Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vinterförvaring utomhus, är det ett alternativ?
<<   1, 2
18 besök senaste veckan (16382 totalt)
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Re: Vinterförvaring utomhus, är det ett alternativ?

Längst ned på min hemsida finns en bild på PCV uppsamlingskärl. Det är olja som sugits ut den vägen.
Jag har även skruvat bort tråget efter några korta starter och det blir vatten där, men om motorn körs ordenerligt varm så förångas vattnet och hamnar i uppsamlingskärlet i stället vilket givetvis är mycket bättre. Så ska motorn startas för en "runsmörjning" vilket kan vara bra, så se till att köra den tills ojetempen är där den hör hemma annars hamnar kondensen på botten av tråget och ligger där i ett par månader till och rostar. Hur mycket vatten det blir beror på den omgivande luften. På en bil som startas varje dag spelar det ingen roll.
http://hem.passagen.se/hemipanter/

Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Sebastian Petersson skrev:
Ett tips på billig och bra torrboll som garanterat håller hela vintern är följande:

Kalciumklorid, som man köper i 25kg säck billigt på lantmännen.
Fyll sedan ett durkslag med nämnda kemikalie och lägg den på en 10liters hink.

Detta brukar användas i båtar för att förhindra fukt under förvaring.



eller iställer för en hink en stor tratt, och en slang ut genom dyvikan.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Sebastian Petersson
Gävle
Här sen Jul 2003
Inlägg: 322



Magnus L skrev:
Sebastian Petersson skrev:
Ett tips på billig och bra torrboll som garanterat håller hela vintern är följande:

Kalciumklorid, som man köper i 25kg säck billigt på lantmännen.
Fyll sedan ett durkslag med nämnda kemikalie och lägg den på en 10liters hink.

Detta brukar användas i båtar för att förhindra fukt under förvaring.



eller iställer för en hink en stor tratt, och en slang ut genom dyvikan.


Absolut, om man nu har en så liten båt...
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Sebastian Petersson skrev:
Magnus L skrev:
Sebastian Petersson skrev:
Ett tips på billig och bra torrboll som garanterat håller hela vintern är följande:

Kalciumklorid, som man köper i 25kg säck billigt på lantmännen.
Fyll sedan ett durkslag med nämnda kemikalie och lägg den på en 10liters hink.

Detta brukar användas i båtar för att förhindra fukt under förvaring.



eller iställer för en hink en stor tratt, och en slang ut genom dyvikan.


Absolut, om man nu har en så liten båt...


???

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004
Inlägg: 7747

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Magnus L skrev:
Sebastian Petersson skrev:
Magnus L skrev:
Sebastian Petersson skrev:
Ett tips på billig och bra torrboll som garanterat håller hela vintern är följande:

Kalciumklorid, som man köper i 25kg säck billigt på lantmännen.
Fyll sedan ett durkslag med nämnda kemikalie och lägg den på en 10liters hink.

Detta brukar användas i båtar för att förhindra fukt under förvaring.



eller iställer för en hink en stor tratt, och en slang ut genom dyvikan.


Absolut, om man nu har en så liten båt...


???



Hallå!
Finns det en moderator i närheten?
Dom diskuterar båtar här på Rejsa! Säg till dom!




Allvarligt, är det samma ämne i torrbollarna som man kan köpa på lantmännens?
För isåfall är det ju ett kanontips. Torrbollar är ju inte billiga...

_________________
M a g n u sS o l l e n b e r g

Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



om det är exakt samma ämne vet jag inte, men enligt innehållsförtäckningen så var det samma som i de 500 kg säckar vi hadde i hamnen för att salta grusplanen med.

och det fungerade ypperligt att använda detsamma.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17973



Hade jag haft en bil som bara behöver förvaras i stockholmstrakten hade jag ringt Solna Stad och frågat om de har lediga avställningsplatser i Huvudsta. Hittills har de aldrig haft slut när jag behövt och det är bara nån 500-ing per månad.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1743



Lennart Mäkinen skrev:
Hade jag haft en bil som bara behöver förvaras i stockholmstrakten hade jag ringt Solna Stad och frågat om de har lediga avställningsplatser i Huvudsta. Hittills har de aldrig haft slut när jag behövt och det är bara nån 500-ing per månad.


Berätta mer !!!

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17973



Björn Davidsson skrev:
Lennart Mäkinen skrev:
Hade jag haft en bil som bara behöver förvaras i stockholmstrakten hade jag ringt Solna Stad och frågat om de har lediga avställningsplatser i Huvudsta. Hittills har de aldrig haft slut när jag behövt och det är bara nån 500-ing per månad.


Berätta mer !!!
Solna Stad har ett stort garage med en massa platser i som de hyr ut till folk som inte behöver använda bilen varje dag. Man får förstås bara en parkeringsruta, men i mina ögon är det bättre än att ha bilen ute.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Ny bromsvätska (som inte hunnit dra till sej vatten) kan ju vara bra innan man ställer av.

Jag har aldrig pallat upp någon bil. Jodå, däcken blir platta, men de är runda igen när man kört några kilometer.

_________________
Johan Rådlund
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186


Trådstartare
Lennart Mäkinen skrev:
Solna Stad har ett stort garage med en massa platser i som de hyr ut till folk som inte behöver använda bilen varje dag. Man får förstås bara en parkeringsruta, men i mina ögon är det bättre än att ha bilen ute.

Låter mycket intressant, är det hyfsat bevakat också?
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17973



poh99 skrev:
Lennart Mäkinen skrev:
Solna Stad har ett stort garage med en massa platser i som de hyr ut till folk som inte behöver använda bilen varje dag. Man får förstås bara en parkeringsruta, men i mina ögon är det bättre än att ha bilen ute.

Låter mycket intressant, är det hyfsat bevakat också?
Nu känns det som om jag förstörde tråden...
Jag skulle klassa det som obevakat, men ganska lugnt. Det finns grindar, men med nåt 50-tal bilar bakom varje grind och tendens till nycklar på drift så är det bra om man har lås på bilen.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1895



JohanR skrev:
Ny bromsvätska (som inte hunnit dra till sej vatten) kan ju vara bra innan man ställer av.


Är det inte bättre att man byter den när man ställer på bilen? Så är den helt fräsch istället för att den dragit till sig vatten under vintern? Anledningen till att man byter olje i motorn före OCH efter avställningen är ju för att man inte vill ha gammal olja ståendes i motorn och bilda avlagringar, eller? Men samma sak gäller väl inte för bromsvätskan?

_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Cyberoid skrev:
JohanR skrev:
Ny bromsvätska (som inte hunnit dra till sej vatten) kan ju vara bra innan man ställer av.


Är det inte bättre att man byter den när man ställer på bilen? Så är den helt fräsch istället för att den dragit till sig vatten under vintern? Anledningen till att man byter olje i motorn före OCH efter avställningen är ju för att man inte vill ha gammal olja ståendes i motorn och bilda avlagringar, eller? Men samma sak gäller väl inte för bromsvätskan?


fast vi vill inte heller ha vatten i bromssystemet när bilen står, det kan rosta sönder saker då

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Citat:
fast vi vill inte heller ha vatten i bromssystemet när bilen står, det kan rosta sönder saker då


Det var min tanke.

En sak till. Om det är en bil med tank i plåt SKA man ha full tank! Annars bildas det kondensfukt i hela tanken som kan sluta med att det rostar hål i skarven mellan tankhalvorna. Jag har råkat ut för det, inte kul.

_________________
Johan Rådlund
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1895



Magnus L skrev:
Cyberoid skrev:
JohanR skrev:
Ny bromsvätska (som inte hunnit dra till sej vatten) kan ju vara bra innan man ställer av.


Är det inte bättre att man byter den när man ställer på bilen? Så är den helt fräsch istället för att den dragit till sig vatten under vintern? Anledningen till att man byter olje i motorn före OCH efter avställningen är ju för att man inte vill ha gammal olja ståendes i motorn och bilda avlagringar, eller? Men samma sak gäller väl inte för bromsvätskan?


fast vi vill inte heller ha vatten i bromssystemet när bilen står, det kan rosta sönder saker då


Fast ett bromssystem är ju fullt med bromsvätska = inga luftrum. Rostar det verkligen? och vad rostar?

_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Cyberoid skrev:
Magnus L skrev:
Cyberoid skrev:
JohanR skrev:
Ny bromsvätska (som inte hunnit dra till sej vatten) kan ju vara bra innan man ställer av.


Är det inte bättre att man byter den när man ställer på bilen? Så är den helt fräsch istället för att den dragit till sig vatten under vintern? Anledningen till att man byter olje i motorn före OCH efter avställningen är ju för att man inte vill ha gammal olja ståendes i motorn och bilda avlagringar, eller? Men samma sak gäller väl inte för bromsvätskan?


fast vi vill inte heller ha vatten i bromssystemet när bilen står, det kan rosta sönder saker då


Fast ett bromssystem är ju fullt med bromsvätska = inga luftrum. Rostar det verkligen? och vad rostar?



om det nu skulle räcka med syret som finns i vattnet och sådär, bromsok rostar ju på utsidan, kanske de gör det på insidan om det ges förutsättningar, gäller gjutjärnsok, kan tänka mig huvudcylindern, och om man har bromsrör i icke rostbeständigt material.

Men det skall givetvis till båda vatten och syre, så det är ju inte säkert att problemet är realistiskt, själv föredrar jag icke hygroskopisk bromsvätska så slipper man bry sig.....

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
RedAbarth
Hörby
Här sen Jul 2004
Inlägg: 214



gammal tråd men...jag har hört att torrbollar i coupen inte är att rekomendera eftersom dom drar in extra fukt utifrån.

_________________
Marco Cenaki
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20248



BlackAbarth skrev:
gammal tråd men...jag har hört att torrbollar i coupen inte är att rekomendera eftersom dom drar in extra fukt utifrån.
om de drar in fukt utifrån så beror det på att luften i kupén är torrare än den utanför (detta om vi antar att det inte är tvärdrag).
Så länge som torrbollen samlar fukt så är luften i närheten lite torrare än den skulle vara annars men funktionen är starkt beroende av att det skall vara så liten luftväxling som möjligt.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Allmänt banåkaforum
Vinterförvaring utomhus, är det ett alternativ?
<<   1, 2
18 besök senaste veckan (16382 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande