
22 Sep 2005 11:01
Passar på att infoga från Saab turbo-klubbens forum. För er som inte är bekanta med DrBoost så jobbar han på Saab "med rätt saker" och vet således vad han talar om. Jag tog mig friheten att plocka bort några artighetsfraser och liknande. Döm själva!
| DrBoost skrev: |
Hej !
Tänkte klargöra några av förändringarna på 9-5 BiOPower.
(börjar lite försiktigt, kanske fyller på lite...)
b) E85 kyler "bättre" inloppsluftmassan kyls så att man kan knöka in mer i cylindrarna med samma laddtryck. Här finns mycket av förklaringen till att många upplever att E85 ger högre effekt !
c) E85 brinner rent o fint, sotavlagringar o sådant är ett minne blott, dock färgas en del motorkomponenter o oljan vackert rödtonat...
d) Drift på bensin kräver 14.7:1 i luft/bränsleförhållande, E85 9.7:1.
Således så går det åt lite mer soppa. Hur mycket förbrukningen ökar beror på körstilen. Faktum är att ökningen är mindre vid högre effektuttag då motorn kan köras lambda 1 över ett större register. behovet av uppfetning minskar eller bortfaller helt.
e) E85 brinner fortare än "bensin".
Tändningen måste mappas om. Tyvärr så tror de flesta att man skall köra med mer förtändning vid E85 drift. Men, de vet ju inte bättre....
om man sparker upp tändningen så kommer topptrycket att öka riktigt saftigt, "komponentfel är att förvänta". Eller på ren svenska trycket i cylindern blir så högt att saker tar skada INNAN det börjar att spika.
Väl värt att tänka på.
f) E85 förångas taskigt vid låga temperaturer.
Svårt att starta då det är kallt alltså.
Några h/w förändrinar
*Bränsletank o påfyllningsrör (som tål E85)
*Bränslepump (som tål E85)
*Några slangar (som tål E85)
*Bränsletrycksregulator (som tål E85)
*Hårdare ventilsäten (in o ut)
*Andra inloppsventiler
*Tändstift (BCPR7ES-11)
Mjukvara
Förändrad...
Några råd
a) Tanka inte E85 i en bil som ej är avsedd för detta.
Med LITE bakom pannbenet kan man enkelt dra slutsatsen (??) av ovan nämnda dravel att det är olämpligt..
b) Provkör 9-5 BiOPower. |
_________________
Jakob Alander