsvätskan fylls i flaska på fabriken tror jag inte den tappas upp i någon hokuspokus avdelning med avtorkad specialluft. Den fylls säkert på och den fukten som finns i det luftutrymme i flaskan som ändå finns kvar börjas omgående tas upp av vätskan. Den fuktmängden är minimal.

När man så tagit en dl vätska och återförsluter flaskan borde det ju inte finnas mer fukt i flaskan än den mängd som finns i den dl luft som tagit vätskans plats. Hur mycket kan det vara i volymprocent av vätskan som är kvar? Troligen nästan ingenting.

I en bil är bromsvätskebehållaren öppen och andas hela tiden i takt med att man bromsar och släpper pedalen. Året om, i vått och torrt, i hetta och kyla osv. Den vätskan borde suga åt sig oerhört mycket mer än det som finns i en försluten flaska. Ändå funkar det, oftast, i flera år på en bil med samma vätska.

Av detta resonemang drar jag slutsatsen att problemen är betydligt överdrivna om bromsvätska i öppnad flaska. Har jag fel?

Med tanke på att du själv skriver att den i bilen utsätts för mycket fukt är det dumt att kontaminera den med vatten innan den åker i bilen.

Det är skillnad vid exempelvis fabriken där den väldigt kort stund utsätts för fukt och att stå i ett halvår. Prova att köpa 2 PET flaskor coca cola, öppna den ena korken och återförslut den igen. Låt dem stå på samma plats 6 veckor.
Öppna båda flaskor och häll upp i varsitt glas och återkom med vilken cola som smakade fräscht och hade ordentlig kolsyra.
Efter det vet du hur täta korkar är.

och vätskan i en bil klarar inte flera år... Seriösa som rejsar byter innan rejshelgen, ibland efter kval etc för att ha max.

Sjöbo
Här sen Apr 2003

Hjälpmoderator

All bromsvätska kom från nya burkar.

Ska byta rören och slangarna idag och i med ny vätska.
Ny huvudcylinder blir det också.

Edit: när pedalen går i botten så åker den inte tillbaka heller.

Sundsvall
Här sen Sep 2003

Daniel6xQ skrev:

Ja då tapapr du tryck och därmed även vätska nånstanns då.. tråkigt för dig! Syns detinte vid nått ok elelr längs med nån slang då?

Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003

Hjälpmoderator

TheProphet skrev:
Daniel6xQ skrev:

Ja då tapapr du tryck och därmed även vätska nånstanns då.. tråkigt för dig! Syns detinte vid nått ok elelr längs med nån slang då?

om det vore så lätt. Jag blir inte av med nån vätska, alla rör och slangar var helt nya. Nu sitter det nya igen, vi har byggt om pedalstället idag oxå och nu verkar det fungera, har inte hunnit provköra då motorn strejkar lite.

Umeå
Här sen Maj 2004

super7 skrev:
Magnus L skrev:
(kostar 65-75 kronor per liter )

Med den kostnaden kan du ju byta varje år ..bytte på min när jag satte dit dom nya fina 4-kolvsoken fram.Fick typ dit inte fullt 1 liter

Ja, men för mig blir ju volymen något större, och eftersom LHM inte åldras som glykolbaserade saker så har jag hittills inte sett någon orsak att byta oftare.

--VVTS--
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004

Daniel6xQ skrev:
TheProphet skrev:
Daniel6xQ skrev:

om det vore så lätt. Jag blir inte av med nån vätska, alla rör och slangar var helt nya. Nu sitter det nya igen, vi har byggt om pedalstället idag oxå och nu verkar det fungera, har inte hunnit provköra då motorn strejkar lite.

Kan ha varit interneckage, i bromscylindern, (förutsatt att du uteslutit rent mekaniska fel) Jag har varit med om en bil med liknande symtom, på den var det en bromscylinder som närmade sig slutet.

--VVTS--
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003

Hjälpmoderator

Magnus L skrev:
Daniel6xQ skrev:
TheProphet skrev:
Daniel6xQ skrev:

Kan ha varit interneckage, i bromscylindern, (förutsatt att du uteslutit rent mekaniska fel) Jag har varit med om en bil med liknande symtom, på den var det en bromscylinder som närmade sig slutet.

Bromscylindern har gått 6 tävlingar. Men den har blivit bytt nu så nu hoppas vi på det bästa

Hur ofta byter ni bromsvätska?
<<   1, 2, 3, 4   >>
4 besök senaste veckan (14021 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande