Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Flaggvakter på Banträffar
<<   1, 2, 3, 4   >>
13646 besök totalt
John Kjellsson
Ängelholm
Här sen Mar 2003

Jag var på Alfa klubbens träff på Knutstorp härom veckan och jag måste säga att det var helt fantastiskt med inhyrda flaggvakter. Jag har själv varit med och dragit i BMWSC:s träffar dom senaste säsongerna och
vet hur det kan bli...... Grund tanken med att alla skall hjälpa till är helt rätt! Men...... Det går åt massor av tid att samla ihop folk att köra ut, köra in, kolla radiosar, kolla så att folk har pejl på att stå flaggvakt osv.
Det som snurrar i min skalle, då jag suttit som kassör i klubben är vad en bandag kostar. tex Knutstorp - banhyra 36500:- ambulans 4000:- Läkare (ett krav iom. att det är långt till närmaste sjukhus) 4000:- hyra av flaggor och släckare kvastar mm. 1500:- mm.mm. lite cirka priser. alltså i runda slängar 47000:-
Bantid - man får använda banan fritt mellan 9,00 -17,00 på helger = 480 minuter a'98 kr Det är detta jag tänker på när tiden rinner iväg på "klantiga" flaggvaktsbyten, "onödiga" avåkningar saneringar mm.
Låt oss säga att man har 8 flaggvaktsgrupper på dag så vad kan ett byte ta.....10min med bra flyt och en 8 - 9 st alltså mer än en timme går åt att köra runt folk. 60 *98 = 6000:- "kostar" det minst i bantid att själv köra runt folk.
För att inte nämna den goda kvaliten man får om man hyr in folk.
Ni förstår vart mitt resonemang lutar....

Jag personligen ställer mig till dem som gära betalar en slant extra 100-150:- för att få köra mer samt att få högre kvalitet på vaktandet. Men om det finns tillfälle står jag gärna flaggvakt helt gratis!

/ John

Södra Stockholm
Här sen Okt 2004

Jag kan stå vakt om jag slipper åka sverige runt med egen bil. PM:a eller mejla mig så följer jag med. (jag vill åka med runt banan i diverse bilar + maten betald.)

Livet börjar efter 402 meter.
Citera
Daniel Gudmundsson
Jonstorp
Här sen Jul 2003

Kul att ämnet kom upp!

Personligen hade jag gärna haft inhyrda flaggvakter, av den enkla anledningen att det är ett jäkla slit att få ihop flaggvakter. Satt och skissade på ett nytt dags schema mer anpassat för flaggvaktsbytena, tanken är att man ska veta exakt vilken tid som man ska stå flaggvakt eller hjälpa till i utsläpp mm. Tror att det är enda sättet att få det fungera. Våra banträffar bygger på att ALLA står flaggvakt och/eller hjälper till med andra sysslor.

För den som är lite framåt kan jag meddela att vi kör BMW Cup, det är ett träningspass och två tävlingar per dag. Alltså tre möjligheter under dagen att stå flaggvakt utan att det tar körtid

PM:a gärna förslag och synpunkter till mig

Daniel Gudmundsson
Gatbils ansvarig BMWSC

Kör BMW
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004

Synpunkter från Gelleråsen angående flaggvaktandet tar vi gärna emot

hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002

Jag tror på det nya dagsschemat med dagen indelad fasta tidspass. (Jag skissade på en liknande idé fast med 1 timmes pass.) En fast tidsschema underlättar också för deltagare att lära sig rutinerna.

Det underlättar när man skall hålla reda på flaggvaktsbytena. Om det sedan är varje timme eller 20 över och 20 i, det är inte så viktigt.

Fördelen med kortare pass är det lättare att "komma rätt" i schemat efter försening pga bärgning eller annat.
Nackdelen är att det ännu viktigare att flaggvaktsbytena fungerar.

Som jag ser det bör flaggvaktsuppsamlingsplatsen med fördel förläggas nära den del av maskindepån som deltagarna parkerar/uppehåller sig. Dvs på Gelleråsen är den platsen typiskt vid sjukstugan/bron.
orsaken är jag bedömer att chanserna ökar att folk kommer i tid om de har kortare att gå plus att det kanske rent av kan få någon glömsk att kuta dit när de ser flaggvakterna stå speja lite oroligt.
Visst är detta en eftergift pga av att bristande disciplin men många bäckar små. Kan man vinna lite, varför inte.

dleb
Kungälv
Här sen Okt 2004

Hobbe skrev:
Synpunkter från Gelleråsen angående flaggvaktandet tar vi gärna emot

Hej! Med all respekt för dom stackare som fick stå för länge på sina flaggpass så tycker jag att det fungerade bra på "min" postering. Stod på första cup-träningen och första racet och tyckte att det var både spännande och intressant thumbs up För att trimma flaggningsproblematiken ytterliggare så tänkte jag bidra med lite mer eller mindre genomtänkta idéer.
Kan man tänka sig att man använder högtalarsystemet och kallar på avlösande flaggvakter (med namn - inte bara en allmän kallelse till "nästa flaggvakter") 5 minuter innan samlingstiden? Jag vill inte tro att man struntar i sin flaggtid (naiv som man är) utan snarare att man kanske tex håller på och mekar med bilen och "glömmer" bort det.
Nu vet jag inte exakt hur det gick till på G-åsen men jag fick känslan av att det var ett par av huvudpersonerna i arrangörsstaben som skötte flaggposteringsväxlingarna. Delegera den uppgiften till typ 2-3 st som får som sin uppgift att sköta det istället för att stå flaggvakt alternativt att en utsedd "hämtare" inte är en nyckelperson i själva "huvudkvarteret".
Ännu ett förslag: Låt alla som som ska vara flaggvakt på tex postering "X" träffa varandra innan dagens övningar drar igång. Om jag morsat på "olle" som jag ska ta över efter kl 11 så är det inte kul att låta olle vänta på att jag ska dyka upp eller ännu värre att låta olle stå hela mitt pass. Tror att olle då kommer att leta upp mig (och säga några väl valda ord) när han väl blir avlöst och åtminstånde jag hade tyckt att det varit lite jobbigt.
Som en morot för dom som ställer upp som flaggvakter (eller hjälper på annat sätt tex som tidigare nämda "posteringsbytare") kan dom få förtur ut på banan när det är dags för körning, dvs dom som flaggar behöver inte stå i kö för att komma ut på banan.

Det var så många förslag att det kanske uppfattas som att det gick väldigt dåligt på G-åsen men det är alltså inte alls min mening. Jag är mycket nöjd med dagen och ser verkligen fram emot Knutstorp som blir min nästa körning

om jag inte missminner mig så var väl detta premiärarrangemanget för nya styrelsen och jag är säker på att man tar med sig erfarenheter från denna träff till nästa. Vi som inte behövde dra så stort lass kunde istället glädjas (om det nu är något att glädjas över förresten ) att det inte verkar ha varit så välbesökt som tidigare träffar och att vi därför fick köra ganska mycket ändå. Jag var i alla fall nöjd när jag begav mig hemåt vid 3-tiden. /Mvh Dan

Stockholm
Här sen Jul 2004

dleb,

Alla konstruktiva förslag är välkomna thumbs up
Riktigt kul att fördelarna med att stå flaggvakt nämns.
Tyvärr har vi inte mycket tid till att träffas innan bankörningen/träningen för BMW Cup kör igång, men visst skulle en"gruppsamling" vara bra innan varje flaggvaktspass.
En del arbetet skulle kunna "outsourcas" till övriga medlemmar under arrangemanget. Jag tror många av oss skulle chockas svårt om det rusade fram ett antal frivilliga, och erbjöd sig att hjälpa till nästa arrangemang (Tack Bistec och Peter !)
Förtur till bankörning för avgående flaggvakter, och ingen körning för frånvarande flaggvakter kan vara en bra ide'.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Kanske är det dags att inse att man tagit dagens koncept till dess gräns?
Verksamheten i både Gata med framförallt i Cup är på en sådan nivå att man måste lämna den ideella föreningsordningen med klubbnivå i en gärdsgårdsserie åt sidan och ta steget upp till nästa nivå? För det är där vi faktiskt redan befinner oss.
Det medlemsengagemang som - trots allt finns - räcker i vart fall inte till.

Det går inte att arrangera en verksamhet av den här typen och samtidigt också kunna ta del av den som arrangör. Uttryckt på ett annat sätt: Antingen får de som arrangerar låta bli att köra själva (var man nu hittar sådana personer?) eller så får arrangörerna endast boka och administrera betalning. De konkreta tjänsterna flaggvakter, flaggvaktsbil, bärgare, radios, etc. etc, får man då istället köpa in.
Det är iaf den slutsats man kan dra av både de kommentarer vi i styrelsen får men också oviljan att stå flaggvakt.

För "lösningen" finns inte i ett bättre flaggvaktsschema eller liknande. Jag har varit med så länge att jag kan säga det.
För varje "lösning" man hittar på måste det dessutom finnas en kontrollant/arbetsledare/ansvarig. Det gör att det istället går åt ännu mer ideell arbetskraft och sådan finns bevisligen inte.

Som Nicke skrivit i den andra tråden är vi ruskigt billiga. 1100:- för 6 bandagar. Det är 183:-/dag!
Ingen är så billig. Styrelsen försökte redan förra året höja medlemsavgifterna, vi fick igenom en liten höjning. Men det kanske måste höjas igen? För om man skall hyra PA-systemet, skaffa ännu fler walkie-talkies så att inga missförstånd sker, hyra in depå-funktionärer flaggvakts-funktionärer parkerings-funktionärer, hyra flaggvaktsbil, hyra bärgningsbil, etc. etc. så kanske en banträff får kosta 500:-/tillfälle? (Vilket även det är rikitgt billigt!)

För antingen få vi höja priset eller så får vi inse att det är ett ideellt klubbarrangemang med begränsade resurser som kräver delaktigt och offervilja.

Sundsvall
Här sen Sep 2003

BTG: Måste säga att det är en tråkig utveckling som är på väg! Själv är jag inte aktiv medlem men hade siktat på att bli framöver, men tänker det börja bli 3-5ggr så dyrt att vara aktiv medlem kommer jag inte att ha råd.

Till övriga utan utpekande på någe vis så kan jag inte förstå vad det är så jobbigt med att stå ett flaggvaktspass. Själv stod jag ett 3h race utan uppehåll, betalade maten själv och allt. Det är skoj att hjälpa till och nu hjälper ni ju inte bara andra utan även er själva! Tråkig mentalitet.

Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003

För egen del betalar jag gärna för flaggvakter, under förutsättning att man får rejält med bantid. 1.500 kr som det kostar att köra träning + kval + rejs i dom flesta sprintracesereierna är på tok för dyrt. Men 4 eller fler timmar bantid för samma peng är helt ok!
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004

Trådstartare
Min inställning är ju helt klart att jag hellre betalar lite mer för att slippa stå flaggvakt, vad är 600-700 hundra för en banträff i stället för 350, med tanke på alla pengar de flesta "banåkarna" lägger ut i övrigt....!?

Med tanke på garagetid och på bilen i övrigt spenderade pengar så vill man väl verkligen få ut max körtid på de få träffarna som man sedan besöker....!?

Det är ju inte bara de minutrarna som man verkligen står på posteringen som ska tas hänsyn till, man ska samlas tidigare inför vaktbytet, och hämtas upp efteråt etc etc. Tycker man brukar bli tillräckligt stissig före och under träffarna utan att behöva hålla reda på dessa saker......

Att stå mer än ett flaggpass a'40 min på en och samma träff skulle nog bli för mycket för mig......

Racern:
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004

Medlemsförslag på "gräddfil" för nyligen avlösta flaggvakter för det närmast kommande bankörningspasset,
samt svartflagg under resterande bankörningspass för utsedda flaggvakter som avvikit från uppgift kommer att diskuteras inom styrelsen inför Sviestad.
Max två flaggvaktspass per gatbilsförare. om ett eller två pass är beroende på antalet deltagare.

Utvalda cupförare står flaggvakt pass 10 och 11 även på Sviestad.

Jönköping
Här sen Jun 2004

Hej!
Gled in på denna tråden av en slump. Är lite förvånad över de problem som nu har dykt upp med avseende på flaggvakter. Har aldrig tidigare upplevt detta problem, visst det är inte alltid så kul att stå flaggvakt, men om man ger sig in i leken så får man leken tåla, kan man inte acceptera vad styrelsen i klubben har bestämt så får man helt enkelt avstå från att delta.
Med att bidra med att stå ett pass har funkat i en massa år tidigare varför skulle det inte funka nu? Har vi blivit för bortskämda? Ge igen...

BMWCS #2928
Citera
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004

Nu sist (i torsdags) fungerade flaggväkteriet alldeles utmärkt på Sturup - förutbestämt schema för flaggvakterna så att alla visste när de skulle stå, snabba byten, bra kommunikation (alla vakter hade walkie-talkies) och bra kommunikationsdisciplin - alla visste vad de skulle göra, förbindelseprov gjordes, man meddelade när sista bilen kört förbi etc..

Alla som körde stod vakt ett pass dvs en halvtimme - vilket jag tyckte att det var ganska lagom att köra - man behöver en liten paus då och då. Pauserna blev inte heller så långa - jag upplevde att det gick väldigt smidigt att byta flaggvakter och det var inte mycket tid i depå innan man fick köra igen.

Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002

CRY skrev:

Med att bidra med att stå ett pass har funkat i en massa år tidigare varför skulle det inte funka nu? Har vi blivit för bortskämda? Ge igen...

Måste instämma, har försökt hålla mig men nu blir det svårt...
Det hela är lite som diskussionen om kostnad för en banträff med en klubb och med Expressens Motorklubb som det var för nån månad sen eller två.

Ni som har flaggfobi när det gäller viftande, de tankar som sprids här är som att det är olidligt hemskt att flagga. Själv tycker jag det kan vara skönt att göra när man ändå kört sig toktrött ett par pass, så kan man vila lite, titta på fin körning och fota samtidigt.

Vill man inte flagga så får man väl ta körningar som Motorklubben, Alfaklubben har väl inhyrda med och såna?
Jag vet många som har detta som hobby (bl.a. jag själv) och jag skulle inte tycka det var kul om en träff kostade 5-600kr i köravgift bara för att slippa vara flaggvakt. För själva avgiften för körning står faktiskt för en relativt stor del av årskostnaden jag har för bilen när den väl körs, kör man kanske 7-10 träffar på ett år så blir det ju dubbelt så dyrt plötsligt... inte kul när man som det är jobbar hela sommaren för att kunna hålla på med hobbyn ens.

Som CRY sa, har man gett sin in i leken så? På inbjudan till kommande banträff jag ska på stod det "var beredd på att vara flaggvakt" och jag kommer självklart anmäla mig som frivillig till detta, för jag vill att alla ska få möjlighet att köra, vilket är lättare då alla kan tänka sig flagga lite!

Ursäkta om min åsikt retar upp någon, men jag trivs såpass bra med denna hobby att jag tycker fler ska få möjligheten att testa den!

Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004

Trådstartare
Figgz skrev:

Själv tycker jag det kan vara skönt att göra när man ändå kört sig toktrött ett par pass, så kan man vila lite, titta på fin körning och fota samtidigt.

Den inställningen till flaggvaktandet skulle nog inte jag avslöja......

Faktum är att ett flaggpass är väl ganska ok att stå tycker jag också....men när det istället handlar om två flaggpass per deltagare börjar man missa allt för mycket av körningen tycker jag.....

Det är ju inte heller säkert att allt fungerar smärtfritt när man väl kör !! Kankse vill man in i depå och justera lite inställningar etc både nu och då, och då får man ju ställa sig i lineupen igen etc etc....så ska man stå flaggvakt på två av dagens körpass blir det ju inte mycket körtid kvar....

Racern:
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002

Bistec skrev:
Figgz skrev:

Själv tycker jag det kan vara skönt att göra när man ändå kört sig toktrött ett par pass, så kan man vila lite, titta på fin körning och fota samtidigt.

Den inställningen till flaggvaktandet skulle nog inte jag avslöja......

Faktum är att ett flaggpass är väl ganska ok att stå tycker jag också....men när det istället handlar om två flaggpass per deltagare börjar man missa allt för mycket av körningen tycker jag.....

Det är ju inte heller säkert att allt fungerar smärtfritt när man väl kör !! Kankse vill man in i depå och justera lite inställningar etc både nu och då, och då får man ju ställa sig i lineupen igen etc etc....så ska man stå flaggvakt på två av dagens körpass blir det ju inte mycket körtid kvar....

Tolka inställningen rätt så att säga... Man "slappar" inte vid en flaggpostering, man är ju hela tiden på sin vakt och gör sitt jobb,men att man fotar lite samtidigt när det är lämpligt brukar inte vara något dumt.

2 flaggvaktspass per dag har jag inte råkat ut för, klart det kan ta tid. Om det är 2 pass per man så kan det väl inte vara särskilt långa pass?
Dock vet jag inte hur BMW-träffarna går till när ni kör själva, men på en vanlig banträff med körning 9-17 eller vad det brukar vara så känns det ändå som att sista 1-1½h kan man verkligen köra konstant då de flesta ändå har packat ihop...

Klart man inte vill flagga bort hela sin dag på banan, men som det har varit under de tre åren jag har kört bana iaf så har jag aldrig varit med om nån bortflaggad dag hittils, ibland får man dock ta att nån ska ju flagga det torra passet om det är en regnig dag, men det är ju inte mycket man kan göra åt...

Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004

Trådstartare
På BMWSC:s träffar läggs ju också en hel del fokus på BMW CUP ! Det ska man inte glömma bort......det är två tävlingar och osså en del träning etc.....kanske en och annan bil som kör av och måste bogseras efteråt och tar en massa tid etc etc.....

Menar inte alls att det på nåt sätt skulle vara något negativt med cupen, tvärtom......men det tar ändå en hel del körtid som ni kanske inte märker av på andra märkesträffar !!

Racern:
Citera
Geijer
Växjö
Här sen Maj 2004

Kanske det är för att jag är så färsk på banträffar men jag måste säga att mitt flaggpass på Gelleråsen var mycket givande och kändes som det gick väldigt fort.

Eftersom jag visste att det kunde bli tajt med tid så mutade jag en polare att hänga på (bjöd på resa och logi) och hjälpa mig med diverse grejer som att hålla koll på tider, kolla däckstryck, fixa dricksvatten, mm.

Men den/de stackarna som missades att avbytas kan jag förså är besvikna, vi får försöka se till att det flyter på och fungerar.

Citat:
Medlemsförslag på "gräddfil" för nyligen avlösta flaggvakter för det närmast kommande bankörningspasset,
samt svartflagg under resterande bankörningspass för utsedda flaggvakter som avvikit från uppgift kommer att diskuteras inom styrelsen inför Sviestad.
Max två flaggvaktspass per gatbilsförare. Om ett eller två pass är beroende på antalet deltagare.

Tycker jag låter fullt rimligt om passen är 20-30 minuter långa.

om man får problem med sin bil och vill skruva så kanske man kan försöka vara förberedd och i förväg snackat med nån som kan rycka in på sitt pass.

Men som sagt, jag är "nybörjare", man kanske tröttnar på det efter några år...

Slåtte
Här sen Nov 2002

Jag är inte nybörjare och jag tycker nog att ett pass som flaggvakt är helt okej.

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004

Trådstartare
Funkar det så bra som det gjorde på Sviestad idag, med byten av flaggvakter etc, så tycker även jag att det är helt ok med flaggvakteriet !! Väldigt bra flyt i allt sådant idag !!

Var idag också en mycket bra kommunikation mellan flaggposteringar och huvudposteringen !! Det är bra när huvudposteringen informerar ordentligt till alla andra posteringar, så man vet vad som gäller vid olika situationer !!

Racern:
Citera
Allmänt banåkaforum
Flaggvakter på Banträffar
<<   1, 2, 3, 4   >>
13646 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande