Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bultar till spacerplatta?
<<   1, 2
6228 besök totalt
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003

jag gissar att man drar åt så den sitter fast alt, använder locktite..

Smörvik
Här sen Dec 2004

Trådstartare
ok.

Det blir nog insatsgängor som det ser ut nu...

Tack för alla svar!! thumbs up

SS 1.23.50 M3 E36 www.attitudemotorclub.com
Citera
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004

Köpte pinnbultar hos svenska fälg och dom jag fick var skräp.

låste pinnbulten med 2 muttrar så jag kunde skruva fast dem i navet. Jag skruvade å skruvade, tänkte va fan nyper det aldrig åt?

Visade sig att materialet var kass i pinnbulten så att gängorna förstördes + navet på bilen utan större kraft
för jag använde endast en vanlig spärrnyckel.

Satte upp en pinnbult i skruvstädet å jag kunde böja den utan större proplem dimension
M12x1,5 längd 75mm

Vaggeryd
Här sen Jan 2003

JanneZ3 skrev:
Köpte pinnbultar hos svenska fälg och dom jag fick var skräp.

låste pinnbulten med 2 muttrar så jag kunde skruva fast dem i navet. Jag skruvade å skruvade, tänkte va fan nyper det aldrig åt?

Visade sig att materialet var kass i pinnbulten så att gängorna förstördes + navet på bilen utan större kraft
för jag använde endast en vanlig spärrnyckel.

Satte upp en pinnbult i skruvstädet å jag kunde böja den utan större proplem dimension
M12x1,5 längd 75mm

de var inte bra, då faller hela mitt fälgköp. Går ju inte hitta fälgar som rymmer roliga ok till 4x100 mönster.

JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004

Använd vanliga hjulbultar för att fästa adaptern i bilen å likadan bult till fälg/adapter, så har jag det på min bil

Bmw:s orginal fälgskruv är 12,9 kvalitet så den sträcker sig inte direkt Undrar om det ens var 4,6kvalitet på mina pinnbultar jag fick

Vaggeryd
Här sen Jan 2003

JanneZ3 skrev:
Använd vanliga hjulbultar för att fästa adaptern i bilen å likadan bult till fälg/adapter, så har jag det på min bil

Bmw:s orginal fälgskruv är 12,9 kvalitet så den sträcker sig inte direkt Undrar om det ens var 4,6kvalitet på mina pinnbultar jag fick

Finns det fälgskruv med så platt skalle så man får plats med dem i en spacer?

Axel Byrmo
Smörvik
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Hur breda spacer ska du ha?

Jag mätte lite på mina hjulbultar sist lite hastigt... Då fick jag fram att det skulle klara sig med cirka 4mm.
Börjar dock bli lite osäker på om jag tänkte rätt nu... Ska ta och mäta ordentligt imorgon!
Just det spacern är 26mm. Bulten med huvud och kona var lite längre men jag fick för mig att jag inte behövde räkna med sista biten av konan...

Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003

I mitt fall behöves de spacers som är ca 15mm för att jag ska få på fälgarna.

Då behöver jag långa skruv, uppskattar: Nav 10mm, spacer till skivan 4mm, skivan 7mm, fälgspacer 15mm och 10-15mm fäste i fälgen.

Isf behöver jag 50mm gänga iaf. De finns skruv på NP produkter i JKPG som man köper i 50 pack som är 80mm med sexkantsskalle och helgängade. M12x1.5 Minns dock inte vilken kvalite det var men de borde varit högre än 8.8.

Dock så måste man göra en spacerplatta typ 30 bred om man ska försänka skruv i den.

Axel Byrmo
Smörvik
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Jag var ute och mätte lite seriösare i kväll och jag hade tänkt rätt...nästan...

Etersom hålet i bromsskivan är större en diametern på gängan så går konan in en bit i hålet. Därför behövde jag inte räkna med sista biten av gängan. Bulten sticker då ut 23.5 mm från bromsskivan till huvudet på bulten.

Då kom vi till det som jag inte hade tänkt på...
Jag hade ju glömt att kolla hur långt man kunde skruva in bulten innan den tog i bromsarna

Så jag plockade isär navet också och mätte och kom fram till att mina planer sprack lite. Bultarna som jag hade tänkt att använda är 53 mm långa och när jag hade skruvat in dom maximalt så stack dom ut 27 mm från bromsskivan (hade inte tänkt på att styrningen satt så långt in i fälgen..)

Så nu får jag antingen köpa lite kortare bultar (borde ju vara enklare att hitta..) , slipa ner skallarna lite eller se om jag kan lägga till 2 mm på spacern.

Så din beräkning stämmer rätt bra Karlsson. Jag hävdar att man behöver minst 23.5 mm för att kunna försänka bulten. (om man inte hittar någon med lägre skalle) Då har man lite drygt en mm till närmsta bromsdetalj.

P.S Jag kör ju med 16 mm fram och till dom har jag längre bultar så det borde ju funka bra med ett par liknande till dig Karlsson.

edit: Hjärnsläpp... 23.5 mm ska det stå...

Citera
Skruva banåkabil
Bultar till spacerplatta?
<<   1, 2
6228 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande