Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Sparade trådar/FAQ Måla bromsok / värmetålig färg. | << 1, 2 3 besök senaste veckan (36343 totalt) |
Bra inlägg! Givetvis ska man se till att främja konvektionen så mycket som möjligt när man kör. Tjocka lager färg hjälper inte värmen ut från oken. Något jag är förvånad över är att inte fler seriösa bromsar har kylflänsar på oken. Men det kanske beror på att luften runt oken som kommer från skivan har liknande temperatur som okens ytor. Då är strålning ända utvägen för värmen... Kan inte någon ta en räserbil och åka ut och mäta lite temperaturer så att vi får lite fakta i diskussionen. Daniel _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 såld... PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||
Att det inte sitter kylflänsar på oken beror nog mest på att det ofta är väldigt trång mellan fälg och ok och att flänsar inte skulle få plats. Dessutom blir gjuttekniken lite mer avancerad.
Sen kanske de har någon idé om att det skulle samlas smuts mellan flänsarna vilket skulle fungera som isolering. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
Tack för alla svar!
Då ingen sågade 2-komponentlack och jag på annat håll hört gott om Standox 2k provade jag detta alternativ. En matt yta hade varit att föredra av prestandaskäl men pga. min svaghet för blanka bilar valde jag blank svart färg. Lättare att tvätta samt i mitt tycke snyggare. Det finns färg som isolerar mot värme också vilket inte är eftersträvansvärt, kanske kan förklara fenomen vissa upplevt. Skivorna målade jag ytterkant samt kanten mellan nav och beläggningsyta med Spisfärg som ska tåla bisarra temperaturer men ändå ha en bra yta. Efter att jag kört in bromsbeläggen var skivorna blå samt oken så varma att jag inte vågade ta på dem. Färgen lika fin som innan. Slutsats. Standox 2k tål högre temperatur än hammarlack, bättre finish samt lättare att arbeta med. _________________ /Klas Pihl |
||||
Hej!
Jag använde mig av Internationals Perfection. Det är en 2-komponents lack så det är lite omständigt. Fram OKen målade jag för snart tre år sedan och de börjar bli lite skabbiga då jag bara stålborstade de OKen så dem får jag ge mig på dem igen. Men färgen har tålt bankörning & är röd, blank och fin fortfarande. Bak OKen blästrade jag först och de ser ut som ny målade. Jag målade även naven på skivorna samt ytterkanterna. Vid naven närmast slitytan på skivan har färgen svartnat & ytterkanterna lika så. http://www.yachtpaint.com/sweden//pr Annars så har Foliatec en 2-komponents färg som skall vara mycket värmetålig. http://online-katalog.foliatec.de/_e _________________ |
||||
Jag målade med pensel. 3 strykningar, total åtgång <1 dl för 4 ok. http://www.standox.com/ _________________ /Klas Pihl |
||||
Tackar.
Nu vet jag vart jag ska bege mig för att få tag på färg, era tips (Standox och International) finns båda på Färg och tapet här i Umeå. Utan att ha sett bilden på din bil Klas så hade jag tänkt ut samma färgkombination. Silver och svart. Jag har letat på nätet efter inspiration men det är inte många som lägger ut bilder på framvagnar. Nåja det är mycket rengöringsarbete kvar innan färg sas. _________________ Rikard Olson Alfor till bana, gata och i garaget. Blandad kompott till isarna. Opel Vivaro dragbil. BMW E61 till bruks. |
||||
Dags att revidera mitt uttalande, mina ok är INTE röda och fina längre efter lite R-däcks körning med bättre bromsteknik (HÅRT och kort). Två Före/Efter kort: Före: Rent, färgglatt och snyggt.. Efter: Smutsigt, bränt och racemässigt.... _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
_________________ /NEO aka Henrik Cednert :: Audi S2 Coupé 1994 :: Proud member of Team Irry -+ www.irry.com +- |
||||
Lite OT då jag inte behandlar okfärg...
Såg att någon skrev om värmeisolerande färg (hittade inte tillbaka för quoten sedan ).. vilket jag själv i jobbändamål har tittat på en gång.. bla en keramisk gegga som inte är en färg i sig men isolerar ganska bra hävdade säljaren.. påstående: För racebromsar så är det väl inte skivor eller belägg som rasar först utan kokande bromsvätska som är tjuven allt som oftast? Idé: Måla baksidan av beläggen med värmeisolerandefärg (kanske en värmeisolerande packning med värmetåligt lim?) Då slipper vi väl lite av värmeöverföringen mellan belägget -> oket -> bromsvätska. För mesta värmen i oken måste väl iallafall komma via kontaktytorna från beläggen? _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
Hmm tänkte inte på den vägen... men det är ju mycket längre.. har iofs inte testat att röra spindeln efter hårdkörning för att se hur pass varm den blir..
Ang strålningsvärmen då.. borde inte oket vara lackat med cromefärg på dom ytor som har "ögonkontakt" med skivan för att reflektera bort strålningsvärmen? Leder själva beläggmaterialet värme bra? (generellt) _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
Ingen risk att det blir ränder efter penseln? eller flyter den ut så pass bra..? _________________ /NEO aka Henrik Cednert :: Audi S2 Coupé 1994 :: Proud member of Team Irry -+ www.irry.com +- |
||||
Har jagat runt i hela Katrineholm efter någon av lackerna sm nämns här men har inte lyckats hitta ngt. =((( ngn som vet någon som säljer en blodröd sådan där 2k epoxy-histroia? Man kanske kan beställa eller så...
_________________ /NEO aka Henrik Cednert :: Audi S2 Coupé 1994 :: Proud member of Team Irry -+ www.irry.com +- |
||||
Då man målar bromsar från framförallt lite äldre bilar är ju ok lite mer gropiga av rost och fanskap (vissa är ju lite skrovliga även fabriksnya). Finns det något sätt att bli av med detta (inte spackel direkt, men ni fattar vinken hoppas jag).
_________________ War is about peace, and to get peace you have to kill a lot of people. //Tomi Penttilä |
||||
Hammarlack fäster ju bara som den ska på rostiga ytor. Annars ska man ju använda någon grundfärg för endamålet, men då tror jag inte funktionen blir lika bra av lacken.
Ett exempel långt ifrån bromsar. En polare till mej hade en grill (en såndär stor med skorsten å allt) som var helt i plåt och ny svätsad. Som dtod på tomten. Jag hävdade att han var f_n helt du__ i h_vet som lät den stå där, den kommer ju att rosta sönder!! Men han bara log och sa du ska få se! När grillen var skit rostig. Mao ett skrovligt lager med ytrost täckte hela grillen. Målade han den med Hammerite (hammarlack) Den stod sen några år, vad jag såg, och det grillades flitigt i den, på sommrarna. Så nog tål hammarlacken lite värme allt! _________________ Henrik Swahn Ricky Bobby!... |
||||
vissa alu-ok med halvdan yta kan ju bli brunaktiga och vitfläckiga. som mina. så det blev stålborste, lösningsmedel, glasblästring och nu till slut 2k epoxi-primer. men vart köper man epoxi-lack på sprayburk?
_________________ Per Kristoffersson Kristoffersson Engineering |
||||
Sparade trådar/FAQ Måla bromsok / värmetålig färg. | << 1, 2 3 besök senaste veckan (36343 totalt) |