Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Vilka dämpare är bästa kompromisen
<<   1, 2
3705 besök totalt
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003

fast de känns som en udda grej att de ska hända. Bilstein har väl väldigt bra kvalitetsrykte.

Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Nik skrev:
insomniac skrev:
På grund av detta https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13921&start=315 kanske?

Det händer ju att spiralfjädrar går av emellanåt så definitivt inga spiralfjädrar heller!!!
Bra kommentar! *även om du såklart menar skruvfjädrar *

Bilstein håller såklart i allmänhet bra kvalitet, bättre än de flesta vågar jag påstå.

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
bader
Furulund
Här sen Jul 2004

Trådstartare
Ja.. men det blir intressant att se hur reklamationer hanteras av Bilstein.

Det får nog bli en uppsättning gula Konis.. Och så får man montera små elservon på bilen.

Att göra det med lysande dioder och sånt är överkurs.. det är bara att se till att ha en potentiometer.. Och så följer de bara potentiometern. Funktionen är ju detsamma som med radion.. bara trådstyrt

Sen så blir det nog mest så att man inte ändrar fjädringen.. Om inte fram då ifs

Ska smyga på några ställbara camber grejer fram samtidigt.. så när man lyfter för att montera Rdäcken, så ställer man cambern och dämparna samtidigt

Tack för alla kommentarer.. nu ska det bara sparas pengar

BMW 325 Ci -01
BMW 330i -00
BMW 535XD -16
MB 300SEL -70
Citera
NiklasF
Skåne
Här sen Sep 2003

Pär Hansson skrev:
Nik skrev:
insomniac skrev:
På grund av detta https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13921&start=315 kanske?

Det händer ju att spiralfjädrar går av emellanåt så definitivt inga spiralfjädrar heller!!!
Bra kommentar! *även om du såklart menar skruvfjädrar *

Jaja, det gör jag väl. Kanske lite tramsig ironi sådär framåt natttimmarna, men jag tycker det är löjligt att racka ner på ett märke på grund av en enstaka incident.

Finns inga märken som inte någon gång råkat ut för tillfälliga kvalitetsbrister. Gud förbjude men ett dåligt mekjobb kan få lika katastrofala följder.

Skulle man undvika att köpa en bilmodell pga att den i något utförande drabbats av tillverkningsfel, undermåliga komponenter eller dylikt så skulle det inte bli många bilar kvar att köpa.

Framgång är planerad, shit happens

Här sen Okt 2004

vid mitt första inlägg så fanns det en sådan här efter det jag skrev:
dvs det var minst halvt på skämt... jag vet mycket väl att _om_ det nu visar sig vara materialfel så må det vara hänt, det händer även det bästa märket. Bader och jag var ju med när brorsans dämpare gick av (vi skulle ju få åka, men det blev ju inte så... )

Yaskin
Norrköping
Här sen Feb 2004

nå, vad hände? blev det några servon???

/ Andreas

Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004

insomniac skrev:
Jo, det tål att kluras på ;-) Men för att ge Bader ett svar på hans fråga, INTE BILSTEIN

Krille_hlm skrev:
Har nu konstaterat: Det var INTE Bilstein stötdämparen som gick av först.
Det sitter tre M10 bultar nere i botten som går igenom den plattan som länkarmarna + styrarmen sitter i och sedan fäster i spindeln/fjäderbenet.
En bult i bakkant har gängat ur sig, de sitter utan någon som helst låsning, och så har resterande två i framkant gått av när det börjat glappa. I och med detta så har fjäderbenet varit löst i botten, hjulet har vridit sig och slitit av stötdämparen där uppe.
Korkad kostruktion att inte ha någon som helst låsning på bultarna
Kan bara tillägga en sak; det blir rostfria bultar av flygkvalitet med hål för najtråd + loctite hädanefter, för som det sitter monterat orginal det funkar tydligen inte..

Inte så konstigt att kolvstången går av om fjäderbenet släpper från spindeln?

Eller jag har missförstått alltihop nu?

Vilka dämpare är bästa kompromisen
<<   1, 2
3705 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande