| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Styrsystem
|
<< 1, 2, 3, 4 >> 10218 besök totalt |
|
Klarar du att montera sprutet riktigt i bilen så klarar du att få igång den skulle jag tro. De manualer jag kollat i (NIRA och Autronic, båda bra system vad jag har hört) skapar en "startupmapp" baserat på motordata. Sedan har ju Autronic den förträffliga autotunefunktionen som i princip mappar bilen åt dig.
Svårigheten ligger nog inte i själva mappningen utan snarare i att montera sprutet i bilen och få det att fungera korrekt. _________________ Martin Öling |
||||
|
Är det bara Autronic som är skälvupplärande eller kan oxå Nira detta??
Har läst på bägge sidor men nira verakar vara "Plug & Play" med Bosch grejor, är Autronic samma sak?? Verkar inte direkt vara några skilnader på olika styrsystem i pengar? Men kanske på kvalitén?? _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
Jag är övertygad om att Nira är bra. Det sitter i massor av vanliga bilar. Detta är en VERSION av ett mycket beprövat system. Det kommer med peak and hold inom kort också. Nej, plug and play är ju att man sticker i kontakten och kör. Så blir det inte. Det är at det är compatibelt med Bosch och alla dess givare. Men det måste ställas in. Jag gissar att du behöver hjälp. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
Nira har en "autotune"-funktion där det kalibrerar in sig själv mot en smalbandssond. Kräver dock att man har tillräckligt vettig grundinställning så att bilen startar etc, men det ska väl inte vara jätteknepigt att få till. _________________ Ragnar Burenius
|
||||
|
Autotune funkar endast om man har en bredbandslambda en vanlig sond går ej att lita på, jag har kört min motor ett antal gånger i bromsbänk men en vanlig sond och en bredband och den vanliga lambdan är helt ute och cyklar ska man gå efter den så går bilen så fett så man får inte ut en hk.
och att det svåra är att instalera och det lätta är att mappa stämmer absolut inte, om det vore så lätt att mappa så borde ju varenda motorintres. snubbe kunna mappa våra motorer och så är inte fallet! Men skaffar du bredbandslambda och ett eftermaknadssprut och ni är ett par motorkunniga personer så kan jag nästan lova att ni kan grundmappa bilen rätt bra, lägg in snälla tändkurvor sen mappar ni bränslet efter bredbandslambdan. Men mitt tips ta bilen på trailer till ett ställe som säljer och instalerar och mappar så har du garanti på allt arbete plus att det är utfört på ett och samma ställe och ingen kan skylla ifrån sig på någon annan om det skulle hända något! Gå in på PPF hemsida Andreas och Bäckis pular med turbokonventering av BMW motorer och kör Autronic sprut dom kan hjälpa dig med allt! Kör själv med Atronic SMC. Mvh/Henrik _________________ Henrik Andersson |
||||
|
Förstå mig rätt nu:
Jag har I N T E tummen mitt i hand och kan klara av installationen själv till 110%. Dock så vet jag att jag inte kan göra mappningen själv! _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
Med den inställningen är jag säker på att det går bra Av det jag förstått när man köper Nira så uppger man ett antal parametrar ex: effekt på bilen, motorvolym, storlek på spridarna, etc så får man en uppstarts map. _________________ Nisse Holmgren Umeå
|
||||
Vill bara komentera bredbanslambdan här. Nira använder sig av ett antal motorparametrar och ett program som gör att en vanlig lambda fungerar rätt bra. I vart fall bättre än tillsammans med andra sprut. Givet är en bredband bäst även här, men faktiskt så funkar Nira:n hyfsat. Problemet är att det är lätt att få lite kortis i huvudet när man är ovan. Det är också så att även om sprutet kan programmera sig självt, så måste man ha ordenterliga kunnskaper om förbränning i alla fall om man ska kunna ställa in specifika egenskaper. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
|
Tycker fortf. att du ska ringa runt och höra dig för med personer som mappar motorer.
Vad dom klarar av för sprut och vad dom tycker om dom, fördelar och nackdelar mm. Du kan ju installera allt själv sen ta bilen på trailer till personen som ska mappa den åt dig. Mvh/Henrik _________________ Henrik Andersson |
||||
|
Det där med att sprutet programerar sig självt är lite lögn, vad som sker när man kör en autotune är att den enbart ställer in bränslet sen får du ange hur nogrant den ska ställa in det.
Ska du köra överladdning så vågar jag nästan säga att Autronic har dom bästa systemen, tittar man runt bland snabba överladdade bilar här i Norden så går dom som kör med Autronic klockrent. (Supran, Cyclone Robban, VS Motors M5:a den röda Audi UR Quatron från Norge med över 800hk. listan kan göras lång.) Men givetvis ska du köpa styrsystem efter vad det ska användas till. _________________ Henrik Andersson |
||||
Har tråkigt nog inte testat alla system själv, hinner inte med allt. Nira påstår själva att överladdning är deras främsta poänger. Det är inte så många som provat på systemet heller än så länge. Jag tror att det är mycket "systemet som gäller" i många kretsar motorfolk. Autronic är definitive "aktuellt" för tillfället. Jag är nog inne på att man kan åka lika fort med vilket system som helst, om man kan hantera det. Däremot anpassningar kan variera en hel del, och fälla utslaget för och emot. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
|
Kan höra mig för om NIRA för där min motor är under konstruktion och har bromsats ett par gånger vet jag att han köpte hem ett antal NIRA system för rally, race motorer men vet inte om det är någon motor som är bromsad än. Ska kolla upp det, men hur som helst verkar det vara ett mycket bra system.
Mvh/Henrik _________________ Henrik Andersson |
||||
|
Aldrig i mitt liv skall mercan få en stressfläkt monterad!
Bara äkta härlig sugkraft
(som jag skrev tidigare skall jag bara byta sprutet och tändningen) Har nu ikväll hittat allt jag behöver för konverteringen i sensorer mm från oväntat håll.... Opel
_________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
Egentligen borde alla köra Opel...
Johan, ska se om jag inte kan ragga upp delarna rätt snart så du får rätsida på bratwurstlimon! _________________ Fredrik Boivie
Kör nu Lotus Exige S2, tidigare Westfield & andra Lotus |
||||
Det är få system som inte har en "autotune" funktion idag. Mitt MBE har det också, men det kallas "Adaptive Fuel Map" - fungerar på liknande vis. Det knepiga är inte att få till bränslet, det löser man på väg med en bra bredbandslambda. Att få till en korrekt tändkurva, det är desto svårare för dem som inte har en aning om hur det ska göras.
Systemet blir aldrig bättre än den som sitter bakom spakarna under mappning. Autronic har vunnit mark i sverige mycket just pga att "kändisarna" använt sig av det. Finns ju ett flertal "kändisar" som använder MBE också, tex. Qvarnis Porsche-motor och Jakans M3-motor, med flera.. _________________ Johan H |
||||
|
Jag skulle vilja hålla med Göran i att det går att åka fort oavsett vilket sprut man har!
Sprutets enda uppgift är ju att räkna ut hur mycket soppa man skall ha vid en given förutsättning, och de flästa sprut i dag har både stöd för ungefär samma inparametrar, och datorkraft i överskott för beräkningarna. (och tändförställning vid en given förutsättning, samma sak där) Det som skiljer är justeringsprogrammvara, automatiska funktioner, och supportmöjligheter. |
||||
1 När jag började på 60:talet så så gällde DEN lådan med emulsionsrör och munstycken. Inga mätare alls. Sen fick jag en transportabel Co mätare, OJ, vilken hjälp, nu kan ju vem som helst ställa in en förgasare. Så när jag monterade mitt första sprut så tyckte jag det var en fröjd redan med en lambda över huvud taget. Bara att knäppa på laptop knappar medan man åkte, heeeja vad kul å enkelt. 2 Så jag kan bara hålla med, tändningen är grejen, men av någon anledning kommer den i skymundan. Det är ju mer än halva poängen med digitaltekninken att kunna ställa tändningen både hit och dit för optimal effektivitet, och inte bara utifrån varvtalet. Att sitta där och klicka upp och ned medan man åker bygger upp en ordenterlig känsla för vad som händer som kan gå förlorad om man överlämnar allt till automatisering. Det vore inte särskillt kul om bilen körde banan med hjälp av ett program som alla som hade råd kunde köpa å bara åka med. 3 Det var väl lite av det jag var inne på. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
|
Det är himla kul att Svenska Nira finns och bygger så fina system. Att de är väldigt trevliga och kunniga är också trevligt. Har man en fyrcylindrig (eller fem) överladdad motor som inte behöver massor med funktioner som tex launch, flatshift, ALS, traction control, ramp up mm så är det ett lysande system. Programvaran är också väldigt fin och vettigt upplagd.
MEN vill man ha ett beprövat system som har alla "features" och utgångar som behövs för motorer med fler cylindrar och som funkar med alla sorters givare (inte bara bosch) så måste man titta på andra system. När Nira kommer med nästnästa version (nästa sommar förhoppningsvis) så skall jag överväga det systemet men fram till dess så är ju nya Autronic SM4 oslagbart när det gäller prestanda och dessutom pris. Jag vågar påstå att med SM4 så placerar sig Autronic i den absoluta toppen trots att priset ligger i nivå med de "billigare" systemen. Motec mm får passa sig, de har blivit omkörda av ett "sniksystem"
PS Hoppas att ni inte tolkar detta som "reklamfärgat" då jag själv använder SM4. Jag försöker bara förmedla mina erfarenheter. Kan ju passa på att säga att jag helt klart skulle välja tex Nira framför bland annat AEM trots att AEM på pappret har massor med fina funktion. _________________ Mikael Kenson Ultima GTR-TT |
||||
Liten förtydling (?) av det Göran sa: Nira använder autotune (eller auto fuel calibration som de kallar det) och en smalbandssond för att hitta rätt VE-mapp (vid lambda 1, där en smalbandssond är ett förträffligt mätverktyg). När du sedan lägger dig på andra lambdavärden så räknas dessa fram baserat på din VE och önskat lambdavärde. _________________ Ragnar Burenius
|
||||
Vilka andra sprut har du tidigare haft till dina motorer? För jag antar att de positiva reaktionerna ang Autronic måste baseras på praktiska erfarenheter av andra sprut och inte bara på teoretiska featurelistor från tillverkare? _________________ Johan H |
||||
|
Nu när vi ändå är så långt inne på detta ämne, kan någon berätta vad för några
spridare man skall ha till en konvertering? Motorn har 204hk och är 2,5l. Någon fågel kvittrade om 350cc spridare...men vilken förg är detta på Bosch språk? Brun?? Ni har faktiskt rättat ut min krokiga väg mot ett styrsystem vesäntligt
_________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Styrsystem
|
<< 1, 2, 3, 4 >> 10218 besök totalt |