Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2005-08-11 Gatåka Sviestad
<<   1, 2, 3   >>
9535 besök totalt
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444



CaZQOX skrev:


Ska först o främst tacka alla som kom o körde, alltid lika kul när det är mycket folk som kommer och vill köra.
Tyvärr så var vi lite kort med personal (6st) för att få det hela att flyta på helt smärtfritt. Vi har tyvärr problem med att just få ut vilka regler som gäller och annan information till dom som kör.

Det som vi har gjort är att vi har en anslagstavla som stod vid ingången till cafét där alla flaggsignaler och regler står, flera av de punker som du tog upp finns med där. Det är ett ställe som man måste passera förbi iallafall en gång när man ska gå in och betala sina pass. Nu är det så att det är många som missar den ändå.
Vi försökte att ha förargenomgångar några gånger i början men det problem som ständigt dyker upp där är att vi har många långväga besökare som kommer senare än den utsatta starttiden vilket gör att vi isåfall skulle behöva att ha en genomgång med alla förare som ska ut på banan innan varje pass. Det skulle kunna vara en möjlighet om vi blev ytterligare personal som kan tänka sig att hjälpa till under dessa kvällar. Frivilliga får gärna anmäla sig till oss via mail, våra adresser finns på vår hemsida under banracingsektionen.

Det är jättekul att det har blivit en sådan uppslutning kring det här med "öppen banåkning" och vi vill ju kunna erbjuda en så hög säkerhet som möjligt på våra kvällar så kom gärna med tips och idéer.

För att svara på en annan fråga om det är med updelade pass där man klassar in efter bilar är något som vi också tittat på, det som vi har problem med där är att det i många fall är föraren som det beror på hur fort som det i själva verket går ute på banan. En idé skulle kunna vara att klassa in efter hur van förare man är!
Vi vet at vi har många nybörjare som kommer och kör på dessa pass och många av dessa har ej fått in den rutin som många mer rutinerade förare har vad det gäller "banetik" m.m. Vi vill att alla ska kunna ha chansen att testa på att köra på banan och alla har vi/är vi nybörjare någon gång.

Mikael L



Tack för en trevlig kväll, i stort sett flöt ju allt på bra....


Ett tips kan ju vara att den som tar betalt informerar alla förare att man ska nogrannt ska läsa på anslagstavlan vad som gäller, och att om man inte följer dessa regler har man kört färdigt på Sviestads öppna körningar.....


Hur är det egentligen med flaggvakter, det finns i alla fall några stycken eller !? Jag såg inte en flagga någon gång igår, inte ens efter tillbudet vid chikanen !?

Tycker heller inte att man ska vara rädd att använda svartflaggen ( de flesta seriösa verkar vara överens på denna punkt ), bilar som snurrar 4 gånger på två varv efter misslyckade driftingförsök har väl knappast på banan att göra !?


Ett sista tips ang frivillig personal är att efterlysa sådan med anmälning i "inför tråden", vet att det finns ett flertal som gladeligen skulle ställa upp att stå flaggvakt en stund, finns ju knappast bättre åskådarplatser än på flaggposteringarna....

_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3884



Bistec skrev:
Ett sista tips ang frivillig personal är att efterlysa sådan med anmälning i "inför tråden", vet att det finns ett flertal som gladeligen skulle ställa upp att stå flaggvakt en stund, finns ju knappast bättre åskådarplatser än på flaggposteringarna....

Jag kan tänka mig att stå flaggis 2-3 pass nån gång här o där!

F.ö. ansluter jag till Uffe, Team Transaxel-Depp-å! Skoj att se bekanta ansikten och några nyare! Ursäkta att jag inte hann prata med alla men jag hittade en intressant Etanol-bil och glo lite på! thumbs up

Nästa gång borde jag ha RödaFaran körbar igen, då tar jag gärna ett eller två pass!

Mvh
Mangan

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



CaZQOX skrev:
Det är jättekul att det har blivit en sådan uppslutning kring det här med "öppen banåkning" och vi vill ju kunna erbjuda en så hög säkerhet som möjligt på våra kvällar så kom gärna med tips och idéer.
Mikael L

När det gäller säkerhet vid bankörning så är jag inte rädd för att gå fram till en annan förare och ge råd om hur han/hon kan göra för att körningen skall bli säkrare.
Jag vet att en del säkert uppfattar mig som en sur gammal , när jag har en del synpunkter på deras körning.
Men då får dom tycka det!

Ett tips till arrangörerna skulle kunna vara att skriva ut reglerna på en A4-sida och ha några frågor som förarna får kryssa i rätt alternativ på rörande just säkerhetsfrågorna.
och att denna lapp skall vara ifylld och rätt besvarad innan man får åka ut.

Personligen tycker jag att det är mycket viktigare att alla kör efter samma regler än att dela in förare/bilar i olika grupper.
om jag får ta Nürburgrings turistkörning som exempel, så klarar man av allt från värsta superbilar, MC, turistbussar och olga 87 år i sin Ford Siesta Diesel, som skall visa barnbarnen var farfar rejsade på 30-talet, samtidigt ute på banan.
Där är t ex omkörning enbart tillåten på vänster sida.
Jag var lite frågasättande till det ibörjan och tyckte att det spelar väl inte så stor roll.
I alla fall inte om den framförvarande t ex tydligt visar att hon/han håller åt vänster.
Men nu har jag accepterat det, just för säkerhetens skull.
Kör man alltid om till vänster så är det inte lika stor risk att det blir missförstånd.
En nackdel med att dela upp förarna/bilarna i olika grupper är också att det blir mindre körning för de som kanske rest långt och vill köra många pass.
Däremot borde det finnas ett maxantal bilar, som släpps ut på banan samtidigt.
Men det kanske det redan gör?!?

Hoppas att jag med dessa tankar kan dra mitt lilla strå till stacken rörande säkerheten!

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078



Här är några mer kort, tog tyvärr inte så många.







Har dom i större format om någon är intresserad. 1600/1200.

_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
krilleg
Linköping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 308



Bistec skrev.....


Ett tips kan ju vara att den som tar betalt informerar alla förare att man ska nogrannt ska läsa på anslagstavlan vad som gäller, och att om man inte följer dessa regler har man kört färdigt på Sviestads öppna körningar.....

Bra idé!


Hur är det egentligen med flaggvakter, det finns i alla fall några stycken eller !? Jag såg inte en flagga någon gång igår, inte ens efter tillbudet vid chikanen !?


Från början hade vi en i torparen, en i ingången till rondellen och en vid huvudpostering. Angående tillbudet i chikan så hade vi gulflagg vid huvudpostering ca 15 sekunder efter händelsen. Och jag var väl på plats ca 1 min efter.


Tycker heller inte att man ska vara rädd att använda svartflaggen ( de flesta seriösa verkar vara överens på denna punkt ), bilar som snurrar 4 gånger på två varv efter misslyckade driftingförsök har väl knappast på banan att göra !?


Han blev "svartflaggad" och fick åka av banan!



Ett sista tips ang frivillig personal är att efterlysa sådan med anmälning i "inför tråden", vet att det finns ett flertal som gladeligen skulle ställa upp att stå flaggvakt en stund, finns ju knappast bättre åskådarplatser än på flaggposteringarna....


En mycket bra idé till! Ska vi tänka på till nästa gång.


Sen så letar vi efter mer folk till banracingsektionens styrelse så är det någon som känner att dom vill vara med och angarera sig så säg till! Här på rejsa borde det ju finnas folk som är intresserade av det.

Hoppas på mer funktionärer till nästa gång man var ganska "sleten" när man kom hem igår.




_________________
g3acing
Linköpings Motorsällskap
Kristoffer Grennberger
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444



ok.....gulflagg vid HP....


När man nu ändå är i tips-svängen på tal om säkerhet, så tänkte jag nämna en mycket viktig punkt som vi fokuserar mycket hårt på inom BMWSC, och det är att INGEN UNDER NÅGRA OMSTÄNDIGHETER FÅR GÅ UR BILEN FÖRRENS PERSONAL KOMMIT TILL UNDSÄTTNING, det är verkligen något som är viktigt, och ofta slarvas med. Om man sätter sin fina bil i räcket blir man såklart lite chockad etc, därför krävs det mycket tjat ang denna punkt, så att man inte glömmer bort sig om olyckan är framme !! Man har bra skydd i bilen, om ytterligare en bil skulle gå av på samma ställe ( inte helt ovanligt ), utanför bilen är man inte särskilt bra skyddad....

_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Bistec skrev:
INGEN UNDER NÅGRA OMSTÄNDIGHETER FÅR GÅ UR BILEN FÖRRENS PERSONAL KOMMIT TILL UNDSÄTTNING

Inte ens vid brand?!?

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444



Peeter skrev:
Bistec skrev:
INGEN UNDER NÅGRA OMSTÄNDIGHETER FÅR GÅ UR BILEN FÖRRENS PERSONAL KOMMIT TILL UNDSÄTTNING

Inte ens vid brand?!?



Joo....vid brand är enda undantaget !!

_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
CaZQoX
Linköping
Här sen Apr 2004
Inlägg: 29



Peeter skrev:

Däremot borde det finnas ett maxantal bilar, som släpps ut på banan samtidigt.
Men det kanske det redan gör?!?


Banans kapacitet ligger på 26 bilar på banan samtidigt, nu har vi aldrig varit i närheten av detta, av säkerhetsskäl!

_________________
Micke Larsson
Seat Leon 1,8 VTR

ordförande LMS Banracingsektion
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4310



linpaul> Jag bugar och bockar! Kul att glädjen av att köra kan sprida sig även utanför bilen

Personligen tycker jag körningen flöt på smidigt, fast då hade jag även förmånen att starta ganska långt fram i de grupper jag var ute med. Så det var inte så farligt mycket trafik.

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Johan_W
MellanSverige
Här sen Jun 2003
Inlägg: 707



Jag svängde förbi för att titta en stund men tyvärr kom jag i värsta "regnperioden" och hade inte tid att stanna. Men jag fick ju i alla fall se lådbilen åka ett par varv och kände igen några av bilarna...

_________________
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2745



Regnar det altid på Svistad banan

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
mickef
Linköping
Här sen Aug 2004
Inlägg: 24



Lite regn är väl bra träning

Hej

Tack för ett bra arrangemang, som vanligt.
Angående säkerhetsbiten: ta och dra upp lite kopior vanliga A4:or bar om vettig banetikett, vad flaggorna betyder osv. Stick den i näven på alla, vid bilbesiktningen, som kommer dit. Jag tror nog de flesta skulle läsa det. Borde inte belasta er så mycket, inte ens när det är så mycket folk som igår.

Jag hade tex med mig en kompis igår som aldrig kört på bana för och det slog mig att (efteråt givetvis) han nog inte ens hade koll på vad olika flaggor betydde. Vet inte om någon berättade för honom i samband med besiktning.

Lite regn gör väl inget, mindre broms och däcksslitage bara.

Micke

_________________
Mikael Franzen
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Re: Lite regn är väl bra träning

mickef skrev:
Lite regn gör väl inget, mindre broms och däcksslitage bara.

Mindre däcksslitage ja! thumbs up
Mindre bromsslitage nej! thumbs down
Det är lätt att luras och tro att det går åt mindre broms för att det går totaltsett långsammare.
Men oftast är det tvärt om!
Dvs att det sliter mer på bromsarna när det är blött.
Det går nästan lika fort på rakorna, men man får börja bromsa mycket tidigare och bromsa ner till lägre fart än om det är torrt.
Så summan av kardemumman är att det krävs mer av bromsarna när det är blött!

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Janne N
Stockholm/Tyresö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 719



[quote="Bistec"]


INGEN UNDER NÅGRA OMSTÄNDIGHETER FÅR GÅ UR BILEN FÖRRENS PERSONAL KOMMIT TILL UNDSÄTTNING



Jag skulle aldrig sitta kvar i bilen och invänta hjälp. Bilar som står på kritiska ställen fungerar
som magneter. Ut ur bilen och hoppa bakom närmsta räcke är vad jag gör. (om jag kan)

_________________


Jan Nagy
Citera
Daniel Ahlin
Östergötland
Här sen Jul 2004
Inlägg: 558



Lite bilder.













_________________
Daniel Ahlin
Bygger Ginetta G20 (seven med skal)
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4310



Daniel> Kalasbilder! thumbs up

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Ulf Lögdberg
Linköping
Här sen Feb 2004
Inlägg: 279



Trodde aldrig bilderna skulle komma ut, Daniel . Men det var värt att vänta på! thumbs up Som alltid!

M.v.h. Uffe

_________________
Ulf Lögdberg
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048



Fina bilder...............men ingen Speedster?

_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
Daniel Ahlin
Östergötland
Här sen Jul 2004
Inlägg: 558



Ulf Lögdberg skrev:
Trodde aldrig bilderna skulle komma ut, Daniel . Men det var värt att vänta på! thumbs up Som alltid!

M.v.h. Uffe


Skyller på trasigt nät hemma.
Ingen speedster den här gången, ingen eldkastande "skåpbil" heller.

_________________
Daniel Ahlin
Bygger Ginetta G20 (seven med skal)
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10990



Kul att se lite bilar i action.

Håller också med om att man bör tänka till om säkerheten, för första gången stod jag i depån och tyckte det var tur att jag INTE var på banan...

I det här fallet tror jag att problemet i huvudsak låg i förarens inställning/förväntningar och inte i arrangemanget i sig.

En A4 med grundläggande säkerhetsregler och några rader om syftet med kvällen är nog en bra idé.
Då kanske man slipper införa krav på racinglicens, vilket skulle ta bort lite av "prova på"-grejen.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Eftersnack
2005-08-11 Gatåka Sviestad
<<   1, 2, 3   >>
9535 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande