Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Slalomregler?
<<   1, 2
3518 besök totalt
Joakim Bonér
Stockholm
Här sen Feb 2003

Ja en sån bana skulle man ha i trädgården!

Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002

JohanR skrev:
Det brukar ju räcka med att man åker och sladdar lite på en parkeringsplats för att någon "ansvarskännande" medborgare ska ringa till Polisen thumbs down

JohanR

När dom intervjuade en polis på radion för någon månad sedan, om bilkörning på is , så tyckte han att det var bättre att man övade halkkörning på någon parkeringsplats!
Jag blev alldeles förstummad!

johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

När jag och någar kompisar var och sladdade på Älvsjöparkeringen för ngn månad sen så kom Polis, det tyckte bara vi skulle vara rädda om bilarna när vi höll på. thumbs up

Sen åkte de och sladdade lite själva ett tag.
Citera
Janne N
Stockholm/Tyresö
Här sen Dec 2002

om man frågar statliga inrättningar så verkar det som de är statliga.
Snabba och tydliga svar är inte deras starka sida. Om man ska hyra
Tullinge så tar det 5 minuter att få svar om det banan är disponibel
och vad det kostar. (dyrt)
Ska man hyra ett militärflygfält så ska man skriva analoga brev till
chefen och förklara varför man vill hyra och vad man ska göra. (billigt)
Det är inget fel i det, kul att försvaret värnar om föreninslivet i landet.
Men en smula trögt är det. Jag vill köra slalom nu, inte i höst.

Jan Nagy
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Elände att vi inte känner tilll någon stor långtradaromlastningsdepå som står tom någon kväll eller helg....

Listerby
Här sen Nov 2002

höfläkt skrev:
SBF skulle väl tillintet göra sig själva om dom inte proppsade på tillstånd....
Nåväl, med SBF tillstånd (kan man få sånt för slalom..?) åker färsäkringen iaf all värdes väg. Men man har ju deras personförsäkring

Enligt mitt försäkringsbolag (Länsförsäkringar) så gäller alltid trafikförsäkringen.
Vad är det i "licensförsäkringen" som inte ingår i trafikförsäkringen?

Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Ingmar Truedsson skrev:
höfläkt skrev:
SBF skulle väl tillintet göra sig själva om dom inte proppsade på tillstånd....
Nåväl, med SBF tillstånd (kan man få sånt för slalom..?) åker färsäkringen iaf all värdes väg. Men man har ju deras personförsäkring

Enligt mitt försäkringsbolag (Länsförsäkringar) så gäller alltid trafikförsäkringen.
Vad är det i "licensförsäkringen" som inte ingår i trafikförsäkringen?

Den täcker dina egna personskador (fast det har jag ingen aning om din trafikförsäkring gör eller inte) och tredje hands skador.

Sen spelar det ingen roll om fordonet är försäkrat eller inte, dvs man kan åka med ett specialfordon som inte skulle vara godkänd på gatan.

ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Magnus Thomé skrev:

Elände att vi inte känner tilll någon stor långtradaromlastningsdepå som står tom någon kväll eller helg....

Gör vi inte?

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Trådstartare
AndersY skrev:

Men hur är det med krav på ambulans, brandbil och dyligt?

Ja, hur var det med det här, brukar sånt krävas?

#24, #64, #88
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

ice skrev:
Magnus Thomé skrev:

Gör vi inte?
Vet du nåt bra ställe?

Här sen Nov 2002

AndersY skrev:
AndersY skrev:

Men hur är det med krav på ambulans, brandbil och dyligt?

Ja, hur var det med det här, brukar sånt krävas?

På enklare tävling behövs inte riktig ambulans men sjukvårdsfolk och en "bårbil" med lite utrustning.
Räddningsbil behövs.

AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Jocke skrev:
Ja en sån bana skulle man ha i trädgården!

Den kostade bara nånting på 1 miljon, typ 1,5, och bud nr 2 var en bra bit under 1 miljon. Här får man knappt en 800 kvm tomt för 1,5 milj., så lite skillnad på kvm-priset.

När jag tittar på den där övre bilden igen så borde det inte vara så himla dyrt att tämligen enkelt göra om den till en hyfsad 3-km racerbana. Om man börjar ett par hundra meter för strippens början(det extra svarta spåret) och kör till den första avfartsvägen av de två så får man en raka på kanske 12 - 1300m innan man svänger av. Om man då lägger in en chikan åt vänster i färdriktningen, någonstans strax före mitten så blir det inte så långa rakor. Sedan följer man den parallella taxbanan till en bit innan stripstarten, där man gör en vänsterhårnål, följt av en relativt snabb höger, som rätas ut och mjukt går tillbaks till taxbanan igen i en svag vänster. En förvuxen chikan med riktiga kurvor alltså. Sedan åker man nåt hundratal meter innan det blir en lång höger tillbaks till landningsbanan och starten igen. Depåer kan man ha vid den bortre avfarten ifrån banan, längst till höger.

Så med kanske totalt 300 m nyanläggning skulle man ha en bana på ca 3 km, med 9-25 m bredd. Kanske inte världens roligaste, men körbar. Nu är inte det aktuellt på just den här banan, eftersom grannar och kommun skulle få spader, plus närheten till midlandabanan, men många militärfält liknar ju den här med samma uppbyggnad och dimensioner, eftersom de skulle klara samma typ av flygplan och opereras likadant.

om mycket av arbetet kunde göras ideellt av en klubb, så är det säkert några som har åkerier och annat nyttigt, så röjningsarbetet skulle säkert nästan bli gratis, asfalten får man till självkostnadspris, liksom bärlager och annat. Däremot behövs det ju säkert lite räcken på en del ställen, samt nåt staket och sandfållor, men avåkningsytorna går ju att göra gigantiska på de flesta ställen. Så jag tror nog man skulle kunna komma undan med 3-4 miljoner i klubbregi. Eller är det alldeles för lågt?

#24, #64, #88
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Det låter väl lite som tankarna de har med Björkvik?

Täby
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Jo, det är väl det, men jag har inte hört hur mycket det skulle gå på.

#24, #64, #88
Citera
Allmänt banåkaforum
Slalomregler?
<<   1, 2
3518 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande