Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 5914 besök totalt |
NÄRÅ ![]() Förstår precis (har lämnat in för länge (kommer ihåg nåt om skrubradie är blankt efter detta PS försökte maila dig på hemipanter förut gick ej)[/quote] Johan, Det måste ha blivit nåt fel. Min mailadress är hemipanter@brevet.nu Ge inte upp, försök igen. Det är det här med att förklara när fler läser än den som ställer frågan. Jag känner ungefär hur Anders Y tänker, och försöker förklara utifrån hans fråga. Men det känns besvärligt redan då å formulera sig bra. ![]() Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||
Jo, jag tror nog att jag förstår vad du menar, Göran, men sedan är den en annan sak att inse att det är så också. Får väl ta mig lite tid och rita lite tror jag, en del relativt komplicerade 3D-rörelser blir lite för komplicerade att hålla i huvudet för att man riktigt skall vara säker på vad som händer.
_________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||
Jag har aldrig brytt mej om antidive förut........då det inte används på tävlingsbilar.
Men nu är det ju så att min framvagn har någon form att detta.......så för att komma vidare...när bilen ska sorteras ut, så är det viktigt att se vad som händer. Jag håller inte med om resonemanget....när bara den övre bärarmen är vinklad. Vid fjädring och bromsning pressas hjulet bakåt och castern ökar.....ju mer castern ökar , borde fjädringen skunka ihop mer. Dessutom borde det vara så att vinklad övre arm, gör att fjädringen blir mer följsam........eller?? _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Detdär var väl ändå långt ifrån sant... ![]() I F1 vet i tusan hur länge de haft det. Sportvagnar likaså. BMW hade det from -86 iaf på Grp.A, om inte än tidigare. |
||||||
Det är ju det här som är proplemet när man försöker bena ut ett ämne..... Vem bryr sig hur en F1a är konstruerad.........och andra extrema skapelser. Dessutom har Göran samma uppfattning........och ingen svarar emot. På våran nivå...måste man lära sig grunderna först.......och sedan ska man lära sig att köra, så att man kan utnyttja det man har. Man kan ha så mycket antidive och skvatt man vill.......när man kommer så långt att man inser att man behöver det. Jag åkte nästan lika fort som Staffan Kaiser åkte med en Porsch 930, som säkert kostade nära miljonen 1988.........och detta med en bil som jag byggt själv. Naturligtvis upptäkte jag att det fanns brister i mina hjulhäng...... Det är vad jag kallar tillfredställelse _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Då var det dax för Butterfly att backa tbx i texten, läsa igen och återkomma.
![]() Du får inte ta det som säg emot det du anser/skriver som personlig kritik. Jag bara tolkade ordagrant det du skrev i texten "Ingen tävlingsbil har haft antidive." vilket var en felaktighet jag tyckte man kunde upplysa om. Visst F1 är otroligt långt ifrån våra bilar och man ska lära sig saker i rätt ordning, det har både du och Göran så rätt i. Men det var inte det jag motsade mig. Sedan vet jag inte om en M3 E30 frå -86 är så väldigt hightech. Iaf är det ingen F1:a. Även om jag och vissa andra på forumet nästan anser det... ![]() ![]() Jag hade en väldigt likvärdig framvagn på min bil som jag byggde själv och den gick det åka ifrån bilar med minst 25% mer effekt och samma vikt, på enhetsdäck, med. Ser fram emot fortsatta insatta inlägg och frågeställningar. Vi lär oss ju massor här! ![]() ![]() |
||||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Jag är inne på att klarlägga hur saker och ting förhåller sig. Sedan får var och en använda det hela efter eget huvud. Jag har ifs nämnt att man bör ligga lågt med antidive. Men, vet man hur det fungerar så kan man även anväda det. Det är det jag menar när saker har bieffekter.
Alla sådana här geometriska saker är komplicerade. Jag gör mitt bästa för att försöka förklara lite snabbt. Det blir då generella förklaringar och därmed medföljande brister. Man kan åstadkomma samma antidive med olika variationer på paralella A-armar, vågrät undre med vinklad övre, vågrät övre med vinklad undre, vinklad övre undre. Med samma antidiveffekt har alla modellerna olika bieffekter. Som casterförändringar , hjulbas ändring mm. I båda antidive modellerna med vinklade eller paralella A-armar, låser antidiven upp fjädringsrörelsen. I det ena fallet med hjälp av bromsvridmomentet och i det andra med en hjulrörelse mot färdriktningen. Här uttryckte jag mig schematiskt, men, effekten med fjädringslåsning blir densamma. Antidive påverkar inte viktförflyttningen under bromsning. Jag vill också säga att dom här sakerna inte är min åsikt. Med det sagt att det inte är något jag kommit på själv. Just dom här sakerna backas upp av flera författare i ämnet. Det borde väl därför kunna betraktas som de grunder som Håkan efterlyser. Jag har hela tiden varit öppen för att tillhandahålla specifik information för dom som så önskar. (Så långt min tid räcker). Jag kan självklart gå igenom det hela här i forumet. Men det kan ju vara kul att annat får plats än min redogörelse. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||
Exakt så tolkar jag det du och Butterfly redogjort för här oxå, Göran!
![]() För ingen har ju sagt att det är enkelt dethär...tvärtom. Jäkligt svårt att få ner snabbt i lättbegriplig text oxå. Men du gör ett mkt bra jobb där anser jag. Så att antidive är en av de justeringar "man ska passa sig för" är jag helt med på sedan tidigare. Men om man vet vad man gör kan man använda det och det gör man i stor utsträckning inom alla typer av racing och framförallt rally. Fast då på en hög nivå... Fast detdär sista har ni ju redan sagt så... ![]() ![]() |
||||||
Vad är "bättre"? Hur blir effekten vid körning med ökad/ minskad caster vinkel vid hopfjädring? Tex. vid kurvtagning.
![]() _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||||||
Angående F1:or så är de extremt känsliga för 'dive', speciellt de äldre med lägre framvinge, så där kan det nog vara värt besväret med anti-dive. Står lite om det i en artikel jag skrev för ett par år sedan som handlar om vingar på F1:or: http://www.forza-motorsport.se/?url=
Under markeffekt. Där är även en bild som illustrerar hur liten en cylinder får vara för att ha samma motstånd som en vingprofil. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||
Jag. ![]()
'har själv kört ifrån en 550 Maranello (Mantorp 2001), det gjorde gött. ![]() "There's no substitute for low weight". ![]() _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
Caster får ratten att gå tillbaka efter en kurva. Casterförändringen som sker i en kurva beroende på antidive, blir OLIKA på vänster å höger hjul. Beroende på att det ena hjulet fjädrar in och det andra ut. Vlket kan ge en viss obalnserad känsla. Vid bromsning rakt fram blir det inte så. Men, detta förutsätter att antidiven åstadkommits med icke paralella A-armar. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||
Johan, Det måste ha blivit nåt fel. Min mailadress är hemipanter@brevet.nu Ge inte upp, försök igen. Det är det här med att förklara när fler läser än den som ställer frågan. Jag känner ungefär hur Anders Y tänker, och försöker förklara utifrån hans fråga. Men det känns besvärligt redan då å formulera sig bra. ![]() Göran Malmberg.[/quote] Var inte ledsen det är inte jag läser allt ni skriver om detta ser ljuset nangijala ngnstans där framme ![]() ![]() ![]() _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||||
Visst vi har väl alla historier om när vi åkte ifrån den och den bilen. Bra ego booster I mitt fall beror det tyvärr enbart på den andra bilens förare (prestation). Min klena (150 hk)marcos skall inte köra lika snabbt eller snabbare än en 993 biturbo på krokig landsväg. Så enkelt är det _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||||
Anders Y,
Synd att Katz bok inte tar upp antidiveskyddet mot för låg famvinge. Det skulle varit ett konkret exempel på problematiken. Jag rekomenderar boken för den aerodynamikintresserade. Jag har några rader med skisser på hur projections centrum av oparalella A-armar via bromsmomentet vill "lyfta" bilen. Ge mig i så fall en adress att maila attach till. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||
Göran................jag är helt nöjd med dina förklaringar.
Jag har Lite olika uppfattningar om vissa saker....som skulle vara kul att diskutera. Men jag kommer aldrig in i diskutionen. om jag skriver att kpi är en vinkel i spindeln, då skriker alla......men när du skriver samma sak, då lysnar alla andektigt. och nu det senaste.......protester........men när du skrev var det ok. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Nu måste vi se till så alla mår bra. Jag tror ingen försöker såra någon. Det är väl mera så att man inte känner tonfallet i det skrivna på samma sätt som när man står öga mot öga. Åsså missuppfattas ett tekninskt ifrågasättande som ktitik. Lite otäkt. Jag tittade på din tanke om vinklad övre A-arm, men kunde inte komma på nån belysande förklaring. Jag har ju som jag nämnt utdrag ur en del böcker, som jag med glädje mailar över om du ger mig din mailadress. Du frågade om räknaexempel. Det finns inte särskillt mycke sådant för anti dive. Det finns inlagt i dyra program, men där ser man inte formlerna. Det är mera som du själv sagt om DR. Man ritar upp det hela. När det gäller oparalella A-armar så kan dock sådana skisser bli underliga att förstå logiken i. Beroende på att det kommet in vridkrafter fån bromsarna. Ungefär som en jacking effekt i sidled. Eller "rise" i fyrlinket i DR, som ligger i fyrlinkets skärningspunkt. Den punkten kan ju flyttas längsledes bilen. Och påverkas av vridet i bakhjulen. (Bromsarna fram) Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
om du avser mitt lilla inlägg angående tävlingsbilar havande eller icke havande av antidive var det ju enbart just detta jag åsyftade. ATT det faktiskt finns tävlingsbilar med det inbyggt, vilket du först hävdade att det inte fanns... Inget annat, som att "allt du skriver är fel", vilket tyvärr är den kännsla jag får att du vill ha det till. Men jag kan ha fel... ![]() I övrigt lyssnar jag andäktigt till utläggningar och fösöker lära mig så mkt som möjligt. Och det kan jag göra av både dig, Göran och många andra här. Hittar jag dock direkta felaktigheter måste väl ändå vara ok att påpeka dessa? Nu har denhär saken fått allt för stort utrymme i en i övrigt mkt intressant tråd, så jag lägger ner nu och återgår till hjulvinklarna. ![]() |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 5914 besök totalt |