Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 3518 besök totalt |
När dom intervjuade en polis på radion för någon månad sedan, om bilkörning på is , så tyckte han att det var bättre att man övade halkkörning på någon parkeringsplats! Jag blev alldeles förstummad! ![]() _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||||
om man frågar statliga inrättningar så verkar det som de är statliga.
Snabba och tydliga svar är inte deras starka sida. Om man ska hyra Tullinge så tar det 5 minuter att få svar om det banan är disponibel och vad det kostar. (dyrt) Ska man hyra ett militärflygfält så ska man skriva analoga brev till chefen och förklara varför man vill hyra och vad man ska göra. (billigt) Det är inget fel i det, kul att försvaret värnar om föreninslivet i landet. Men en smula trögt är det. Jag vill köra slalom nu, inte i höst. _________________ ![]() Jan Nagy |
||||
Enligt mitt försäkringsbolag (Länsförsäkringar) så gäller alltid trafikförsäkringen. Vad är det i "licensförsäkringen" som inte ingår i trafikförsäkringen? _________________ MVH Ingmar Truedsson Opel Kadett GSi på bana |
||||
Den täcker dina egna personskador (fast det har jag ingen aning om din trafikförsäkring gör eller inte) och tredje hands skador. Sen spelar det ingen roll om fordonet är försäkrat eller inte, dvs man kan åka med ett specialfordon som inte skulle vara godkänd på gatan. |
||||
Gör vi inte? ![]() _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
På enklare tävling behövs inte riktig ambulans men sjukvårdsfolk och en "bårbil" med lite utrustning. Räddningsbil behövs. |
||||
Den kostade bara nånting på 1 miljon, typ 1,5, och bud nr 2 var en bra bit under 1 miljon. Här får man knappt en 800 kvm tomt för 1,5 milj., så lite skillnad på kvm-priset. ![]() När jag tittar på den där övre bilden igen så borde det inte vara så himla dyrt att tämligen enkelt göra om den till en hyfsad 3-km racerbana. Om man börjar ett par hundra meter för strippens början(det extra svarta spåret) och kör till den första avfartsvägen av de två så får man en raka på kanske 12 - 1300m innan man svänger av. Om man då lägger in en chikan åt vänster i färdriktningen, någonstans strax före mitten så blir det inte så långa rakor. Sedan följer man den parallella taxbanan till en bit innan stripstarten, där man gör en vänsterhårnål, följt av en relativt snabb höger, som rätas ut och mjukt går tillbaks till taxbanan igen i en svag vänster. En förvuxen chikan med riktiga kurvor alltså. Sedan åker man nåt hundratal meter innan det blir en lång höger tillbaks till landningsbanan och starten igen. Depåer kan man ha vid den bortre avfarten ifrån banan, längst till höger. Så med kanske totalt 300 m nyanläggning skulle man ha en bana på ca 3 km, med 9-25 m bredd. Kanske inte världens roligaste, men körbar. Nu är inte det aktuellt på just den här banan, eftersom grannar och kommun skulle få spader, plus närheten till midlandabanan, men många militärfält liknar ju den här med samma uppbyggnad och dimensioner, eftersom de skulle klara samma typ av flygplan och opereras likadant. om mycket av arbetet kunde göras ideellt av en klubb, så är det säkert några som har åkerier och annat nyttigt, så röjningsarbetet skulle säkert nästan bli gratis, asfalten får man till självkostnadspris, liksom bärlager och annat. Däremot behövs det ju säkert lite räcken på en del ställen, samt nåt staket och sandfållor, men avåkningsytorna går ju att göra gigantiska på de flesta ställen. Så jag tror nog man skulle kunna komma undan med 3-4 miljoner i klubbregi. Eller är det alldeles för lågt? _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 3518 besök totalt |