Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Koenigseggs första varv runt Nürburgring... 7 minuter och...
<<   1, 2
5742 besök totalt
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002

Samuel Lindkvist skrev:

Ett par feta R-däck så bör väl 7.30 klaras "lätt"

Brukar vara problem att hitta R-däck till superbilarna - men de kanske kan pressa på några små spinkiga 18" som passar...

Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004

Anders Jonsson skrev:
RS6 skrev:
[Citat Sportbilen nr 1/2004(som just är ett jäv...la coolt test av CSL samt GT3 RS runt ringen)

#När varven var slutkörda och testdatorn tömd på sitt innehåll så skulle det visa sig att det omöjliga hadde skett! Vi hadde slagit kungen(GT3 RS) på sin egen hemmaplan och inte bara gjort det med knapp marginal, utan med 11 sekunder - 14 sekunder bättre än vad en standard CSL tidigare mäktade med.#

Jo men det är just detta som är lite lustigt. Jag tror faktiskt inte svenska AMS hade möjlighet att köra "hela" varv med avstängd bana. Vad jag kunde se körde de bara under turisttrafiken. Detta med reservation för att jag kanske satt på Pistenklause med en pilsner i hand när Ekblom var ute och jobbade!

Ja, vad vet man egentligen om allt som skrivs? Vad vet man egentligen om sport autos tider, det komiska är att man tar de som fakta, det är mot bättre vetande.
Nåja jag får gå åt Fredrik E lite hårdare på AMS kommande event på Anderstop. Om de körde full var eller inte bör han ju kunna svara på.

Men Anders ska vi va överens om att CSL gick fortare än GT3 RS i deras test på ringen

Ängelholm
Här sen Mar 2003

Anders Jonsson skrev:
John Kjellsson skrev:
Jag blir mest imponerad av Schnitzer CLS II :an. Den har ju rätt så mkt. mindre effekt än de andra "super" bilarna. Har en film "Ring Kampf" där den körs av Manfred Wolgarten i duell mot en preppad Kawasaki ZXR 750 på en fuktig ring höstetid. Får nog ta och klocka det varvet

Skulle vilja ha en sån.......

Det är nog inte samma bil. I den videon är det väl en E36:a? om jag inte minns helt fel kör de en bra bit över 8 minuter - skall se om jag kan veva igång VHS:en....

Jo visst är det den bilen som referas till längre upp i tråden. SchitzerCLS II inte BMW M3CSL by OCL.
Men det kan ju ha blivit knas i citerandet. för det ÄR en imponerande tid om det är den bilen. En BRG grön M3 E36.

Filmen ifråga har jag på orginal VHS, så det blir till att titta på den vid tillfälle.

Wimbach
Här sen Aug 2004

off Topic:
Den eventuella 7:36-tiden MÅSTE gälla CSL:en, SportAuto körde ju faktiskt Schnitzers CLSII i Supertest då det begav sig och om jag inte minns helt fel så blev Nordschleife-tiden 8:18. Har svårt att se att Ekblom skulle putsa bort 42 sekunder.

Topic:
Jag tycker 7:39 med Koenigseggen är imponerande, speciellt om de bara är i utprovningsstadiet av chassiinställningarna än. Men hur ska man jämföra den med Carrera GT och Pagani Zonda S(7:46)? Porschen har väl 612 hk och Zondan 555, är inte CCR:en på 800? Effektövertaget torde ge en del tidsvinst på Döttinger Höhe så om den ska "klå" CGT:ns 7:32 med hjälp av ett "bättre" chassi så bör de ju få ner den en bit under 7:30 om den ska kunna anses vara "vassare" än CGT.
(Citationstecknen har jag använt för att visa lite grann på det aningen futila, men ändock intressanta, med att bara jämföra tider. Det säger ju liksom inget om känslan/körglädjen...)

Fixhult
Här sen Apr 2004

Christian Eick skrev:
(Citationstecknen har jag använt för att visa lite grann på det aningen futila, men ändock intressanta, med att bara jämföra tider. Det säger ju liksom inget om känslan/körglädjen...)
Känslan med en supersportbil behöver väl inte ha med körglädjen att göra, ägarglädjen och specifikationerna på pappret spelar ju in till stor del. En CCR med ringensetup kanske är rolig i rondeller (ett halvtaskigt mått på "körglädje") men det verkar inte vara hemmaplan för den enligt mina fördommar.

Myterna runt bilen lever ju på ofattbara prestanda uppmätta under speciella betingelser av speciella personer. Att runda ringen snabbare än andra bilar med liknande abitioner måste ju vara ännu ett sätt att mata myten. Detta kan ju ses som marknadsföring eftersom den som står i valet och kvalet mellan en Zonda, CGT eller CCR förmodligen påverkas mera av detta än av annonstavlor och radanonser.

Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004

NiklasFalk skrev:
Christian Eick skrev:
Känslan med en supersportbil behöver väl inte ha med körglädjen att göra, ägarglädjen och specifikationerna på pappret spelar ju in till stor del. En CCR med ringensetup kanske är rolig i rondeller (ett halvtaskigt mått på "körglädje") men det verkar inte vara hemmaplan för den enligt mina fördommar.

Jag håller med dig, men när jag sa känsla så menade jag körkänsla och inte ägarkänsla. Att äga vilken som helst av dessa supersportbilar kan nog vara roligt, men körkänslan och därmed körglädjen skiljer sig säkerligen en del beroende på ens preferenser, kompetens etc.

I övrigt så tycker jag just begreppet Ringen-setup är intressant på det sättet att man faktiskt kan använda sig av den även på allmän väg utan att framfarten blir olidlig. Ställ in bilen optimalt för den salsgolvsläta Hockenheim t.ex. så har du en setup som gör bilen i princip obrukbar för allmän väg. Eller har jag fel?

stockholm
Här sen Maj 2004

Christian Eick skrev:
off Topic:
Den eventuella 7:36-tiden MÅSTE gälla CSL:en, SportAuto körde ju faktiskt Schnitzers CLSII i Supertest då det begav sig och om jag inte minns helt fel så blev Nordschleife-tiden 8:18. Har svårt att se att Ekblom skulle putsa bort 42 sekunder.

Topic:
Jag tycker 7:39 med Koenigseggen är imponerande, speciellt om de bara är i utprovningsstadiet av chassiinställningarna än. Men hur ska man jämföra den med Carrera GT och Pagani Zonda S(7:46)? Porschen har väl 612 hk och Zondan 555, är inte CCR:en på 800? Effektövertaget torde ge en del tidsvinst på Döttinger Höhe så om den ska "klå" CGT:ns 7:32 med hjälp av ett "bättre" chassi så bör de ju få ner den en bit under 7:30 om den ska kunna anses vara "vassare" än CGT.

Det har väl aldrig varit tvekan om att 7,36 tiden gäller CSL vad jag förstått.
Kan man inte anta att en up to date raceförare kör fortare än Horst runt ringen. Jag antar att Ekblom bör köra snabbare än Horst, i synnerhet med en Uppdaterad CSL. Så vitt han kört 14 sekunder fortare än horst 7,50 vet gudarna, men nog bör det gå en bit fortare än 7,50 tycker jag.

Kul det här med tider på ringen.
Håller med det Niklas Falks inläggt som skrev att dessa tider nog avgör vid köp av supersportbilar och inte annonser.

Bromma
Här sen Dec 2002

RS6 skrev:
Men Anders ska vi va överens om att CSL gick fortare än GT3 RS i deras test på ringen

Nja, inte när jag åkte bakom i en GT3 RS!

Jo, säkert gick CSL:en snabbare, jag har all respekt för den bilen och har åkt några raska varv i passagerastolen runt Ringen och vet att den är mycket snabb. En trimmad version på Michelin Cup kan säkert vara snabbare än RS:en på Pirelli Corsa varianten som sitter på från fabrik.

Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002

RS6 skrev:
Kan man inte anta att en up to date raceförare kör fortare än Horst runt ringen. Jag antar att Ekblom bör köra snabbare än Horst, i synnerhet med en Uppdaterad CSL. Så vitt han kört 14 sekunder fortare än horst 7,50 vet gudarna, men nog bör det gå en bit fortare än 7,50 tycker jag.

Jag är övertygad om att Ekblom kör skjortan av Horst på vilken bana som helst - utom just i en gatbil på Ringen. Där skulle jag inte bli förvånad om von Saurma är väl så kompetent.

MEN om vi antar likvärdig förarmaterial, är det rimligt att tro att trimninga av just denna CSL kan ge en så pass kraftig förbättring som 14 sekunder? Det låter mycket men kanske är det möjligt?

Det märks att man har abstinens nu - måste nog ner snart!!

Qvarnis
Stockholm
Här sen Dec 2002

Erik B skrev:
7:36 tiden med kommer väl från tidningen Sportbilen?

En högst osäker tid om du frågar mig, även om bilen är ball.

Frågade Fredrik Ekblom om tiden verkligen kunde stämma, men hans svar var svävande "jag bara kör så plockar de ur siffrorna senare." Fråga OCL, AMS eller vem du vill men jag lovar att de inte kommer gå i god för tiden.

Jag håller med, har oxå snacket med de inblandade och de hänvisar till varandra...7.36 är snabbt!

Stockholm
Här sen Dec 2002

Anders Jonsson skrev:
RS6 skrev:
[Citat Sportbilen nr 1/2004(som just är ett jäv...la coolt test av CSL samt GT3 RS runt ringen)

#När varven var slutkörda och testdatorn tömd på sitt innehåll så skulle det visa sig att det omöjliga hadde skett! Vi hadde slagit kungen(GT3 RS) på sin egen hemmaplan och inte bara gjort det med knapp marginal, utan med 11 sekunder - 14 sekunder bättre än vad en standard CSL tidigare mäktade med.#

Jo men det är just detta som är lite lustigt. Jag tror faktiskt inte svenska AMS hade möjlighet att köra "hela" varv med avstängd bana. Vad jag kunde se körde de bara under turisttrafiken. Detta med reservation för att jag kanske satt på Pistenklause med en pilsner i hand när Ekblom var ute och jobbade!

Vi var ju där samtidigt när detta hände och enligt Dackevall körde man på avstängd bana en förmiddag några dagar innan Scuderiakursen började.

Motala
Här sen Maj 2005

RS6 skrev:

Det har väl aldrig varit tvekan om att 7,36 tiden gäller CSL vad jag förstått.

Jo det är just det det har! Jag hävdar bestämt att det INTE är en e46 CSL det gäller, utan just en e36 AC Schnitzer CLS II från 1996, då den äldre bilen mer eller mindre var en renodlad racebil som specialbyggdes för att enbart gå fort på bana! Massor med kolfiber, och ett helt sagolikt chassi!

Ville bara göra min röst hörd

GR Yaris -21såld
Lexus RC-F Track Edition - 20 såld
Focus RS MkII -10 såld
Honda MB6 -97 såld
M535i -86 såld
Citera
linpaul
Motala
Här sen Maj 2005

Tror jag ändrar mig...

Läste precis detta: http://www.bmw-club-bischofswerda.de/service_2/sportauto/AC-Schnitzer_ . . . .

8min 16s är något helt annat...

GR Yaris -21såld
Lexus RC-F Track Edition - 20 såld
Focus RS MkII -10 såld
Honda MB6 -97 såld
M535i -86 såld
Citera
Tobbe...
Härnösand/Nordsjön
Här sen Maj 2003

Anders Jonsson skrev:

Jag är övertygad om att Ekblom kör skjortan av Horst på vilken bana som helst - utom just i en gatbil på Ringen. Där skulle jag inte bli förvånad om von Saurma är väl så kompetent.

MEN om vi antar likvärdig förarmaterial, är det rimligt att tro att trimninga av just denna CSL kan ge en så pass kraftig förbättring som 14 sekunder? Det låter mycket men kanske är det möjligt?

Jag skulle tom kunna tänka mig att von Saurma kan sätta ganska konkurrenskraftiga tider på väldigt många banor-när det inte är 28st till samtidigt som försöker köra om, trängas, bromsa förbi osv...
Det är väldigt stor skillnad på att sätta tider när ingen krigar bak i häcken

Familjebil: Sharan V6 4 motion -04
Andrabil: Audi A3 Sportback 2.0 q - 12.
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004

Tobbe... skrev:
Anders Jonsson skrev:

Jag skulle tom kunna tänka mig att von Saurma kan sätta ganska konkurrenskraftiga tider på väldigt många banor-när det inte är 28st till samtidigt som försöker köra om, trängas, bromsa förbi osv...

Jag skulle säga att det är tvärt om. Själv upplever jag det som att det är enklare att köra lite fortare än man egentligen gör, när fler är på banan. Detsamma gäller när man ex är ute och springer, ligger någon snabbare framför och drar så springer jag nog lite fortare. Tja i de flesta sporter skulle jag säga att det det är på detta vis.

Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

RS6 skrev:
Tobbe... skrev:
Anders Jonsson skrev:

Jag skulle säga att det är tvärt om. Själv upplever jag det som att det är enklare att köra lite fortare än man egentligen gör, när fler är på banan. Detsamma gäller när man ex är ute och springer, ligger någon snabbare framför och drar så springer jag nog lite fortare. Tja i de flesta sporter skulle jag säga att det det är på detta vis.

Fast när det är tävling går det ju inte alltid hålla optimalt spår då man kanske inte vill lämna för stora luckor för omkörning o.s.v....

Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Tobbe...
Härnösand/Nordsjön
Här sen Maj 2003

RS6 skrev:
Tobbe... skrev:
Anders Jonsson skrev:

Tja, jag höll tidigare på med Snöskotercross (inna jag förstog att lönen skulle räcka till mat också ) men jag kör defenitivt snabbare ensam på banan än med konkurrens. Dessutom kör jag mycket smartare också-när det är "strid för livet" så kunde jag komma på dom mest vansinniga ideer om hur man kommer förbi killen framför....
Ett gyllene exempel var när jag stog i starten, och när flaggan föll fick jag till kanske mitt livs bästa start. Passerar fyra stycken i ett svep och in i första kurvan ligger jag tvåa. Följer ledaren i ett varv, och när vi kommer ut på start och målrakan igen, så närmar vi oss ett platåhopp, ledaren saktar in lite inför hoppet-jag viker ut och håller stumt. Skitsmart! Tänker jag, samtidigt som jag passerar ledaren i luften, passerar platån och passerar nedförsbacken där det är tänkt att man ska landa. Jag passar även på att passera själva banan, som efter platåhoppet övergår till första kurvan...
Av någon anledning så har jag inte psyke att ligga efter nån när det tävlas. Så är det bara. Och tyvärr har jag inte nog med vett i skallen att ta det lungt tills läge kommer för en passering, vilket fick till följd att jag endast fullföljt 15-18 tävlingar totalt-efter sex års tävlande
Däremot fick jag tröstpris vid en endurotävling, efter att skrotat skotern tre år i rad

Så ok-man kör fortare vid tävling. Andra kanske gör det iaf. Jag kör sönder

Familjebil: Sharan V6 4 motion -04
Andrabil: Audi A3 Sportback 2.0 q - 12.
Citera
Petter U
Motala
Här sen Mar 2005

Tobbe... skrev:

Tja, jag höll tidigare på med Snöskotercross (inna jag förstog att lönen skulle räcka till mat också ) men jag kör defenitivt snabbare ensam på banan än med konkurrens. Dessutom kör jag mycket smartare också-när det är "strid för livet" så kunde jag komma på dom mest vansinniga ideer om hur man kommer förbi killen framför....
Ett gyllene exempel var när jag stog i starten, och när flaggan föll fick jag till kanske mitt livs bästa start. Passerar fyra stycken i ett svep och in i första kurvan ligger jag tvåa. Följer ledaren i ett varv, och när vi kommer ut på start och målrakan igen, så närmar vi oss ett platåhopp, ledaren saktar in lite inför hoppet-jag viker ut och håller stumt. Skitsmart! Tänker jag, samtidigt som jag passerar ledaren i luften, passerar platån och passerar nedförsbacken där det är tänkt att man ska landa. Jag passar även på att passera själva banan, som efter platåhoppet övergår till första kurvan...
Av någon anledning så har jag inte psyke att ligga efter nån när det tävlas. Så är det bara. Och tyvärr har jag inte nog med vett i skallen att ta det lungt tills läge kommer för en passering, vilket fick till följd att jag endast fullföljt 15-18 tävlingar totalt-efter sex års tävlande
Däremot fick jag tröstpris vid en endurotävling, efter att skrotat skotern tre år i rad

Så ok-man kör fortare vid tävling. Andra kanske gör det iaf. Jag kör sönder

Umeå
Här sen Maj 2004

sweanders skrev:
Nu är ju jag en stor fan av Koenigsegg men såg den här listan postad på ett annat forum:

För att slå Carrera GT måste de ner under 7:32,44!!!

7:32.44 163.911 km/h -- Porsche Carrera GT, definitive time Horst Von Saurma (sport auto 01/2004)
7:32.52 163.882 km/h -- Gemballa Porsche GTR 600 EVo, Wolfgang Kaufmann (sport auto 2001) >>
7:36 --- 162.631 km/h -- AC-Schnitzer M3 CLS II E36, 350 hp, Michelin Sport Cup R , Mattias Ekblom
7:36 --- 162.631 km/h -- Porsche Carrera GT, factory test driver Walther Rohrl (2002)
7:39 --- 161.575 km/h ? Koenigsegg CCR, 806 PS/1180 kg, >>>

och sen skall de ju slå Donkan med, körde den på 7.14 nånting?

--VVTS--
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002

Blev det något mer försök för Koenigsegg(än 7.39 repan)?

Nürburgring
Koenigseggs första varv runt Nürburgring... 7 minuter och...
<<   1, 2
5742 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande