Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Eftersnack
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 9535 besök totalt |
Tack för en trevlig kväll, i stort sett flöt ju allt på bra.... ![]() Ett tips kan ju vara att den som tar betalt informerar alla förare att man ska nogrannt ska läsa på anslagstavlan vad som gäller, och att om man inte följer dessa regler har man kört färdigt på Sviestads öppna körningar..... Hur är det egentligen med flaggvakter, det finns i alla fall några stycken eller !? Jag såg inte en flagga någon gång igår, inte ens efter tillbudet vid chikanen !? Tycker heller inte att man ska vara rädd att använda svartflaggen ( de flesta seriösa verkar vara överens på denna punkt ), bilar som snurrar 4 gånger på två varv efter misslyckade driftingförsök har väl knappast på banan att göra !? Ett sista tips ang frivillig personal är att efterlysa sådan med anmälning i "inför tråden", vet att det finns ett flertal som gladeligen skulle ställa upp att stå flaggvakt en stund, finns ju knappast bättre åskådarplatser än på flaggposteringarna.... ![]() _________________ / Martin Spetz Racern: |
||
![]() F.ö. ansluter jag till Uffe, Team Transaxel-Depp-å! ![]() ![]() ![]() Nästa gång borde jag ha RödaFaran körbar igen, då tar jag gärna ett eller två pass! ![]() Mvh Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||
När det gäller säkerhet vid bankörning så är jag inte rädd för att gå fram till en annan förare och ge råd om hur han/hon kan göra för att körningen skall bli säkrare. Jag vet att en del säkert uppfattar mig som en sur gammal ![]() Men då får dom tycka det! ![]() Ett tips till arrangörerna skulle kunna vara att skriva ut reglerna på en A4-sida och ha några frågor som förarna får kryssa i rätt alternativ på rörande just säkerhetsfrågorna. och att denna lapp skall vara ifylld och rätt besvarad innan man får åka ut. Personligen tycker jag att det är mycket viktigare att alla kör efter samma regler än att dela in förare/bilar i olika grupper. om jag får ta Nürburgrings turistkörning som exempel, så klarar man av allt från värsta superbilar, MC, turistbussar och olga 87 år i sin Ford Siesta Diesel, som skall visa barnbarnen var farfar rejsade på 30-talet, samtidigt ute på banan. Där är t ex omkörning enbart tillåten på vänster sida. Jag var lite frågasättande till det ibörjan och tyckte att det spelar väl inte så stor roll. I alla fall inte om den framförvarande t ex tydligt visar att hon/han håller åt vänster. Men nu har jag accepterat det, just för säkerhetens skull. Kör man alltid om till vänster så är det inte lika stor risk att det blir missförstånd. En nackdel med att dela upp förarna/bilarna i olika grupper är också att det blir mindre körning för de som kanske rest långt och vill köra många pass. Däremot borde det finnas ett maxantal bilar, som släpps ut på banan samtidigt. Men det kanske det redan gör?!? Hoppas att jag med dessa tankar kan dra mitt lilla strå till stacken rörande säkerheten! ![]() _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||
Bistec skrev.....
Ett tips kan ju vara att den som tar betalt informerar alla förare att man ska nogrannt ska läsa på anslagstavlan vad som gäller, och att om man inte följer dessa regler har man kört färdigt på Sviestads öppna körningar..... Bra idé! Hur är det egentligen med flaggvakter, det finns i alla fall några stycken eller !? Jag såg inte en flagga någon gång igår, inte ens efter tillbudet vid chikanen !? Från början hade vi en i torparen, en i ingången till rondellen och en vid huvudpostering. Angående tillbudet i chikan så hade vi gulflagg vid huvudpostering ca 15 sekunder efter händelsen. Och jag var väl på plats ca 1 min efter. Tycker heller inte att man ska vara rädd att använda svartflaggen ( de flesta seriösa verkar vara överens på denna punkt ), bilar som snurrar 4 gånger på två varv efter misslyckade driftingförsök har väl knappast på banan att göra !? Han blev "svartflaggad" och fick åka av banan! Ett sista tips ang frivillig personal är att efterlysa sådan med anmälning i "inför tråden", vet att det finns ett flertal som gladeligen skulle ställa upp att stå flaggvakt en stund, finns ju knappast bättre åskådarplatser än på flaggposteringarna.... ![]() En mycket bra idé till! Ska vi tänka på till nästa gång. Sen så letar vi efter mer folk till banracingsektionens styrelse så är det någon som känner att dom vill vara med och angarera sig så säg till! Här på rejsa borde det ju finnas folk som är intresserade av det. Hoppas på mer funktionärer till nästa gång man var ganska "sleten" när man kom hem igår. _________________ g3acing Linköpings Motorsällskap Kristoffer Grennberger |
||
ok.....gulflagg vid HP....
När man nu ändå är i tips-svängen på tal om säkerhet, så tänkte jag nämna en mycket viktig punkt som vi fokuserar mycket hårt på inom BMWSC, och det är att INGEN UNDER NÅGRA OMSTÄNDIGHETER FÅR GÅ UR BILEN FÖRRENS PERSONAL KOMMIT TILL UNDSÄTTNING, det är verkligen något som är viktigt, och ofta slarvas med. Om man sätter sin fina bil i räcket blir man såklart lite chockad etc, därför krävs det mycket tjat ang denna punkt, så att man inte glömmer bort sig om olyckan är framme !! Man har bra skydd i bilen, om ytterligare en bil skulle gå av på samma ställe ( inte helt ovanligt ), utanför bilen är man inte särskilt bra skyddad.... _________________ / Martin Spetz Racern: |
||
Banans kapacitet ligger på 26 bilar på banan samtidigt, nu har vi aldrig varit i närheten av detta, av säkerhetsskäl! |
||
linpaul> Jag bugar och bockar! Kul att glädjen av att köra kan sprida sig även utanför bilen
![]() Personligen tycker jag körningen flöt på smidigt, fast då hade jag även förmånen att starta ganska långt fram i de grupper jag var ute med. Så det var inte så farligt mycket trafik. _________________ Ragnar Burenius ![]() |
||
Lite regn är väl bra träning
Hej Tack för ett bra arrangemang, som vanligt. Angående säkerhetsbiten: ta och dra upp lite kopior vanliga A4:or bar om vettig banetikett, vad flaggorna betyder osv. Stick den i näven på alla, vid bilbesiktningen, som kommer dit. Jag tror nog de flesta skulle läsa det. Borde inte belasta er så mycket, inte ens när det är så mycket folk som igår. Jag hade tex med mig en kompis igår som aldrig kört på bana för och det slog mig att (efteråt givetvis) han nog inte ens hade koll på vad olika flaggor betydde. Vet inte om någon berättade för honom i samband med besiktning. Lite regn gör väl inget, mindre broms och däcksslitage bara. ![]() Micke _________________ Mikael Franzen |
||
Re: Lite regn är väl bra träning
Mindre däcksslitage ja! ![]() Mindre bromsslitage nej! ![]() Det är lätt att luras och tro att det går åt mindre broms för att det går totaltsett långsammare. Men oftast är det tvärt om! Dvs att det sliter mer på bromsarna när det är blött. Det går nästan lika fort på rakorna, men man får börja bromsa mycket tidigare och bromsa ner till lägre fart än om det är torrt. Så summan av kardemumman är att det krävs mer av bromsarna när det är blött! ![]() _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||
[quote="Bistec"]
INGEN UNDER NÅGRA OMSTÄNDIGHETER FÅR GÅ UR BILEN FÖRRENS PERSONAL KOMMIT TILL UNDSÄTTNING Jag skulle aldrig sitta kvar i bilen och invänta hjälp. Bilar som står på kritiska ställen fungerar som magneter. Ut ur bilen och hoppa bakom närmsta räcke är vad jag gör. (om jag kan) _________________ ![]() Jan Nagy |
||
Skyller på trasigt nät hemma. Ingen speedster den här gången, ingen eldkastande "skåpbil" heller. _________________ Daniel Ahlin Bygger Ginetta G20 (seven med skal) |
||
Kul att se lite bilar i action.
Håller också med om att man bör tänka till om säkerheten, för första gången stod jag i depån och tyckte det var tur att jag INTE var på banan... I det här fallet tror jag att problemet i huvudsak låg i förarens inställning/förväntningar och inte i arrangemanget i sig. En A4 med grundläggande säkerhetsregler och några rader om syftet med kvällen är nog en bra idé. Då kanske man slipper införa krav på racinglicens, vilket skulle ta bort lite av "prova på"-grejen. _________________ ![]() Ny kulbil i garaget. ![]() |
||
![]() |
Eftersnack
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 9535 besök totalt |