Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Varvtider på Mantorp?
<<   1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (17326 totalt)
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003

Qrille skrev:
VincentM skrev:
Nice car you've got there !
OK, just my 2cents and keep in mind that I have almost 0 experience with FWD cars. I think the 205 tyres are a bit on the small size for 250HP and are probably a limiting factor. On your 1st time if you managed 1,40 or so it's good. My guess is that with wider tyres you can get below 1,35 with that car......

Hm, kan ligga nått i det.
Bilen är inte riktigt mappad än, slutgiltig effekt skulle jag tippa hamnar på ca 350hk/450nm.
Det går säkert att få ur mer men bilen ska kunna gå att köra oxå.

Vad rekomenderar ni för däckdim för den effekten? 225?

I närheten kring 245 runt om brukar vara poppis hos 944 turboåkare med cirkus 250-300 HK, iofs rätthjulsdrivna men ändå

Jag hade inte fegat på 255or om det får plats.

Ett tips är att 245 är standarddimension på vissa R-däck till evo 8 och impreza. Dessa går att få billigt via dackonline !!! Tror det är Bridgestone RE 070 ???

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
John Kjellsson
Ängelholm
Här sen Mar 2003

Snabbaste långloppsbil (Bmw 316) körde på 1.01.9 på knutan förra helgen [/quote]

Då finns det hopp för min blyklump på Knutstorp..... lätta, lätta, lätta osv.
Kul att höra att den är snabbare än "köbe" porscharna ! / John

Stockholm
Här sen Nov 2002

Kristian Larsson skrev:
Snabbaste långloppsbil (Bmw 316) körde på 1.01.9 på knutan förra helgen

Den var om jag inte minns fel var de bara ngn 1/10 s snabbare än våran (med inställningar för Ringen) på Mantorp. Då var Löhrs RS ca. 2 s snabbare. Var den med på Knutan?
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

johann skrev:
Kristian Larsson skrev:

Den var om jag inte minns fel bara ngn 1/10 s snabbare än våran på Mantorp. Då var Löhrs RS ca. 2 s snabbare. Var den med på Knutan?

Löhr var med, 1.03 någonting har jag för mig. BMWn hade ny spis till denna tävling thumbs up

Edit: 1.02.7 hade Löhr på kvalet.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Kristian Larsson skrev:
johann skrev:
Kristian Larsson skrev:

Den var om jag inte minns fel bara ngn 1/10 s snabbare än våran på Mantorp. Då var Löhrs RS ca. 2 s snabbare. Var den med på Knutan?

Löhr var med, 1.03 någonting har jag för mig. BMWn hade ny spis till denna tävling thumbs up

Edit: 1.02.7 hade Löhr på kvalet.

Så om det varit på Mantorp så hade de varit ca. 3 snabbare än sist, typ.
Måste vara en riktigt mycket bättre motor för att bättra på varvtiderna med 3 s, eller kan det finnas ngt mer som påverkar? T ex att konceptet med frontmotor och bättre viktfördelning funkar bättre på Knutan?
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003

Moderator

johann skrev:

Så om det varit på Mantorp så hade de varit ca. 3 snabbare än sist, typ.
Måste vara en riktigt mycket bättre motor för att bättra på varvtiderna med 3 s, eller kan det finnas ngt mer som påverkar? T ex att konceptet med frontmotor och bättre viktfördelning funkar bättre på Knutan?

Tror inte heller att motorn är hela sanningen. Men vad som gör skillnaden är andra bättre på att bedömma. Kan dock tänka mig att BRS har större vana av Knutstorp än vad Löhr/Morin har.

Laholm
Här sen Nov 2002

Qrille skrev:
VincentM skrev:
OK, just my 2cents and keep in mind that I have almost 0 experience with FWD cars. I think the 205 tyres are a bit on the small size for 250HP and are probably a limiting factor. On your 1st time if you managed 1,40 or so it's good. My guess is that with wider tyres you can get below 1,35 with that car......

Bilen är inte riktigt mappad än, slutgiltig effekt skulle jag tippa hamnar på ca 350hk/450nm.

Så mycket du får plats med tror jag.

Men har du inte vettiga hjulvinklar så går dom åt alldeles för fort. Men det kanske du redan har? Stel axel bak? Då kan man ju böja till den och fram är det väl McPärson, går det att få till riktig camber?

Tyresö
Här sen Feb 2003

Pär Hylander skrev:
Qrille skrev:
VincentM skrev:

Men har du inte vettiga hjulvinklar så går dom åt alldeles för fort. Men det kanske du redan har? Stel axel bak? Då kan man ju böja till den och fram är det väl McPärson, går det att få till riktig camber?

Bättre upp thumbs up Saab 900 og har en riktig framvagn, inget budgetelände som Mackpärsson
Dubbla A-armar. Bara att schimsa in den camber man vill ha. vill man ha riktigt mycket kanske bultarna för övre bärarmsingsätning måste förlängas, men jag tror inte det.
Av någon anledning tror jag inte mer än 2,5 gr är behövligt fram. Bak någon grad mindre.
Tänk på att groteska cambervinklar på en fwd också ger kraftförlust genom drivknutarnas ökade vinkelförluster.
Tänk också på att breda däck går rejält tungt. På 70-80 talet hade vi som racingmodet då föreskrev herrejösses dimensioner på hjulen i t.ex. SSK.s Castrol Cup, 11" breda fram och 12-14" breda bak....
Törs nog påstå att vi hade åkt betydligt fortare med lite smalare hjul, som bromsade mindre på rakorna och dessutom tillätt bilen köras med viss avdrift för balansens skull i böjarna. Vete tusan om jag tror du behöver så värst mycket mer än 235.

Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Bosse L skrev:
Pär Hylander skrev:
Qrille skrev:

Bättre upp thumbs up Saab 900 og har en riktig framvagn, inget budgetelände som Mackpärsson
Dubbla A-armar. Bara att schimsa in den camber man vill ha. vill man ha riktigt mycket kanske bultarna för övre bärarmsingsätning måste förlängas, men jag tror inte det.
Av någon anledning tror jag inte mer än 2,5 gr är behövligt fram. Bak någon grad mindre.
Tänk på att groteska cambervinklar på en fwd också ger kraftförlust genom drivknutarnas ökade vinkelförluster.
Tänk också på att breda däck går rejält tungt. På 70-80 talet hade vi som racingmodet då föreskrev herrejösses dimensioner på hjulen i t.ex. SSK.s Castrol Cup, 11" breda fram och 12-14" breda bak....
Törs nog påstå att vi hade åkt betydligt fortare med lite smalare hjul, som bromsade mindre på rakorna och dessutom tillätt bilen köras med viss avdrift för balansens skull i böjarna. Vete tusan om jag tror du behöver så värst mycket mer än 235.

Jaha, så bra!

Menar du dubbla armar bak oxo?

Hursomhelst så tror jag ju inte man får plats med 14" breda däck utan synnerligen omfattande modifieringar. Så påståendet så brett som möjligt kanske inte ska tolkas som 14" .... På en svensk standardbil så får väl typiskt inte plats mer än 225-235 eller så?

Kristinehamn
Här sen Maj 2004

Jag kör 1.41 med min gatbil. Alfa75 3.0 188hk 1350kg R-däck 205 å 2/3 tank.

Stockholm
Här sen Jul 2005

Vad åker en riktigt rejsig tävlingsbil runt på?

Sälen
Här sen Aug 2003

Moderator

Porsche GT3 som går i klass 4 SLC körde om jag minns rätt 1.23 ungefär i maj detta år.
En Audi, fd ST, som kör Sprint i SLC körde också 1.23 har jag för mig..

Båda bilarna är riktigt rejsiga enligt mig iaf. thumbs up

EDIT: Kollade av tiderna och dom stämmer.

Linköping
Här sen Aug 2003

Moderator

Mezzo skrev:

Hubbe körde 1.20 blankt med sin långlopps-GT3 cup på en av våra (SLC) tävlingar i år

Linköping
Här sen Aug 2003

Moderator

Anton Lillsund skrev:
Porsche GT3 som går i klass 4 SLC körde om jag minns rätt 1.23 ungefär i maj detta år.

Anton, kolla lite nogrannare

Sälen
Här sen Aug 2003

Moderator

Kristian Larsson skrev:
Anton Lillsund skrev:

Hmm kollade nog bara Shell Helix..
Kollar igen...

Ja just.. Tidsträning inför Shell Helix thumbs up

Linköping
Här sen Aug 2003

Moderator

Anton Lillsund skrev:
Kristian Larsson skrev:
Anton Lillsund skrev:

Hmm kollade nog bara Shell Helix..
Kollar igen...

Ja just.. Tidsträning inför Shell Helix thumbs up

Hubbe brukar inte låta sig själv köra i rejsen

Stockholm
Här sen Dec 2002

En sak att tänka på, som jag uppfattar "jobbigt" på mantorp, är den långa rakan. Med bil med dålig aerodynamik, är det ganska begränsande. Jag tror luftmotståndet spelar rätt stor roll på den här banan. Jag blir ju gång på gång påmind när bilar med jämförbar vikt/effekt förhållande passerar med lätthet, redan efter 2-300m ut på rakan p.g.a. enbart aerodynamiken (och då håller ju jag med lätt bil högre hastighet ur kikanen). Jag kom aldrig över 180km/h i slutet på rakan...som exempel

(själv har jag åkt på 1.35 med Westfielden och det är jag väldigt nöjd med)

P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002

Hjälpmoderator

Roadsport A/PCSR klass 1 ligger väl på 1,26-1,27-tider. Lustigt att Sevenbilarna hänger med på den banan.

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Kristian Larsson skrev:
Mezzo skrev:

Hubbe körde 1.20 blankt med sin långlopps-GT3 cup på en av våra (SLC) tävlingar i år

Undrar om 1:12 kommer att stå sig för evigt?
Vad tusan, upp till kamp!
Räknas banrekord om man blir diskad för otillåten bil efteråt?

#24, #64, #88
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003

Moderator

AndersY skrev:

Räknas banrekord om man blir diskad för otillåten bil efteråt?

Kanske är lite OT..

Ska bilen bakom putta på för mer fart på rakan?

Lomma
Här sen Jan 2003

JTCC-bilarna ligger på ca 1.38-1,42

Detta med ca 9 Kg/hk thumbs up

/Björn

Porsche 944 TURBO
Citera
Allmänt banåkaforum
Varvtider på Mantorp?
<<   1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (17326 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande