Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2 1 besök senaste veckan (15208 totalt) |
Här skruvas det vidare...
![]() Har börjat på bytet av skivor och belägg runt om inför banträffen i slutet på månaden... Var inte så fasligt bökigt å få bort dem utan det gick som på en dans. Däcken däremot svär jag över varenda gång... ![]() EDIT: Hmm.. typisk... framskivorna satt betydligt värre visade det sig... ![]() _________________ Adam Weinemo Porsche 928 S4 MY91 |
||||
Ajj ajj...
Har väntat på att mitt/mina lager runt transaxeln skulle skära iom att de länge låtit tämligen illa... Fick tipset av experterna att fortsätta köra tills det rasade. Förmodligen har detta nu hänt och det är dags att byta. Ialf har nånting hänt runt transaxeln... I bästa fall så har transaxeln hoppat ur vanten/kopplingen på svänghjulet... I näst bästa fall så har transaxellagret värmenypt och svänghjulet har dragit sönder kopplingen mot transaxeln (precis vad som ska hända för att inte skada motorn). Bilen startar och motorn låter fint så den verkar ha klarat sig bra (om jag inte dragit av vevaxeln... *ryser*)... Växlarna går att få i så förhoppninsvis har lådan klarat sig... Däremot har jag ingen drivning alls och det rasslar oroväckande under när man gasar till lite lätt... Kort sagt... det ska mycket till för att bansäsongen ska gå att rädda ![]() Btw.. För er som inte vet vad en transaxel är så tänk kardanaxel... skillnaden är att den går mellan motor och växellåda istället för växellåda till diff. _________________ Adam Weinemo Porsche 928 S4 MY91 |
||||
|
||||
Kan inte låta bli att ge dig lite inspiration...
![]() Hittade denna lilla demonstration av potentialen som finns i bilen: http://www.cartv.com/content/researc ![]() ![]() ![]() _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||
Hehe.. det tackar vi för! Även om jag postade samma film här för ett tag sen ![]() https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php En liten uppdatering kanske är på sin plats btw... Jag har nu demonterat lite grejjer under bilen så jag kommit åt att titta efter vad som faktiskt gick åt skogen. Det jag misstänkte var antingen 1. Transaxel hoppat ur någon av vantarna eller 2. Transaxel gått av eller 3. Någonting fruktansvärt fel i momentomvandlaren. Det visade sig vara alternativ 2. Transaxeln är av precis vid den bakre vanten (ingående axel till momentomvandlaren). Iom att det gått av i slutet på transaxeln (änden mot momentomvandlare) så känns det som om transaxeln i sig är oskyldig och att det är momentomvandlaren som är boven i dramat... Jag misstänkte till en början att lagren i momentomvandlaren nypit men den snurrar mycket lätt... lite skumt faktiskt. Än så länge gissar jag på att det handlade om materialutmattning i transaxeln. Blir lättare att inspektera när jag demonterat själva transaxeln. Jag är dock ganska lättad över att allt runt omkring är helt... Tom vanten som håller i transaxeln där den gått av ser ut att vara i fint skick. Med tanke på vilka krafter det är fråga om så måste jag haft en jäkla tur ![]() Så nu börjar sparandet av penningar samt jakten efter en ny transaxel + lager till momentomvandlaren (byter dem för säkerhets skull). Har även förkollat lite med en Porschemekaniker som ska få göra jobbet att installera transaxeln. Kanske skulle klara av det själv men det känns ändå skönt med verkstadsgaranti då grejjerna trots allt kostar en slant. _________________ Adam Weinemo Porsche 928 S4 MY91 |
||||
Här kommer lite bilder på hur det ser ut i mitt garage för tillfället
![]() ![]() Damm..damm..damm... ![]() Transaxelbrottet. Bilden är tagen precis framför momentomvandlaren bak. ![]() En hel massa bråte satt i vägen men nu ska det bara vara att plocka ner den.. eller? ![]() Växellådan måste ner för att komma åt transaxeln... Och bakaxeln måste ner för att komma åt växellådan... bara börja skruva ![]() ![]() Lite wd-40 gör susen för finishen på krängare och fjädrarna ![]() _________________ Adam Weinemo Porsche 928 S4 MY91 |
||||
|
||||
Jajjamensan
Sakta men osäkert går det hehe.. Har fått bort bakaxeln nu så nu var det "bara" växellådan kvar... tills vi hittade en mystisk vajer till lådan som ingen hade en aning om vad den gjorde eller hur man fick bort den... hem å plugga ![]() _________________ Adam Weinemo Porsche 928 S4 MY91 |
||||
Jag har suttit i baksätet på en 928a när transaxlen gick av.. jävlar vad rädd man blev.. trodde jag skulle få nått i baken. haha Är inte vajern till kickdownen? Mvh Magnus Å _________________ Magnus Åkerqvist Vobblo |
||||
Hehe.. ja det blir en jäkla shabrak ![]() Har hört mig för lite på vajerområdet å tydligen ska det vara nånting som går till gaspedalen... Ska slå lite i verkstadsmanualerna å se om jag inte hittar den där. Kickdownen är tydligen elektronisk... _________________ Adam Weinemo Porsche 928 S4 MY91 |
||||
Vajern var en bit av en kaka visade det sig (tack steph
![]() Nu är allt nere och kvar står lite service på lådan och sen kan återmontering av prylar börja... jag ser ljuset i tunneln men det kan ju vara ett tåg... ![]() Har nu fått hem alla delar jag behöver dessutom och det känns rätt skönt. Uppdaterad 11/8 Demontera plåtar och avgasrör Demontera bakaxel Demontera växellåda Demontera transaxel/mellanaxel Göra rent växellåda inför service Göra resa ner till sthlm för att hämta grejjer Byta lager momentomvandlare Montera ny transaxel Montera bakvagn/axel Montera växellåda Byta packningar, filter i växellåda samt den %&#¤¤ oljepluggen. Montera avgasrör, plåtar mm. Ny vätska till PSD(diffen) olja växellåda --------Körklar/besiktningsklar----------------------------------------------------------- Besikta Hjulvinklar bak? Byta bromskivor fram Bromsvätskebyte oljebyte motor --------Banklar----------------------------------------------------------------------------- Btw.. Brottsytan på den gamla transaxeln ser väldigt underlig ut... Ser nästan ut som någon varit där och svetsat ihop den förut. Det kan isf förklara varför den gick av ![]() _________________ Adam Weinemo Porsche 928 S4 MY91 |
||||
Har varit i garaget å donat å fått lite gjort
![]() Uppdaterade listan lite också. Halva listan är gjord men det känns definitivt som mer än halva jobbet är gjort av nån anledning:) De flesta tunga bitarna är avklarade och det borde gå relativt fort härifrån... Undrar om jag får tag i någon besiktningstid... hmm... _________________ Adam Weinemo Porsche 928 S4 MY91 |
||||
grattis ![]() ![]() |
||||
Måste vara skönt att iallafall få ut bilen innna säsongen är slut, grattis!
Ska du inte ta och pallra dig ner på något banmöte söderut, typ Gelleråsen eller Mantorp, vore kul att träffas, det är alltid kul att träffa likasinnade som dessutom kör samma bilmodell som en själv. _________________ Rehan Mirza |
||||
Tackar tackar:)
Jo det är jäkligt skönt att ha det gjort... å än så länge verkar allt fungera finfint oxå (peppar peppar). Tom hjulvinklarna verkar någorlunda vettiga efter att bakvagnen återmonterats, något jag nästan hade räknat med att få ställa in så här i efterhand. Bilen känns helt ok i väghållningen men jag ska hålla lite koll på slitagebilden på däck mm. _________________ Adam Weinemo Porsche 928 S4 MY91 |
||||
Re:
Eventuellt så blir det nån tur neröver vid nått tillfälle. Det pratas lite till och från om gotland ring... men det visar sig om det blir av ![]() _________________ Adam Weinemo Porsche 928 S4 MY91 |
||||
Här var det länge sen jag skrev något
![]() Inte så mycket att tillägga egentligen. Uppstart förra helgen... 6 månader vinterdvala och startade på första försöket utan ens en antydan till tvekan. Hon är bra sugen på att få komma ut nu ![]() Besiktning tors.. Slalomcup lör... Måtte allt klaffa. _________________ Adam Weinemo Porsche 928 S4 MY91 |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2 1 besök senaste veckan (15208 totalt) |