Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Hur får man fart på min s-14 (BMW)
<<   1, 2
9800 besök totalt
konnem3
Kalmar
Här sen Feb 2005
Inlägg: 316


Trådstartare
Jag ska börja riva i motorn idag. Har tagit en veckas semester från allt vad bilar heter.
Bilen är inte utrustad med varvstopp så jag skulle tippa att om man missar en växling vid 7500rpm och tror att man fått i en ny växel och stampar gasen i botten några tiondels sekunder så kommer varvet stiga rejält.
Bilen har inte någon komp på någon cylinder så mycket talar tyvärr för 16 st krökta ventiler .

Tackar för alla bra förslag på lösningar.

Jag ska börja med att införskaffa lite saker som fungerar oavsett om det blir turbo eller kompressor.
Det kanske rent av blir ett 2,5 liters kit från staterna och låta bilen leva vidare som sugis. Detta är dock det sista alternativet.

255hp pump som Jonas föreslog
Koppling Vad föreslår ni?
Spridare 550-800 ml
Ram och vevlager
Ny oljepump
Kamkedja
oljepumpkedja
mm

Finns det något ställe som säljer lager, oljepump mm. förutom BMW
Vad kostar lager, pump mm dvs det som behövs för att renovera bottendelen hos BMW.

_________________
Mattias Kornelius
Audi A6 Ultra -18
M3 E30 -88
323i med B230FT-86
9-3 1,9 Tid
Citera
konnem3
Kalmar
Här sen Feb 2005
Inlägg: 316


Trådstartare
Hur mycket effekt klarar orginal stakar?
Har hört en uppgift på ca: 125hk /stake.

_________________
Mattias Kornelius
Audi A6 Ultra -18
M3 E30 -88
323i med B230FT-86
9-3 1,9 Tid
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



originalstakarna är fina så de kan nog palla ca 125hk styck, jag vågade dock inte chansa utan skaffade Verdistakar.

När det gäller koppling så är det beroende på om du ska åka överladdat eller ej. Åker du sugmotor så klarar du dig alldeles utmärkt med en sk sportkoppling från Sachs, finns flera som har denna, tex PPF, Motornord, Köhler mfl. Kan även tänka mig att Mekonomen kan ta hem denna.

http://www.motornord.se/catsearch.asp?Group=1&mode=Tryckplattor&am . . . .

http://www.motornord.se/catsearch.asp?Group=1&mode=Lameller&mc . . . .

Borde iofs även klara dig med denna tryckplatta och en sinterlamell om du åker överladdat utan att ladda massor också. Kan även klara dig med vanlig organisk lamell men då ligger du nog på gränsen om du laddar på med kompressor iaf.

Jag har en uppsättning högohmiga 630cc spridare till salu för rätt pengar om du vill handla på dig grejjer redan nu.

Vet inte om det finns så mycket alternativ till BMW originaldelar, själv har jag alltid kört orginal och det har såklart funkat!

_________________
Jonas Edling
Citera
konnem3
Kalmar
Här sen Feb 2005
Inlägg: 316


Trådstartare
Av erfarenhet så vet jag att man inte ska chansa med kopplingen.
Jag skulle tro att jag behöver en som klarar ca:600Nm men helst inte sinter.
Har kollat runt lite men har inte lyckats hitta någon lämplig än.

Jag har räknat lite på ekonomin och höjt målsättningen lite.
Målsättningen är numera 400hk på drivhjulen. Bilen är inte tänkt som strippbil utan som en kompetent gat/banbil. Så körbarhet går före toppeffekt. Men med 1240kg bil och 400 drivhjulshästar borde väl inte en låg tolva vara omöjligt.

I bottendelen har jag tänkt att ha lite delar från PPF:

Vevstakar som klarar 600hk. 1500kr styck. Vad kostade dina Verdistakar Jonas?

CP pistons 8,5 i komp. 2000-2500kr styck.

BMW orginal lager (Behöver man motorsport lager)
Ny oljepump
Kamkedja
oljepumpskedja
Honat block samt frästa spår för topplockspackning.

orginal topplockspackning

Topp:
Nya orginal ventiler eftersom de gamla troligtvis är obrukbara.
Hårdare ventilfjädrar på insugssidan.
orginal på avgas.
Jag har både orginal och trimkammar. 286, 11,5mm lyft på insug och 272, 11mm i lyft tror jag på avgas. Minns inte exakt.
Frågan är vilka som gör sig bäst.
Jag vill ju ha en motorkaraktär som ger ett brett och jämnt register.
Någon portning av toppen blir nog inte aktuell då den flödar helt ok orginal.

Vad tror ni om det så långt. något jag missat i planeringen, tips?

_________________
Mattias Kornelius
Audi A6 Ultra -18
M3 E30 -88
323i med B230FT-86
9-3 1,9 Tid
Citera
Ossie k
Södra Stockholm
Här sen Okt 2004
Inlägg: 314



Jag vill önska lycka till! Håller på med ungefär samma sak som du. När du kalkylerar kostnader så kommer det att kosta det dubbla mot vad du tror. och tar dubbelt så lång tid, om man gör rätt.

_________________
Ossie kaistinen

Livet börjar efter 402 meter.
Citera
patrik
Karlskoga
Här sen Apr 2004
Inlägg: 154



kan annars tipsa om att Köhler bygger 2,9 liters sug s14 med bromsade 420 vid 9000 varv. han berättade för mig att du har aldrig hört något liknande i ljudväg och jag tror honom. kostar ca 120,000 nyckelfärdig och blir säkert inte mycket dyrare än kompressorbygge men MYCKET fränare.

Annars går det bra att bygga i en V8 4,4 tex. väger inte mycket mer mer går grymmt gött.

har annars en s14 195 motor tillsalu som är komplett

nås på 070-6697711

mvh patrik

_________________
Patrik Silverstam
BMWSC 001..:-)
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



patrik skrev:
kan annars tipsa om att Köhler bygger 2,9 liters sug s14 med bromsade 420 vid 9000 varv. han berättade för mig att du har aldrig hört något liknande i ljudväg och jag tror honom. kostar ca 120,000 nyckelfärdig och blir säkert inte mycket dyrare än kompressorbygge men MYCKET fränare.


Går ett par tre stycken sådana i rallycrossen, kan inte direkt säga att man blir jätteimponerad av ljudet. Det är inte i närheten av hur DTM maskinerna lät.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Daniel Båge
Jkpg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1467



Niklas Sandström skrev:
patrik skrev:
kan annars tipsa om att Köhler bygger 2,9 liters sug s14 med bromsade 420 vid 9000 varv. han berättade för mig att du har aldrig hört något liknande i ljudväg och jag tror honom. kostar ca 120,000 nyckelfärdig och blir säkert inte mycket dyrare än kompressorbygge men MYCKET fränare.


Går ett par tre stycken sådana i rallycrossen, kan inte direkt säga att man blir jätteimponerad av ljudet. Det är inte i närheten av hur DTM maskinerna lät.

[OT]


Denna lät ju "rätt" bra med, men nu är det V8a i den.
[/OT]


Borde man inte kunna hitta billigare trimmare än Köhler i Tyskland?

_________________
Wer später bremst, fährt länger schnell...
Citera
konnem3
Kalmar
Här sen Feb 2005
Inlägg: 316


Trådstartare
Ja en vass sugmotor är speciellt.
Dock så blir den väldigt oekonomisk skulle jag tro.
Högt varv = mycket slitage
Hög trimningsgrad gör väl att den nästan är omöjlig att få igenom på avgasvärden.
Nu ska man ju egentligen inte räkna på bränsleförbrukning men en 420 hk sugis kan tänkas dra 2 liter milen vid blandad lugn körning. Men det kanske man glömmer när man hör det porriga ljudet.
Har hört att dessa maskiner kostar det dubbla ca: 250k
Det är inte utan att man blir sugen.........
Någon som har mer info om vad det är för godsaker i en sådan spis?

_________________
Mattias Kornelius
Audi A6 Ultra -18
M3 E30 -88
323i med B230FT-86
9-3 1,9 Tid
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Verdistakarna ligger på ca 2500:- styck.
Vet inte om du behöver motorsportlager men de kostar inte mycket mer än vanliga standardlager så jag tyckte inte att det var värt att chansa och spara ett par hundra eller vad det kan röra sig om.

_________________
Jonas Edling
Citera
konnem3
Kalmar
Här sen Feb 2005
Inlägg: 316


Trådstartare
Jag hörde med Sten Parner och han hade stakar till s14. Priset var under 1400kr st.
De ska nog hålla.

Vad kostade motorsportlagren?

Har monterat Intercooler idag på prov. Den gick dit men det var på millimetern. Det får bli en smalare fläkt.

Finns det någon som har mått på Kolvarna och stakarna i en S14 2,3 motor?

_________________
Mattias Kornelius
Audi A6 Ultra -18
M3 E30 -88
323i med B230FT-86
9-3 1,9 Tid
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Hur har det gått mad haverier och eventuell trimning?

_________________
Jonas Edling
Citera
Allmänt banåkaforum
Hur får man fart på min s-14 (BMW)
<<   1, 2
9800 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande