Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Rösta på Årets (rejsa.nu) Bil
<<   1, 2
3407 besök totalt

Vilken är Årets (rejsa.nu) Bil?
Aston Martin Vanquish
4%
 4%  [ 4 ]
BMW M3 CSL
8%
 8%  [ 7 ]
Ferrari 575M
1%
 1%  [ 1 ]
Ferrari Enzo
16%
 16%  [ 14 ]
Ford Focus RS
5%
 5%  [ 5 ]
Honda NSX-R
4%
 4%  [ 4 ]
Lamborghini Murcielago
4%
 4%  [ 4 ]
Lotus Elise 111S
2%
 2%  [ 2 ]
Mercedes SL55 AMG
3%
 3%  [ 3 ]
Mini Cooper S
11%
 11%  [ 10 ]
Pagani Zonda
5%
 5%  [ 5 ]
Porsche 911 GT3
22%
 22%  [ 19 ]
Radical SR3
7%
 7%  [ 6 ]
Totalt antal röster : 84

johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

AL skrev:
Krämar man sedan på kan man ju inte dölja att den faktiskt har vissa av de brister som en framhjulsdriven bil alltid dras med.

Menar du Power understeer?
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

johann skrev:
AL skrev:
Krämar man sedan på kan man ju inte dölja att den faktiskt har vissa av de brister som en framhjulsdriven bil alltid dras med.

Menar du Power understeer?

Kan jag mena det tros...

Jovisst snackar vi Power understeer. Men ngt har de gjort rätt tycker jag, då detta är så borttrollat som man kan begära. Lär man sig sedan bilen ordentligt så tror jag att man kan gå på finfina "lagomdrift" genom böjjarna.

Tror det var i EVo dom skrev "Most driftable (FWD?) car ever!".

Med våran SAAB är detta ett ngt större problem kan man säga...även om vi lyckats få bukt på det rätt bra.

Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Anders C skrev:

Är verkligen Minin så revolutionerande? Visst måste det finnsa andra bilar som är lika bra, tänker på Honda, Peaugot, Alfa bla.

/Anders C
Jag har provat Peugeot 206GTI, Alfa 156, Corolla T-Sport, Focus ST170 och en del andra bilar som ska vara kul att köra, men har inte hittat något för liknande summor som ger samma körglädje som Minin.

Honda Civic Type-R har jag haft intresse för, men handlarna här i stan verkar inte intresserade av att sälja den så jag låter den vara.

Stenungsund
Här sen Nov 2002

Lennart Mäkinen skrev:
Jag har provat Peugeot 206GTI, Alfa 156, Corolla T-Sport, Focus ST170 och en del andra bilar som ska vara kul att köra, men har inte hittat något för liknande summor som ger samma körglädje som Minin.

Honda Civic Type-R har jag haft intresse för, men handlarna här i stan verkar inte intresserade av att sälja den så jag låter den vara.

OK, att få till grymma (rent ut sagt unika) köregenskaper är förvisso ett steg framåt i utvecklingen det håller jag med om. Jag backar på den punkten och anser mig övertygad.

Design och teknik deremot känns lite bakåtsträvande dock. Jag har svårt för "retro-bilar".

Visst är det en kompressor i den vassaste modellen? Det anser jag vara bakåtsträvande. Kompressor är sämre än avgasturbo. Både verkningsgradsmässigt och servicemässigt. Eller....? Att kompressor har bättre respons må så vara, att föra utvecklingen framåt borde vara att jobba för att få bättre respons med turbo.

/Anders C

/Anders C

Uppsala
Här sen Jan 2003

Nu börjar det likna nåt, bra tråd!
På sportscar show Mantorp i augusti förra året var det en macca 962 diablo plus en mini S på banan den enda som verkade ha riktigt kul var killen med minin. Intressant och se en mini stressa diablon in på depårakan!

EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002

Hmmn, jag får nog prioritera om lite garagetid till att testa en koja istället. Är det en massa hokus pokus med hjulupphängningarna eller är det "bara" korrekt gjort från början i en vridstyv kaross med all vikt mellan hjulaxlarna?

Klas NSX
Yngsjö
Här sen Nov 2002

Jag ska försöka lura i er att jag är opartisk.
NSX-R är den ultimata bruksbilen som hänger med på bana :)
* Bilen är gjord i aluminium så den står emot salt
* Bra balans på halt underlag men räcker det inte till finns bekvämlighet som LSD, ABS och Traction control.
* Stort bagage bakom motorn, man får ledigt in 2 danskbackar.
* Bränslesnål och relativt billig i drift.
* Går som ett skott.

Nyskapande på så sätt att det var den första serietillverkade bilen helt i aluminium.
Vevstakar i titan, insug i magnesium etc, varvar 8500.
Gordon Murray körde NSX som bruksbil under hela utvecklingen av McLaren F1 och använde den som benchmark för gatbilen McLaren F1.
Utvecklades från scratch utan något arv att förvalta i design eller teknik under perioden McLaren-Honda med Senna i spetsen dominerade F1-cirkusen

Nu gällde det årets bil och vad som är bäst är aningens subjektivt men bryter man ner de övriga bilarna till bruksvärde, sportighet, arv och prestanda framstår NSX fortfarande som ett kap. En bra kompromiss vilket måste vara det sämsta omdöme en sportbil kan få :) Räddningen är att den inte utvecklades som en kompromiss.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Anders C skrev:

Visst är det en kompressor i den vassaste modellen? Det anser jag vara bakåtsträvande. Kompressor är sämre än avgasturbo. Både verkningsgradsmässigt och servicemässigt. Eller....? Att kompressor har bättre respons må så vara, att föra utvecklingen framåt borde vara att jobba för att få bättre respons med turbo.

/Anders C

/Anders C

Stämmer att det är kompressor, på ritstadiet så utvärderade man också avgasturbo men detta föll bort (ska se om jag kommer ihåg anledningarna). För det första, värmeutvecklingen i det väldigt kompakta motorutrymmet (liten tvärställd rak fyra), men det avgörande skälet var att man ville ha karaktären av en större sugmotor fast på en liten 1.6l fyra.. Alltså en motor med brett register och väldigt bra respons vilket är svårt att uppnå med avgasturbo, (det är känt sedan tidigare att BMW är lite allergiska mot turbo)

edit: såg att du skrev det där om respons, men jag tror anledningen är att BMW inte är så förtjusta i turbo därav anledningen, skulle inte förvåna mej om Cooper S är testbänk för utvärdering av kompressor till BMW 1-serien som säkert kommer att nått liknande i toppmodellen...
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002

Micke Holmström skrev:
Hmmn, jag får nog prioritera om lite garagetid till att testa en koja istället. Är det en massa hokus pokus med hjulupphängningarna eller är det "bara" korrekt gjort från början i en vridstyv kaross med all vikt mellan hjulaxlarna?

citat "Coopern är också byggd med relativt konventionella metoder. Multilänkbakaxel och framvagn med MacPherson-ben" Sen är det typ 20mm krängningshämmare på fram och bakaxel om jag inte kommer ihåg helt fel, tror bakaxeln härstammar från BMW compacten har jag för mej, därav det trånga baksätet...

Glömde "hokus pokusen" som egentligen inte spelar nån roll på vägegenskaperna..

ABS, CBC, EBD, ASC+T, DSC..
ASC+T och DSC är tillval...
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Anders C skrev:

/Anders C
Även SAAB har ju kompressor i en del utvecklingsprototyper och de lever väl fortfarande på att de var en av de 10 första (tror jag) fabrikanterna som sålde turbobilar.

Det är inte bara responsen som blir bättre med en kompressor, den funkar bättre över hela registret och ger mycket mer balanserad effektkurva, dvs har inte lika markant puckel som turbobilar har. Jag trivs åtminstone bättre med en motor som ger mig svar på små förändringar av läget på högerfoten så att jag kan finjustera radien på kurvan jag befinner mig i.

Det bästa är förstås en stor sugmotor, men de väger en del...

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

1: GT3
2: Enzo
3: Cooper S

Jag vet en på forumet som garanterat myser nu (har den inte kommit snart föresten??)

Stockholm
Här sen Nov 2002

Vem skulle mysa?
Bilen är byggd och är troligvis i halmstadstrakten för rostskyddsbehandling, ska dyka upp hos handlaren om 3 veckor och sen får vi se när jag får hämta ut den (Ska tjata lite på dom då )
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002

För att visa att jag inte automatiskt röstar på något bilmärke som jag själv just nu äger (men varför är inte Toyota med, alla drömmer väl om en Camry ) röstade jag på SL55 AMG! Fast det är väl inget av alternativen som man direkt skulle kräkas åt...

Apropå nya hundkojan var den på tapeten vid senaste bilbytet, men föll bort p.g.a. dålig traction ut ur kurvorna. Och ungefär 100 gånger för många knappar på instrumentbrädan, de klassiska vippbrytarna längs ned hade räckt. Civicen byggs ju dessutom också i England, så den får anses tillfredsställa anglofilen i mej

JohanR

Täby
Här sen Nov 2002

Nu har jag testat en Cooper S
Lite småhoppig men nästan löjligt snabbstyrd och kvick på kursändringar.
Säljaren påstod att det skulle komma ett fabrikskit (även för eftermontering) till hösten som ger 200 hk. Installerat och klart kostar det endast ca 50 kkr.

Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Klas NSX skrev:
* Bilen är gjord i aluminium så den står emot salt

När åkte du på en saltad bana sist?

Hade du skrivit att de valt aluminium för viktens skull hade jag trott dig

Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002

Micke Holmström skrev:
Nu har jag testat en Cooper S
Lite småhoppig men nästan löjligt snabbstyrd och kvick på kursändringar.
Säljaren påstod att det skulle komma ett fabrikskit (även för eftermontering) till hösten som ger 200 hk. Installerat och klart kostar det endast ca 50 kkr.

Works-kitet ja, tyvärr lite väl dyrt, man får samma prestanda hos dom flesta andra större trimföretagen för en blygsammare prislapp (10.000-20.000), kanske blir nått till nästa sommar
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002

Verkar finnas trimpotential, nån som säger säg ha kört sina bil på rullande landsväg med följande resultat, 239bhp @ 6898rpm, 270NM @ 4834rpm. Ingreppen ska vara Hartgekit (15% mindre kompressorskiva, mjukvarumodifiering), nytt luftfilter, ny avgasystem..

0-96km/h - 6.4 secs
0-160km/h - 15.8 secs Standard 22.5 secs

48km/h-112km/h - 5.2 secs

Toppfart 231km/h

Film 0-100mph (0-160) http://www.bookatrack.com/g2/angrybeats/2/11.0-100mph.wmv
Citera
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Är det 1,6 eller 1,8 l motor?
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002

1.6l
Citera
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Som jämförelse. Ur den värsta Lotus Exigemotorn med kompressor plockar man ut 260 hk ur 1,8 l = 144 hk/liter

239 / 1,6 = 149 hk/l = VÄLDIGT MYCKET!
Citera
Allmänt banåkaforum
Rösta på Årets (rejsa.nu) Bil
<<   1, 2
3407 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande