Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Varvtider på Mantorp?
<<   1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (17326 totalt)
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Qrille skrev:
VincentM skrev:
Nice car you've got there !
OK, just my 2cents and keep in mind that I have almost 0 experience with FWD cars. I think the 205 tyres are a bit on the small size for 250HP and are probably a limiting factor. On your 1st time if you managed 1,40 or so it's good. My guess is that with wider tyres you can get below 1,35 with that car......



Hm, kan ligga nått i det.
Bilen är inte riktigt mappad än, slutgiltig effekt skulle jag tippa hamnar på ca 350hk/450nm.
Det går säkert att få ur mer men bilen ska kunna gå att köra oxå.

Vad rekomenderar ni för däckdim för den effekten? 225?


I närheten kring 245 runt om brukar vara poppis hos 944 turboåkare med cirkus 250-300 HK, iofs rätthjulsdrivna men ändå

Jag hade inte fegat på 255or om det får plats.

Ett tips är att 245 är standarddimension på vissa R-däck till evo 8 och impreza. Dessa går att få billigt via dackonline !!! Tror det är Bridgestone RE 070 ???

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
John Kjellsson
Ängelholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 504



Snabbaste långloppsbil (Bmw 316) körde på 1.01.9 på knutan förra helgen [/quote]

Då finns det hopp för min blyklump på Knutstorp..... lätta, lätta, lätta osv.
Kul att höra att den är snabbare än "köbe" porscharna ! / John

_________________
Kör BMW......... M3 GT, 1502, 560 sel och Turbo s www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5901
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Kristian Larsson skrev:
Snabbaste långloppsbil (Bmw 316) körde på 1.01.9 på knutan förra helgen


Den var om jag inte minns fel var de bara ngn 1/10 s snabbare än våran (med inställningar för Ringen) på Mantorp. Då var Löhrs RS ca. 2 s snabbare. Var den med på Knutan?
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

johann skrev:
Kristian Larsson skrev:
Snabbaste långloppsbil (Bmw 316) körde på 1.01.9 på knutan förra helgen


Den var om jag inte minns fel bara ngn 1/10 s snabbare än våran på Mantorp. Då var Löhrs RS ca. 2 s snabbare. Var den med på Knutan?

Löhr var med, 1.03 någonting har jag för mig. BMWn hade ny spis till denna tävling thumbs up

Edit: 1.02.7 hade Löhr på kvalet.

_________________
/Kristian Elisson
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Kristian Larsson skrev:
johann skrev:
Kristian Larsson skrev:
Snabbaste långloppsbil (Bmw 316) körde på 1.01.9 på knutan förra helgen


Den var om jag inte minns fel bara ngn 1/10 s snabbare än våran på Mantorp. Då var Löhrs RS ca. 2 s snabbare. Var den med på Knutan?

Löhr var med, 1.03 någonting har jag för mig. BMWn hade ny spis till denna tävling thumbs up

Edit: 1.02.7 hade Löhr på kvalet.


Så om det varit på Mantorp så hade de varit ca. 3 snabbare än sist, typ.
Måste vara en riktigt mycket bättre motor för att bättra på varvtiderna med 3 s, eller kan det finnas ngt mer som påverkar? T ex att konceptet med frontmotor och bättre viktfördelning funkar bättre på Knutan?
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

johann skrev:

Så om det varit på Mantorp så hade de varit ca. 3 snabbare än sist, typ.
Måste vara en riktigt mycket bättre motor för att bättra på varvtiderna med 3 s, eller kan det finnas ngt mer som påverkar? T ex att konceptet med frontmotor och bättre viktfördelning funkar bättre på Knutan?

Tror inte heller att motorn är hela sanningen. Men vad som gör skillnaden är andra bättre på att bedömma. Kan dock tänka mig att BRS har större vana av Knutstorp än vad Löhr/Morin har.

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Qrille skrev:
VincentM skrev:
Nice car you've got there !
OK, just my 2cents and keep in mind that I have almost 0 experience with FWD cars. I think the 205 tyres are a bit on the small size for 250HP and are probably a limiting factor. On your 1st time if you managed 1,40 or so it's good. My guess is that with wider tyres you can get below 1,35 with that car......



Hm, kan ligga nått i det.
Bilen är inte riktigt mappad än, slutgiltig effekt skulle jag tippa hamnar på ca 350hk/450nm.
Det går säkert att få ur mer men bilen ska kunna gå att köra oxå.

Vad rekomenderar ni för däckdim för den effekten? 225?


Så mycket du får plats med tror jag.

Men har du inte vettiga hjulvinklar så går dom åt alldeles för fort. Men det kanske du redan har? Stel axel bak? Då kan man ju böja till den och fram är det väl McPärson, går det att få till riktig camber?

_________________
Pär Hylander
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Pär Hylander skrev:
Qrille skrev:
VincentM skrev:
Nice car you've got there !
OK, just my 2cents and keep in mind that I have almost 0 experience with FWD cars. I think the 205 tyres are a bit on the small size for 250HP and are probably a limiting factor. On your 1st time if you managed 1,40 or so it's good. My guess is that with wider tyres you can get below 1,35 with that car......



Hm, kan ligga nått i det.
Bilen är inte riktigt mappad än, slutgiltig effekt skulle jag tippa hamnar på ca 350hk/450nm.
Det går säkert att få ur mer men bilen ska kunna gå att köra oxå.

Vad rekomenderar ni för däckdim för den effekten? 225?


Så mycket du får plats med tror jag.

Men har du inte vettiga hjulvinklar så går dom åt alldeles för fort. Men det kanske du redan har? Stel axel bak? Då kan man ju böja till den och fram är det väl McPärson, går det att få till riktig camber?


Bättre upp thumbs up Saab 900 og har en riktig framvagn, inget budgetelände som Mackpärsson
Dubbla A-armar. Bara att schimsa in den camber man vill ha. vill man ha riktigt mycket kanske bultarna för övre bärarmsingsätning måste förlängas, men jag tror inte det.
Av någon anledning tror jag inte mer än 2,5 gr är behövligt fram. Bak någon grad mindre.
Tänk på att groteska cambervinklar på en fwd också ger kraftförlust genom drivknutarnas ökade vinkelförluster.
Tänk också på att breda däck går rejält tungt. På 70-80 talet hade vi som racingmodet då föreskrev herrejösses dimensioner på hjulen i t.ex. SSK.s Castrol Cup, 11" breda fram och 12-14" breda bak....
Törs nog påstå att vi hade åkt betydligt fortare med lite smalare hjul, som bromsade mindre på rakorna och dessutom tillätt bilen köras med viss avdrift för balansens skull i böjarna. Vete tusan om jag tror du behöver så värst mycket mer än 235.

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Bosse L skrev:
Pär Hylander skrev:
Qrille skrev:

Vad rekomenderar ni för däckdim för den effekten? 225?


Så mycket du får plats med tror jag.

Men har du inte vettiga hjulvinklar så går dom åt alldeles för fort. Men det kanske du redan har? Stel axel bak? Då kan man ju böja till den och fram är det väl McPärson, går det att få till riktig camber?


Bättre upp thumbs up Saab 900 og har en riktig framvagn, inget budgetelände som Mackpärsson
Dubbla A-armar. Bara att schimsa in den camber man vill ha. vill man ha riktigt mycket kanske bultarna för övre bärarmsingsätning måste förlängas, men jag tror inte det.
Av någon anledning tror jag inte mer än 2,5 gr är behövligt fram. Bak någon grad mindre.
Tänk på att groteska cambervinklar på en fwd också ger kraftförlust genom drivknutarnas ökade vinkelförluster.
Tänk också på att breda däck går rejält tungt. På 70-80 talet hade vi som racingmodet då föreskrev herrejösses dimensioner på hjulen i t.ex. SSK.s Castrol Cup, 11" breda fram och 12-14" breda bak....
Törs nog påstå att vi hade åkt betydligt fortare med lite smalare hjul, som bromsade mindre på rakorna och dessutom tillätt bilen köras med viss avdrift för balansens skull i böjarna. Vete tusan om jag tror du behöver så värst mycket mer än 235.


Jaha, så bra!

Menar du dubbla armar bak oxo?

Hursomhelst så tror jag ju inte man får plats med 14" breda däck utan synnerligen omfattande modifieringar. Så påståendet så brett som möjligt kanske inte ska tolkas som 14" .... På en svensk standardbil så får väl typiskt inte plats mer än 225-235 eller så?

_________________
Pär Hylander
Citera
75anders
Kristinehamn
Här sen Maj 2004
Inlägg: 24



Jag kör 1.41 med min gatbil. Alfa75 3.0 188hk 1350kg R-däck 205 å 2/3 tank.

_________________
Anders Ekberg
Citera
Mezzo
Stockholm
Här sen Jul 2005
Inlägg: 13



Vad åker en riktigt rejsig tävlingsbil runt på?

_________________
Johnny Eriksson
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Porsche GT3 som går i klass 4 SLC körde om jag minns rätt 1.23 ungefär i maj detta år.
En Audi, fd ST, som kör Sprint i SLC körde också 1.23 har jag för mig..

Båda bilarna är riktigt rejsiga enligt mig iaf. thumbs up

EDIT: Kollade av tiderna och dom stämmer.

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Mezzo skrev:
Vad åker en riktigt rejsig tävlingsbil runt på?

Hubbe körde 1.20 blankt med sin långlopps-GT3 cup på en av våra (SLC) tävlingar i år

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Anton Lillsund skrev:
Porsche GT3 som går i klass 4 SLC körde om jag minns rätt 1.23 ungefär i maj detta år.
EDIT: Kollade av tiderna och dom stämmer.

Anton, kolla lite nogrannare

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Kristian Larsson skrev:
Anton Lillsund skrev:
Porsche GT3 som går i klass 4 SLC körde om jag minns rätt 1.23 ungefär i maj detta år.
EDIT: Kollade av tiderna och dom stämmer.

Anton, kolla lite nogrannare


Hmm kollade nog bara Shell Helix..
Kollar igen...

Ja just.. Tidsträning inför Shell Helix thumbs up

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Anton Lillsund skrev:
Kristian Larsson skrev:
Anton Lillsund skrev:
Porsche GT3 som går i klass 4 SLC körde om jag minns rätt 1.23 ungefär i maj detta år.
EDIT: Kollade av tiderna och dom stämmer.

Anton, kolla lite nogrannare


Hmm kollade nog bara Shell Helix..
Kollar igen...

Ja just.. Tidsträning inför Shell Helix thumbs up

Hubbe brukar inte låta sig själv köra i rejsen

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339



En sak att tänka på, som jag uppfattar "jobbigt" på mantorp, är den långa rakan. Med bil med dålig aerodynamik, är det ganska begränsande. Jag tror luftmotståndet spelar rätt stor roll på den här banan. Jag blir ju gång på gång påmind när bilar med jämförbar vikt/effekt förhållande passerar med lätthet, redan efter 2-300m ut på rakan p.g.a. enbart aerodynamiken (och då håller ju jag med lätt bil högre hastighet ur kikanen). Jag kom aldrig över 180km/h i slutet på rakan...som exempel

(själv har jag åkt på 1.35 med Westfielden och det är jag väldigt nöjd med)

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8845

Hjälpmoderator

Roadsport A/PCSR klass 1 ligger väl på 1,26-1,27-tider. Lustigt att Sevenbilarna hänger med på den banan.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Kristian Larsson skrev:
Mezzo skrev:
Vad åker en riktigt rejsig tävlingsbil runt på?

Hubbe körde 1.20 blankt med sin långlopps-GT3 cup på en av våra (SLC) tävlingar i år

Undrar om 1:12 kommer att stå sig för evigt?
Vad tusan, upp till kamp!
Räknas banrekord om man blir diskad för otillåten bil efteråt?

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

AndersY skrev:

Räknas banrekord om man blir diskad för otillåten bil efteråt?


Kanske är lite OT..

Ska bilen bakom putta på för mer fart på rakan?

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1375



JTCC-bilarna ligger på ca 1.38-1,42

Detta med ca 9 Kg/hk thumbs up

/Björn

_________________
/Björn Olander
fd Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO
Citera
Allmänt banåkaforum
Varvtider på Mantorp?
<<   1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (17326 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande