Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
BMW SMG - mått, vikt, rotationsriktningar?
<<   1, 2
3757 besök totalt
hakno

Här sen Apr 2006

Hej!

Har läst igenom tråden med stort intresse. Speciellt "handboken" var väldigt bra. Jag har nämligen fått tag på en SMG2 låda från en M3 E46. Klart man blir sugen på att installera hela systemet men det gäller ju att få tag på alla delar också, kanske inte exakt alla delar men ni förstår nog vad jag menar.

Växellådan är helt naken och jag funderar på om det är någon där ute som har eller vet av de delar jag behöver för att få SMG systemet att fungera? Växellådan kommer inte att sitta i en BMW, inte ens i en modern bil.

Får jag inte tag på de delar jag behöver funderar jag på att bygga om till manuell växellåda.

/Hakke

Varberg
Här sen Maj 2005

Trådstartare
Re:

hakno skrev:
Får jag inte tag på de delar jag behöver funderar jag på att bygga om till manuell växellåda.

Problemet med det är ju att växlarna (vad jag kommer ihåg) ligger väldigt konstigt - huller om buller, typ. Spelar ju ingen roll för datorn, men jag tror inte du vill ha det mönstret om du ska växla själv.

Ska du hänga på mekanik för att växla sekventiellt så är det väl å andra sidan enkelt att anpassa där i teorin, men då blir det nog till att fräsa/beställa special för att få växlarna i rätt ordning. De som finns färdiga är väl byggda för normala H-mönster, antar jag.

(Själv övergav jag för övrigt SMGII-planerna till förmån för en Honda S2000-låda. Har ju inte provkört bygget än, men det verkar ju som om den lådan ska vara ett av de trevligare alternativen om man vill ha kvar pinnen.)

Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
hakno

Här sen Apr 2006

Re:

olofson skrev:
hakno skrev:

Problemet med det är ju att växlarna (vad jag kommer ihåg) ligger väldigt konstigt - huller om buller, typ. Spelar ju ingen roll för datorn, men jag tror inte du vill ha det mönstret om du ska växla själv.

Ska du hänga på mekanik för att växla sekventiellt så är det väl å andra sidan enkelt att anpassa där i teorin, men då blir det nog till att fräsa/beställa special för att få växlarna i rätt ordning. De som finns färdiga är väl byggda för normala H-mönster, antar jag.

(Själv övergav jag för övrigt SMGII-planerna till förmån för en Honda S2000-låda. Har ju inte provkört bygget än, men det verkar ju som om den lådan ska vara ett av de trevligare alternativen om man vill ha kvar pinnen.)

Jo, såg att växlarna var lite hursomhelst om man jämför med en H-gate. Det är väl samma 6-växlade låda som sitter i vanliga 6vxl. M3 utan SMG? Då borde man väl kunna flytta över växlingssystemet från en sådan? Eller som du skrev bygga någon special för att kunna växla sekventiellt.

/Hakke

Varberg
Här sen Maj 2005

Trådstartare
Re:

hakno skrev:
Jo, såg att växlarna var lite hursomhelst om man jämför med en H-gate. Det är väl samma 6-växlade låda som sitter i vanliga 6vxl. M3 utan SMG? Då borde man väl kunna flytta över växlingssystemet från en sådan?

Det låter ju rimligt att bygga på en existerande låda, men jag har ingen koll på hur man gjort här...

Normalt så bygger man väl iaf tre växelförare som används en i taget för 1-N-2, 3-N-4 respektive 5-N-6, och så väljer man växelförare genom att röra spaken i sidled. Då blir ju konstruktionen ganska direkt sammakopplad med hur växlarna ligger på spaken. Svårt att tänka mig att man kan ändra det bara genom att byta vissa delar.

Sekventiell växling är ju lite enklare i det läget, iaf teoretiskt, eftersom man styr sakerna med spår i en vals. I praktiken kan det nog dock vara minst sagt klurigt att räkna ut hur spåren ska fräsas.

Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
Skruva banåkabil
BMW SMG - mått, vikt, rotationsriktningar?
<<   1, 2
3757 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande