Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VW Golf GTI Special mk1 -84 [Såld]
<<   1, 2
11644 besök totalt
The Guard
Njutånger
Här sen Jul 2005
Inlägg: 166



Nej nej, varför, varför åååå grymma öde....hehe

_________________
Dennis Jonsson
Audi As4-R 2.2TQ
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=196330
Citera
Kroegarn
Linköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 528


Trådstartare
Här kommer en liten uppdatering från kvällens coilovermontering:



Blev liiiite för låg framtill just nu så fjädrar den inte alls då framskärmarna vilar mot däckens ovansida. Måste massera skärmkanterna kraftigt innan bilen är körduglig till något annat än söndagskörning

En bild på den bakdelen:


_________________
/Michael Gustafsson
Datsun 240Z -72 busbil
Alfa Romeo 75 -88 glassbil
Toyota Celica ST -77 "...bil?"
BMW I4 M50 -23, bruksbil
+2x Aprilia Touno
Citera
golf666
Dalarna, Falun
Här sen Jan 2005
Inlägg: 682



stiligt värre thumbs up thumbs up
Nu måste jag oxå köpa coilovers...

_________________
//Mvh Tobbe Granqvist
Mina bilar, Golf mk1, Audi S2 mfl.!
Gula golfen 402m: 11.15@204m/h
Citera
The Guard
Njutånger
Här sen Jul 2005
Inlägg: 166



snyggt å lågt

_________________
Dennis Jonsson
Audi As4-R 2.2TQ
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=196330
Citera
Kroegarn
Linköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 528


Trådstartare
The Guard skrev:
snyggt å lågt


Blev slutligen betydligt högre... p.g.a för breda fälgar/däck Men nu får jag iaf precis under domkraften . Innerkanten på skärmkanterna bak har blivit bortkapade i ovankant så nu går däcken nääästan fritt Hjulinställning gjord med ordentligt negativ camber -3 och -2.5 (vä. resp hö.). Undrar om det inte var i häftigaste laget för nu är han ordentligt nervös i hastigheter över 100-110 och ojämn vägbana .

Ikväll får jag dock se hur det fungerar där det är tänkt att de flesta milen ska avverkas... på BANA

_________________
/Michael Gustafsson
Datsun 240Z -72 busbil
Alfa Romeo 75 -88 glassbil
Toyota Celica ST -77 "...bil?"
BMW I4 M50 -23, bruksbil
+2x Aprilia Touno
Citera
Jossa
Umeå
Här sen Aug 2005
Inlägg: 27



Re: VW Golf GTI Special mk1 -84

Kroegarn skrev:
I brist på bättre sysselsättning så här på semestern och bara massa regn ute tänkte jag skriva lite om det senaste tillskottet i bilparken.

Bilen införskaffades i mitten på december -04 då jag behövde bättre framskärmar till ett påbörjat renoveringsobjekt och säljarna hade hittat ett bättre utgångsmaterial för sin 9h racesatsning. Köpeskillingen stannade vid 1000:- då varken drivlina eller inredning fanns tillgängligt . Ett lite plus var dock att en halvbur fanns monterad (fastskruvad) samt även lite rör till ev. helbursbygge. Det visade sig att bilen var i betydligt bättre skick än den jag gett mig på att renovera. Så det första objektet, nedan, som jag börjat renovera blev till att rensa ur och sälja av .




Enligt senaste besiktningkontrollen (maj -02) hade bilen gått 15500 mil. Instrumentbrädan som låg på durken visade en mätarställning på 15670 mil. Den nya mätarställningen blev 12340 mil, vilket motsvarar mätarställningen på bilen varifrån drivlina och inredning kom.

"Racern" besiktigades utan anmärkning 050707 . Nämnde själv när jag kom in att att framvagnen behövde en inställning. Trots en pik från SBP-herrns kollega, om körsättet, då bilen med däckskrik kördes upp på lyften så gick det bra . Behöver jag säga kraaaaftigt med toe-in, märkte sedan några dagar senare att jag dessutom inte dragit åt fjäderbenen... för att jag ju skulle göra den justeringen senare

Lite kortfattat vad som behövde fixas var byte av en skärmkant, den andra gick att lappa ihop. Några få småhål i hjulhusen "knackades" fram, och några småhål i golvet+bakre innerskämar efter väl häftig svetsning av burplattor. Fick också reparera ett hörn på bakluckan som annars var i toppskick?!?! Elsystemet kopplades tillbaka och allt fungerade . Växelöverföringen byttes ut mot en i aningen bättre skick, bakaxeln demonterats och renoverats, likaså framvagnen. Topplocket har också blivit lätt renoverat dock ingen portning vilket jag ångrar lite nu.

Motorspec:
Standard 1,8 liters 8 ventilare med renoverad topp (112hk, 153Nm)
Extraktorgrenrör med 2" avgassystem
Jamex skumfilter som ligger på hyllan och inväntar montering... hittades i reservdelsbilen
På G:
Söka reda på fler ponies till vintern. Överladdat eller ej överladdat?!?!?

Väghållning:
Bonrathbussningar fram
Helsvetsade fjäderbenstorn fram och bak.
original fjädrar och stötdämpare.... var det någon som sa jänkepråm?
Planer:
- Coiloverkit.
- Hembyggt undre fjäderbensstag fram
- Främre övre och bakre övre fjäderbensstag.

Hjul:
BBS RS 7x15 ET16 (3-delad splittfälg)
Toyo 888 (GG), 205/50-15

Bromsar:
Helt original med lite luft i systemet, nybytt vätska iallafall.
Planer:
Inget planerat än, men har ju en förkärlek för di stora röda som återfinns på favvobilen: Påsse .

Inredning:
-79:ans GTI ratt
originalinredning, om än ingen ljudisolering under mattorna
Buren utanför bilen ska in vid tillfälle, måste dock "sänkas" då innertak numer finns i bilen.
Sparcostol på ingång om allt går vägen
Planer:
Djupare stolar till passageraren?
4 punktsbälten

Exteriör:
-83:ans singelljus grill
-78:ans kromade stötfångare.
Planer:
Utsidan kommer att hållas relativt original. Måste dock fixa till de svarta plasthållarna för originalstötfångarens sidor.







Så det var lite om lillracern.... nu börjar det bli dags att ta tag i "skåpbilsracerns" trasig turbo... ingen vila ingen ro .


Mycket fint! Bil i min smak! thumbs up

Vars fick du tag i orginal läppen?

och vad är bra med att helsvetsa fjäderbenstornen? Blire stabilare eller?



Mvh/jossa

_________________
/Johannes Persson

Golf gti mk1 -84
Saab 900 2,0t -96
Citera
Kroegarn
Linköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 528


Trådstartare
Re: VW Golf GTI Special mk1 -84

Jossa skrev:


Mycket fint! Bil i min smak! thumbs up

Vars fick du tag i orginal läppen?

och vad är bra med att helsvetsa fjäderbenstornen? Blire stabilare eller?

Mvh/jossa


Tackar

originalläppen bytte jag till mig mot en rensad reservdelsbil (och bortforslingen av den) . Men den är inköpt härifrån http://www.nyadack.se/

Anledningen till att helsvetsa fjäderbenstornen är för att de kan spricka/släppa i punktsvetsningen, framförallt fram. Ju högre påfrestning desto större risk och påfrestningarna ökar vid sänkning och framförallt vid användandet av stumma fjäderbenslagringar/uniballs/camber plates. På min bil såg det ut som att det höll på att släppa en aning vid vänstra främre fjäderbenstornet och det fanns ingen motor ivägen så det gjorde jobbet enkelt .

mvh

_________________
/Michael Gustafsson
Datsun 240Z -72 busbil
Alfa Romeo 75 -88 glassbil
Toyota Celica ST -77 "...bil?"
BMW I4 M50 -23, bruksbil
+2x Aprilia Touno
Citera
särås
Enköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1395



Gillar helt klart det här projektet!!!

/Jimmy Särås

_________________
Jimmy Särås på Stertman Motorsport
www.stertman.se

Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist.
Citera
Jossa
Umeå
Här sen Aug 2005
Inlägg: 27



Re: VW Golf GTI Special mk1 -84

Kroegarn skrev:
Jossa skrev:


Mycket fint! Bil i min smak! thumbs up

Vars fick du tag i orginal läppen?

och vad är bra med att helsvetsa fjäderbenstornen? Blire stabilare eller?

Mvh/jossa


Tackar

originalläppen bytte jag till mig mot en rensad reservdelsbil (och bortforslingen av den) . Men den är inköpt härifrån http://www.nyadack.se/

Anledningen till att helsvetsa fjäderbenstornen är för att de kan spricka/släppa i punktsvetsningen, framförallt fram. Ju högre påfrestning desto större risk och påfrestningarna ökar vid sänkning och framförallt vid användandet av stumma fjäderbenslagringar/uniballs/camber plates. På min bil såg det ut som att det höll på att släppa en aning vid vänstra främre fjäderbenstornet och det fanns ingen motor ivägen så det gjorde jobbet enkelt .

mvh


Kanon! Får nog helsvetsa mina då också:)

Får du nys om en läpp så hör av dig till mig!!


Mvh/Jossa

_________________
/Johannes Persson

Golf gti mk1 -84
Saab 900 2,0t -96
Citera
Kroegarn
Linköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 528


Trådstartare
Lite nya bilder på tillståndet för tillfället. Inredningen är inplockad som det var tänkt, dock saknas buren än så länge. Elhissar ... inte så rejsigt kanske är monterade och kom ursprungligen från en Corrado .





_________________
/Michael Gustafsson
Datsun 240Z -72 busbil
Alfa Romeo 75 -88 glassbil
Toyota Celica ST -77 "...bil?"
BMW I4 M50 -23, bruksbil
+2x Aprilia Touno
Citera
P.Hagel
Växjö
Här sen Okt 2004
Inlägg: 579



Gillar stereo dö skarp.
Men på med breddarna igen.

_________________
Patrik Hagel

Åker
Volvo XC60-D4-2015
Glider Volvo C70 2.4T Cab.2004
Skruvar Golf GTi 1983
Citera
P.Hagel
Växjö
Här sen Okt 2004
Inlägg: 579



Gillar stereon dö skarp.
Men på med breddarna igen.

_________________
Patrik Hagel

Åker
Volvo XC60-D4-2015
Glider Volvo C70 2.4T Cab.2004
Skruvar Golf GTi 1983
Citera
P.Hagel
Växjö
Här sen Okt 2004
Inlägg: 579



Gillar stereon dö skarpt.
Men på med breddarna igen.

_________________
Patrik Hagel

Åker
Volvo XC60-D4-2015
Glider Volvo C70 2.4T Cab.2004
Skruvar Golf GTi 1983
Citera
CeDEe
Uppsala
Här sen Aug 2004
Inlägg: 88



Så j*vla skönt stuk på bilen! Älskar dina fälgar!

_________________
MVH

Christopher Djuric
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



Nu börjar det likna nåt thumbs up Hur funkade bankörningen förresten?

_________________
Peter Karlsson
Citera
Kroegarn
Linköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 528


Trådstartare
Barbapappa skrev:
Nu börjar det likna nåt thumbs up Hur funkade bankörningen förresten?


Bankörningen funkade fint.... nästan iaf. Fälgarna breddar tyvärr för mkt utåt så det skrapar i ordentligt både bak och fram. Så det blir ett av vinterns projekt att lösa.

Barbapappa skrev:

Gillar stereon dö skarpt.
Men på med breddarna igen.


Jodå breddarna är tänkta att komma på plats igen.. men tyvärr åker stereon ut För kasst ljud iofs mer p.g.a originalhögtalare.. men radion går bara till 104 Mhz. Men stereon är en originalmonterad clarion som suttit i en -83:as GTI jag demonterade .

Tackar för kommentarerna

mvh

_________________
/Michael Gustafsson
Datsun 240Z -72 busbil
Alfa Romeo 75 -88 glassbil
Toyota Celica ST -77 "...bil?"
BMW I4 M50 -23, bruksbil
+2x Aprilia Touno
Citera
jonsson
Linköping
Här sen Feb 2005
Inlägg: 1

Ny på att skriva
inlägg i forumet


har sett bilen i stan nåra gånger å måste säga att den ser ju alldeles kanon ut...keep the good work up.

MVH Svart mk2

_________________
Micael Jonsson
Citera
Kroegarn
Linköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 528


Trådstartare
Jaha i ett tillstånd av tillfällig sinnesförvirring så la jag upp en annons på bilen och nu ser det ut som att den kommer få ny hemvist i Finland i början på nästa år

Jaja men nu blir det nya projekt, får ordning på den andra hobbybilen och så måste givetvis infarten kryddas med något 60 till tidigt 80-tals bakhjulsdrivet åk. Men VAD det är frågan

mvh

_________________
/Michael Gustafsson
Datsun 240Z -72 busbil
Alfa Romeo 75 -88 glassbil
Toyota Celica ST -77 "...bil?"
BMW I4 M50 -23, bruksbil
+2x Aprilia Touno
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



Nej men vad i hela friden! Du ska väl inte sälja den fina bilen...

Det finns ju i.o.f.s. en och en annan bakhjulsdriven bilmodell mellan 60 & 80-talet, men för stunden låter det ju som en tveksamt byte. Men det är klart, går bytestankarna åt detta hållet så är du förlåten.

Får hoppas att bilen kommer i goda händer i.a.f. Och lycka till med bilfunderingarna. thumbs up

_________________
Peter Karlsson
Citera
Peter V
Hörby
Här sen Jun 2003
Inlägg: 195



Tråkigt att du sålt bilen, jag har kollat på denna en hel del och kommer nog att sträva mot att göra något liknande med min Golf mkI special, gillar "retro"-stuket

Fälgarna är helt perfekta!

_________________
Peter Vighagen
Citera
Kroegarn
Linköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 528


Trådstartare
Barbapappa skrev:
Nej men vad i hela friden! Du ska väl inte sälja den fina bilen...

Det finns ju i.o.f.s. en och en annan bakhjulsdriven bilmodell mellan 60 & 80-talet, men för stunden låter det ju som en tveksamt byte. Men det är klart, går bytestankarna åt detta hållet så är du förlåten.

Får hoppas att bilen kommer i goda händer i.a.f. Och lycka till med bilfunderingarna. thumbs up


Jovars en camaro pro touring stuk skulle inte vara helt fel Dock en helt annan prisliga . För tillfället står en Manta A överst på listan, men även kadett coupe, BMW 2000/323, Datsun 240/280, taunus coupe, capri m.fl finns med som potentiella objekt.

Peter V skrev:

Tråkigt att du sålt bilen, jag har kollat på denna en hel del och kommer nog att sträva mot att göra något liknande med min Golf mkI special, gillar "retro"-stuket

Fälgarna är helt perfekta!


Bilen är ju inte riktigt såld än... men fälgarna behåller jag och ev. även stötfångarna så vem vet vad som händer i framtiden Men just nu är jag sugen på att åka på tvären genom kurvorna

mvh

_________________
/Michael Gustafsson
Datsun 240Z -72 busbil
Alfa Romeo 75 -88 glassbil
Toyota Celica ST -77 "...bil?"
BMW I4 M50 -23, bruksbil
+2x Aprilia Touno
Citera
Våra race- och banåkarbilar
VW Golf GTI Special mk1 -84 [Såld]
<<   1, 2
11644 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande